Primera ABS problem
Fra : Leif

Dato : 25-09-05 14:06

Min P11stationcar er begyndt at ryste / skure i bremsepedalen under
opbremsning
som om at det er glat / fedtet føre.

Den bremser dog perfekt.

Jeg har checket alle bremserkalibre mv. men kan ikke finde noget der ikke er
ok.
Nye klodser med monteringsdele er isat. Alt er smurt med kobberfedt.

Jeg har ikke kendskab til ABS systemet (s dele) så jeg ved ikke om der er
noget
deer kan være visuelt defekt.

Kan nogen hjælpe med en ledetråd?

Mvh, Leif
___,
\o

/ \
.

Fra : Lauge

Dato : 25-09-05 15:05

> Jeg har ikke kendskab til ABS systemet (s dele) så jeg ved ikke om der er
> noget
> deer kan være visuelt defekt.
>
> Kan nogen hjælpe med en ledetråd?

Nu kender jeg ikke P11'eren, men på en P10'er vil det typisk være enten
tandringen ved ABS sensoren eller selve sensoren. Prøv at se om tandringene
ser intakte ud. Sensorerne kan du måle igennem, der skal være 0,8 til 1,2
KOhm over dem. Tjek evt. også stikkene til sensorerne selvom, jeg ikke har
hørt om problemer med dem.

Mvh.

Lauge

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-09-05 16:30

"Leif" <DrlykkesSLETMIG@mail.dk> wrote in

> Min P11stationcar er begyndt at ryste / skure i bremsepedalen under
> opbremsning
> som om at det er glat / fedtet føre.

Slidte skiver.

> Den bremser dog perfekt.

Hmm :)

> Nye klodser med monteringsdele er isat. Alt er smurt med kobberfedt.

Dvs. du har sat nye klodser på gamle skiver?

> Kan nogen hjælpe med en ledetråd?

Se ovenfor. Skynd dig at skifte skiverne inden du ødelægger de nye klodser
du har sat på.

Skifter du først skiver senere så skal du sikkert have nye klodser igen-
igen.

På slidte dele (altså som har kørt langt uanset om min.mål er nået) så
skifter man altid det hele samtidigt...

Nogle vil måske være uenig med mig, men dem om det - fakta er, at du aldrig
går galt i byen hvis du skifter det hele på en gang :)

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Leif

Dato : 25-09-05 16:56

Svar til alle:

Fejlen er fundet i mellemtiden: Det er tandkransen på venstre hjul, der er
revnet og dermed løs.
Et par klatter 10-sek. lim afklarede det var den eneste fejl.

Jeg kom på sporet ved at google-søge på ABS problem nissan primera og blev
linket til
http://www.nissanklubben.dk/forum/P10_P11P11_144-t14152.html hvor der er en
tråd om abs-bremse der larmer.
Her er angivet fejl og hvordan man får fingrene i en ny tandkrans.

Men er det så en der skal krympes på?

Og ja til Martin: Skiverne blev naturligvis skiftet sammen med klodserne Det
er ikke så dyrt hos Meca, der vist gerne giver
div. firma-rabatter...........

Mvh, Leif

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-09-05 18:08

> Fejlen er fundet i mellemtiden: Det er tandkransen på venstre hjul,

Den til ABS'en ?

> der er revnet og dermed løs.
> Et par klatter 10-sek. lim afklarede det var den eneste fejl.

Nice.

> http://www.nissanklubben.dk/forum/P10_P11P11_144-t14152.html hvor der
> er en tråd om abs-bremse der larmer.
> Her er angivet fejl og hvordan man får fingrene i en ny tandkrans.

Jeg forstår bare ikke hvordan den kan bremse når ABS'en bryder ind?

> Og ja til Martin: Skiverne blev naturligvis skiftet sammen med
> klodserne

Det varmer mit gamle hjerte :)

> Det er ikke så dyrt hos Meca, der vist gerne giver
> div. firma-rabatter...........

Hvis man presser lidt på, så gives der stort set det samme til private også
:)

De er som regel til at snakke med.

Fra : Leif

Dato : 25-09-05 19:34

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in message
> "Leif" <DrlykkesSLETMIG@mail.dk> wrote in

> Den til ABS'en ?

ydersiden af lejet modsat gummi-manchetten om akslen.

> [...]

> Det varmer mit gamle hjerte :)

> Hvis man presser lidt på, så gives der stort set det samme til private

anden side.

Fra : Leif

Dato : 01-10-05 15:50

"Leif" <DrlykkesSLETTES@mail.dk> wrote in message

der er revnet.

En ny er indkøbt for små 500kr alt incl.

Men hvordan kommer jeg ind til den? Er der herinde en Nissan mekaniker, der
kan / vil fortælle
om hvormeget der skal skilles ad?

Jeg er selv så langt: Hjul af, kaliber af, med hvad så?
Mangler så: Skiven skal af. Men skal hele lejehuset af? Indbefattet løsen af
alle bolte i trekantophænget?
Eller er det nok med skiven.

Har ikke taget skiven af endnu fordi jeg ikke lige har en 36 top - øv. Lånes
på arbejde mandag.

Alle gode råd samt links til evt, instruktioner er velkomne - desværre
findes der endnu ikke en Haynes til P11.........

Mvh, Leif

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-10-05 16:35

> Har ikke taget skiven af endnu fordi jeg ikke lige har en 36 top - øv.

Du skal heller ikke bruge en så stor top til skiven med mindre Nissan er
meget speciel.. sidder der ikke en eller to små stjerneskruer eller lign.
på skiven?

Fra : alexbo

Dato : 01-10-05 16:57

"Leif" skrev

> Har ikke taget skiven af endnu fordi jeg ikke lige har en 36 top - øv.
> Lånes
> på arbejde mandag.

Når du skriver sådan må det være fordi skiven sidder på bagsiden af navet,
det er også ganske almindeligt på japanske.
Det gør det vanskeligt at skifte skive, men til gengæld får man en mere plan
skive med bedre bremseegenskaber.
Hvis det er korrekt, så skal det hele skilles ad, du kan ikke få nav og
skive af, bare med den store møtrik, den holder kun forakslen.

Fremgangsmåden er,
den store møtrik af, så akslen er fri,
hele ophænget af med leje, nav og skive,
pas på akslen ikke falder ud af gearkassen,
Pres eller slå navet ud af lejet, som sikkert går i stykker,
så er du inde ved skive og ABS-krans.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-10-05 00:06

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> Når du skriver sådan må det være fordi skiven sidder på bagsiden af
> navet, det er også ganske almindeligt på japanske.

Nu godt nok ikke noget jeg nogensinde har set på "moderne" biler.. men okay
:)

> Det gør det vanskeligt at skifte skive, men til gengæld får man en
> mere plan skive med bedre bremseegenskaber.

Kan du forklare den nærmere?

Fra : alexbo

Dato : 02-10-05 09:30

"Martin Johansen skrev

> Nu godt nok ikke noget jeg nogensinde har set på "moderne" biler.. men
> okay
Så ved du nu hvad det handler om når du ser en.

> Kan du forklare den nærmere?
Ved at sætte skiven bag navet, kan man lave den mere plan end når den
forkrøbbes ud over navet.
Det betyder at bremsekræfterne ikke skal vinkles 2 gange.
De er også kraftigere i godset og boltet fast i navet, hvor en udv.skive
nærmest bare sidder i klemme mellem fælg og nav.
På nedenstående link kan man se forskellen på 2 Mazda 323 modeller, den
ældre med indv. skive, udskæringerne er for at give plads til bagsiden af
hjulboltene.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=596375184&n=360350197&pn=365845004

http://www.thansen.dk/product.asp?c=596375184&n=360351226&pn=365846100

Hvor meget det reelt betyder ved jeg ikke,
men jeg ved af erfaring af indv. skiver holder meget længere end udv. der er
heller ikke problemer med rystende bremser, skiverne slår sig ganske enkelt
ikke.
De er så til gengæld meget vanskeligere at skifte, mange GDS folk opgiver.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-10-05 14:38

> [...]
> De er også kraftigere i godset og boltet fast i navet, hvor en
> udv.skive nærmest bare sidder i klemme mellem fælg og nav.

Korrekt, men så "slemt" er det nu heller ikke at den "bare sidder i
klemme" - den er trods alt spændt fast mellem 2 flader.

> Hvor meget det reelt betyder ved jeg ikke,

Mit bud = ikke en dyt.

> men jeg ved af erfaring af indv. skiver holder meget længere end udv.

Hvordan kan en skive holde længere på den måde?

> der er heller ikke problemer med rystende bremser, skiverne slår sig
> ganske enkelt ikke.

Igen ikke noget problem jeg har oplevet på den jeg har nu eller de
tidligere, eller mine forældres eller eller.. jo det kræver selvf. skiver
af ordentlig kvalitet.

> De er så til gengæld meget vanskeligere at skifte, mange GDS folk
> opgiver.

Altså biler man bør undgå jvnf. min logik :)

Tak for forklaring.

Fra : alexbo

Dato : 02-10-05 09:03

"alexbo" skrev

> [...]
> hele ophænget af med leje, nav og skive,
> pas på akslen ikke falder ud af gearkassen,
> Pres eller slå navet ud af lejet, som sikkert går i stykker,

Jeg har nu fulgt dit link til en krans, og når der omtales at man kan spare
drivleddet med den fremstillede krans, betyder det at kransen sidder på
forakslen, det gør det hele noget nemmere.
Du skal ikke have nav og skive af, og du kan nøjes med af tage
forhjulsophænget halvt af, så du kan få forakslen fri.
Så sidder kransen der for enden af akslen, det er bare at slå den af og den
nye på, den skal ikke krympes.

mvh
Alex Christensen