/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
mobilsnak?
Fra : Ukendt


Dato : 24-09-05 17:15

Hey

Har egentlig undret mig et stykke tid over HVORFOR det er forbudt at tale i
mobiltelefon under kørslen, men tilladt med håndfri sæt?

Jeg plejer da ikke selv at køre med mere end 1 hånd på rattet alligevel. Den
anden arm ligger oftest på midterarmlænet og det har jeg da ikke hørt skulle
være ulovligt.
Det kan jeg ikke få til at passe med at det skulle være farligt om armen
sidder ved øret og holder en mobil eller om den ligger på midterarmlænet.
Ellers bruger jeg også højre arm til at rode rundt i den manuelle kasse med,
trække håndbremse, skifte program på radioen, eller fedte rundt med
solkskærmen for ikke at blive blændet af sollyset, eller betjene alle andre
kanpper, såsom vindusviskere, blinklys (venstre arm), el-bagrude eller
el-forrude osv.
Ikke at jeg kan forestille mig at loven skal/bliver lavet om, men hvad er
egentlig baggrunden for at forbyde mobil i den ene hånd og tillade håndfri
snak?

--
Tom




 
 
Kent Oldhøj (24-09-2005)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 24-09-05 18:23

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev....

> Har egentlig undret mig et stykke tid over HVORFOR det er
> forbudt at tale i mobiltelefon under kørslen, men tilladt med
> håndfri sæt?

Osse mig. Mine personlige uvidenskablige observationer peger på at
føreren bør koncentrere sig om kørsel og ikke andet.

Snak i mobil(håndfri eller ej) fjerner fokus fra trafikken, og det er
DET der skaber de farlige situationer.

Faktisk må folk hellere tale i mobilen, for så kan jeg da SE de har
fokus et andet sted end trafikken og tage mine forholdsregler

Førere af motorkøretøjer bør koncentrere sig om kørslen og ikke
andet. Det kan de fleste trafikanter sagtens finde ud af selv at
vurdere hvad indebærer. I det omfang det ikke er tilfældet, bør
lovgivningen hjælpe til. Det var nødvendigt overfor mobiler. Nu er
det osse(IMHO) nødvendigt overfor håndfri installationer.

Jeg medbringer osse min mobil under kørslen. Men alle jeg kender ved
at jeg ikke svarer uden at køre ind til siden, eller ringer tilbage
når det bliver muligt. Sværere er det ikke.

Uffe Bærentsen (24-09-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 24-09-05 21:12


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:43357bc2$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hey

Hej selv


> Har egentlig undret mig et stykke tid over HVORFOR det er forbudt at tale
> i
> mobiltelefon under kørslen, men tilladt med håndfri sæt?
>
> Jeg plejer da ikke selv at køre med mere end 1 hånd på rattet alligevel.
> Den
> anden arm ligger oftest på midterarmlænet og det har jeg da ikke hørt
> skulle
> være ulovligt.
> Det kan jeg ikke få til at passe med at det skulle være farligt om armen
> sidder ved øret og holder en mobil eller om den ligger på midterarmlænet.
> Ellers bruger jeg også højre arm til at rode rundt i den manuelle kasse
> med,
> trække håndbremse, skifte program på radioen, eller fedte rundt med
> solkskærmen for ikke at blive blændet af sollyset, eller betjene alle
> andre
> kanpper, såsom vindusviskere, blinklys (venstre arm), el-bagrude eller
> el-forrude osv.
> Ikke at jeg kan forestille mig at loven skal/bliver lavet om, men hvad er
> egentlig baggrunden for at forbyde mobil i den ene hånd og tillade håndfri
> snak?

Løsningen på det hele er følgende:
Du har brug for en mere travl hverdag.
Så får du ikke tid til så meget tænkning.






Synes selv at bilstereo med et lydtryk over feks. 90 dB skulle forbydes.
Årsagen er at sjafutten ikke kan høre hvad der foregår udenfor bilen.
Bare en lille strøtanke.




--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Klaus D. Mikkelsen (24-09-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-09-05 23:14

"Uffe Bærentsen" skriver:
>
> Synes selv at bilstereo med et lydtryk over feks. 90 dB skulle forbydes.
> Årsagen er at sjafutten ikke kan høre hvad der foregår udenfor bilen.

