Er det virkelig rigtigt ?
Fra : Ege

Dato : 01-10-05 08:42

AT :

En lovændring tillader nu, at man kan sætte solfilm på bagrude og bagerste
sideruder i hvidpladebiler, uanset hvor mørk solfilmen er.

Eneste forudsætning er, at bilen er udstyret med højre sidespejl.

Ege

Fra : Basil

Dato : 01-10-05 08:41

Ege wrote:
> [...]
> sideruder i hvidpladebiler, uanset hvor mørk solfilmen er.
>
> Eneste forudsætning er, at bilen er udstyret med højre sidespejl.

Desværre, ja.
Så når du ikke kan se gennem de andres biler, når du f.eks. holder og skal
dreje til venstre, så send en venlig tanke til EU.
Kai

Fra : John Sahl

Dato : 01-10-05 08:48

Basil wrote:
> Desværre, ja.
> Så når du ikke kan se gennem de andres biler, når du f.eks. holder og
> skal dreje til venstre, så send en venlig tanke til EU.

Sådan er det da med både lastbiler og varebiler, så det er ikke
den store forskel på det punkt.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Basil

Dato : 01-10-05 08:47

John Sahl wrote:

> Sådan er det da med både lastbiler og varebiler, så det er ikke
> den store forskel på det punkt.

Here we go again
LAstbiler of varevogne er ikke lige sådan at ændre til det bedre, men at
bevidst gøre alm. personbiler så man ikke kan se igennem dem, det er der
ingen grund til.
Kai

Fra : John Sahl

Dato : 01-10-05 08:55

Basil wrote:
> Here we go again

Det vidste du jo godt

> LAstbiler of varevogne er ikke lige sådan at ændre til det bedre, men
> at bevidst gøre alm. personbiler så man ikke kan se igennem dem, det
> er der ingen grund til.

Jo, det kan der faktisk være mange mere eller mindre legitime grunde
til. Jeg siger ikke, at jeg nødvendgivis mener, at det er udelukkende
en god ting med ændringen i reglerne, men der findes både argumenter
for og imod.

Desuden er man da en ret sølle bilist, hvis der ikke skal mere end en
delvist uigennemsigtig bil til, at slå en ud af kurs.

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-10-05 10:30

Basil wrote:

> Desværre, ja.
> Så når du ikke kan se gennem de andres biler, når du f.eks. holder og
> skal dreje til venstre, så send en venlig tanke til EU.
> Kai

Problemet er ikke særlig stort synes jeg. Kan ikke huske nogensinde at have
set en bil med kulsorte ruder i trafikken.. men så igen, jeg bor på
sydfyn... Måske har mange af de københavnske wannabe-gangstere allerede
spraymalet de bagerste ruder i deres Golf 2'ere sorte

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : alexbo

Dato : 01-10-05 11:16

"Ege" skrev

> En lovændring tillader nu, at man kan sætte solfilm på bagrude og bagerste
> sideruder i hvidpladebiler, uanset hvor mørk solfilmen er.

Ja det er desværre tilladt,
En af de uheldige virkninger er at hvis det griber om sig, mister man
fordelen ved de højtsiddende stoplygter.
Når man jævnligt kører i tæt hurtig trafik, sætter man pris på at kunne se
en stoplygte lyse op 5-6 biler forude.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-10-05 12:58

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> Ja det er desværre tilladt,
> En af de uheldige virkninger er at hvis det griber om sig, mister man
> fordelen ved de højtsiddende stoplygter.

Du tror selvfølgelig at nu hvor det er tilladt så monterer _alle_ straks
den mørkeste solfilm?

Det er nok få procent ekstra der får det monteret nu hvor det er lovligt.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : alexbo

Dato : 01-10-05 14:32

"Martin Johansen skrev i

> Du tror selvfølgelig at nu hvor det er tilladt så monterer _alle_ straks
> den mørkeste solfilm?

Næh, så havde jeg skrevet det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-10-05 16:36

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in news:433e8fe1$0$78280$157c6196
@dreader1.cybercity.dk:

> Næh, så havde jeg skrevet det.

Ok.

Fra : Basil

Dato : 01-10-05 17:26

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> den mørkeste solfilm?
>
> Det er nok få procent ekstra der får det monteret nu hvor det er lovligt.

Prøv at komme en tur i nærheden af Københavnsstrup eller Tåstrup, enhver
tyrker eller indfødte wannabee's under 25 har det lort siddende.
Det giver netop problemet med at se stoplygter længere fremme ved
kolonnekørsel, overskuelighed ved venstresving osv.
Det er sikkert ikke et større problem uden for HT (ved det ikke, har ikke
rigtig noget at lave der).
Kai

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-10-05 00:05

"Basil" <but@but.com> wrote in

> Prøv at komme en tur i nærheden af Københavnsstrup eller Tåstrup,
> enhver tyrker eller indfødte wannabee's under 25 har det lort
> siddende.

Og gæt engang.. det sidder der sq nok uanset om det er lovligt eller ej :))

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-10-05 08:15

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

under 25 har det lort

> Og gæt engang.. det sidder der sq nok uanset om det er lovligt eller ej
> :))

Jeg kan heller ikke se problemet, :), for så mange bilejere under 25- er der
heller ikke- og det er ikke engang dem alle som har ruderne klistret til.
Desuden har man alligevel sjældent "sigt" nok til "sikker udkørsel", når man
sidder og kigger ind i gennem en anden bil- med chauffør, passagerer,
kæledyr, beskidte ruder, klistermærker, A-B&C-stolper etc. etc.;) .

Fra : Henning

Dato : 02-10-05 12:48

On Sat, 1 Oct 2005 09:42:09 +0200, "Ege" <info@egesby.dk> wrote:

>AT :
>
>En lovændring tillader nu, at man kan sætte solfilm på bagrude og bagerste
>sideruder i hvidpladebiler, uanset hvor mørk solfilmen er.

Har det ikke altid været lovligt? Det svarer vel til at fylde
bagsæderne op med flyttekasser

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Leonard

Dato : 02-10-05 16:19

Henning <nomail@all.invalid> wrote:

>Har det ikke altid været lovligt? Det svarer vel til at fylde
>bagsæderne op med flyttekasser

Nej, det har indtil fornylig været ulovligt at tildække bagrude og
sideruder i en personbil - også med flyttekasser eller andet gods.
Nu er det tilladt at tape dem til med sort plastik.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-10-05 22:33

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev

> Nej, det har indtil fornylig været ulovligt at tildække bagrude og
> sideruder i en personbil - også med flyttekasser eller andet gods.

Hmm. den er ny for mig.

Jeg mener da bestemt at det altid har været tilladt at læsse en personbil
op, så man ikke kan se ud af de bagerste ruder,
når blot bilen også var forsynet med et højre sidespejl.

Ellers har jeg godt nok kørt rigtig mange ulovlige km.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-10-05 09:24

Uffe Ravn skrev:

> [...]
> når blot bilen også var forsynet med et højre sidespejl.
>
> Ellers har jeg godt nok kørt rigtig mange ulovlige km.

Ikke jeg!

Da man kunne (kan? ) miste kortet pga. tilisede ruder har jeg aldrig
"turdet" læsse helt op til tagkanten - sådan rent logisk... (jeg ved godt at
logik ikke altid er anvendt i færdselsloven, men aligevel )

Er hér en kompetent person der kan fortælle mig (os) hvorvidt man må stoppe
personbilen godt ud - så man ikke kan se ud af bagruden - bare man har et
højre bakspejl?
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8

Fra : Uffe Ravn

Dato : 09-10-05 10:44

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> [...]
at
> logik ikke altid er anvendt i færdselsloven, men aligevel )

En af de pointer jeg husker fra dengang jeg tog kørekort, var netop at man
kunne få en bøde for tilisede ruder, men hvis man afisede ruderne, og der så
stod papkasser inenfor var det lovlig.

Ja det ville være rart.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-10-05 01:09

Uffe Ravn skrev:

> En af de pointer jeg husker fra dengang jeg tog kørekort, var netop
> at man kunne få en bøde for tilisede ruder, men hvis man afisede
> ruderne, og der så stod papkasser inenfor var det lovlig.

Tjow...

Ved en varevogn er det i hvertfald lovligt med papkasserne...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-10-05 23:07

alexbo wrote:

> Når man jævnligt kører i tæt hurtig trafik, sætter man pris på at kunne se
> en stoplygte lyse op 5-6 biler forude.

Nu kører jeg i Spanien hvor den slags film har været lovlig og meget
brugt i mange år og jeg kan virkelig ikke se problemet i det. Hvis du
skal have 5-6 bilers stoplygte til at hjælpe med din reaktion, skal du
enten hold større afstand eller få dig nogle bedre reflekser. I
madrid hvor jeg bor er trafikken tættere og hurtigere end et
vilkårligt sted i DK og mørk solfilm i vinduer har aldrig generet
mig.

At man ikke kan se igennem en bil man holder ved siden af er ikke
nødvendigvis en ulempe, da man under alle omstændigheder vil have så
mange blinde vinkler at man ikke bør stole på hvad man kan se.

Jeg vil selv montere mørk solfilm i min nyindkøbte bil for at undgå
den stærke varmedannelse på bagsæderne og for at have mindre
sandsynlighed for indbrug i bilen hvis den parkeres offentligt og jeg
glemmer en eller anden værdigenstand på bagsædet.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : alexbo

Dato : 07-10-05 16:42

"Lars Hoffmann" skrev

At man ikke kan se igennem en bil man holder ved siden af er ikke
nødvendigvis en ulempe,

Næh, hvis man kun ønsker at se nogle få meter foran sig, og overlader resten
til sine Lucky Luke reflekser, så er der ikke noget problem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-10-05 00:03

alexbo wrote:

> Næh, hvis man kun ønsker at se nogle få meter foran sig, og overlader resten
> til sine Lucky Luke reflekser, så er der ikke noget problem.

Jeg holder altid en afstand til nærmestkørrende bil, der tillader mig
at standse op uden at ramme denne uden varsel fra forankørende biler.
Det vil jeg da tro er almindelig opførsel hos bilister. Hvis du er
afhængeig af bilen der kører to pladser foran dig, er det fordi du
kører for tæt på ham der ligger foran.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann