Trailerkørekort - obligatorisk??
Fra : Jacob Madsen

Dato : 01-10-05 16:14

Hej

En ven har forsøgt at bilde mig ind, at fra 1. maj næste år så skal alle som
agter at køre med selv den mindste trailer have trailerkørekort. Jeg har
ikke kunnet finde noget om dette på nettet.
Er der nogen som ved noget om dette emne?

Jacob

Fra : Sune

Dato : 01-10-05 16:50

"Jacob Madsen" <d@.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har ikke kunnet finde noget om dette på nettet.
> Er der nogen som ved noget om dette emne?

Nej, det diskuteres i EU-regi om man i alle lande skal have trailerkort,
hvis man kører med en trailer der vejer over 750 kg. Men ikke under de 750
kg.

Det bliver nok også indført, men det bliver hverken til næste år eller næste
igen.

Vh Sune

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-05 20:34

"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis man kører med en trailer der vejer over 750 kg. Men ikke under de 750

pyh, det håber jeg ikke. Har ikke meget lyst til at skulle studere noget
teori og aflægge køreprøve bare fordi jeg kører med lidt skrald til
containerpladsen.
Jeg tror vitterlig at de mangler noget at give sig til i EU. Først snakker
de om reglmæssige kontroller til alm. kørekort og nu trailerkort. Varer vel
ikke læge før man skal have specialkort for at køre med mere end 1 passager
i bilen og autorisation for at reparere sin egen bil.
Man burde vel også kunne forlange at folk med briller skal aflægge en
statskontrolleret synskontrol hvert år osv osv. Folk over 100 Kg er
overvægtige og i risikogruppen for at få blodpropper under kørsel, altså
skal du også til reglmæssig kontrol før de sætter sig ud i bilen. Ja EU har
ingen grænser for alt hvad det er nødvendigt at lovgive om )

> Det bliver nok også indført, men det bliver hverken til næste år eller
> næste igen.

Ellers må man jo sælge sin trailer når det første klip i kortet er kommet på
grund af manglende trailerkort.

--
Tom

Fra : tb

Dato : 01-10-05 16:51

> [...]
> har ikke kunnet finde noget om dette på nettet.
> Er der nogen som ved noget om dette emne?

Ja jeg begriber simpelthen ikke at man må køre uden - og at 50kg ekstra
trailer kan ændre om det er nødvendigt eller ej.

Jeg har set rigtigt mange der ikke er istand til at bakke med en trailer, og
de kunne godt trænge til et kursus, da de åbenbart ikke agter at øve sig (ex
min kone

Meeeen - derudover syns jeg da det er en rigtig træls udgift oveni (2x5000kr
vel)

Så mon ikke der ville have været en del snak hvis det var korrekt ?

Fra : Carsten Matzon

Dato : 01-10-05 16:56

tb skrev:

> Jeg har set rigtigt mange der ikke er istand til at bakke med en trailer, og
> de kunne godt trænge til et kursus, da de åbenbart ikke agter at øve sig (ex
> min kone

At man ikke kan bakke med en trailer/campingvogn eller lign. er jo alene
an på rutine og et kørekort ville jo ikke gøre den store forskel.. :)

Kan på mange måder fint se pointen i kørekort til trailer men med de
priser de holder sig så syntes jeg det er noget svineri..

----

Carsten

- som har fået B/C/D/E hos forsvaret

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-10-05 17:16

"Carsten Matzon" <carsten@matzon.spam.dk> skrev i en meddelelse

> At man ikke kan bakke med en trailer/campingvogn eller lign. er jo alene
> an på rutine og et kørekort ville jo ikke gøre den store forskel.. :)

Det er mange gange nemmere at bakke med en campingvogn som med en trailer,
campingvognen er meget nemmere at dreje og "ramme" med - og mange gange
nemmere at bakke lige tilbage med.

Så hvis man skal have trailerkort vil jeg foreslå det bliver et trailerkort,
og at man automatisk må køre med en campingvogn m.m. > 750 kg.

:)
--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 01-10-05 20:36

tb wrote:

> Jeg har set rigtigt mange der ikke er istand til at bakke med en trailer, og
> de kunne godt trænge til et kursus, da de åbenbart ikke agter at øve sig (ex
> min kone

Jeg kan da ikke tro at "det offentlige" blander sig i om folk kan bakke
eller ej.

Det er da totalt irrelevant for sagen. Som man må formode drejer sig om
sikkerhed for de øvrige trafikanter.

Hastigheden er normalt ikke ret stor når man bakker.
Og instruktion om hensyntagen ved bakning og færdsel iøvrigt er dækket
når man tager det første kørekort.!

Mvh. Jørgen

Fra : Leonard

Dato : 02-10-05 16:32

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.bb> wrote:

>Jeg kan da ikke tro at "det offentlige" blander sig i om folk kan bakke
>eller ej.

Ved køreprøve til trailerkort er det obligatorisk at bakke omkring et
hjørne til højre og bakke ligeud mere end vogntogets samlede længde.

For de fleste er det nok ligegyldigt og de vil kunne undgå at bakke,
ligesom dem der bare finder en anden p-plads hvis de ikke kan
parallelparkere på den plads der er lige hvor de gerne vil holde.
Men der skal ikke meget køren forkert før man bliver nødt til at bakke
med traileren, vogntoget er jo oftest for langt til at det bare lige
kan vendes rundt.
Så jeg synes trailerkortet skal være obligatorisk for alt påhæng over
750 kg og at der skal være en bakkeøvelse med trailer i kravlegården
til det almindelige kørekort.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ole

Dato : 01-10-05 22:42

In article <dhmb9m$1anb$1@newsbin.cybercity.dk>, tb
<skodskod@yahoo.com> wrote:

> Meeeen - derudover syns jeg da det er en rigtig træls udgift oveni (2x5000kr
> vel)

Ja så meget koster det vel heller ikke, hvis det er det du mener.

