Ladaen hakker...
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 28-09-05 11:42

Min kones Samara er begyndt at hakke under kørsel. Tænker på, om den måske
skal have en sjat kaburatorsprit, men må man hælde det i en Samara fra
vistnok 1995? Er der katalysator eller lign. i sådan en, der vil kunne tage
skade af det?

Vh, Lars.

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 28-09-05 21:36

"Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal have en sjat kaburatorsprit, men må man hælde det i en Samara fra
> vistnok 1995? Er der katalysator eller lign. i sådan en, der vil kunne

xxxxxxxxxxxxx

Er det ved alle hastigheder ??? Min mors gamle Lada Samara 1300 hakkede
meget i det ved hastigheder over 80. Fik senere forklaringen, der skulle
være et højhastighedsspjæld i karben, som havde sat sig fast.. ( lyder
mærkeligt at en Lada har sådan et spjæld ) Hvis du er lidt fingernem, kunne
man vel lige kigge karben efter...

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-09-05 22:32

"Jon & Ann-Rikka" <jonlarsen@stofanet.dk> skrev :

>( lyder mærkeligt at en Lada har sådan et spjæld )

Naehhhh.... den har vel bare en registerkarburator, hvor trin2 er
vaccumstyret - *de* gror ofte fast ;(

--
jan@stevns.net

Fra : Troels Hansen

Dato : 29-09-05 08:53

jan@stevns.net wrote:

> Naehhhh.... den har vel bare en registerkarburator, hvor trin2 er
> vaccumstyret - *de* gror ofte fast ;(

Det er ikke vaccum styret (på den gamle classic på til 94, og tror ikke
motoren er lavet meget om), men består i at, når man trykker speederen
helt ned åbner den for endnu et gas spjæld. Det er rent mekanisk
aktiveret af gaskablet. Man man forresten også mærke hvormår den åbner,
når man trykker på speederen. Det er somom den stopper, og man så
alligevel kan trykke den 2 cm længere ned.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 28-09-05 23:16

"Jon & Ann-Rikka" <jonlarsen@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> være et højhastighedsspjæld i karben, som havde sat sig fast.. ( lyder
> mærkeligt at en Lada har sådan et spjæld ).

Såså - det er en 1,3. Ikke 1,1 !!! (-;

> Hvis du er lidt fingernem, kunne
> man vel lige kigge karben efter...

Hun siger, at det er når hun holder farten konstant - hvis hun accellererer
eller tager farten af, ophører det/bliver mindre slemt. Jeg tænker mere, at
det er noget med tændingen.

Nu er hun kørt på kursus til Ebeltoft i den (jaja, jeg ved godt, at man ikke
skal køre så langt i en Lada), så jeg kan ikke selv lige prøve en tur i den
(heldigvis).

Men et eller andet siger mig, at man ikke må hælde kaburatorsprit på en bil
med katalysator. Husker jeg forkert? For ellers vil jeg da lige sige, at hun
skal prøve at hælde en sjat i inden hun kører hjemad.

Vh, Lars.

Fra : Q

Dato : 28-09-05 23:26

> [...]
hun
> skal prøve at hælde en sjat i inden hun kører hjemad.

Det grønne askebæger gjorde det samme for mig en overgang.. Specielt når det
var fugtigt i vejret... En midlertidig kur var at sprøjte en god sjat Pronto
ud over strømfordeler + tændrørskabler..

Jeg prøvede først med karburatorsprit pr mekkerens anbefaling ( selvom
askebægeret var med kat og indsprøjtning ).. Katten virker vist stadig..
Solgte dog bilen for et halvt års tid siden, men den virkede indtil da

/peter

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 28-09-05 23:51

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message

> Det grønne askebæger gjorde det samme for mig en overgang..

Denne her er nu rød, og vi kalder den for en skraldespand. (-;

Vh, Lars.

Fra : Q

Dato : 29-09-05 11:06

"Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse
> "Q" <Q@Q.Q> wrote in message

> Denne her er nu rød, og vi kalder den for en skraldespand. (-;

Burde nok lige pointere at det grønne askebæger var en renault og ikke en
lada, men de har vel begge strømfordeler + tændrørskabler som kan have
problemer med fugt..

/peter

Fra : Bjarne Just

Dato : 29-09-05 07:22

"Lars Bonnesen" <none@invalid> wrote in message

> [...]
accellererer
> eller tager farten af, ophører det/bliver mindre slemt. Jeg tænker mere,

En af mine kolleger havde problemer med sin Astra, at den også hakkede i det
ved konstant fart og kun konstant fart. Hvis han motionerede speederen, var
der ingen hakkeri..
Det viste sig, at det var udstødningen, den var gal med... i en af potterne
var indmaden faldet sammen og blokerede for meget for udstødningsgasserne.
Opel-værkstedet kunne ikke finde problemet, men en snarrådig
perlegrusmekaniker klarede det.

Jeg ved ikke, om det kunne være tilfældet på en Lada også...

mvh,
Bjarne

Fra : A.Kaup

Dato : 29-09-05 22:16

Den billige løsning er lige at tage fordelerdækslet af og så checke
alle kontaktflader + rotoren. Kablerne tages af en efter en og
kontaktfladerne renses. Kablerne måles igennem med ohm-meter i samme
omgang.
Tager maks ½ time...
Mvh. Akaup.