Lidt udenoms ifbm bilens opbevaring.
Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 26-09-05 16:15

Er der et lyst hoved her i gruppen som på en nem måde kan
fortælle hvordan jeg vejer min garageport.
Forestiller mig måske en badevægt med en klods på, som man
så lukker porten ned på, men er ikke helt på det rene med om
resultatet er brugbart.
Jeg har kig på en automatisk garageportsåbner/lukker og skal
derfor vide hvor tung min port er, så jeg får en motor der ikke
brænder sammen.

Fra : Kim Olsen

Dato : 26-09-05 16:55

Hej

Hvis det er en ledhejseport, kan du måske godt bruge den løsning, men det
kræver at den går let på rullerne.

En vippeport kan du ikke veje på den måde.

Men hvad er det for en type port du har ? Jeg har selv en ledhejseport på 3
x 2,5 meter. Den trækkes meget let af den billigste portåbner fra Bauhaus
(50 kg)

Kim Olsen

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 26-09-05 18:24

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3
> x 2,5 meter. Den trækkes meget let af den billigste portåbner fra Bauhaus

Det er en vippeport i træ, og altså ikke leddelt.

Fra : alexbo

Dato : 26-09-05 17:05

"Andersen skrev

> [...]
> Forestiller mig måske en badevægt med en klods på, som man
> så lukker porten ned på, men er ikke helt på det rene med om

Jo det er udmærket, evt. veje den på halvvejen også,
det vigtige er jo ikke hvad porten som sådan vejer, som hvis den skulle
sendes, men hvor meget kraft der skal til at hive den op.
Fjedrene der hjælper dig hjælper jo også motoren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 26-09-05 18:29

> [...]
> sendes, men hvor meget kraft der skal til at hive den op.
> Fjedrene der hjælper dig hjælper jo også motoren.

Det har du jo ganske ret i, men jeg kan ikke lige finde en
metode til at måle hvor mange kilo der skal til for at trække porten op.
De der fjedervægte til at veje fisk med går jo ikke så højt op
i kiloangivelse, så den kan jeg jo ikke bruge.
Så skal man igang med trisser og sten og så efterfølgende veje
hvormange kilo sten man har brugt førend porten åbner
Det virker jo helt Storm P agtigt *GGG*

Fra : Kim Olsen

Dato : 26-09-05 19:16

Ja Ja det er en storm P løsning, men det burde virke:

Du fastgør en snor i toppen af porten indvendigt, hvor portåbneren også
ville skulle holde.
Den anden ende af snoren laver du en stor løkke af, som du tager om livet.
Endelig putter du din badevægt på maven så løkken trykker på vægten, når du
prøver at "gå" porten op.
En hjælper aflæser badevægten, og du har resultatet.

god fornøjelse - og pas på at naboen ikke ser dig

kim Olsen

p.s. Man kunne jo også bare spille dum, og ringe til at vilkårligt portfirma
f.eks. www.portek.dk og spørge hvilken størrelse portåbner de vil anbefale
til en vippeport i den og den størrelse.

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 26-09-05 20:08

> [...]
> prøver at "gå" porten op.
> En hjælper aflæser badevægten, og du har resultatet.
>
> god fornøjelse - og pas på at naboen ikke ser dig

Hvem skal så hjælpe når naboen ikke må se mig ???

> [...]
> f.eks. www.portek.dk og spørge hvilken størrelse portåbner de vil anbefale
> til en vippeport i den og den størrelse.

Jeg har kig på en Einhell GTA 160. Normalt koster den 1300,-, men er på
tilbud i begrænset antal til 500,-. Så jeg er faktisk også ved at finde ud
af
hvad den kan trække.

Fra : alexbo

Dato : 26-09-05 19:14

"Andersen (3650)" skrev

> Det har du jo ganske ret i, men jeg kan ikke lige finde en
> metode til at måle hvor mange kilo der skal til for at trække porten op.

Stil dig på en vægt mens du trækker, bagefter kan du jo prøve at sammenligne
med noget der vejer det samme.
Inden for nogle kilo skulle man kunne sammenligne at løfte en spand sten og
en port.

Men jeg kan ikke se andet end at står man på en vægt må den stige med den
kraft man løfter med.

mvh
Alex Christensen