Jeg gav selv kr. 3.500 hvilket dog også er træls, især da jeg ikke
mener man får noget for pengene.

Ole

Fra : Søren

Dato : 03-10-05 11:46

> Jeg har set rigtigt mange der ikke er istand til at bakke med en trailer,
> og de kunne godt trænge til et kursus, da de åbenbart ikke agter at øve
> sig (ex min kone

Nu er det jo ikke særlig ofte at man bakker med en trailer ude på vejen.
Og så vidt jeg har forstået er det stort set det trailerkørekortet går ud
på.
Jeg synes at det var smartere hvis man lærte lidt om køre fremad. Eks.
hvordan man undgår slinger. Orienterer sig bagud inden man skifter vognbane.
Lærer at tilpasse farten inden man kører ud på motorvej osv.
Det er der vist ikke noget af i trailerkortet. Men du får til gengæld lov
til at køre men en tailer der er tungere end bilen !!!!
Så jeg kan ikke lige se hvordan det øger trafiksikkerheden at sige at folk
skal have et trailer kort.

Fra : Leonard

Dato : 03-10-05 14:19

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> wrote:

>Det er der vist ikke noget af i trailerkortet.

I læseplanen til trailerkort er alle aspekter ved kørsel med, så hvis
ikke du har været igennem alle øvelserne, men kun bakket lidt, så er
det kørelæreren der har snydt.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-10-05 23:24

> [...]
> har ikke kunnet finde noget om dette på nettet.
> Er der nogen som ved noget om dette emne?

Jeg har tidligere i en anden gruppe besvaret et spørgsmål nogenlunde som
ovenstående og skrev da:

Der har tidligere været postet et link til en side hos EU om dette
spørgsmål, jeg kan bare ikke huske, hvilken gruppe det var i.
Men det man kunne se på linket bekræfter absolut ikke ovenstående.
Det var et forslag fra 2001 eller 2002, som gik på at standardisere
kørekortsreglerne i EU-landene. I forslaget fremgik det klart og tydeligt,
at evt. ændringer i reglerne vedr. kørsel med trailer efter en bil, kun
ville gælde for dem, som tog kørekort efter den dag, hvor forslaget evt.
blev vedtaget.
Jeg har forsøgt at finde frem til yderligere om denne problematik og har
bl.a. talt med nogen hos færdselspolitiet. De kunne oplyse, at der p.t.
ingen forhandlinger foregik om at indføre disse regler i Danmark.
Derimod var der nedsat nogle grupper som skulle fremkomme med forslag til en
forenkling af de regler, som p.t. gælder her i Dannevang (hvorfor mon det er
nødvendigt), men der er man ikke så langt endnu, at man kan løfte sløret
for, hvad det vil munde ud i.
Rygtet har iøvrigt gået på, at reglerne (jfr. EU forslaget)skulle træde i
kraft allerede til næste år, hvilket har foranlediget rigspolitichefen til
fornylig at rundsende en skrivelse (internt i politiet)om, at der p.t. ikke
er noget nyt på vej vedr. trailerkørekort.
Det er ikke så lang tid siden, at jeg så en lokal kørelærer oplyse at man
skulle se at få trailerkørekort inden de nye regler trådte i kraft i 2006.
Jeg kontaktede ham og spurgte hvor han havde det vrøvl fra, hvorefter han
foreviste nogle kørelærer blade, som omtalte problematikken, uden at der
noget sted stod, at reglerne blev ændret ved årsskiftet. Han henviste så
til, at en navngivet politimand på et af deres møder havde bekræftet hans
oplysninger. Jeg henviste ham til at læse, hvad der stod i EU-forslaget, men
det ændrede ikke hans mening. Jeg kontaktede den pgl. politimand, som havde
været med på kørelærernes møde, og han benægtede, at han nogen sinde havde
sagt dette og oplyste, at han også kun havde omtalt, at der lå et forslag
som omtalte nogle ændringer, men der var ingen tidshorisont for, om de
nogensinde ville blive til noget, bl.a. fordi kørekortreglerne i EU-landene
er meget forskellige p.t.
Jeg har efterfølgende talt med den pgl. kørelærer og en anden kørelærer, som
tilfældigvis var til stede, men de var hverken til at hugge eller stikke i.
Der er jo penge i at bilde folk det ind.
Linket til EU
http://europa.eu.int/comm/transport/home/drivinglicence/legislation/doc/2003_10_22_memo_drivinglicence_en.pdf
Se pkt. 4 på side 6.

Kurt

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-10-05 09:51

> [...]
> har ikke kunnet finde noget om dette på nettet.
> Er der nogen som ved noget om dette emne?

Det er rygter, formentlig startet af en kørelærer i pengenød...

--
Per, Esbjerg

Fra : Jacob Madsen

Dato : 02-10-05 15:11

OKay

Jeg kunne jo heller ikke finde noget. Men det ville da også have særdeles
vidtrækkende konsekvenser, hvis alle med jydekrog skulle op til køreprøve.
Bop, bop. Umiddelbart ville det alene tage omkring 3-4 år - dertil kommer
alle nybilisterne, som også skal op til køreprøve.....