Lidt mere hjælp angående Citroén Xantia, t~
Fra : Lars Hansen

Dato : 27-09-05 15:53

Hej i gruppen

Jeg var i dag ude at kigge på et par Xantia´er og de står jo meget pænt i
årgangene 2000/2001.

Men lidt hjælp med hensyn til hvad jeg skal kigge efter ønskes.
Hvad er de generelle fejl som kan ses med det blotte øje osv.?

Det var hos ALD-bilsalg i Taastrup jeg var inde at kigge. De har tre
stationcars holdende, en 1.8´er, en 2.0´er og en 2.0 HDI´er.
HDI´eren blev med det samme fravalgt for magen til slidt bil at se på skal
man lede længe efter. Den havde gået 180.000 kilometer men den så ud som om
den havde tilbragt 15 år og 238472364723 kilometer på de danske landeveje.
Tilmed var den hvid med små bitte røde prikker OVERALT!
1.8´eren var egentlig ret pæn, men lignede en genbrugsplads indeni (Det skal
siges til ALD´s forsvar at den ikke var klargjort endnu). Jeg ved godt at en
klargøring gør meget, men når den er så svinsk indeni er det sgu lidt svært
at se igennem fingre med. Specielt når den på billederne på deres hjemmeside
ikke ser sådan ud og ifølge hjemmesiden har gået 1000 kilometer kortere.
2.0´eren var virkelig flot både udvendigt og indvendigt. Pæn, ren og
vedligeholdt.

Er der for øvrigt nogen der kan fortælle mig hvordan jeg ser forskel på
manuelt AC og klima i dem, for kontaktmæssigt var de helt ens??

De kan begge ses på www.aldbilsalg.dk

Alt i alt, lidt gode råd søges......

MVH
Lars Hansen

Fra : Lars Hansen

Dato : 27-09-05 16:07

"Lars Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der for øvrigt nogen der kan fortælle mig hvordan jeg ser forskel på
> manuelt AC og klima i dem, for kontaktmæssigt var de helt ens??

Der er lige et tillægsspørgsmål.
En af mine kammerater ringede nemlig i dag og spurgte hvordan det gik med
mit projekt bilkøb.
Da han hørte jeg kiggede på Xantia grinede ham en hvis legemsdel i laser.
Som han sagde "Dig som altid har kørt tysker vil aldrig kunne finde dig
tilpas i sådan en stor arogant vinplukker-maskine".
Ganske rigtigt jeg har altid kørt Opel, men et par enkelte afstikkere til
Ford, men er det rigtigt at en Citroén er så meget anderledes at køre i??

MVH
Lars Hansen

Fra : Peter

Dato : 27-09-05 16:16

"Lars Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ganske rigtigt jeg har altid kørt Opel, men et par enkelte afstikkere til
> Ford, men er det rigtigt at en Citroén er så meget anderledes at køre i??

FIk du ikke en prøvetur? Tsk tsk.

Bremserne skal man lære at kende og så kan de godt føles lidt vuggende i
starten.

Jeg nyder min HDi

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 27-09-05 20:21

Peter wrote:
> Bremserne skal man lære at kende og så kan de godt føles lidt vuggende i
> starten.

Altså ikke bremserne - for de bider øjeblikkeligt. Her er det tryk det
handler om, ikke vandring.

> Jeg nyder min HDi

Også jeg :)

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Henning Lund

Dato : 27-09-05 18:18

Lars Hansen wrote:
> men er det rigtigt at en Citroén er så meget anderledes at

Det er en livsstil, selv med en ordentlig trailer på jydekrogen mærker
du ikke forandring i kørslen, vi har haft div. vinplukkemaskiner siden
81, og hver gang jeg prøver at køre et andet mærke, ja så længtes jeg
"hjem" .
Man ligesom flyder hen over vejen og i svingene har jeg svært ved at
styre andre mærker efter at have haft citroner i så mange år.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-09-05 18:43

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Man ligesom flyder hen over vejen og i svingene har jeg svært ved at styre
> andre mærker efter at have haft citroner i så mange år.

Tja - sell har jeg svært ved at bruge almindelige servo-bremser her 5-6 å
siden jeg solgte en CX'er. Og jeg havde den endda kun et par år.
Med dens tænd-sluk bremsepedal undrer mig at modellen nogensinde kom gennem
typegodkendelse her i landet.
Tal blot om en forhjulstrækkers store fordel i glat føre - for derefter at
fucke det op med sådan en bremse !
Og glat føre ku sagtens blot være morgenduggen med de bremser

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Peter

Dato : 27-09-05 16:15

> [...]

> Er der for øvrigt nogen der kan fortælle mig hvordan jeg ser forskel på
> manuelt AC og klima i dem, for kontaktmæssigt var de helt ens??