Kan man få kørekort som døv ?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Otto J. (25-09-2005)
Kommentar
Fra : Otto J.


Dato : 25-09-05 09:57

> Synes selv at bilstereo med et lydtryk over feks. 90 dB skulle forbydes.
> Årsagen er at sjafutten ikke kan høre hvad der foregår udenfor bilen.
> Bare en lille strøtanke.

Hvis det fratager føreren for evnen til at føre bilen sikkert, så ER det
forbudt. Men som Klaus påpeger, så er det slet ikke manglen på hørelse der
er problemet - men fratagelse af koncentration.

Mvh. Otto



Otto J. (25-09-2005)
Kommentar
Fra : Otto J.


Dato : 25-09-05 09:55

> Ikke at jeg kan forestille mig at loven skal/bliver lavet om, men hvad er
> egentlig baggrunden for at forbyde mobil i den ene hånd og tillade håndfri
> snak?

Vel først og fremmest fordi der er en eller anden politiker der tilfældigvis
har fået ondt i røven over en eller anden situation han/hun selv har
oplevet, og lavet et lovforslag ud fra dét... Men bortset fra det, så er
begrundelsen jo et eller andet sted ret åbenlys: Det interessante er ikke
hvor meget koncentration og hvor mange hænder du har brug for når du kører
ud af et stykke lige landevej, det interessante er hvordan og hvor hurtigt
du kan reagere hvis der sker noget uforudset. Det er f.eks. en typisk skrøne
at det er ulovligt at snakke i mobiltelefon, men lovligt at lægge makeup.
Det er ikke rigtigt, du må ikke foretage dig noget under kørslen der
fratager dig evnen til at reagere hurtigt og sikkert i en uforudset
situation (jeg ved ikke lige hvad jura'en præcist siger). Om det er makeup,
mobilsnak (med eller uden håndfri), pille ved radio'en eller klø sig selv på
koglerne, det er sådan set ligegyldigt. Det vil være ret individuelt hvor
meget der skal til for at fratage én koncentrationen under kørsel. Jeg er
f.eks. en ret uerfaren bilist, og bryder mig derfor ikke om at snakke i
telefon når jeg kører, heller ikke i håndfri. Det tåbelige ved lovgivningen
omkring mobilsnak er faktisk netop at den direkte tillader snak i håndfri -
men hvis snak i håndfri tager så meget af din koncentration at du ikke har
øje for trafikken, så er dét faktisk i uoverensstemmelse med en helt anden,
meget mere grundlæggende regel.

Mvh. Otto



Finn Guldmann (25-09-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 25-09-05 10:26

Otto J. wrote:
>>Ikke at jeg kan forestille mig at loven skal/bliver lavet om, men hvad er
>>egentlig baggrunden for at forbyde mobil i den ene hånd og tillade håndfri
>>snak?
> Vel først og fremmest fordi der er en eller anden politiker der tilfældigvis
> har fået ondt i røven over en eller anden situation han/hun selv har
> oplevet, og lavet et lovforslag ud fra dét...
>
Sådan bliver de fleste love vist til.

> Men bortset fra det, så er
> begrundelsen jo et eller andet sted ret åbenlys: Det interessante er ikke
> hvor meget koncentration og hvor mange hænder du har brug for når du kører
> ud af et stykke lige landevej, det interessante er hvordan og hvor hurtigt
> du kan reagere hvis der sker noget uforudset. Det er f.eks. en typisk skrøne
> at det er ulovligt at snakke i mobiltelefon, men lovligt at lægge makeup.
> Det er ikke rigtigt, du må ikke foretage dig noget under kørslen der
> fratager dig evnen til at reagere hurtigt og sikkert i en uforudset
> situation (jeg ved ikke lige hvad jura'en præcist siger). Om det er makeup,
> mobilsnak (med eller uden håndfri), pille ved radio'en eller klø sig selv på
> koglerne, det er sådan set ligegyldigt. Det vil være ret individuelt hvor
> meget der skal til for at fratage én koncentrationen under kørsel.
>
Men da dansk trafikal lovgivning hviler på lavest mulig fællesnævner
skal hele befolkningen leve med regler lavet efter at en minister ikke
mener høn kan køre bil og snakke telefon samtidig.

Havde lovgivningen reelt været et forsøg på at forbedre
trafiksikkerheden havde der været mange flere ting med i den, man ikke
måtte under kørsel.

Men du har ganske ret. Jeg kender til bilister der lige kan samle
koncentration nok til at styre bilen og skifte gear. Kommer der bare en
ting mere med de skal bruge koncentration på går det galt. Men de er
vælgere så de skal have lov at køre. Og det må vi andre så leve under.


> Jeg er
> f.eks. en ret uerfaren bilist, og bryder mig derfor ikke om at snakke i
> telefon når jeg kører, heller ikke i håndfri. Det tåbelige ved lovgivningen
> omkring mobilsnak er faktisk netop at den direkte tillader snak i håndfri -
> men hvis snak i håndfri tager så meget af din koncentration at du ikke har
> øje for trafikken, så er dét faktisk i uoverensstemmelse med en helt anden,
> meget mere grundlæggende regel.
>
Hvis din koncentration ikke rækker til at snakke i, mindst håndfri,
telefon mens du kører, rækker den heller ikke til at du har passagerer i
bilen der snakker, evt. med dig. Og så burde det jo også være forbudt.

Men der er håb for at det kommer med erfaringen.

Jeg vil endda sige at den med en passager man snakker med er mere
farligt end at snakke i en håndholdt telefon. De fleste mennesker har
det jo med at ville kigge på den de snakker med, ligesom "man" gerne vil
have at den der snakker til een også ser på een.


--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Otto J. (25-09-2005)
Kommentar
Fra : Otto J.


Dato : 25-09-05 10:42

> Hvis din koncentration ikke rækker til at snakke i, mindst håndfri,
> telefon mens du kører, rækker den heller ikke til at du har passagerer i
> bilen der snakker, evt. med dig. Og så burde det jo også være forbudt.

Det er jeg så også helst fri for at de gør. Eller rettere var, jeg satte det
lidt på spidsen, det er ikke så slemt længere...

> Men der er håb for at det kommer med erfaringen.

Nemlig.

> Jeg vil endda sige at den med en passager man snakker med er mere farligt
> end at snakke i en håndholdt telefon. De fleste mennesker har det jo med
> at ville kigge på den de snakker med, ligesom "man" gerne vil have at den
> der snakker til een også ser på een.

Helt enig. I princippet er det per definition farligere at have små børn med
i bilen (uanset hvor de sidder) end at snakke i håndholdt telefon.

Problemet er som jeg ser det netop at lige præcis telefonen er plukket ud
som synder. Egentlig rækker den overordnede regel fint, bortset fra
selvfølgelig at den lader det være op til den enkeltes vurdering - som ikke
altid er rigtig.

Mvh. Otto



Finn Guldmann (25-09-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 25-09-05 11:44

Otto J. wrote:
>>Jeg vil endda sige at den med en passager man snakker med er mere farligt
>>end at snakke i en håndholdt telefon. De fleste mennesker har det jo med
>>at ville kigge på den de snakker med, ligesom "man" gerne vil have at den
>>der snakker til een også ser på een.
> Helt enig. I princippet er det per definition farligere at have små børn med
> i bilen (uanset hvor de sidder) end at snakke i håndholdt telefon.
> Problemet er som jeg ser det netop at lige præcis telefonen er plukket ud
> som synder. Egentlig rækker den overordnede regel fint, bortset fra
> selvfølgelig at den lader det være op til den enkeltes vurdering - som ikke
> altid er rigtig.
>
Jeg kender ikke til ulykker/uheld hvor man kunne sætte en klar
forbindelse mellem telefonsamtale og uheldet. Derimod kender jeg til
uheld hvor en samtalende passager har gjort forskellen til at det endte
oppe bag i en anden bil.

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Thomas Kaufmann Jens~ (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Kaufmann Jens~


Dato : 26-09-05 22:01

Hej,

> Har egentlig undret mig et stykke tid over HVORFOR det er forbudt at tale
> i
> mobiltelefon under kørslen, men tilladt med håndfri sæt?

Det er da ikke forbudt at tale mobiltelefon under kørslen uden håndfri -
telefonen skal bare være fast monteret. I princippet kunne telefonen
monteres på nakkestøtten så holderen kan nå hen til hovedet.

-Thomas





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408615
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste