Støj fra bagtøj: differentiale eller hjul-~
Fra : Rohde

Dato : 24-09-05 19:29

Hej,

På min Chevrolet Astro er der på det seneste kommet en irriterende,
skurrende lyd fra bagenden af bilen (og nej det er ikke benzinregningen
der
slæber hen ad jorden...). Lyden er der hele tiden, og ved jævn hastighed
kan
den ændres let ved at vippe lidt med speederen. Det lyder meget som et
(eller to) defetkte lejer i hjulene, men hvordan ved jeg at det ikke er
differentialet? Jeg ved ikke hvordan et slidt differentiale lyder, eller
for
den sags skyld hvad man gør ved det.

Kan man selv skifte baghjulslejer på en Astro?

Mvh. Søren

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-05 20:25

Rohde wrote:
> [...]
> (eller to) defetkte lejer i hjulene, men hvordan ved jeg at det ikke
> er differentialet? Jeg ved ikke hvordan et slidt differentiale lyder,

Det er med 99 % sandsynlighed dit krone/spidshjul. Dette er kendt på Astro.
Har du den sænket? Hvis ja, så står din kadan forkert i forhold til
bagtøjet.

Grunden til at du kan ændre lyden ved at vippe med speederen er at du
fjerner belastningen på krone/spidshjul i det øjebilk, hvor du slipper
gassen.

> Kan man selv skifte baghjulslejer på en Astro?

Det kommer vel an på ens evner og muligheder...
Hvis en mekaniker kan, kan man vel også selv...

Fra : Rohde

Dato : 24-09-05 22:18

"Morten Fruergaard" skrev

> Det er med 99 % sandsynlighed dit krone/spidshjul. Dette er kendt på
> Astro.
> Har du den sænket? Hvis ja, så står din kadan forkert i forhold til
> bagtøjet.

Jeg er ikke sikker på om den er sænket. Se billede her:
http://www.tech-point.dk/ftp/Rohde.jpg. Det med kardanen er jeg ikke helt
med på, men vil gerne kigge under bilen imorgen. Hvad skal jeg kigge efter?
Hvad er kuren med differentialet, og hvad skal jeg regne med det koster at
få fjernet mislyden?

Mvh. Rohde

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 24-09-05 22:25

On Sat, 24 Sep 2005 23:18:04 +0200, "Rohde" <rohde@tech-point.dk>
wrote:

> [...]
>Hvad er kuren med differentialet, og hvad skal jeg regne med det koster at

Lad mig sige det på denne måde:

Er der nogen fornuftig friværdi i det hus bag bilen?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Rohde

Dato : 24-09-05 22:33

"Folmer Rasmussen" skrev

> Lad mig sige det på denne måde:
> Er der nogen fornuftig friværdi i det hus bag bilen?

Uha det lyder ildevarslende...

/ Rohde

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-09-05 22:44

"Rohde" <rohde@tech-point.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
efter?
> Hvad er kuren med differentialet, og hvad skal jeg regne med det

Det ser ikke ud til den er sænket.
Mht. til at fjerne mislyden er det lidt afhængigt af om det er
kron/spidshjul eller lejer den er gal med.
Hvor langt har den kørt ?

Hvis det er lejerne er det ret simpelt at skifte dem - hvis det er
differentialet er det letteste og billigste at finde et andet bagtøj med
lavt km-tal.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Rohde

Dato : 25-09-05 09:04

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det ser ikke ud til den er sænket.
> Mht. til at fjerne mislyden er det lidt afhængigt af om det er
> kron/spidshjul eller lejer den er gal med.
> Hvor langt har den kørt ?

Den har kørt 170.000.

> Hvis det er lejerne er det ret simpelt at skifte dem - hvis det er
> differentialet er det letteste og billigste at finde et andet bagtøj med
> lavt km-tal.

Uha det lyder voldsomt. Jeg prøver at tage fat i BK auto, som Morten
foreslår. BK er ganske rigtig supergod til de biler, blot er jeg ikke
imponeret over prisniveauet...

MVh. Søren

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-05 09:17

Rohde wrote:
> Uha det lyder voldsomt. Jeg prøver at tage fat i BK auto, som Morten
> foreslår. BK er ganske rigtig supergod til de biler, blot er jeg ikke
> imponeret over prisniveauet...

Jeg synes ikke, at de er dyre...

Men viden koster...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-05 23:16

Rohde skriver:

> Jeg er ikke sikker på om den er sænket. Se billede her:
> http://www.tech-point.dk/ftp/Rohde.jpg.

Det kalder jeg klasse, en bil lige så stor og lige så gammel som
huset....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-05 07:37

Rohde wrote:
> "Morten Fruergaard" skrev

> Jeg er ikke sikker på om den er sænket. Se billede her:
> http://www.tech-point.dk/ftp/Rohde.jpg.

Lækker bil, lækker hus...

Den ser ikke ud til at være sænket.

> Det med kardanen er jeg ikke
> helt med på, men vil gerne kigge under bilen imorgen. Hvad skal jeg
> kigge efter?

Det kan du ikke se, og jeg tror ikke du har det problem.

> Hvad er kuren med differentialet, og hvad skal jeg regne
> med det koster at få fjernet mislyden?

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men prøv evt at snakke med BK Auto i Århus. De
løste mit lignende problem med min tidligere tilsvarende Astro billigere end
en lokal mekaniker kunne udskifte den med en brugt.

Mener det kostede 5-7.000 kr.