/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Chiptuning
Fra : Peter


Dato : 30-09-05 10:28

Sidder og læser af materiealet fra fstyr.dk om de forslåede regler om
chipning af biler.

I "Notat om chiptuning" af køretøjer af 16. juni 2005 anføres side 1:

"Udbredelsen af chiptuning i Danmark og de miljømæssige konsekvenser er
blevet undersøgt i et projekt, som Teknologisk Institut i 2003 gennemførte
for Miljøstyrelsen (Miljøprojekt nr. 888 - 2004 "Chiptuning af køretøjer -
miljømæssig effekt"). Rapporten gav dog ikke tydelige svar på spørgsmålene
om udbredelse og miljømæssig effekt. "

Den lader vi stå et øjeblik.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



 
 
Peter (30-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 30-09-05 10:30

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:433d053e$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Sidder og læser af materiealet fra fstyr.dk om de forslåede regler om
> chipning af biler.
>
> I "Notat om chiptuning" af køretøjer af 16. juni 2005 anføres side 1:

Og side 2:

Desuden har FDM foretaget en analyse med henblik på at belyse udbredelsen af
chiptu-ning, og i den forbindelse anfører foreningen, "at problemet med
chiptuning heldigvis ikke er så udbredt som antaget, og de miljø-mæssige
konsekvenser derfor er langt mindre end frygtet". "


/Peter

--
http://www.grauslund.com



Bagdad Bob (30-09-2005)
Kommentar
Fra : Bagdad Bob


Dato : 30-09-05 19:43

> "Udbredelsen af chiptuning i Danmark og de miljømæssige konsekvenser er
> blevet undersøgt i et projekt, som Teknologisk Institut i 2003 gennemførte
> for Miljøstyrelsen (Miljøprojekt nr. 888 - 2004 "Chiptuning af køretøjer -
> miljømæssig effekt"). Rapporten gav dog ikke tydelige svar på spørgsmålene
> om udbredelse og miljømæssig effekt. "
>
> Den lader vi stå et øjeblik.
>
> /Peter
>

Nej, men hvis det er sjovt må vi hellere forbyde det for en sikkerheds
skyld. Eller som det allermindste brandbeskatte løjerne.

/Abildgaard



Jakob Skovgaard (01-10-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Skovgaard


Dato : 01-10-05 13:05

Peter <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:
>Sidder og læser af materiealet fra
>fstyr.dk om de forslåede regler om
>chipning af biler.
>
>I "Notat om chiptuning" af køretøjer
>af 16. juni 2005 anføres side 1:
>
>"Udbredelsen af chiptuning i Danmark
>og de miljømæssige konsekvenser er
>blevet undersøgt i et projekt, som
>Teknologisk Institut i 2003 gennemførte
>for Miljøstyrelsen (Miljøprojekt nr.
>888 - 2004 "Chiptuning af køretøjer -
>miljømæssig effekt"). Rapporten gav
>dog ikke tydelige svar på
>spørgsmålene
>om udbredelse og miljømæssig effekt. "
>
>Den lader vi stå et øjeblik.
>
>/Peter
>
>--
>http://www.grauslund.com

Ja, og det mest lamme er, hvis man kører med uændret kørestil, så
kører de fleste chippede oliebrændere faktisk længere på literen
end ved konventionel motorstyring, og derved forudrenere mindre
med CO2.....
Og hva så når man har partikelfilter på, så kan problemet med
partikeludlening jo heller ikke bruges som undskyldning mere.


Per Henneberg Kriste~ (01-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 01-10-05 13:42


"Jakob Skovgaard (slet FM6OV)" <jakob.dorte@FM6OVmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11281684940.117736478081557@dtext.news.tele.dk...

> Ja, og det mest lamme er, hvis man kører med uændret kørestil, så
> kører de fleste chippede oliebrændere faktisk længere på literen
> end ved konventionel motorstyring, og derved forudrenere mindre
> med CO2.....

Jeg tror ikke en ski´ på noget af det der...


--
Per, Esbjerg



Jakob Skovgaard (01-10-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Skovgaard


Dato : 01-10-05 13:54

Per Henneberg Kristensen <phk_fjern_@esenet.dk> skrev:
>
>"Jakob Skovgaard (slet FM6OV)" <jakob.dorte@FM6OVmail.dk> skrev i
en
>meddelelse news:11281684940.117736478081557@dtext.news.tele.dk...
>
>> Ja, og det mest lamme er, hvis man kører med uændret kørestil,

>> kører de fleste chippede oliebrændere faktisk længere på literen
>> end ved konventionel motorstyring, og derved forudrenere mindre
>> med CO2.....
>
>Jeg tror ikke en ski´ på noget af det der...
>
>
>--
>Per, Esbjerg

Jammen så lad vær! Men prøv f.eks lige at se her:
http://www.octaviaklub.dk/kuberl_tuningboks.html ,ganske vist en
gammel test, kan da godt finde flere....


Per Henneberg Kriste~ (01-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 01-10-05 14:17


"Jakob Skovgaard (slet XC5E9)" <jakob.dorte@XC5E9mail.dk> skrev i en
meddelelse news:11281714620.214377422425063@dtext.news.tele.dk...
> Per Henneberg Kristensen <phk_fjern_@esenet.dk> skrev:
>>
>>"Jakob Skovgaard (slet FM6OV)" <jakob.dorte@FM6OVmail.dk> skrev i
> en
>>meddelelse news:11281684940.117736478081557@dtext.news.tele.dk...
>>
>>> Ja, og det mest lamme er, hvis man kører med uændret kørestil,
> så
>>> kører de fleste chippede oliebrændere faktisk længere på literen
>>> end ved konventionel motorstyring, og derved forudrenere mindre
>>> med CO2.....
>>
>>Jeg tror ikke en ski´ på noget af det der...
>>
>>
>>--
>>Per, Esbjerg
>
> Jammen så lad vær! Men prøv f.eks lige at se her:
> http://www.octaviaklub.dk/kuberl_tuningboks.html ,ganske vist en
> gammel test, kan da godt finde flere....

Tilfældigvis kører jeg selv i en chiptunet 1.9 TDI og mine målinger er
foretaget uden kørecomputer. Jeg mener 317 km er alt for lidt at måle noget
forbrug over uden kørecomputer (og jeg mener også kørecomputeren får nogle
forekerte værdier når motoren er bokset). Eksempelvis står min måler i min
bil lige nu på 800+ km og tankmåleren på ½ fuld. Selv det mener jeg er for
lidt til at man kan måle nøjagtigt hvor meget bilen har gået på literen
fordi nøjagtigheden er for lille ved fuldtankningen.

Jeg kan heller ikke se nogen grund til at en chippet bil skulle gå længere
på literen.

Din sidehenvisning er salgsgas.
--
Per, Esbjerg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408612
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste