BMW E46 luftmassemåler
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 05-10-05 09:40

Hejsa

Er der nogle der ligger inde med erfaring omkring renovering/udskiftning af
sådan en dims ? Min motorlampe begyndte at lyse igår, og jeg har lige været
på værksted, og de mener 100% at det er den det er galt med, den havde
lagret 21 fejl omkring for mager blanding. Vi skiftede den så (farvel
2700kr), og han mente jeg skulle kunne mærke væsentligt forskel i motorgang
nu, jeg syntes også den trækker mere jævnt, og generelt har bredre træk. Kan
det nu også passe, eller er det bare det normale psykiske når man får
skiftet en dims. Jeg sagde dog til ham at han fik den lige i hovedet igen
hvis jeg ikek kunne mærke noget, men hvad er jeres erfaring, kan man
virkelig mærke det på motorgangen, og er det den det er galt med :) De gik
slanger efter, og ingen af dem var utætte, og lambdasonderne fungerer 100%

Jacob

P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 10:12

"Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse

Vi skiftede den så (farvel
> 2700kr), og han mente jeg skulle kunne mærke væsentligt forskel i
> motorgang nu, jeg syntes også den trækker mere jævnt, og generelt har
> bredre træk.

Godt VW har en mere human pris på en ombytter i dag, 900,-, men de startede
med 4kKr for år tilbage. Jeg har dog aldrig udsk. min, kun renset den, og
mærker det samme.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 05-10-05 11:14

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> [...]
>
> Godt VW har en mere human pris på en ombytter i dag, 900,-, men de
> startede med 4kKr for år tilbage. Jeg har dog aldrig udsk. min, kun renset

Hvordan renser du den, og er der også kun en lille modstandsdims i din ?

Mvh
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 12:03

"Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan renser du den, og er der også kun en lille modstandsdims i din ?

Ja, og jeg skyller modstanden m. kontaktrens UDEN smørremiddel,
isopropyl,propylalkohol eller propanol- kendt som karburatorsprit. Lad være
med at pille, kun skylle, og brug IKKE trykluft- alm. lufttørring tørre på
10-20 min. afh. af temp. .

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 05-10-05 12:38

> [...]
> isopropyl,propylalkohol eller propanol- kendt som karburatorsprit. Lad
> være med at pille, kun skylle, og brug IKKE trykluft- alm. lufttørring

Den skal jeg lige have en gang til, du hælder bare karboratorsprit ned over
den/de små dimser der sidder der?

Mvh
Jacob

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-10-05 13:21

Jacob Rungwald skriver:

> Den skal jeg lige have en gang til, du hælder bare karboratorsprit ned over
> den/de små dimser der sidder der?

Kig på dkfridtidbil.dk....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 13:52

> Kig på dkfridtidbil.dk....

Den "opskrift" er overkill. Selve måleenheden kan afmont. LMM, bare man har
den rigtige "industri", tamper-proof, Torx-bit. Så bruger du 1/10 "væske".

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 05-10-05 13:57

> [...]
>>
> Den "opskrift" er overkill. Selve måleenheden kan afmont. LMM, bare man
> har den rigtige "industri", tamper-proof, Torx-bit. Så bruger du 1/10

Hvor finder du den torx henne ?

Nu har jeg dog afmonteret det hele og en dunk isopropylalchocol kostede
14kr, men det ville være nemmere med den rigtige torx dims :) Der sker ikek
noget ved at afmontere den fra selve dåsen ? Ham bmw gutten sagde at man
ikek kan/skal skille den ad for så "går den i stykker og måler forkert". Men
de skal selvf også tjene lidt :)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-10-05 17:59

"Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor finder du den torx henne ?

Det er den type som har en "tap" i midten?,.jeg købte et bit-sæt i Biltema.
Nogen siger at man kan knække tappen, el. lave et hak i en skruetrækker.

Der sker ikek
> noget ved at afmontere den fra selve dåsen ?

