Lidt om den nye 1.4 liter/170 hk fra VW
Fra : TDN

Dato : 25-09-05 09:00

http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3282260/

med både kompressor og turbo.

Mvh
Thomas

Fra : Robert Andersen

Dato : 25-09-05 09:18

> http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3282260/

Det lyder jo næsten _for_ godt ? kræfter og økonomisk motor ?
Er spændt på at se holbarheden på den lille maskine
/Robert

Fra : Mogens

Dato : 25-09-05 09:48

"Robert Andersen" <rowand@get(to)net.dk> wrote in message

> Det lyder jo næsten _for_ godt ? kræfter og økonomisk motor ?
> Er spændt på at se holbarheden på den lille maskine

I '97 kom en tilsvarende forjættemde skabning til verden:
Polo 1,4 16V. Jeg kørte 35.000 km i den, og dét var da
meget sjovt, forid den var hurtig. Men kors hvor den lar-
mede - uudholdeligt i længden.

Man må håbe, at Golf'en har det bedre på dét punkt...
--
Mvh Mogens
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk (reserveret)

Fra : jj

Dato : 25-09-05 16:42

> [...]
> mede - uudholdeligt i længden.
>
> Man må håbe, at Golf'en har det bedre på dét punkt...

Ved ikke om det er mortor larm du snakker om, men hvs det er, så er det vel
en fordel den er 6 gearet. Jeg har samme problem i min citroën saxo, den er
meget lavgearet og så er 5 gear ikke det fedeste på mortor vejen :( når de
4000 er nået ved 120 km/t. Og den løber +200.

vh
jj

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-09-05 18:23

> [...]
> mede - uudholdeligt i længden.
> Man må håbe, at Golf'en har det bedre på dét punkt...

Mon ikke - man skulle tro, den nye motors kraftigere moment kan trække en
højere gearing.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-09-05 18:27

> med både kompressor og turbo.

Pressen skriver: "Holder VW hvad de lover, er den lille 1.4'er intet mindre
end sensationel"

Igen en "lækker" og højest usædvanlig teknologi fra VAG.

*bifald*

))

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 26-09-05 05:55

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mindre end sensationel"
>
> Igen en "lækker" og højest usædvanlig teknologi fra VAG.

Ja-ja - lad os nu se - og høre - den først - jeg er _sikker_ på, at den har
en meget hård, støjende og ukultiveret motorgang....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-09-05 06:39

> Ja-ja - lad os nu se - og høre - den først - jeg er _sikker_ på, at den
> har en meget hård, støjende og ukultiveret motorgang....

Naturligvis - det kan kun forventes fra dig..

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 26-09-05 07:56

> Naturligvis - det kan kun forventes fra dig..

Tak - og i lige måde

Mere seriøst: Idéen med en mindre motor med høj ydelse er - aht.forbruget -
ganske god og i tråd med udviklingen på dieselmotorer. I princippet kan jeg
ikke se, at der skulle være noget i vejen for at konstruere motoren, så den
også kan holde - VAG's 1.8T har f.eks. mig bekendt en udemærket holdbarhed -
også med 225hk. Om VW's løsning med denne 1.4 er "den rigtige" vil tiden så
vise - jeg tror umiddelbart, at den vil blive for dyr/kompliceret til
"hverdagsbiler" (selv om de også smider den i Touran) - en enkelt
Turbo/kompressor vil nok blive mere udbredt - i hvertfald i starten.

I praksis burde de bare kombinere de teknologier, de forskellige fabrikker
leger med - f.eks.:

(foruden ovenstående)
- Saab's variable kompression
- Renault (m.fl.?) elektronisk styrede ventiler
- Direkte indsprøjtning (har mange allerede idag)
- Andre, jeg har glemt?

- og få en 1.0 motor m. 200 hk eller mere.

Med fuld elektronisk styring, som vi jo allerede har, vil det kunne være en
"Dr. Jekyll & mr. Hyde"-motor, der kan skifte ydelse og karakteristik efter
temperament og behov - det kommer nok en dag

(Jeg stopper lige drømmeriet og går tilbage til mit arbejde.... )

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-09-05 19:33

> I praksis burde de bare kombinere de teknologier, de forskellige fabrikker
> leger med - f.eks.:
> - og få en 1.0 motor m. 200 hk eller mere.

Interessant tanke..

MOn ikke man ser noget i den retning engang..?

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 28-09-05 22:52

> [...]
> mindre end sensationel"
>
> Igen en "lækker" og højest usædvanlig teknologi fra VAG.

*ROFL*

Hvori består det lækre? Som det står i artiklen, kan det gå hen at blive
rigtig dyrt i special elektronik/mekanik, hvis det går istykker. Det eneste
nye er, at man smider en kompressor på en turbobil. I mine øjne
uforståeligt, når man tænker på, hvor langt man er kommet med moderne
turboteknologi.
Men lad os da håbe at det ikke bliver en dyr dødssejler, ligesom VW's
G-lader.

P.S. Der er jo intet nyt, eller innovativt teknologi i det - blot gammelt
der sættes sammen på en ny måde.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-09-05 23:10

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in

> Men lad os da håbe at det ikke bliver en dyr dødssejler, ligesom VW's
> G-lader.

Dødssejler hvorhenne? VW's G-lader er da netop interessant og ret fed..

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Mogens

Dato : 29-09-05 05:17

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in message

> Dødssejler hvorhenne? VW's G-lader er da netop interessant og ret fed..

Måske - men de høje salgstal udeblev. Holdbarheden var endvidere behersket
--
Mvh Mogens

Sælges: '83 BMW 323i, synet den 16. september 2005 !
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk (reserveret)

Fra : John Sahl

Dato : 29-09-05 07:56

Mogens wrote:
> Måske - men de høje salgstal udeblev. Holdbarheden var endvidere
> behersket

De biler er vist mere populære i deres "efterliv" specielt da
køberne nu, som regel gerne skruer selv og renoveringskits
til G-laderne er ret billige og ikke sindsygt dyre at reppe på..

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-09-05 09:06

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in

> Måske - men de høje salgstal udeblev.

Typisk DK. Så snart noget et sjovt og hurtigt så sælger det ikke godt
herhjemme.

> Holdbarheden var endvidere
> behersket

Korrekt, men meget af det kan skyldes at man har monteret et mindre hjul på
laderen og det cutter en del af holdbarheden.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-09-05 13:31

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Typisk DK. Så snart noget et sjovt og hurtigt så sælger det ikke godt
> herhjemme.

Ikke bare i DK, men generelt.

> Korrekt, men meget af det kan skyldes at man har monteret et mindre hjul
> på
> laderen og det cutter en del af holdbarheden.

Tænk hvis en turbolader kun holdt 60.000 km.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-09-05 23:17

> Tænk hvis en turbolader kun holdt 60.000 km.

Så havde du og jeg nok ikke kørt SAAB :)

Men den korte levetid på G-laderen er mange gange ejerens skyld har jeg
fået fortalt fra VW-kredse.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-05 09:48

> Så havde du og jeg nok ikke kørt SAAB :)
>
> Men den korte levetid på G-laderen er mange gange ejerens skyld har jeg
> fået fortalt fra VW-kredse.

Det er den korte levetid for generel til.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-09-05 19:07

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev :

>Korrekt, men meget af det kan skyldes at man har monteret et mindre hjul på
>laderen og det cutter en del af holdbarheden.

Hjul ? Du mener vel snegl ?

størrelsen på sneglene havde vist også kun noget med ydelsen at skaffe

G40 laderen og G60 levede lige længe ( eller retteligen kort )

--
jan@stevns.net

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-09-05 23:17

jan@stevns.net wrote in

> Hjul ? Du mener vel snegl ?

Jeg mener faktisk hjul. Jeg har et par VW-kammerater som fortæller man
monteret et mindre hjul og derved får mere fart på kompressoren.

Hvordan nærmere må du ikke spørge mig om :)

Fra : Jan Vennike

Dato : 30-09-05 04:40

> [...]
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> "MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

G-laderen er vel drevet af en rem fra krumtapakslen.

Hvis man så monterer et mindre remhjul på G-laderen, vil den jo køre
hurtigere og give mere tryk på - mon det ikke er det der menes ???

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-09-05 08:47

Henrik B. wrote:

> Det eneste nye er, at man smider en kompressor på en
> turbobil.

Og det er jo også set før.
Jeg ved ikke hvem der var de første, men Volvo FL6 kom med den løsning i
midten af 90'erne (SVJH).

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : NS

Dato : 29-09-05 09:27

Per Beer Hansen wrote:

> Og det er jo også set før.
> Jeg ved ikke hvem der var de første, men Volvo FL6 kom med den løsning i
> midten af 90'erne (SVJH).

Den er nu stadig en sløv æske alligevel :).

NS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-09-05 19:31

> Hvori består det lækre?

Så kraftig en motor, der er så sparsommelig.

> Som det står i artiklen, kan det gå hen at blive rigtig dyrt i special
> elektronik/mekanik, hvis det går istykker.

Det er rigtigt - ligesom med de fleste andre biler.

> P.S. Der er jo intet nyt, eller innovativt teknologi i det - blot gammelt
> der sættes sammen på en ny måde.

Sådan er det jo med det meste.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 29-09-05 19:48

> Så kraftig en motor, der er så sparsommelig.

Jeg synes at det er ligeså imponerende at min er opgivet til 12,3 km/l v.
blandet kørsel. Den vejer trods alt 1400 kg, og har teknologi der er 15 år
gammel.

Jeg ser ikke nogen kvantespring i den nye "VW"-teknologi.

Fra : Michael

Dato : 29-09-05 20:08

On Thu, 29 Sep 2005 20:47:34 +0200, "Henrik B."
> [...]

>gammel.
>
>Jeg ser ikke nogen kvantespring i den nye "VW"-teknologi.

Kan du finde ny bil,d er giver tilsvarende ydelse og er ligså
sparsommelig?

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-05 09:49

"Michael" <noname@no.com> skrev i en meddelelse

> Kan du finde ny bil,d er giver tilsvarende ydelse og er ligså
> sparsommelig?

Må jeg barbere 200 kg af min bil også?

Fra : Michael

Dato : 30-09-05 10:47

On Fri, 30 Sep 2005 10:49:19 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Michael" <noname@no.com> skrev i en meddelelse

>Må jeg barbere 200 kg af min bil også?

Du kan altså ikke finde en bil der kan tilsvarende?

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-05 11:31

> Du kan altså ikke finde en bil der kan tilsvarende?

Jeg har søgt via Bilbasen. Og sjovt nok, så er den bil der kommer tættest
på, en Saab 9-3 SS (175 Hk), der er opgivet til 13,2 km/l, blandet. Og det
er trods alt en større bil.

Så igen - nej, jeg er ikke imponeret.

Fra : Michael

Dato : 30-09-05 12:05

On Fri, 30 Sep 2005 12:30:47 +0200, "Henrik B."
> [...]

>på, en Saab 9-3 SS (175 Hk), der er opgivet til 13,2 km/l, blandet. Og det

Du kan finde én bil og det så er går den med alsandsynlighed ikke
længere på literen. Det er en OM'er

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-05 12:56

> Du kan finde én bil og det så er går den med alsandsynlighed ikke
> længere på literen. Det er en OM'er

Hvor ser du at jeg mener at den går længere på literen?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-09-05 21:15

> Hvor ser du at jeg mener at den går længere på literen?

