Indledende kontakt til tysk bilsælger - hv~
Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 25-09-05 09:06

Hejsa allesammen,

jeg har en tid prøvet at danne mig et overblik over hvordan fremgangsmåden
er, når man vil importere en bil fra Tyskland.
P.t. er mit problem, at, jeg gerne vil i kontakt med bilforhandleren, men
jeg har ikke mulighed for ringe i løbet af dagen p.gr.a. jobbet.
Kan man starte med en fax?
Er der nogle af de rutinerede "bilimports-rotter" som har en slags standard
tekst man kan få en kopi af til brug ved evt. fax?

mvh

JV

Fra : John Sahl

Dato : 25-09-05 09:12

Jens Vejmand & Holger Danske wrote:
> P.t. er mit problem, at, jeg gerne vil i kontakt med bilforhandleren,
> men jeg har ikke mulighed for ringe i løbet af dagen p.gr.a. jobbet.

Har du slet ikke mulighed for at ringe om dagen? Der er ingen
tvivl om at det er den bedste fremgangsmåde. Dog har jeg haft
god succes ved anvendelse af mail også.

> Kan man starte med en fax?

Det kan man da godt, men telefonen er nu engang det bedste bud.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 25-09-05 09:18

Hej John,

tak for dit hurtige svar (jeg har kun mulighed for at ringe fra firmaets
mobiltelefon, og det koster jo knapper!).
Men, jeg har prøvet ca. 5-6- gange med mail, uden svar ovehrhovedet!

Har du en tekst som mailer/faxer?

mvh

Fra : John Sahl

Dato : 25-09-05 09:25

Jens Vejmand & Holger Danske wrote:
> tak for dit hurtige svar (jeg har kun mulighed for at ringe fra
> firmaets mobiltelefon, og det koster jo knapper!).

Spørg din chef om det er i orden, eller brug en pause til at bruge
en mønttelefon.

> Men, jeg har prøvet ca. 5-6- gange med mail, uden svar ovehrhovedet!

Må man spørge hvilken bil det drejer sig om, og om du henvender
dig til private eller forhandlere?

> Har du en tekst som mailer/faxer?

Ikke specielt, skriver bare kort at jeg er interesseret i bilen
og beder om bedre billeder og en mere udførlig beskrivelse,
spørger eventuelt ind til om der er fuld service på den.

Vær høflig og præcis, det kan de li'

P.S. Kunne du ikke overtales til at quote efter gældende
retningslinier, nemlig under det du svarer på og så klippe
resten væk?

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 25-09-05 09:51

Jens Vejmand & Holger Danske <holger@danske.dk> skrev i

> Men, jeg har prøvet ca. 5-6- gange med mail, uden svar ovehrhovedet!

Tyskland er et internet-u-land! Hvis du vil være sikker på et svar, så
ring eller send en fax. Det er et sprog, de forstår i Tyskland.

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-09-05 16:24

"Ida Maria Kiefer" <news2@kiefer.dk> wrote in news:4336650c$0$1839
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Tyskland er et internet-u-land!

Enig :(

De ignorere det koldt.

> Hvis du vil være sikker på et svar, så
> ring eller send en fax. Det er et sprog, de forstår i Tyskland.

Jeg har just været dernede.. kun på messen i Frankfurt fandt jeg hotspots -
stort set ikke i den by hvor vi sov .. skræmmende.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-09-05 10:15

> [...]
> P.t. er mit problem, at, jeg gerne vil i kontakt med bilforhandleren,
> men jeg har ikke mulighed for ringe i løbet af dagen p.gr.a. jobbet.

At ringe eller fax'e er godt, tyskerne er ikke så meget for e-mails.
Dog er de ved at komme efter det.
Det samme gælder iøvrigt her hjemme i DK, prøv bare at forsøge at få
oplysninger fra f.eks. en sælger i DAB via e-mail

PS: Vær dog opmærksom på, at der er rigtigt mange tyskere som kun kan tale
tysk.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 25-09-05 13:40

> [...]
> oplysninger fra f.eks. en sælger i DAB via e-mail
>
> PS: Vær dog opmærksom på, at der er rigtigt mange tyskere som kun kan tale

Hellere på dårligt tysk en perfekt engelsk, det fik jeg af vide at en tysk
meister.

Mvh AJH

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-09-05 15:36

Allan Hansen wrote:

> Hellere på dårligt tysk en perfekt engelsk, det fik jeg af vide at en
> tysk meister.

Det afhænger jo igen meget af, hvem man har fat i.
Jeg har været ude for en gammel tysker, som overhovedet ikke forstod
"dårligt" tysk og han fattede 0% engelsk.
Han måtte have sin datter til hjælp, som tolk.
Jeg har også været ude for en "tysker", som ikke kunne tysk overhovedet

--
Mvh Per
www.perbeer.dk