Firmaets bil til privat brug, eller privat~
Fra : Otto J.

Dato : 02-10-05 10:10

Jeg har et større regnestykke jeg forsøger at få til at hænge sammen...
Firmaet skal muligvis bruge en gulplade-bil, og jeg kunne godt tænke mig at
have en bil at køre på arbejde i. Så er det jeg tænker at det må kunne
kombineres. Målet er at gøre det billigst muligt for mig selv, men uden at
det koster firmaet mere end hvis de bare leaser bilen uden hensyn til mig.
Der vil formentligt være tale om en fabriksny bil, og af hensyn til
driftssikkerheden fra firmaets side formentligt leasing, hvadenten det er
firmaet eller mig der leaser (det må ikke være en ulempe for firmaet, hvis
jeg ikke lige synes jeg har råd til at passe bilen ordentligt). Spørgsmålet
er så hvordan den skal håndteres. Hvis jeg får stillet bilen til rådighed
bliver jeg beskattet af minimum 160.000,-, hvilket formentligt vil være
højere end bilens reelle værdi, og derfor ikke umiddelbart en god plan for
mig. Men det kunne jo også gå den anden vej, så jeg leaser bilen og stiller
den til rådighed. Såvidt jeg har forstået giver det mig så op til 3,10 kr.
per kilometer kørt for firmaet. Men hvordan dette stiller mig og firmaet i
forhold til skattemæssige spørgsmål, det kan jeg ikke helt gennemskue. Og
hvad med forsikringen af bilen - hvis firmaet selv kører showet, skal de
betale forsikringen, men hvis det er min bil skal jeg betale det. Jeg er ny
bilist, og skal således betale ret dyrt i forsikring, hvorimod firmaet vel
kan få en billig forsikring? Eller afhænger firmaets forsikring af at det er
mig der er registreret som bruger af bilen eller noget i den retning?

Kan der være løsningsmodeller jeg helt overser?

Mvh. Otto

Fra : Brian Binnerup

Dato : 02-10-05 10:27

> Hvis jeg får stillet bilen til rådighed bliver jeg beskattet af minimum
> 160.000,-

Korrekt.

Med mindre du ikke bruger bilen privat, og at du er håndværker eller lign
som ikke kører til din arbejdsplads hver dag, eller hvis du er tilkaldevagt
eller lign. til kunder i oplandet.

> Men det kunne jo også gå den anden vej, så jeg leaser bilen og stiller den
> til rådighed.

Er det kun dig der skal bruge bilen? Jeg mener ikke du generelt kan lade din
bil fungere som fællesbil og få km. penge for det. Derudover får du ikke
betalt dine km. til og fra arbejdspladsen, men kun de km. du kører når du er
mødt på arbejde og kører ud derfra.

> Jeg er ny bilist, og skal således betale ret dyrt i forsikring,

Formentligt ikke mere end firmaet skal.

> hvorimod firmaet vel kan få en billig forsikring?

Firmaer betaler faktisk meget ofte en meget høj forsikringspræmie.

> Eller afhænger firmaets forsikring af at det er mig der er registreret som
> bruger af bilen eller noget i den retning?

Nej - den er bare typisk generelt høj.

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Otto J.

Dato : 02-10-05 10:37

> Er det kun dig der skal bruge bilen? Jeg mener ikke du generelt kan lade
> din bil fungere som fællesbil og få km. penge for det.

Vides ikke, men det er ikke urealistisk. Men du mener altså at ifølge
reglerne så får jeg kun km. penge hvis _jeg_ kører i den?

Derudover får du ikke
> betalt dine km. til og fra arbejdspladsen, men kun de km. du kører når du
> er mødt på arbejde og kører ud derfra.

Det er jeg klar over. Jeg forestillede mig bare noget i retning af, at hvis
jeg køber/leaser en bil, og det måske koster mig 2500-3000 om måneden (plus
forsikring), hvoraf jeg kunne få måske halvdelen dækket med kilometerpenge
fra firmaet, for måske 500 km kørt for firmaet (der vil formentligt være
relativt lavt kørselsbehov for firmaet), så ville det jo være en ret god
forretning for mig, uden at det koster ekstra for firmaet - men jeg har en
fornemmelse af at skattereglerne spænder ben for et eller andet et sted...
Det er vel noget med at firmaet kan trække en leasing afgift fra i skat, men
ikke kilometerpengene?

> Firmaer betaler faktisk meget ofte en meget høj forsikringspræmie.

Hm, virker egentlig logisk når man tænker over det - der er sikkert flere
skader på firmabiler end på privatbiler, de bliver tit behandlet ret
forskelligt...