Men du kunne jo ikke finde nogen biler i dag med samme performance, der går
længere på en liter benzin..?

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 01-10-05 11:51

> Men du kunne jo ikke finde nogen biler i dag med samme performance, der
går
> længere på en liter benzin..?
>
> /Jan W Nielsen

Jeg syntes ofte man ser biler i praksis afviger til den kedelige side i
forhold til normen, om det også forholder sig sådan med denne motor har vi
jo til gode at se. I tests er andelen af stroppetur gerne en langt større
del af den samlede kørsel end et normalt forbrug, derfor er det også normalt
at kun få biler kan overholde producentens løfter. På trods af det opnår
Autoweek ifølge deres egne data et forbrug i test af Honda Civic Type-R på
7,2 l/100 km (13,89 km/l), Honda lover kun 8,9 l/100 km (11,24 km/l) efter
normen.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-11-05 17:14

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 7,2 l/100 km (13,89 km/l), Honda lover kun 8,9 l/100 km (11,24 km/l) efter

Så dukkede der jo noget op om denne nye VW, og indtil videre er tonen ikke
overvældende positiv.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-12-05 09:17

Den Wed, 30 Nov 2005 17:14:27 +0100, skrev Kim Kristensen :

> Så dukkede der jo noget op om denne nye VW, og indtil videre er tonen ikke
> overvældende positiv.

I artiklen henvises der bl.a. til Auto Motor Und Sports test af bilen,
som jeg har læst. Jeg har svært ved at genkende EB's gengivelse af
bladets konklusioner.

Bladet har stortset kun roser tilovers for motoren. Det er lykkedes VW
at få den lille motor til at føles som en stor, præstationerne er i
klasse med en større motor, mens benzinforbruget er mærkbart lavere uden
dog at indfri VW's optimistiske tal. Testforbruget(AMS's testforbrug
plejer at være en smule på den blyfodstunge side) var omkring de 12
km/l, men fornuftig omgang med speederen får den til at trille 16 km/l.

Største anke var at motoren hakkede efter en længere, hurtig tur på
motorvejen.

MEN: Bladet opfatter motoren som en udpræget komfortmotor, og finder det
besynderligt at den kun kan kombineres med det dyre og sportslige GT
udstyr. Alene af den grund spår de bilen en outsider rolle. Vil man have
en sportslig Golf, så er den ægte GTI et bedre valg.

--
Kent Oldhøj
Qoute fix til Outlook Express:

Fra : Kim Kristensen

Dato : 03-12-05 00:04

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> udstyr. Alene af den grund spår de bilen en outsider rolle. Vil man have
> en sportslig Golf, så er den ægte GTI et bedre valg.

Nu er mit tyske lige så rustent som en Alfasud der aldrig har fået
rustbeskyttelse, så jeg er nød til at læse/stole på den fortolkning andre
kommer med (det gælder også din).

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-12-05 11:59

Den Sat, 3 Dec 2005 00:03:47 +0100, skrev Kim Kristensen :

> Nu er mit tyske lige så rustent som en Alfasud der aldrig har fået
> rustbeskyttelse,

Rust var vist standardudstyr på en Sud nord for Alperne

> så jeg er nød til at læse/stole på den fortolkning andre
> kommer med (det gælder også din).

Måske kan babelfish hjælpe dig lidt på vej:

http://babelfish.altavista.com/

Fra : Henrik B.

Dato : 03-10-05 17:51

> Men du kunne jo ikke finde nogen biler i dag med samme performance, der
> går længere på en liter benzin..?

Ikke længere nej, men som jeg nævner, så kører Saab'en "kun" 0,5 km kortere
per liter. Og det til trods for at den vejer mere. Og præstationerne er lige
så gode som på Golf'en....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-09-05 21:21

> Jeg har søgt via Bilbasen. Og sjovt nok, så er den bil der kommer tættest
> på, en Saab 9-3 SS (175 Hk), der er opgivet til 13,2 km/l, blandet. Og det
> er trods alt en større bil.

