At købe brugte gaskugler til en Xantia?
Fra : info@d-form.dk

Dato : 04-10-05 10:09

Jeg har fået tilbudt og også sagt ja, til at købe et sæt originale
gaskugler som har kørt 100.000 km. som efter signende kun blev skiftet
fordi han blev tilbudt nogle helt nye meget billigt.

Men hvor langt kan kuglerne egentligt køre på en xantia før de er
flade?

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 04-10-05 10:32

info@d-form.dk wrote:
> [...]
> fordi han blev tilbudt nogle helt nye meget billigt.
>
> Men hvor langt kan kuglerne egentligt køre på en xantia før de er

Langt hvis de bliver fyldt op en gang imellem. Ikke så langt hvis man
ikke fylder dem op - så ødelægges membranen.

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : info@d-form.dk

Dato : 04-10-05 10:39

Er 100.000 km. meget for et sæt?

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 04-10-05 10:49

info@d-form.dk wrote:
> Er 100.000 km. meget for et sæt?

Sikkert ikke. Men alt efter hvor gamle de er skal de sikkert fyldes op
snart.

Fra : NS

Dato : 04-10-05 15:32

info@d-form.dk wrote:
> Er 100.000 km. meget for et sæt?

Km-tallet betyder ikke noget. Det er alderen i år, der betyder noget
fordi gassen (som er Nitrogen) ganske langsomt siver ud gennem
gummimembranen. Jeg mener de bliver flade på 4-5 år bagpå og 2-3 år foran.

NS

Fra : info@d-form.dk

Dato : 04-10-05 10:55

De kommer fra en bil fra 97...

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 04-10-05 11:29

info@d-form.dk wrote:
> De kommer fra en bil fra 97...

Så skal de nok fyldes. Nu ved jeg ikke hvad du skal betale, men man kan
få nye uoriginale kugler for 300,-. Fyldning koster måske 150,- pr. stk.

Fra : info@d-form.dk

Dato : 04-10-05 11:37

de koster 500 for alle fem...

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 04-10-05 12:05

info@d-form.dk wrote:
> de koster 500 for alle fem...

Der skal være seks. 2 x affjedring for, 2 x affjedring bag, 1 x
akkumulator og 1 x antisynk.

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 04-10-05 16:26

<info@d-form.dk> wrote in message
> de koster 500 for alle fem...

Hvor??

Fra : info@d-form.dk

Dato : 04-10-05 12:13

ikke til min model... min har ikke antisynk...

Fra : NS

Dato : 04-10-05 15:34

info@d-form.dk wrote:
> ikke til min model... min har ikke antisynk...

Har den Activa eller Hydractive?

NS

Fra : info@d-form.dk

Dato : 04-10-05 19:57

Det var brugt, så hvor er vel ligemeget... der er jo ikke flere end
dem jeg har sagt ja til...

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 04-10-05 20:17

info@d-form.dk skrev:
> Det var brugt, så hvor er vel ligemeget... der er jo ikke flere end
> dem jeg har sagt ja til...

Hvis donor er en 1997 har den 6 kugler

Hvis din har 5 og er uden antisynk er det en 1993-1995 model og kuglerne
er ikke de samme, heller ikke de 5 du skal bruge

Der kan iøvrigt også være forskel på kuglerne til 1,6 - 1,8 og 2,0

--
Keld Rasmussen
Xantia 1996 med 6 kugler

Fra : info@d-form.dk

Dato : 04-10-05 20:04

Men der er vel ikke meget fidus i, at købe nogle brugte som skal
fyldes op. Så kan jeg vel lige så godt købe nogle nye uoriginale,
eller få mine egne fyldt.

Årsagen til, at jeg vil udskifte er, at min akkumulatorkugle klikker
ALT for meget... men ellers kører den som sådan meget fint...

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 04-10-05 20:51

<info@d-form.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det er ikke dine kugler (!) der klikker - det er din trykpumpe. Og den
klikker fordi dine kugler er flade...
http://www.skovgaard-schmidt.dk/AXANT.pdf kan du bl.a. finde nye kugler
til 240/stykket.

Kan det så betale sig at fise byen rundt for at få fyldt kuglerne?

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 05-10-05 08:53

Jesper Hedegaard wrote:
> Det er ikke dine kugler (!) der klikker - det er din trykpumpe. Og den
> [...]

Plus moms, så det bliver 300,-

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-10-05 19:38

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Plus moms, så det bliver 300,-
>
> --
> Sugemotorer suger!
> '00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
> '87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Gud fader ja - og man skal lede helt ned til toppen af side 4 før man finder
det....vist ikke helt ifølge gældende regler ?
Syntes også at huske lavere priser på kugler til CX - det er dog 4-5 år
siden.

Anyway - det er jo faktisk bilens støddæmpere - svjh var det oprindelige
spørgsmål omdet ku betale sig at købe et sæt 100 tkm brugte kugler til
erstatning for sine egne; ville i købe et sæt støddæmpere af tilsvarende
alder ?

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 06-10-05 01:12

Jesper Hedegaard wrote:
> Gud fader ja - og man skal lede helt ned til toppen af side 4 før
man finder
> det....vist ikke helt ifølge gældende regler ?

Mon ikke det er fordi S&S mest handler med perlegrusmekanikere, og
dermed ex.moms?

> [...]
> spørgsmål omdet ku betale sig at købe et sæt 100 tkm brugte kugler til
> erstatning for sine egne; ville i købe et sæt støddæmpere af tilsvarende

Well, både støddæmpere og fjedre i en lækker lille grøn pakke :)
Men nej - jeg ville nok også satse på et sæt nye uoriginale i stedet for
8 år gamle kugler med ukendt historie.

--
http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede

Fra : NS

Dato : 06-10-05 09:38

Jesper Hedegaard wrote:

> [...]
> spørgsmål omdet ku betale sig at købe et sæt 100 tkm brugte kugler til
> erstatning for sine egne; ville i købe et sæt støddæmpere af tilsvarende

Det kan det ikke fordi de uoriginale er af lige så god kvalitet som de
originale, men er meget billigere... det er jo ikke ligefrem et
højteknologisk produkt. Der imod betyder km-tallet ikke meget. Det, der
tæller er alderen og resttryk. Men en ny er da altid bedre end en brugt :).

NS