Jesper Haaber Gylling wrote:
> Jeg har købt en Polo GT fra 83, som sælger siger SKAL bruge
> karboratorsprit ellers kører den ikke rigtigt.
>
> Nu har jeg haft 4 stk. 127 fra midt i 70'erne samt en Escort fra 86 og
> ingen af dem har brugt karboratorsprit.
>
> I øvrigt har jeg netop betalt 33,- for een liter karboratorsprit på Q8 -
> kan det være rigtigt ? I så fald skal jeg bruge sådan en hvergang jeg
> tanker.
Jeg har en Golf2 fra 84 der skal have sprit i tanken når temp. kommer
under 7-10 grader og jeg kører længere ture på motorvejen. Til alm.
kørsel behøver den ikke sprit. Jeg havde på et tidspunkt heller ikke
varmluftsindsugningen på plads, da den blev monteret hjalp det
gevaldigt, men ved fugtige aftener fra ca. nu og til april, skal den
have sprit.
Nu har jeg dog lige komplet rengjort den 'øverste' del af min karburator
(inkl. gennempustning af alle dyser mv) så jeg er lidt spændt på at se
om det har hjulpet
Har du konstateret om den har behov for sprit nu? Der er ingen ide i at
hælde det i tanken hvis ikke du oplever problemer. Gør det dog til en
vane at have en dunk med så du kan smide det i tanken hvis den skulle få
problemer. Jeg har dog også fundet ud af at Biltema har en ganske
glimrende karb.sprit til 20kr for 1L som endda holder helt til 100L
iflg. beholderen. Jeg kunne få sådan en beholder til at holde til ca.
140L benzin, så der er ingen der siger det skal være helt efter mål. Men
når der bliver kørt meget så er det en forskel om der skal sprit i
tanken for 5kr eller for 33kr
Så eksperimenter med hvornår den har brug for sprit og hvor meget den
rent faktisk har brug for, men vær ikke for nærig med det alligevel,
frosne karburatorer er pisse trælse, specielt da det altid sker på det
mest trælse tidspunkt, nemlig lige efter man har kørt forbi en afkørsel,
så det gælder bare om at holde den igang til næste afkørsel (hvis det
altså er på motorvej)
Thomas