De to Xantia'er jeg kan se har begge to halvautomatisk klima.

Jeg ville vælge

http://www.aldbilsalg.dk/92_15.asp?car=670730

Det er en exclusive - dvs den har en mere avanceret affjedring end den
anden:Dæmpningen kan ændres og det tror jeg du vil synes er sjovt og kan
være praktisk

Ellers af sted til FDM og få den tjekket. Også klima/air.con

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lars Hansen

Dato : 27-09-05 16:38

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være praktisk
>
> Ellers af sted til FDM og få den tjekket. Også klima/air.con

Halvautomatisk klima??? Hvad er forskellen??
For at se de to der er interresante inden på ALD´s side må man IKKE vælge
"Stationcar" for så optræder 1.8´eren ikke selvom det er en stationcar.
Jeg turde ikke tage en prøvetur uden at "lillemor" er med. For det er
egentlig hende der skal køre rundt i den til daglig. Og havde jeg prøvet en
tur havde jeg sikkert skrevet under med det samme. Det er jo trods alt noget
andet end vores nuværende Kia Sephia fra 1997.

Det lyder spændende med justerbar dæmpning....Lige noget for mig som godt
kan lide at tage svingene med lidt højere hastighed end "lillemor".

MVH
Lars Hansen

Fra : Peter

Dato : 27-09-05 17:14

"Lars Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev i en meddelelse

[klip]

> Halvautomatisk klima??? Hvad er forskellen??

Alle klimaanlæg i Xantiaerne fungerer ved at man kan tænde og slukke air-con
afhængig af temperament. Temperaturen styres som på et normalt klimaanlæg
med en temperaturvælger.

> [...]
> noget
> andet end vores nuværende Kia Sephia fra 1997.

Ja klart - tror kvaliteten er bedre.

> Det lyder spændende med justerbar dæmpning....Lige noget for mig som godt
> kan lide at tage svingene med lidt højere hastighed end "lillemor".

Fint. Så er det exclusive! Tjek om der er en ekstra kontakt ved siden af
knappen til air-con. De sidder ved siden af knappen til katastrofeblink.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : KASO

Dato : 27-09-05 20:20

> Ellers af sted til FDM og få den tjekket. Også klima/air.con

Der ligger et FDM testcenter sammen med ALD bilsalg i Taastrup. De er
oprettet specielt for at teste ALD's biler, så jeg tror, at det er
"standard" (det var ihvertfald beskeden, da jeg fik synet min bil hos dem).

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 27-09-05 20:25

Peter wrote:

> Det er en exclusive - dvs den har en mere avanceret affjedring end den
> anden:Dæmpningen kan ændres og det tror jeg du vil synes er sjovt og kan
> være praktisk

Ikke de danske Exclusive. Så er det i hvert fald kun nogle få. Danske
Exclusive er udstyret med samme ikke-aktive, ikke-justerbare hydrauliske
affjedring som de andre Xantia'er (minus Activa'en). Men det er nemt at
afgøre, for hvis den har den avancerede affjedning, så sidder der en
knap til højre eller ventre for rattet hvor man kan vælge mellem
sportslig eller alm. affjedring.

Fra : Peter

Dato : 28-09-05 07:17

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ikke de danske Exclusive.

De Exclusive-modeller jeg har set har det... - altså rigtige
Exclusive-modeller og ikke de flådebiler vi andre har som er
næsten-exclusive...

> Men det er nemt at afgøre, for hvis den har den avancerede affjedning, så
> sidder der en knap til højre eller ventre for rattet hvor man kan vælge
> mellem sportslig eller alm. affjedring.

Jep Ville gerne prøve det.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : NS

Dato : 28-09-05 12:59

Peter wrote:
> [...]
>

> De Exclusive-modeller jeg har set har det... - altså rigtige
> Exclusive-modeller og ikke de flådebiler vi andre har som er

Mine forældre har en V6 Exclusive. Den har det i hvert fald også, men
jeg har da også set Exclusive, som ikke havde det.

NS

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 29-09-05 00:56

NS wrote:

> Mine forældre har en V6 Exclusive. Den har det i hvert fald også, men
> jeg har da også set Exclusive, som ikke havde det.

Min er en Exclusive - den har ikke regulerbar affjedring.

Fra : Peter

Dato : 29-09-05 09:40

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Min er en Exclusive - den har ikke regulerbar affjedring.

Er du stensikker på det? Min er også solgt som Exclusive men har ikke ALT i
udstyr.... men næsten da.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 29-09-05 12:58

Peter wrote:

> Er du stensikker på det? Min er også solgt som Exclusive men har ikke ALT i
> udstyr.... men næsten da.

Jeg er 100% sikker. Har efterhånden kørt mange tusind kilometer i den,
og der er ingen knapper i kabinen hvis funktion jeg ikke kender :)
NÅr det så er sagt, så er det jo en så relativt flad og bred vogn at den
alligevel ikke krænger ret meget i kurverne. Så jeg ved ikke om den
sportslige affjedring ville gøre den store forskel. Men det kan du vel
fortælle?

Fra : Peter

Dato : 29-09-05 13:05

> [...]

Uheldigt formuleret. Jeg mente om du er 100 pct sikker på at det er en
rigtig Exclusive?

> Jeg er 100% sikker. Har efterhånden kørt mange tusind kilometer i den, og
> der er ingen knapper i kabinen hvis funktion jeg ikke kender :)

Klart

> [...]
> alligevel ikke krænger ret meget i kurverne. Så jeg ved ikke om den
> sportslige affjedring ville gøre den store forskel. Men det kan du vel

Nej. Min vogn er også en Exclusive - eller rettere solgt som en sådan.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : NS

Dato : 29-09-05 15:22

Lars L. Hansen wrote:

> [...]
> alligevel ikke krænger ret meget i kurverne. Så jeg ved ikke om den
> sportslige affjedring ville gøre den store forskel. Men det kan du vel

Det gør en forskel når man kører den hårdt men ellers er der ikke den
store forskel at mærke udover at den generelt kommer til at virke
fastere. Men en anden ting er jo, at som ægte Citroënist vil man jo
kunne sætte blødere klokker i og så bruge sportsindstillingen til et
valg mellem gyngestolsblød eller normal :).

Hvor om alting er så ville jeg nu hellere have en XM :).

NS

Fra : M. Cruusberg

Dato : 18-10-05 22:10

Hej

Klima : har en skydeknap hvor der står grader på Eks. 15-22grader
På min med Aircon er der den samme skydeknap bare med blå og rød markering.
(de nyere modeller har som regel klima)

En Xantia er en meget konfortabel bil, hvis gaskuglerne er i god stand, er
de slidte kan bilen blive meget hård, bilen skal føles blød, så er de ok.

Tjek støddæmperkoncollerne foran, de har det med at ruste, men anden rust på
denne bil bliver svær at finde, for de ruster sjællent. (ses øverst i
forskærmene en firkantet plade med 4tapper/skruer) sæt bilen i høj potition
og kig opad evt m. lygte, det er en metalplade med en gummi plade, rids med
en skruetrækker og se efter at der er godstykkelse nok og at der ikke er hul
igennem.

Exclusive modellerne er der mere udstyr i, det har ikke noget med
affjedringen at gøre, de hedder Activa, det er ikke værd at gå efter, det er
for dyrt hvis det går i stykker.

Cirtoens HDI motorer har ry for at være gode.

Se under bilen at der ikke drypper olie fra motor og hydralikrør, de gamle
1,8 modeller er næsten altid lidt "fugtige" og brænder da også lidt
motorolie af, men det er ganske normalt.

Reservedele til Citroen er forholdsvis dyre

Held og lykke med købet

Mvh
Michael

Glad ejer af en Xantia 1,8 8V 1993 >260.000Km

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 27-09-05 20:36

Lars Hansen wrote:
> Hej i gruppen
>
> Jeg var i dag ude at kigge på et par Xantia´er og de står jo meget pænt i
> årgangene 2000/2001.
[SNIP beskrivelser]

Hej Lars H. :)
Så nye biler som du kigger på har nok ikke udviklet de store fejl endnu.
Men:
Hvis de forreste skiver ikke er ordentlig kvalitet, så kan de blive
spist ret hurtigt.
Tandrem skal skiftes efter 4 år (eller et antal km. som er forskelligt
fra benzin og diesel).

Hvis de har mange kilometer:
Hold øje med ophæng og hjullejer, men det er generelt for alle brugte biler.
Specielt for Xantia - bageste svingarmslejer: Kør bilen op i højeste
position - den må ikke være "kalveknæet" når du betragter den bagfra.

Men kig da efter en HDi et andet sted, fordi:
1) Den rykker dejligt når man lige har lært gearene og momentkurven at
kende.
2) Brændstoføkonomien er meget bedre end benzinerne
3) Den er billigere i grøn afgift end benzinerne

Fra : Lars Hansen

Dato : 27-09-05 21:19

> [...]
>
> Er der for øvrigt nogen der kan fortælle mig hvordan jeg ser forskel på
> manuelt AC og klima i dem, for kontaktmæssigt var de helt ens??

Hej Allesammen

Tak for alle de gode input, nu tror jeg at jeg står lidt stærkere når jeg
skal ud at kigge på flere Xantia´er.

MVH
Lars Hansen