Videopolitiet IV
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-10-05 15:00

Omhandlende

- Børn i biler
- fortæt kørsel

http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=260468&r=1

Skal børnene have sele på ved kørsel på parkeringsplads?

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 05-10-05 17:44

Hej

> Skal børnene have sele på ved kørsel på parkeringsplads?

Det vil jeg mene.. færdselsloven gælder jo også på parkeringspladser.

-Thomas

Fra : blue

Dato : 05-10-05 18:17

"Thomas Kaufmann Jensen" <spam@kauf.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg mene.. færdselsloven gælder jo også på parkeringspladser.

Du har læst færdselslovens § 80, stk. 3?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-10-05 18:39

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> wrote in news:43440a62$0$38722
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Du har læst færdselslovens § 80, stk. 3?

Link? Jeg har ikke lige hele værket stående i min reol :)

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Mikael L

Dato : 05-10-05 18:56

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
> "blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> wrote in news:43440a62$0$38722
> $edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Link? Jeg har ikke lige hele værket stående i min reol :)

Det har jeg og der står.

Stk. 3. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke ved bakning eller
under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller under
lignende forhold.

Mikael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-10-05 19:06

"Mikael L" <miklarsen@gmail.com> wrote in

> Stk. 3. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke ved bakning
> eller under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde
> eller under lignende forhold.

Ok tak for svar!

Der er så mange der smider paragraffer rundt til højre og venstre uden at
citere indholdet - og det er vist de færreste der kan den udenad på ordlyd
:)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-10-05 19:39

"Mikael L" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det har jeg og der står.
>
> Stk. 3. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke ved bakning
> eller under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde
> eller under lignende forhold.

Men står de ikke lige netop på en parkeringsplads, panzerbasserne, og
stopper en masse mennesker uden sele?

Nogen der kender stedet?

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 21:08

> Men står de ikke lige netop på en parkeringsplads, panzerbasserne, og
> stopper en masse mennesker uden sele?
>
> Nogen der kender stedet?

Jeps, de står lige i indkørslen til føtex i haderslev, dvs de biler de
stopper kommer fra moltrupvej - og der er derfor ikke tale om kørsel på
parkeringsplads.

/bo

Fra : Non-Desperado

Dato : 06-10-05 07:24

> [...]

>under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller under

Spørgsmålet er så om det kun gælder for chaufføren for at lette
manøvren (bakning) og fordi en tankning på en travl dag kunne
blive bøvlet med "sele af-ud og tanke-sele på-flyt bilen så næste
kunde kan komme til-sele af-ind og betale-sele på"....

Passagererne skal jo ikke blande sig i kørselen, så de burde jo
være fastspændt når bilen er i bevægelse og/eller er i en
trafiksituation.

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : claus b. p.

Dato : 06-10-05 23:44

"Non-Desperado" <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
wrote in message news:ceg9k1tu037cr5s6kh7vimmgj20hlef6m3@4ax.com...

> [...]
>
> Passagererne skal jo ikke blande sig i kørselen, så de burde jo
> være fastspændt når bilen er i bevægelse og/eller er i en

Korrekt, logisk set. Men som du kan læse er det ikke specificeret i loven.
Så reglen gælder lige meget for alle.
/Claus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-10-05 21:11

Thomas Kaufmann Jensen wrote:
> Hej
> Det vil jeg mene.. færdselsloven gælder jo også på parkeringspladser.

Men selepåbudet gør ikke.
§ 80 Stk. 3. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke ved
bakning eller under kørsel på parkeringsplads, servicestation,
værkstedsområde eller under lignende forhold.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-10-05 19:18

> http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=260468&r=1

Kanon, Per..!

Bliv meget gerne ved med at poste links, når der er nye afsnit - det er
morsomt lige at se, når man har tid..

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-10-05 21:08

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=260468&r=1
> Skal børnene have sele på ved kørsel på parkeringsplads?

Nu så vi dem ikke stoppe nogen der blot kørte rundt inde på p-pladsen.
Hende moderen med det løse barn kunne vi jo ikke se hvor kom fra eller
hvor skulle hen. (Situationen kunne jo være at barnet, vel vidende at
mor var ved at køre ind på p-pladsen selv havde taget selen af
umiddelbart inden.)

Men en ting der undrede mig med det de sagde omkring en betinget
frakendelse, var at man har tre klip før den betingede kommer til effekt.

Imo må det da være sådan at første gang man begår en ny ulovlighed,
efter at være idømt en betinget frakendelse, gøres den til ubetinget. (=
3 klip + dom + 1 klip)

Hvis man idømmes en betinget fængselsdom for en række smårapserier,
mener jeg da at man bliver buret inde første gang man bliver taget
efterfølgende.

