/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ikke igen...(dødt batteri igen igen)
Fra : Ninja


Dato : 23-09-05 08:21

Hej!
Nu er jeg på bare bund igen mht. til mit problem med batterier der kun
holder en uge. Jeg skiftede generator i søndags og håbede derfor at jeg
havde løst problemet, men her til morgen vil min bil ikke starte fordi
bateriet var dødt. Det er ved at være ret frustrerende det er som om
genneratoren ikke lader selvom jeg måler 14,6v. Der kan også være tale om
afladning, men det burde da ikke aflade batteriet så hurtigt? Jeg køre ca.
50 km om dagen og batteriet er under en uge gammelt...
Det er en VW Vento 1,8 CL.

 
 
Thomas Rasmussen (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 23-09-05 08:41

Ninja <email@mail.dk> wrote in
news:4333acbe$0$19602$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Hej!
> Nu er jeg på bare bund igen mht. til mit problem med batterier der kun
> holder en uge. Jeg skiftede generator i søndags og håbede derfor at
> jeg havde løst problemet, men her til morgen vil min bil ikke starte
> fordi bateriet var dødt. Det er ved at være ret frustrerende det er
> som om genneratoren ikke lader selvom jeg måler 14,6v. Der kan også
> være tale om afladning, men det burde da ikke aflade batteriet så
> hurtigt? Jeg køre ca. 50 km om dagen og batteriet er under en uge
> gammelt... Det er en VW Vento 1,8 CL.

Generatoren kan ikke bestemme om batteriet skal lades eller ej, hvis der er
14.6V over polerne på batteriet så bliver det ladet (antaget at batteriet
virker).

Jeg ville starte med at få det ladet op igen, og så pille minuspolen af og
skyde et amperemeter ind mellem polen og polskoen, det kan jo være at du
har et eller andet som bruger strøm selv når bilen er slukket.

Nu er det ikke så simpelt som at du har glemt at slukke lyset eller
radioen?

Thomas



Ninja (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Ninja


Dato : 23-09-05 09:06

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote in
news:4333b17f$0$49011$14726298@news.sunsite.dk:

> Ninja <email@mail.dk> wrote in
> news:4333acbe$0$19602$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
>
>> Hej!
>> Nu er jeg på bare bund igen mht. til mit problem med batterier der
>> kun holder en uge. Jeg skiftede generator i søndags og håbede derfor
>> at jeg havde løst problemet, men her til morgen vil min bil ikke
>> starte fordi bateriet var dødt. Det er ved at være ret frustrerende
>> det er som om genneratoren ikke lader selvom jeg måler 14,6v. Der
>> kan også være tale om afladning, men det burde da ikke aflade
>> batteriet så hurtigt? Jeg køre ca. 50 km om dagen og batteriet er
>> under en uge gammelt... Det er en VW Vento 1,8 CL.
>
> Generatoren kan ikke bestemme om batteriet skal lades eller ej, hvis
> der er 14.6V over polerne på batteriet så bliver det ladet (antaget at
> batteriet virker).
>
> Jeg ville starte med at få det ladet op igen, og så pille minuspolen
> af og skyde et amperemeter ind mellem polen og polskoen, det kan jo
> være at du har et eller andet som bruger strøm selv når bilen er
> slukket.
>
> Nu er det ikke så simpelt som at du har glemt at slukke lyset eller
> radioen?
>
> Thomas
>
>
>

Det vil jeg prøve, og ja jeg er sikker på at jeg ikke har ladt noget stå
tændt...., det har jeg nemlig kontrolleret.

Thomas Rasmussen (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 23-09-05 09:14

Ninja <email@mail.dk> wrote in news:4333b779$0$19630
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Det vil jeg prøve, og ja jeg er sikker på at jeg ikke har ladt noget stå
> tændt...., det har jeg nemlig kontrolleret.

Mål isamme ombæring også lige spændingen over polerne, den skal helst ligge
omkring 12.0-12.6V når det er fuldt opladet og har stået lidt tid (hvis du
måler lige efter opladning kan spændingen godt være lidt større).

Prøv også at se hvad spændingen er imens du starter motoren, den skal ikke
dykke alt for meget da det kan indikere en syg celle i batteriet.

Du har gjort dig selv den tjeneste at købe et fornuftig kvalitet batteri?
Ikke noget billigt bras til 200kr

Thomas

Ninja (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Ninja


Dato : 23-09-05 09:24

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote in
news:4333b940$0$49019$14726298@news.sunsite.dk:

> Ninja <email@mail.dk> wrote in news:4333b779$0$19630
> $edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
>
>> Det vil jeg prøve, og ja jeg er sikker på at jeg ikke har ladt noget
>> stå tændt...., det har jeg nemlig kontrolleret.
>
> Mål isamme ombæring også lige spændingen over polerne, den skal helst
> ligge omkring 12.0-12.6V når det er fuldt opladet og har stået lidt
> tid (hvis du måler lige efter opladning kan spændingen godt være lidt
> større).
>
> Prøv også at se hvad spændingen er imens du starter motoren, den skal
> ikke dykke alt for meget da det kan indikere en syg celle i batteriet.
>
> Du har gjort dig selv den tjeneste at købe et fornuftig kvalitet
> batteri? Ikke noget billigt bras til 200kr
>
> Thomas
>

Det kan ikke være batteriet, har brugt 2 helt nye af forskelklige mærker
og begge over kr 370 stykket.