Skriver Saab ikke selv, at den kun kører 12 km/ltr..? Det er muligt, jeg
tager fejl, men såvidt jeg kan se, kører ikke engang den svageste og mest
slatne 9-3 hele 13 km/ltr..?

> Så igen - nej, jeg er ikke imponeret.

Det er en om´er, Henrik.

Du er i modvind, og det går op af bakke, og turboen på din fine Saab er
stået af.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 03-10-05 17:50

> Skriver Saab ikke selv, at den kun kører 12 km/ltr..? Det er muligt, jeg
> tager fejl, men såvidt jeg kan se, kører ikke engang den svageste og mest
> slatne 9-3 hele 13 km/ltr..?

Jeg så tallet på bilbasen - regner med at de har styr på de data de oplyser.

Jeg kan se at saab.dk oplyser 12 km/l. Dette stemmer ikke overens med
hverken Saab Sverige, Saab Tyskland, eller brochuren. Der opgives den (175
Hk) til 13,2 km/l.

Og som nævnt, er det 2,0t jeg snakker om, IKKE 1,8t med 150 Hk!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-09-05 20:34

> Jeg synes at det er ligeså imponerende at min er opgivet til 12,3 km/l v.
> blandet kørsel.

Ja, det er ikke så skidt endda, som an siger i Jylland.

> Den vejer trods alt 1400 kg.

Gør den..?

> Jeg ser ikke nogen kvantespring i den nye "VW"-teknologi.

Nej, det er klart, du ikke gør det.. *ROFL*

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-05 09:50

> Gør den..?

Iflg. officiel vejerbod, ja...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-09-05 21:13

> Iflg. officiel vejerbod, ja...

Skal vi nu ikke holde os til de tal, der står på registreringsattesten..?

Står der 1400 kg på dén - eller "manipulerer" du med tallene..?

/Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-09-05 21:43

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in news:433d9c3e$0$147
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Skal vi nu ikke holde os til de tal, der står på registreringsattesten..?

Hvorfor? I så fald er det 1375kg, men det rykker nu ikke det voldsomme :)

> Står der 1400 kg på dén - eller "manipulerer" du med tallene..?

1375kg på reg.attest, 1400kg "på vægten".

Grunden til den lavere vægt på papiret kender du nok (de trækker fra pga.
vædsker osv.).

Fra : Henrik B.

Dato : 03-10-05 17:55

> Skal vi nu ikke holde os til de tal, der står på registreringsattesten..?
>
> Står der 1400 kg på dén - eller "manipulerer" du med tallene..?

Som Martin oplyser, står der 1375 kg. Det er med 5 liter i tanken, tom
sprinkler beholder, ingen måtter, ingen nakkerstøtter i bag, og uden
reservehjul og dunkraft. Og frem for alt: Uden nogen personer i bilen.

Uden ovenstående sagde vægten 1380 kg. Lægger du hertil de manglende
effekter, så ja, så vejer den 1400+ kg. Iflg. kataloget ligger min årgang af
9000 på 1340 - 1485 kg, alt efter model/variant.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-10-05 20:17

> Uden ovenstående sagde vægten 1380 kg. Lægger du hertil de manglende
> effekter, så ja, så vejer den 1400+ kg. Iflg. kataloget ligger min årgang
> af 9000 på 1340 - 1485 kg, alt efter model/variant.

Men de andre biler vejer jo også mere, end det der står på attesten.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 03-10-05 22:01

> Men de andre biler vejer jo også mere, end det der står på attesten.

Hvis de er fuldt udstyret ja. Min har ALT i udstyr - inkl. fyr.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-10-05 22:04

"Henrik B." skriver:

> inkl. fyr.

Det har min bil altid når jeg er med.

Kører konen alene er der ikke (regner jeg med

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe