Vinterdæk
Fra : Onix

Dato : 29-09-05 19:44

Hej

Har tænkt at Fabia'en ska ha' vintersutter på i år. Jeg har surfet lidt på
div. dækfirmaer, men vinterdæk-kollektionen er vist ikke kommet frem for
alvor (mon de også er strandet i Kina*g*) Jeg havde faktisk tænkt mig at
være rigtig tideligt ude og få dem på medio oktober før alle står i kø og
frost kommer herhid.

MEN jeg har aldrig før købt vinter sutter til min los autos, så hvad er
rimeligt at give for 4 styks sutter på stålfæg efter Jeres mange erfaringer
herinde ?? (der er tale om fabia standard hjul 1.4 fra maj 2003)

Jeg har set ved min lokale Skoda pusher, at han har 4 stk. Coninental (står
ikke noget om type) 185/6014" til i alt kr. 4.490 inkl. moms og montering.
Er det okay?

Hvad med en af de lokale dæk pushere i Germanien (Tyskland) i Flensburg, er
der nogen der har erfaring for om der er grunker at spare dér og gerne en
anbefaling i så fald ?

Takker på forhånd

Onix

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-05 19:59

"Onix" <vedikke@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har set ved min lokale Skoda pusher, at han har 4 stk. Coninental
> (står ikke noget om type) 185/6014" til i alt kr. 4.490 inkl. moms og
> montering. Er det okay?

Det lyder da VILDT dyrt. Jeg synes at det er mindst 1000 Kr for meget. Selv
mærkevare dæk behøver ikke koste mere end 25-3500 Kr for 4 stk

> Hvad med en af de lokale dæk pushere i Germanien (Tyskland) i Flensburg,
> er der nogen der har erfaring for om der er grunker at spare dér og gerne
> en anbefaling i så fald ?

Ja i tyskland har de ofte nogle latterligt billige dæk. Der er dog tale om
regumirede dæk som sælges for omkring 20 Euro stykket.

--
Tom

Fra : jenny og søren

Dato : 29-09-05 20:03

> [...]
> er der nogen der har erfaring for om der er grunker at spare dér og gerne

Hej Onix

du burde kunne få 4 michelin alpine a2 til ca 600.-kr prstk (ved
www.daekbutikken.dk)
ellers kunne du jo prøve www.daekonline.dk

en anden mulighed som jeg selv har brugt er at købe dem brugt (på fælg) det
burde du kunne få for ca 2000 ialt tjek selv dba og guloggratis

mvh

Søren Brix

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-09-05 20:40

jenny og søren wrote:
> du burde kunne få 4 michelin alpine a2 til ca 600.-kr prstk (ved
> www.daekbutikken.dk)
> ellers kunne du jo prøve www.daekonline.dk

Her er www.daekonline.dk faktisk billigst...

Den anden sida har da ikke særlig mange dæk og er ikke billige...

Fra : Q

Dato : 29-09-05 21:45

meddelelse news:433c4177$0$49009$14726298@news.sunsite.dk...

> Her er www.daekonline.dk faktisk billigst...
>
> Den anden sida har da ikke særlig mange dæk og er ikke billige...

Hvordan er det egentlig mht. varevognsdæk via de sider der omtales ?...
Hvordan kan jeg se om de er beregnet for varevogn eller personvogn ?

Nogen der har gode forslag til varevognsdæk til vinterbrug str. 195/70-15
?..

/peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-09-05 04:45

Q wrote:
> Hvordan er det egentlig mht. varevognsdæk via de sider der omtales
> ?... Hvordan kan jeg se om de er beregnet for varevogn eller
> personvogn ?

De skal blot kunne bære din bil, dvs. loadindexet skal være højt nok...

> Nogen der har gode forslag til varevognsdæk til vinterbrug str.
> 195/70-15 ?..

http://www.4x4butikken.dk/shop/default.asp?SetLng=26&Catid=8-10-A-195-70-15

De fleste kan bære 730 kg = 1.460 kg pr. aksel. Er det nok?
Eller skal du finde nogen, der kan bære mere, fx:

Fra : Q

Dato : 30-09-05 07:12

meddelelse news:433cb34d$0$49021$14726298@news.sunsite.dk...

http://www.4x4butikken.dk/shop/default.asp?SetLng=26&Catid=8-10-A-195-70-15

> De fleste kan bære 730 kg = 1.460 kg pr. aksel. Er det nok?
> Eller skal du finde nogen, der kan bære mere, fx:

Bilen ( '97er hiace ) vejer 3025 kg total, så 730 kg er nok lige i
underkanten, men dit link til kraftigere dæk var blankt..

/peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-10-05 19:55

Q wrote:
> Bilen ( '97er hiace ) vejer 3025 kg total, så 730 kg er nok lige i
> underkanten, men dit link til kraftigere dæk var blankt..

http://www.4x4butikken.dk/shop/default.asp?SetLng=26&productid=138924
http://www.4x4butikken.dk/shop/default.asp?SetLng=26&productid=136263

Ellers blot kig på dette link og kig på de enkelte dæk, hvor mange kg de kan
bærer...
http://www.4x4butikken.dk/shop/default.asp?SetLng=26&Catid=8-10-A-195-70-15

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-09-05 20:13

Onix wrote:
> Jeg har set ved min lokale Skoda pusher, at han har 4 stk. Coninental
> (står ikke noget om type) 185/6014" til i alt kr. 4.490 inkl. moms og
> montering. Er det okay?

Tja. Jeg kan sælge dig Continental TS800 for 554 kr. pr. stk. inkl. moms og
levering...

Så det er sgu en dyr montering...

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-09-05 21:56

meddelelse news:433c3b38$0$49019$14726298@news.sunsite.dk...

> Tja. Jeg kan sælge dig Continental TS800 for 554 kr. pr. stk. inkl. moms
og
> levering...
>
> Så det er sgu en dyr montering...
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
> www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Det fremgår ikke helt klart men jeg tror der er stålfælge med i prisen som
Onix nævner, detfor kan det jo stadig godt være for dyrt.

Med venlig hilsen Kim

Fra : anders majland

Dato : 29-09-05 20:28

> Har tænkt at Fabia'en ska ha' vintersutter på i år.

Samme her

> [...]
> er rimeligt at give for 4 styks sutter på stålfæg efter Jeres mange
> erfaringer herinde ?? (der er tale om fabia standard hjul 1.4 fra maj

Jeg har kig på Michelin Alpin A2 fra www.reifen-direct.de Prisen der er små
3000kr incl stålfælge men excl fragt til dk.

Prisen er stort set den samme for andre mærkevaredæk.

/A

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-09-05 22:01

> [...]
er
> der nogen der har erfaring for om der er grunker at spare dér og gerne en

Hvorfor ikke få sat vinterdæk på de originale stålfælge du har, og så de
stadig brugbare? sommerdæk på et sæt nye alufælge til foråret.

Med venlig hilsen Kim

Fra : anders majland

Dato : 30-09-05 11:12

> Hvorfor ikke få sat vinterdæk på de originale stålfælge du har, og så
> de stadig brugbare? sommerdæk på et sæt nye alufælge til foråret.

Jeg kan ikke svare for Onyx, men vi står i samme situation. og her er mine
argumenter.

1) Skifte dæk på samme fælge.

Sommerdækkene er kun 1/2 slidte og da det koster 100kr/hjul at skifte
tilbage igen til foråret kan det på sigt bedre betale sig at købe et ekstra
sæt fælge. Var dækkene slidt ned var det oplagt at sætte vinterdæk på og
udskyde beslutningen om sommerdæk/fælge til foråret

2) Sommerhjul på stål eller alu ?

Det er ikke nogen "porno" bil men en "kedelig husholdninsbil" med
tromlebremser bagi. Jeg synes at der ser dumt ud med meget åbne alufælge der
giver frit udsyn til en "rusten" tromlebremse. Udvalget i "lukkede" alufælge
der kan skjule en tromlebremse er begrænset.

Bilen er leveret med 185/60-14 Da det ikke er nogen "racer" ser jeg ikke
nogen grund til at gå ned i dækhøjde for at få en endnu lavere profil. Så
selvom jeg købte nye alu ville jeg nok stadig vælge samme dæksimension.

Så derfor synes at valget af ekstra stålfælge er oplagt - desuden ser prisen
på hele hjul fra reifen-direct jo ganske fornuftig ud. Og så er det da nemt
lige at skifte dem hjemme i garagen når vejrudsigten lover vinter.

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-05 11:53

meddelelse

Jeg synes at der ser dumt ud med meget åbne alufælge der
> giver frit udsyn til en "rusten" tromlebremse.

Så mal dem for §!"#¤, hvor svært ka' det vær' ;)). Alle sælger varmefast
lak, H.Skodborg, T.Svansen, og i en "snæver vending" kan Hammerite også
bruges. Jeg køre altid på alu., og de er ikke blevet grimme af det endnu.

Fra : anders majland

Dato : 30-09-05 11:53

> Så mal dem for §!"#¤, hvor svært ka' det vær' ;)). Alle sælger
> varmefast lak

Jeg har prøvet med en 2 komponent fra Bildillen på kaliberne på en mc, så
jeg kender godt produktet. En gang sort lak vil selvfølelig skjule dem
noget...

Vi kan da godt være enige om at nypudsede alufælge er meget nydelige men
prøv at kigge på en P-plads ved bilka en tilfældig lørdag ...

Men et par næsten helt flade navkapsler bliver nemt rene i vaskehallen hvor
typiske alufælge kan have problemer med deres mange kroge.... Som du kan
læse går jeg ikke så fandens meget op i bilens udseende, men mere hvordan
jeg befinde mig bag rettet. Affald i bilen eller fedtede ruder kan genere
mig men ikke skidt på hjulene og lak

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-05 12:21

meddelelse

Som du kan
> læse går jeg ikke så fandens meget op i bilens udseende,

Heller ikke jeg, men deder "plastic-hjul" ligner r....... . Og man skal
self. vælge nogle fælge som er nemme at holde, ikke forkromede eller med
mange "krummelurere".

Fra : anders majland

Dato : 30-09-05 12:25

> Heller ikke jeg, men deder "plastic-hjul" ligner r....... . Og man
> skal self. vælge nogle fælge som er nemme at holde, ikke forkromede
> eller med mange "krummelurere".

Jeg har kigget alu-fælge men ikke rigtigt fundet nogen som jeg synes er
stilrene nok. Har du nogen gode ideer til en mørkegrøn fabia komi (Jeg kan
måske omvendes endnu, da vinterdækene ikke er bestilt Til 185/60-14
eller 185/55-15 Skoda egne synes jeg er for åbne.

Fra : Henrik Lyck

Dato : 30-09-05 21:17

Kan du tysk kan du prøveat kigge på www.atu.de de sælger komplette hjul, jeg
købte sidste år 4 stk. aluhjul med Mivhelin alpin A2 i 195/65*15 for 4000,-
det tror jeg er en meget ok pris.

De har et sæt til en fabia med f.eks uniroyal plus 5 til en fabia 14" for
ca. 3360,-

MVH
Henrik

Fra : jegharfattetdetmeste

Dato : 20-10-05 14:46

Henrik Lyck skrev:

> Kan du tysk kan du prøveat kigge på www.atu.de de sælger komplette hjul, jeg
> købte sidste år 4 stk. aluhjul med Mivhelin alpin A2 i 195/65*15 for 4000,-
> det tror jeg er en meget ok pris.

Jo, men atu leverer kun i Tyskland, det er der måske en løsning på
hvis man bor nær grænsen?

Ellers kan man i Kbh-området få A2 195-65-15 på stålfælge for
4.000,- dkk hos AGL