Karboratorsprit ? Kan det være rigtigt ?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-10-05 15:12

Jeg har købt en Polo GT fra 83, som sælger siger SKAL bruge
karboratorsprit ellers kører den ikke rigtigt.

Nu har jeg haft 4 stk. 127 fra midt i 70'erne samt en Escort fra 86 og
ingen af dem har brugt karboratorsprit.

I øvrigt har jeg netop betalt 33,- for een liter karboratorsprit på Q8 -
kan det være rigtigt ? I så fald skal jeg bruge sådan en hvergang jeg
tanker.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : zulu

Dato : 02-10-05 16:15

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I øvrigt har jeg netop betalt 33,- for een liter karboratorsprit på Q8 -
> kan det være rigtigt ? I så fald skal jeg bruge sådan en hvergang jeg

min polo hit 1,3 fra 84 kørte fint uden karboratorsprit lige indtil jeg
måtte udskifte karboratoren.
da jeg fik den nye(brugte) karburator fik jeg osse at vide at jeg skulle
fylde sprit på hver gang jeg tankede.

jeg har prøvet glemme at fylde på et par gange hvilket har fået den til at
hoste og hakke i det . men det begynder at hjælpe på den igen efter jeg kom
sprit på igen.

hilsen
zulu

køren rundt i en
polo hit 1.3 ´84 206500 km

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-10-05 16:26

zulu <dd@jj.dk> wrote:

> [...]
> hoste og hakke i det . men det begynder at hjælpe på den igen efter jeg kom

Ok tak.

Er du medlem af polo klubben ?

Er du i Storkøbenhavn ?

Bruger du AIM eller Messenger - så kan vi lave et chatroom.

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-05 17:06

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt en Polo GT fra 83, som sælger siger SKAL bruge
> karboratorsprit ellers kører den ikke rigtigt.

De første Polo'er var meget ømfindtlige for skidt mv. i kaburatoren
og skulle renses og justeres hvert 2. år ca. for at være optimale.

Men den med spritten lyder sær men bilen har godt af et skævt
hver 3-4. måned.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-05 18:33

Olesen skrev:

> De første Polo'er var meget ømfindtlige for skidt mv. i kaburatoren
> og skulle renses og justeres hvert 2. år ca. for at være optimale.

Man ka vel køve et filter til 25 kroner og sætte på inden kaburatoren!?
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-05 19:58

Sandsynligvis fordi den mangler den slange/rør fra udstødningsmanufolden til
indsugningsfilteret så den kan trække varm luft ind når det er koldt.

Min kørte fint uden.

Mvh. Ulrich

Fra : Thomas

Dato : 02-10-05 20:06

> Jeg har købt en Polo GT fra 83, som sælger siger SKAL bruge
> karboratorsprit ellers kører den ikke rigtigt.

Havde en Polo HIT fra 1984 - jeg fyldte kun karboratorsprit på når det var
koldt (vinter), ca. en ½ dunk af den til 20 kr. fra Statoil (mener der er
omkring en liter i en dunk). Den kørte fint uden sprit i den varme
periode...

--
Mvh/TK

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-10-05 20:15

Jesper Haaber Gylling wrote:
> [...]
>
> I øvrigt har jeg netop betalt 33,- for een liter karboratorsprit på Q8 -
> kan det være rigtigt ? I så fald skal jeg bruge sådan en hvergang jeg

Jeg har en Golf2 fra 84 der skal have sprit i tanken når temp. kommer
under 7-10 grader og jeg kører længere ture på motorvejen. Til alm.
kørsel behøver den ikke sprit. Jeg havde på et tidspunkt heller ikke
varmluftsindsugningen på plads, da den blev monteret hjalp det
gevaldigt, men ved fugtige aftener fra ca. nu og til april, skal den
have sprit.

Nu har jeg dog lige komplet rengjort den 'øverste' del af min karburator
(inkl. gennempustning af alle dyser mv) så jeg er lidt spændt på at se
om det har hjulpet

Har du konstateret om den har behov for sprit nu? Der er ingen ide i at
hælde det i tanken hvis ikke du oplever problemer. Gør det dog til en
vane at have en dunk med så du kan smide det i tanken hvis den skulle få
problemer. Jeg har dog også fundet ud af at Biltema har en ganske
glimrende karb.sprit til 20kr for 1L som endda holder helt til 100L
iflg. beholderen. Jeg kunne få sådan en beholder til at holde til ca.
140L benzin, så der er ingen der siger det skal være helt efter mål. Men
når der bliver kørt meget så er det en forskel om der skal sprit i
tanken for 5kr eller for 33kr

Så eksperimenter med hvornår den har brug for sprit og hvor meget den
rent faktisk har brug for, men vær ikke for nærig med det alligevel,
frosne karburatorer er pisse trælse, specielt da det altid sker på det
mest trælse tidspunkt, nemlig lige efter man har kørt forbi en afkørsel,
så det gælder bare om at holde den igang til næste afkørsel (hvis det
altså er på motorvej)

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-10-05 21:41

Thomas Rasmussen skriver:

> Jeg har en Golf2 fra 84 der skal have sprit i tanken når temp. kommer
> under 7-10 grader og jeg kører længere ture på motorvejen.

Hvilken motor ?

Jeg havde en 1'er med 1,1 liters og en 2'er med 1,8liters. Ingen af dem
har fået sprit og ingen af dem har haft vinterproblemer.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-10-05 07:07

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Thomas Rasmussen skriver:

> Hvilken motor ?
>
> Jeg havde en 1'er med 1,1 liters og en 2'er med 1,8liters. Ingen af dem
> har fået sprit og ingen af dem har haft vinterproblemer.

Det er en 1.6'er med Pierburg 2E2 (EZ)... Alle jeg har hørt der har denne
kombination skal have sprit når det bliver koldt og fugtigt... Sjovt nok er
1.8'eren med samme karb ikke nær så følsom.

Thomas