Tandrem på tysk?
Fra : Jacob Rasmussen

Dato : 04-10-05 11:36

For et års tid siden købte jeg en Audi 100 2.0 fra 1994 (45K km) som
kommer fra Tyskland, og som derfor har alle papirer på tysk. Nu vil jeg
gerne finde ud af, om den har fået skiftet tandrem for nyligt, da jeg
kan forstå, at det er en bekostelig affære, hvis den springer. Men hvad
hedder en tandrem på tysk?

Har fundet en regning fra november 2001 der bl.a. lyder "Keilriemen aus-
und eingebaut, 21 euro", men det er vist lidt rigeligt billigt for en
tandrem selv i Tyskland ikke sandt? :)

Mvh
Jacob

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-10-05 11:52

Jacob Rasmussen <drebin@diku.dk> wrote in news:43425af2$0$78288$157c6196
@dreader1.cybercity.dk:

> [...]
>
> Har fundet en regning fra november 2001 der bl.a. lyder "Keilriemen aus-
> und eingebaut, 21 euro", men det er vist lidt rigeligt billigt for en

Jo, det er kilremmen der er skiftet der, tandrem hedder på tysk Zahnriemen
(tænk det kan være så logisk

Og ja det kan godt være en god ide at få den skiftet sammen med
remstrammeren. Normalt hedder det vist 60 eller 90kkm mellem skift af
tandrem men jeg vil mene din falder på alderen (4 eller 6 år er vist det
anbefalede)

Thomas

Fra : Jacob Rasmussen

Dato : 05-10-05 15:02

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> @dreader1.cybercity.dk:
> Jo, det er kilremmen der er skiftet der, tandrem hedder på tysk Zahnriemen

Tak! Ja, det kunne man jo næsten have gættet :)

> [...]
> remstrammeren. Normalt hedder det vist 60 eller 90kkm mellem skift af
> tandrem men jeg vil mene din falder på alderen (4 eller 6 år er vist det

OK, er remstrammeren noget der er implicit inkluderet, når man taler om
at få skiftet tandrem, eller er det noget, man skal bede om at få lavet
yderligere?

Mvh Jacob

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-10-05 07:59

> OK, er remstrammeren noget der er implicit inkluderet, når man taler
> om at få skiftet tandrem, eller er det noget, man skal bede om at få
> lavet yderligere?

Afhængig af værkstedet. Har hørt om flere tilfælde hvor folk ikke fik
skiftet strammerhjulet hvis de ikke havde spurgt til det hos værkstedet.
Desværre er det ikke alle mekanikere der mener at det er nødvendigt at
skifte. Så jeg ville da klart spørge ind til det når der skal hentes en
pris på skiftet

Jeg ville aldrig acceptere tandremsskift uden at skifte remstrammerhjulet
også, det er så trælst hvis de to ikke passer 100% så remstrammeren gnaver
tandremmen over, det giver sådan nogle trælse lyde :-| (og koster en ny
motor i mange tilfælde)

Thomas