Fra : blue

Dato : 06-10-05 16:05

> Imo må det da være sådan at første gang man begår en ny ulovlighed, efter
> at være idømt en betinget frakendelse, gøres den til ubetinget. (= 3 klip
> + dom + 1 klip)

Jeg kan ikke helt forstå om du mener, at det *bør* være sådan eller at du
mener, at det *er* sådan?

Har man fået en betinget frakendelse enten direkte eller via tre klip, skal
der endnu en betinget frakendelse eller tre klip til, at man får en
ubetinget frakendelse.

> Hvis man idømmes en betinget fængselsdom for en række smårapserier, mener
> jeg da at man bliver buret inde første gang man bliver taget
> efterfølgende.

Nu er der jo forskel på straffe- og færdselslov, men det er nu heller ikke
altid tilfældet med straffelovsovertrædelser...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-10-05 18:15

blue wrote:
> [...]
> Har man fået en betinget frakendelse enten direkte eller via tre klip, skal
> der endnu en betinget frakendelse eller tre klip til, at man får en

Nu er jeg ikke ude efter at vi skal have indført californiske tilstande.
Og det er heller ikke så meget om jeg mener det ene eller det andet.

Det er blot begrebet 'betinget'.

En betinget dom vil da normalt betyde at man er dømt, men betinget af at
man holder sig på måtten i 'betingelsestiden' slipper man for straffen.

Og der er det så jeg mener at næste gang man bliver stoppet for en
forseelse har man jo brudt betingelsen. Og så behøver det jo ikke engang
at være en forseelse der udløser et klip.

Hvis de mener noget andet burde de finde et andet navn, da 'betinget'
ellers får to forskellige betydninger.

> Nu er der jo forskel på straffe- og færdselslov, men det er nu heller ikke
> altid tilfældet med straffelovsovertrædelser...

Har ikke selv prøvet. Det er blot min opfattelse at en betinget dom
kommer til virkning næste gang man bliver taget for et eller andet.
Således at du, hvis du har 30 dage betinger for vold, risikerer at blive
burer inde i 30 dage hvis du bliver taget for butikstyveri.

Fra : claus b. p.

Dato : 06-10-05 23:58

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> Imo må det da være sådan at første gang man begår en ny ulovlighed,
> efter at være idømt en betinget frakendelse, gøres den til ubetinget. (=
> 3 klip + dom + 1 klip)

Det er ligesom så meget andet (fx. klippekort) en populistisk betegnelse,
som ikke kan sammenlignes med en betinget dom. I en betinget dom får man en
strafudmåling, og en prøvetidsudmåling. En betinget frakendelse er blot et
påbud om inden for en vis tid at generhverve sit kørekort. Der er dog også
den sammenligning at hvis man inden for prøveperioden begår samme forseelse,
dvs. opnår 3 klip, så ryger kortet.
Forskellen fra før er ikke så stor, blot kan man nu samle klip for
forskellige forseelser, førhen kunne man godt have fået en betinget
frakendelse for at køre over for fuldt stop, en for hastighedsoverskridelse
og en for promillekørsel uden at de sammenlagt kostede en ubetinget
frakendelse. Den går ikke nu.

/Claus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-10-05 03:42

claus b. p. wrote:
> [...]
> frakendelse for at køre over for fuldt stop, en for hastighedsoverskridelse
> og en for promillekørsel uden at de sammenlagt kostede en ubetinget

Det kunne man vel ikke i 'betingelsestiden'?

Eller var mon 'betinget' blot et udtryk for at man "kunne klare skærene"
ved at bestå en prøve?

Fra : Torben E

Dato : 07-10-05 07:36

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hastighedsoverskridelse
> og en for promillekørsel uden at de sammenlagt kostede en ubetinget

Ikke korrekt, hvis man lavede 2 betingede, fik man en ubetinget, efter
de gamle regler

Torben E

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-05 09:34

> [...]
>
> http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=260468&r=1
>
> Skal børnene have sele på ved kørsel på parkeringsplads?

Og hele 10 min uden fokusering på hastighed

mvh

Christian

Fra : Lars Jensen

Dato : 06-10-05 09:35

Christian B. Andresen wrote:

> Og hele 10 min uden fokusering på hastighed

Aaahh, ikke helt! Da de kigger på "for tæt kørsel" på motorvejen, får en
billist da lige beskeden "det opstår af at den bagfra kommende kører med
for høj hastighed..." eller noget i den stil :)

> mvh
>
> Christian

Lars B

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-10-05 10:44

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> Aaahh, ikke helt! Da de kigger på "for tæt kørsel" på motorvejen, får en
> billist da lige beskeden "det opstår af at den bagfra kommende kører med
> for høj hastighed..." eller noget i den stil :)

Men det var ikke noget han fokuserede på ;)

--
Per, Esbjerg