Forslag til køb af mindre bil
Fra : Henrik

Dato : 27-09-05 15:20

Hej,
jeg står i den situation, at jeg højest sandsynligt skal til at køre efter
arbejde. Jeg skal dagligt køre ca. 180 km (2x90) og skal derfor have købt
mig en nyere bil.

Jeg er på udkig efter en mindre bil (alternativt en gulplade bil), da jeg
fortrinsvis kører alene og ikke har stiftet mig den store familie endnu.

Budget ligger et sted mellem 75.000 - 120.000
Krav bilen skal ikke være ældre end fra 1998.

Jeg har selv gjort mig forestilling om flg:

Renault Clio (1999->)
Fiat Punto (2000->)
Opel Astra
Peugeot 206
Peugeot 306
Nissan Almera
Skoda Fabia
VW Polo

Meninger om det skal være benzin eller diesel og forslag til hvilke mærker
og modeller jeg bør overveje modtages gerne. Jeg har ikke selv præference
for bestemt mærker og er åben for fogslag. Det ultimative krav er en
forholdsvis billig og driftssikker bil - Det burde vel ikke være svært *host
host*.

På forhånd tak

Henrik

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-09-05 15:33

"Henrik" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Meninger om det skal være benzin eller diesel og forslag til hvilke mærker
> og modeller jeg bør overveje modtages gerne.

Toyota Yaris

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 16:27

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:433957e4$0$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Toyota Yaris

Ikke hvis det er på motorvej de fleste Km skal foregå

--
Tom

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-09-05 16:42

> Ikke hvis det er på motorvej de fleste Km skal foregå

Den er bedst på landevej og ikke optimal på motorvej, indrømmet. Men gælder
for flere af de øvrigt nævnte.

Mvh. Lisbeth

Fra : Henrik

Dato : 27-09-05 18:10

ca. ligeligt fordelt. 45 km motorvej og 45 km landevej hver vej.

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 19:25

> ca. ligeligt fordelt. 45 km motorvej og 45 km landevej hver vej.

Så er det VIGTIGT at du prøver bilen ved motorvejshastighed, hvis du har kig
på en af de små modeller. Nogle kan have en %"#%#¤% larm og gøre én
unødvendig træt.

--
Tom

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 27-09-05 19:09

Min svigerfader har en Fabia og det er en forrygende god bil.
Den klarer snildt 17 km/l på motorvejen - ellers 15, så det er god dyt ....

mvh

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 19:30

"Jens Vejmand & Holger Danske" <holger@danske.dk> skrev i en meddelelse
> Min svigerfader har en Fabia og det er en forrygende god bil.
> Den klarer snildt 17 km/l på motorvejen - ellers 15, så det er god dyt

trist udvikling at det skal være brændstofudgifterne der afgør om en bil er
god eller ej. Jeg synes er der er 50 andre ting der er vigtigere...(bare
brændstofudgifterne er rimelige)

Alene køreglæden ved at trille rundt i min mondeo frem for fruens
Yaris....overskygger laaaangt det at min kører 14 og hendes små 20 Km/l.
Hvis jeg skulle køre mange km hver dag så var det ikke KUN brændstofudgifter
jeg ville kigge på

--
Tom

Fra : anders majland

Dato : 27-09-05 19:48

> Min svigerfader har en Fabia og det er en forrygende god bil.
> Den klarer snildt 17 km/l på motorvejen - ellers 15, så det er god

Med hvilken motor ?
Det er hvad vi holder med den lille 3cylindere 1,2liter. Dvs det samlede
snit over de første 30000km er 15,9km/l

Men til 180km dagligt bør der bestemt være økonomi i en lille disel - Om det
lige skal være den ene eller den anden på listen vil jeg mene er en
"hjertesag". Det bliver mange timer hver uge så det skal være en man
befinder sig godt i og det er jo meget individuelt.

Sidt jeg skrev i en tråd om fabia'en var der en der klagede over at hans
høje ben hvilede mod instrumentbordet. Det havde jeg aldrig oplevet selvom
jeg har ca samme højde. Siden har jeg så lagt mærke til at jeg lige har et
par cm før benet ville gå imod - det med sædet helt tilbage og næsten helt
oppe. Så selv små forskelle i benlængde kan gøre forskellen fra en behagelig
kørestilling til en uudholdelig.

Punto'en fåes også som gulplade - jeg ved ikke lige med de andre.

Henrik du må ud og prøve dem alle - en time i hver burde give et godt
indtryk.

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 27-09-05 20:44

Jens Vejmand & Holger Danske wrote:
> Min svigerfader har en Fabia og det er en forrygende god bil.
> Den klarer snildt 17 km/l på motorvejen - ellers 15, så det er god dyt ....

Min mening om Fabia: Dur ikke til høje mennesker og er heller ikke så
rar på motorvej, med mindre man godt kan lide larm og stress.

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-09-05 19:52

> [...]
> for bestemt mærker og er åben for fogslag. Det ultimative krav er en
> forholdsvis billig og driftssikker bil - Det burde vel ikke være svært

Jeg mener du bør, eller også bør overveje en Honda Civic 1,4 eller 1,5. De
er mindst lige så økonomiske med brændstoffet som de mindste i din liste
forudsat de køre på benzin, lige så behagelig som de største i listen og
mere stabil end nogen af dem og til at få i en 98'er eller nyere inden for
dit budget. Kan du strække dig yderligere 5000 eller er en god købmand, kan
du få den nuværende model med både el-soltag og automatisk aircondition og
det hele.

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=126100140&page=4

Med venlig hilsen Kim

Fra : Leo Jensen

Dato : 27-09-05 21:00

> [...]
> kan
> du få den nuværende model med både el-soltag og automatisk aircondition og

Du skal ikke være alt for stor. Jeg er 184 med relativt lange ben, og sædet
er helt tilbage (2001-model). Ellers er jeg helt enig, utroligt driftsikker
og går altid 13-14 km/l. Efter klippekortet og 10+ kr/l endda 15 km/l...
Der er masser af plads i bilen. Eneste minus: Dækstøj. Hold dig til 15" og
dæk, der ikke laver hæl/tå. Jeg har pt. succes med Conti SC2 i 16". En MEGET
bedre bil end forgængeren. Eller en Pug 307 for den sags skyld...

Leo

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-09-05 23:09

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
MEGET
> bedre bil end forgængeren. Eller en Pug 307 for den sags skyld...

Jeg tror at dit pladsproblem bunder i valg af kørestilling, under en 15-20
minutters prøvetur i den model havde jeg ikke spor problemer med mine 186
cm. Ifølge test hos Bilnorge er der 111 cm benplads med sædet helt tilbage,
det er det samme som Ford Focus 2001 og 0,5 cm mindre end Peugeot 307 2001.
Taghøjden over sædet er 103,5 cm hvilket er det samme som Peugeot 307, og
1,5 cm mere end Ford Focus.

At den går 15 km/l er vel ikke helt tosset nå Honda siger 14,9 km/l efter
normen, jeg regnede dog med at det var til at få noget mere ud af den. Jeg
har en 1,4i S sedan fra 1/8 1997 og Honda lover 14,7 km/l mens jeg over det
sidste år har holdt 16,2 km/l, hvis jeg ikke tager kørsel med påhæng med (på
175/70-13 vinter og 195/45-16 sommer, samt brug af aircondition). Ved sommer
kørsel som minder om den Henrik kaster sig ud i hver dag ligger jeg på knap
18 km/l, og det er med sommerhjul og fire mennesker ombord. Naboen har en 5
dørs 1,5 fra 1999, ved kørsel fra Roskilde til det indre Kbh. (45 km hver
vej) i den værste myldretid målte de den til 17,4 km/l over en tankfuld i
feb. eller marts i år (på original størrelse vinterdæk, og så glemmer de
altid at slukke for A/C).

Med venlig hilsen Kim