Mvh. Otto

Fra : Henning

Dato : 02-10-05 11:57

On Sun, 2 Oct 2005 11:36:36 +0200, "Otto J." <hifiotto@hotmail.com>
wrote:

>Vides ikke, men det er ikke urealistisk. Men du mener altså at ifølge
>reglerne så får jeg kun km. penge hvis _jeg_ kører i den?
Ja, naturligvis! Og kun 3.10 for de første 20.000km/år, derefter
falder den til 1.59 svjh.

Dette beløb skal dække dine udgifter til slidtage, brændstof,
forsikring, vægtafgift osv. osv.... Du skal ikke regne med at kunne
tjene på det, se det som et supplement til en bil du alligevel har.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Otto J.

Dato : 02-10-05 12:08

> Ja, naturligvis! Og kun 3.10 for de første 20.000km/år, derefter
> falder den til 1.59 svjh.

> Dette beløb skal dække dine udgifter til slidtage, brændstof,
> forsikring, vægtafgift osv. osv....

Men det påvirkes jo ikke af om det er mig eller min kollega der kører i
bilen?

Du skal ikke regne med at kunne
> tjene på det, se det som et supplement til en bil du alligevel har.

Ja, netop - pointen var om dette supplement ville gøre det billigere for mig
at have bil (hvilket jeg ikke har nu), i forhold til A. at købe en bil uden
at have firmaet blandet ind i det, eller B. få firmabil stillet til rådighed
til privat kørsel - under forudsætning af at det aldrig må blive dyrere for
firmaet end at have bilen stående uden at blande min privatkørsel ind i det.
Firma-kørslen vil formentligt under alle omstændigheder være under 20.000
per kilometer, et gæt vil være omkring 500 km om måneden - uafhængigt af om
jeg bliver blandet ind i ligningen eller ej. Min egen kørsel vil formentligt
ligge omkring 2000-2500 km om måneden.

Mvh. Otto

Fra : Brian Binnerup

Dato : 03-10-05 08:32

> Men det påvirkes jo ikke af om det er mig eller min kollega der kører i
> bilen?

Jo, for bilen er ikke firmaets bil at råde over, det er din private bil, og
dermed er det kun dig der kan få km. penge for den!

> Ja, netop - pointen var om dette supplement ville gøre det billigere for
> mig at have bil (hvilket jeg ikke har nu)

Og dermed har du så lige svaret på hvorfor at reglerne er sådan at det kun
er dig der kan få km. penge - alternativt ville det betyde at du kunne spare
penge i skat, og det er en urealistisk tanke i dette land (med mindre man
hedder TDC og er tilpas stor).

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Henrik B.

Dato : 03-10-05 18:26

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til rådighed bliver jeg beskattet af minimum 160.000,-, hvilket
> formentligt vil være højere end bilens reelle værdi, og derfor ikke

Alligevel den eneste rigtige. Alternativt "låner" du vel bilen, så du ikke
skal beskattes af det?

> [...]
> kilometer kørt for firmaet. Men hvordan dette stiller mig og firmaet i
> forhold til skattemæssige spørgsmål, det kan jeg ikke helt gennemskue.

Det går ikke, du skal være momsreg. for at lease, ellers hænger det slet
ikke sammen. Det vil blive alt for dyrt, da hverken du eller Tape-con kan
trække momsen.

Fra : Otto J.

Dato : 03-10-05 18:52

> Alligevel den eneste rigtige. Alternativt "låner" du vel bilen, så du ikke
> skal beskattes af det?

Så formoder jeg at jeg får en humongus regning hvis jeg bliver snuppet?

> Det går ikke, du skal være momsreg. for at lease, ellers hænger det slet
> ikke sammen. Det vil blive alt for dyrt, da hverken du eller Tape-con kan
> trække momsen.

OK... Jeg må vist have fat i revisoren...

Mvh. Otto

Fra : Henrik B.

Dato : 03-10-05 19:09

> Så formoder jeg at jeg får en humongus regning hvis jeg bliver snuppet?

Nope. Du fortæller blot Palle-betjent, at det er en leaset firmabil du kører
i. Så får du lov at køre videre. Eneste betingelse er, at fimaet ikke den
pågældende måned, hvor du stoppes, trækker momsen på leasingen. De SKAL
altså aktivt undlade at trække momsen. Derved kan du ikke få en bøde.

Fra : Otto J.

Dato : 03-10-05 19:36

> [...]
> ikke den pågældende måned, hvor du stoppes, trækker momsen på leasingen.
> De SKAL altså aktivt undlade at trække momsen. Derved kan du ikke få en

Hm... Vil det sige at hvis firmaet leaser bilen, OG svarer moms, så kan jeg
lovligt _låne_ den af firmaet uden at blive beskattet af det som firmabil?
Lyder umiddelbart for godt til at være sandt, og så er det det som regel...

Mvh. Otto