Hvorfro gør de det?
Fra : Mogens

Dato : 03-10-05 23:39

Jeg kører en del rundt i DK i disse dage, og har derfor mange
timer på motorvejen. Dér har jeg lagt mærke til, at 9 ud af 10
fuldlastede trækkere med sættevogn kører med den midterste
aksel hævet på trækkeren. Hvorfor fan gør de det?

For at undgå slid på dækket? -> og istedet slide kraftigt på motorvejen?
(hævet akseltryk)
--
Mvh Mogens

Sælges: '83 BMW 323i, synet den 16. september 2005 !
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-10-05 00:26

Mogens wrote:
> [...]
> aksel hævet på trækkeren. Hvorfor fan gør de det?
> For at undgå slid på dækket? -> og istedet slide kraftigt på

For at nedsætte dækslidet når de ikke har så meget gods på.

For biler der kun kører her hjemme er vi nok oppe mellem 20 og 40%
tomkørsel.

For eksportbiler er det noget mindre. Men eksportbiler er heller ikke så
ofte udstyret med 3 aksler på trækkeren.

Der er ikke de store fordele ved at hæve den ekstra aksel hvis man har
fuld læs på. Kun når det er glat.

Hvis du lægger mærke til det vil du også kunne se biler hvor der er
hævet en eller to aksler på traileren. Det er af samme årsager.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Mogens

Dato : 04-10-05 05:24

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
> [...]

> Hvis du lægger mærke til det vil du også kunne se biler hvor der er hævet
> en eller to aksler på traileren. Det er af samme årsager.

Fino - dét vil jeg så prøve at lægge mærke til.
Jeg synes blot at bemærke, at der ofte var læs på, hvorfor jeg
er af den opfattelse, at det er belastende, vægten/vejtrykket ikke
fordeles...

Fra : Anders

Dato : 04-10-05 09:56

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
> For at nedsætte dækslidet når de ikke har så meget gods på.
> [...]

Rullemodstanden må da også minimeres ?? Det er måske så lidt at det ikke har
nogen betydning ?

Mvh
Anders

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-10-05 10:13

Anders wrote:
> Rullemodstanden må da også minimeres ?? Det er måske så lidt at det ikke har
> nogen betydning ?

Nej, det hjælper også til. Det handler jo, i al sin korthed, om at spare
hvor der kan spares.

Fra : Mogens

Dato : 04-10-05 17:41

> Anders wrote:

> Nej, det hjælper også til. Det handler jo, i al sin korthed, om at spare
> hvor der kan spares.

Og så pålægge samfundet den tunge byrde at udbedre skaderne på vejen?

Fra : Henrik B.

Dato : 04-10-05 18:05

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Og så pålægge samfundet den tunge byrde at udbedre skaderne på vejen?

Jep, iflg. en tidligere kollega, som arbejder for Inreco (de asfalterer og
udbedrer vejskader), så belaster én fuldlastet lastbil, vejene, lige så
meget som 3.500 personbiler.

Fra : Mogens

Dato : 04-10-05 18:26

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> Jep,

Dét er da for plat og egoistisk synspunkt at have.

> iflg. en tidligere kollega, som arbejder for Inreco (de asfalterer og
> udbedrer vejskader), så belaster én fuldlastet lastbil, vejene, lige så
> meget som 3.500 personbiler.

Dét var en del :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-10-05 19:00

Henrik B. wrote:
> Jep, iflg. en tidligere kollega, som arbejder for Inreco (de asfalterer og
> udbedrer vejskader), så belaster én fuldlastet lastbil, vejene, lige så
> meget som 3.500 personbiler.

Det må da siges at være en forbedring, for det har ellers altid været
10.000.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-10-05 21:41

On Tue, 04 Oct 2005 20:00:03 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det må da siges at være en forbedring, for det har ellers altid været
>10.000.

>--

Det har muligvis noget at gøre med at lastbiler i dag er udstyret med
luftaffjedring.

Der står jo også på registreringsattesten at der betales reduceret
pris, p.gr.a. vejvenlig affjedring.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-05 00:49

Folmer Rasmussen wrote:
> Det har muligvis noget at gøre med at lastbiler i dag er udstyret med
> luftaffjedring.
> Der står jo også på registreringsattesten at der betales reduceret
> pris, p.gr.a. vejvenlig affjedring.

Det kan der være noget om. Men der har så været "officielle folk" der
har tilladt sig at bruge den med de 10.000 længe efter den var aktuel.
Måske for at male med bred pensel. :-/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-10-05 18:58

Mogens wrote:
> Og så pålægge samfundet den tunge byrde at udbedre skaderne på vejen?

Du misforstår.

Det er kun når der er ingen eller kun lidt gods på bilen akslerne hæves.

Hvis man kommer med 48 tons og hæver den 3. aksel kører man for det
første ulovligt. Med 5 aksler må man jo kun veje 40 tons.

For det andet betyder det overbelastning af bagakslen og dens ophæng.
Den er lavet så den kan holde til det, men ikke over længere stræk.

I øvrigt er mange (de fleste nok) lastbiler indrettet så man slet ikke
kan hæve den 3. aksel hvis belastningen derved bliver for stor på
trækakslen. På Scania og Volvo kan man vist godt gøre det ved
hastigheder under 15 eller 25 km/t. Det har noget med vinterkørsel at
gøre. Men det ved de meget mere om deroppe.

Derudover betyder det at køre med overbelastning på en aksel et øget
dækslid så det samlet bliver størrere end hvis man kørte på begge aksler.

Fra : Mogens

Dato : 04-10-05 19:18

> [...]

> Derudover betyder det at køre med overbelastning på en aksel et øget
> dækslid så det samlet bliver størrere end hvis man kørte på begge aksler.

Fornemt svar !