Hjælp til fjernlygter ?
Fra : Ege

Dato : 01-10-05 10:32

Er der nogen af jer der ved hvor meget lys man mister i ekstra fj.lygter
hvis de er koplet direkte på det orig fjernlys (seperat lygte)
i forhold til at sætte ekstra fj.lygter via relæ til det orig. fj.lys ?

Ege

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-10-05 10:46

Ege skrev:

> [...]
> lygte)
> i forhold til at sætte ekstra fj.lygter via relæ til det orig. fj.lys

Miste Lys... Du risikerer at miste hele bilen, hvis ikke dit ledningsnet kan
klare den ekstra belastning på 2 x 55 watt

Montér det nu bare med relæ, sikring og ledning fra batteri - så slipper du
for bøvl og ærgelser

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://soren.fischer.as

Fra : Ege

Dato : 01-10-05 10:50

Kan jeg nøjes med at bruge kun 1 relæ eller skal jeg bruge et til hver lygte
?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-10-05 13:28

"Ege" <info@egesby.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg nøjes med at bruge kun 1 relæ eller skal jeg bruge et til hver
> lygte
> ?
Det kommer an på om det kan klare de ~10A. som et sæt lygter trækker. Hvis
det er på 10A el. mindre, et relæ til hver lygte, ellers vil det brænde af
med tiden..

Fra : alexbo

Dato : 01-10-05 11:30

"Ege" skrev

> Er der nogen af jer der ved hvor meget lys man mister i ekstra fj.lygter
> hvis de er koplet direkte på det orig fjernlys (seperat lygte)
> i forhold til at sætte ekstra fj.lygter via relæ til det orig. fj.lys ?

Det er svært at sige præcist, der afhænger først og fremmest af
ledningstykkelsen.
Det nemmeste er at prøve, når det hele er sat sammen kan du jo tage
fatningen af den originale lygte, og så bedømme om hvor meget ekstralygten
stiger i lysstyrke.
Faren for overbelastning er ikke meget større end ved de 100w pærer der en
overgang var moderne, desuden springer sikringene inden ledningerne brænder.

Men det hænger meget godt sammen, hvis lysforskellen er stor med henholdvis
1 eller 2 lygter på ledningerne, er belastningen for stor.
Hvis du dårligt kan se forskel, kan ledningerne bære strømmen.

Bortset fra det vil anbefale et relæ, et enkelt arbejdsrelæ til begge
ekstralygterne, det kan tage 30A, det er mere end rigeligt.
Det er nemt at montere,
En ledning fra batteri, med en sikring
to ledninger til lygterne
en ledning til stel