Thansen, Xenon wannabe ?
Fra : Peter Frost

Dato : 02-10-05 18:01

Hej gruppe...

Sad og ledte det eftermonterbar bremselys, og faldt over et sæt H4
Xenon wannabe pærere;

Er de noget værd ? Giver de noget ? Er de lovlig og ikke mindst
forsvarlige, og her tænker jeg på, over for bilen, kan el-nettet
klare dem osv osv ?

Med Venlig Hilsen
Peter Frost

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-10-05 19:45

Peter Frost wrote:
> [...]
>
> Er de noget værd ? Giver de noget ? Er de lovlig og ikke mindst
> forsvarlige, og her tænker jeg på, over for bilen, kan el-nettet

Min egen holdning (da jeg måske kan risikere at møde dig en mørk aften)
vil være: Nej, Nej, Nej, Nej/måske

Jeg har set nogle der har smidt sådanne nogle pærer på bilen, de lyser
ad helvede til (alle andre retninger end den rigtige) blænder helt vildt
specielt da det er sådan en blålig farve. Ang lovligheden skal de vel
være godkendt? Autopærer skal vel også være E-mærket ligesom lygter
skal? Ang sikkerheden så vil bilen ikke kunne 'mærke' forskel hvis
ellers du holder dig til samme effekt som dine alm. H4 pærer.

Personligt vil jeg ikke sætte min egen og medbillisters ve og vel på
spil fordi en blålig forlygtefarve ser sej ud på bilen (hvilket jeg ikke
passer til alle typer biler). Valg af pærer til bilen falder også på
Osram eller Philips da det IMO er rimelig anerkendte mærker og de giver
også et ganske fint lys.

Alfa og omega er at hvis du føler du mangler lys i forlygterne, og har
prøvet at skifte pærerne (pærer skal også skiftes med mellemrum selvom
de ikke er sprunget), så prøv at måle den spænding der kommer ud til
pærerne. På min egen Golf2'er havde jeg omkring 1,5V spændingsfald
således at forlygterne fik ca. 11V mod de 12.4 de får nu hvor et
lygterelæ er monteret istedet. Specielt på ældre biler kan
ledningsnettet til forlygterne være lavet fuldstændig håbløst og der kan
hentes en del ekstra lys (lovligt!) ved at sørge for at de får den
spænding der er tiltænkt.

Thomas

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-10-05 20:11

Hej,

On 2 Oct 2005 10:01:00 -0700, "Peter Frost" <pgf@gregand.dk> wrote:

> [...]
>
>Er de noget værd ? Giver de noget ? Er de lovlig og ikke mindst
>forsvarlige, og her tænker jeg på, over for bilen, kan el-nettet

Klart.. De er for seje - der står H.I.D.-Feeling og er billeder af
stramme blondiner på indpakningen.. Det er noget der rykker!

Og så kan du endda også få dem i grøn (!!!).. Najs...

** Lars

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-10-05 22:11

"Peter Frost" <pgf@gregand.dk> skrev :

>Er de noget værd ?

Kun sjældent - de fleste af de dersens vidunderpærer har glimrende
lys, problemet er bare at det ikke lyser derhen hvor det gavner, men
ofte lige ind i bærret på medtrafikanter, eller forbipasserende
flyvere ....

>....Giver de noget ?

Nøehhhh... Pengene ville ærligttalt være bedre brugt på en dunk
sprinklervædske

>Er de lovlig og ikke mindst forsvarlige.....

De fleste er lovlige, og alligevel - hvis man ser på lyset, burde de
ikke være lovlige at benytte

>og her tænker jeg på, over for bilen, kan el-nettet
>klare dem osv osv ?

Sålænge vi taler om pærer med cirka samme watt-effekt, som de pærer
bilen er født med, sker der intet med dine ledninger

Jeg har længe sværget til pærer som Phillips Vision+, enten i +30,
eller +50 versionen - de holder fint nok, og giver fint lys, men hører
jo ikke ligefrem til de såkaldte popsmarte lamper

Der er en lidt ældre "test" af pærer på denne side :
http://www.dkfritidbil.dk/artikler/lamper/index.htm

--
jan@stevns.net

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-05 06:33

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Jeg har længe sværget til pærer som Phillips Vision+, enten i +30,
> eller +50 versionen - de holder fint nok, og giver fint lys,

De +50-, brænder de ud meget hurtigere en fx. +30- ?. Og giver det SÅ meget
ekstra lys at, det fx. kan sammenlignes med 80-100W normale/ulovlige.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-10-05 20:40

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev :

>De +50-, brænder de ud meget hurtigere en fx. +30- ?

Det mener nogen - mine erfaringer er andeledes - de holder cirka lige
længe (eller kort, om man vil)

typisk holder pærene lidt over et års tid, men det er jo også en hel
del timer, qua mine næsten 60.000 årligen

>. Og giver det SÅ meget ekstra lys at, det fx. kan sammenlignes med 80-100W normale/ulovlige.

Jeg synes ikke merudbyttet er så voldsomt igen - og kan ærligttalt
ikke helt se forskel på en +50 og en +30 pære

Jeg har skam prøvet de der fancy 100/80w fætre, de dur ganske enkelt
ikke til ret meget - alt for meget strejflys

Og havde jeg kørt med plasticlamper, havde de da nok også kostet et
par paraboler livet - de varme sgisme en del

--
jan@stevns.net

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 06:19

> Og havde jeg kørt med plasticlamper, havde de da nok også kostet et
> par paraboler livet - de varme sgisme en del

Det ved jeg, holdt op med at bruge dem af den grund. Insekter brænder FAST
som var det på en stegepande :(.

Fra : K.C.s DK4800

Dato : 02-10-05 23:45

Der er bare det lille "men" at når du kører med xenonlys skal din bil være
monteret med forlygtespulere og automatisk niveauregulering for at kunne
synes. Det er altså ikke nok at pærerne evt. er E-mærket.

Hilsen K.C.s DK 4800

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-10-05 08:14

"K.C.s DK4800" <xv920@FJERNpc.dk> wrote in

> Der er bare det lille "men" at når du kører med xenonlys skal din bil
> være monteret med forlygtespulere og automatisk niveauregulering for
> at kunne synes. Det er altså ikke nok at pærerne evt. er E-mærket.

Ja, men det her er jo ikke rigtig xenon pærer, men bare nogle wannabees med
lidt blå farve på pærerne således at det ligner xenon en lille smule. For
at køre med 'rigtig' xenon så kræves det rigtig nok at der skal være
spulere, niveauregulering samt at lygterne skal være godkendt til din bil.
'Rigtig' xenon har også en del elektronik for at starte pæren og holde den
tændt da det IIRC kræver en del tusinde volt.

Thomas