Igen jeg kan ikke se din "BMW", men der er ikke sket noget med min "VW" :).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-10-05 15:34

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Den "opskrift" er overkill. Selve måleenheden kan afmont.

Jeps, man chancen for at du skader den er langt mindre, når den sidder i
sit hus. De kan man tabe den uden at ødelægge den....

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-10-05 18:16

> Jeps, man chancen for at du skader den er langt mindre, når den sidder i
> sit hus.

Det er relativt, faktisk er chancerne for at "lave skade" større, når du
fifler med rør,vandpumpetang for at løsne "spændebåndet" som holder LMM'en
fast på manifolden. Eller fx. tabe skruer ned i manifolden, når du roder i
den anden ende v. luftfilteret. For ikke at tale om at ødelægge det
plastic!"#¤§ ;). Når man har afprøvet begge, foretrækker jeg 110% den
alternative, hvor selve måleenheden skrues af.

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 13:30

"Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse

du hælder bare karboratorsprit ned over
> den/de små dimser der sidder der?

Nu ved jeg ikke hvon' din fysisk ser ud, men mine "modst." sidder rimeligt
beskyttede i en plastic-dims, som jeg afmont. LMM'en. Den lægger jeg i et
kar/skål med "rensevæske", skvulper lidt- tager op, og lader lufttørre.

Fra : JS

Dato : 05-10-05 10:48

> [...]
> været på værksted, og de mener 100% at det er den det er galt med, den
> havde lagret 21 fejl omkring for mager blanding.

Shhh, du må ikke nævne at der er problemer med en BMW. Det er nemlig kun
PSA-biler der er fejl på.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 05-10-05 11:13

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message

> Shhh, du må ikke nævne at der er problemer med en BMW. Det er nemlig kun
> PSA-biler der er fejl på.

Nåå, ja, det havde jeg glemt.... :)

Mvh
Jacob

Fra : Anders

Dato : 05-10-05 12:19

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message

> Shhh, du må ikke nævne at der er problemer med en BMW. Det er nemlig kun
> PSA-biler der er fejl på.

Det er fordi LMM'en er lavet af en fransk underleverandør !

Anders

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-10-05 20:26

> [...]
>
> Er der nogle der ligger inde med erfaring omkring renovering/udskiftning
> af sådan en dims ? Min motorlampe begyndte at lyse igår, og jeg har lige

Jeg kører en rask tur eller spænder campingvognen bagefter, så kører bilen
"normalt" igen ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 06-10-05 08:35

> Jeg kører en rask tur eller spænder campingvognen bagefter, så kører bilen
> "normalt" igen ...

Det var under en rask tur den begyndte :)

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-10-05 14:16

"Jacob Rungwald" <jacob*mammut*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse

> Det var under en rask tur den begyndte :)

Hvis du ikke kan mærke forskel på motorgangen, så var det ikke den det var
galt med !!

--
Per, Esbjerg

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 06-10-05 18:54

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> Hvis du ikke kan mærke forskel på motorgangen, så var det ikke den det var
> galt med !!

Jeg har lige kørt 350km i dag, og jeg syntes at den trækker mere jævnt med
den nye LMM end den gamle, dog tror jeg at den gamle ryger i igen, og så får
de den nye tilbage, jeg vil være helt sikker på det er den inden jeg bruger
2500kr på det. Kan de passe at det ikke skal være mere mærkbart ? Det er vel
abre et tegn på at den gamle er ved at synge på sidste vers, men at den ikke
er helt færdig endnu ?

Mvh
Jacob

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-10-05 19:24

> [...]

.. Kan de passe at det ikke skal være mere mærkbart ? Det er vel
> abre et tegn på at den gamle er ved at synge på sidste vers, men at den

"Mærkbart" er relativivt til hvad man forventer, så det er svært at vurdere-
TDC's server er et sa... effektivt filter ;). På en VW kan det hjælpe at
pille "-" af batteriet i 10-15 min, hvis man syntes den køre ad r.. til. Så
bliver ECU'en resat for alle lagrede måle-værdier, og man starter på en
"frisk".