Tøsen (24-09-2005)
Kommentar
Fra : Tøsen


Dato : 24-09-05 14:29


"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
news:4333b940$0$49019$14726298@news.sunsite.dk...
> Ninja <email@mail.dk> wrote in news:4333b779$0$19630
> $edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
>
>> Det vil jeg prøve, og ja jeg er sikker på at jeg ikke har ladt noget stå
>> tændt...., det har jeg nemlig kontrolleret.
>
> Mål isamme ombæring også lige spændingen over polerne, den skal helst
> ligge
> omkring 12.0-12.6V når det er fuldt opladet og har stået lidt tid (hvis du
> måler lige efter opladning kan spændingen godt være lidt større).
>
> Prøv også at se hvad spændingen er imens du starter motoren, den skal ikke
> dykke alt for meget da det kan indikere en syg celle i batteriet.
>
> Du har gjort dig selv den tjeneste at købe et fornuftig kvalitet batteri?
> Ikke noget billigt bras til 200kr
>
> Thomas
'
Om batteriet koster 200 eller 2000kr giver det samme i den sidste ende ..
OK batteriet til 200 holder kun 1 måske 2 år .. den dyre holder måske 3 år
Køre selv med et 250kr´s harald nyborg batteri og det klare det mindst
lige så godt som det dyre der sad på førhen .. Som iøvrigt døde efter 2
års brug

OZ3BTO



Klaus D. Mikkelsen (24-09-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-09-05 14:55

"Tøsen" skriver:
>
> Om batteriet koster 200 eller 2000kr giver det samme i den sidste ende ..
> OK batteriet til 200 holder kun 1 måske 2 år .. den dyre holder måske 3 år
> Køre selv med et 250kr´s harald nyborg batteri og det klare det mindst
> lige så godt som det dyre der sad på førhen .. Som iøvrigt døde efter 2
> års brug

Hvad gør du ved dine biler ??

Et batteri kan let blive 8-10 år gammelt (eller mere).

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Brian (24-09-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 24-09-05 15:23

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Et batteri kan let blive 8-10 år gammelt (eller mere).

Kommer det ikke an på bilens køremønster ?
Ved sjældent brug eller korte ture, sulfaterer batteriet vel hurtigere ?

/Brian



Klaus D. Mikkelsen (24-09-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-09-05 23:03

Brian skriver:
>
> Kommer det ikke an på bilens køremønster ?
> Ved sjældent brug eller korte ture, sulfaterer batteriet vel hurtigere ?

Mine erfaringer kommer af de sidste 15 års bilejerskab. Har ikke oplevet
at skifte et batteri endnu.

Den første (golf 1) kørte jævnt pænt med ture i de 4 år jeg havde den og
der var ingen bateriproblemer. Den næste (en 2'er) holdt meget i garage
og kørte hovedsageligt småture (15-20 km) og en gang om måneden 2x140 km
(jeg havde firmabil og kæresten tog toget på arbejde). 3. bil havde jeg
i 7 år, mest blandede ture på 15-20 km og igen lidt 2x140 km.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jørgen M. Rasmussen (25-09-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 25-09-05 01:40


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

____SNIP____

Jeg har samme erfaring Tøsen mht. billig vs. dyrt, og jeg har haft bil 5 år
mere end dig ;)). Bare der bliver fyldt vand på, og de bliver holdt opladet,
holder de billige lige så godt som de dyre. Hvis jeg ingen rabatter kan få,
bliver det et Hem&Fusk/H.Tudeborg, alt andet er spild.



Yourk namer (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Yourk namer


Dato : 23-09-05 17:24

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote in
news:4333b17f$0$49011$14726298@news.sunsite.dk:

> Ninja <email@mail.dk> wrote in
> news:4333acbe$0$19602$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
>
>> Hej!
>> Nu er jeg på bare bund igen mht. til mit problem med batterier der
>> kun holder en uge. Jeg skiftede generator i søndags og håbede derfor
>> at jeg havde løst problemet, men her til morgen vil min bil ikke
>> starte fordi bateriet var dødt. Det er ved at være ret frustrerende
>> det er som om genneratoren ikke lader selvom jeg måler 14,6v. Der
>> kan også være tale om afladning, men det burde da ikke aflade
>> batteriet så hurtigt? Jeg køre ca. 50 km om dagen og batteriet er
>> under en uge gammelt... Det er en VW Vento 1,8 CL.
>
> Generatoren kan ikke bestemme om batteriet skal lades eller ej, hvis
> der er 14.6V over polerne på batteriet så bliver det ladet (antaget at
> batteriet virker).
>
> Jeg ville starte med at få det ladet op igen, og så pille minuspolen
> af og skyde et amperemeter ind mellem polen og polskoen, det kan jo
> være at du har et eller andet som bruger strøm selv når bilen er
> slukket.
>
> Nu er det ikke så simpelt som at du har glemt at slukke lyset eller
> radioen?
>
> Thomas
>
>

Jeg har målt på batteriet som du skriver og jeg måler kun 0,156 amp (ur)
når alt er slukket. Og det kan umuligt være årsagen til at batteriet
bliver afladet så hurtigt.. Og ja jeg fik også målt 14,6v over polerne
på batteriet, så nu er jeg på bare bund igen....trist

Yourk namer (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Yourk namer


Dato : 23-09-05 17:27


>
> Generatoren kan ikke bestemme om batteriet skal lades eller ej, hvis
> der er 14.6V over polerne på batteriet så bliver det ladet (antaget at
> batteriet virker).
>
> Jeg ville starte med at få det ladet op igen, og så pille minuspolen
> af og skyde et amperemeter ind mellem polen og polskoen, det kan jo
> være at du har et eller andet som bruger strøm selv når bilen er
> slukket.
>
> Nu er det ikke så simpelt som at du har glemt at slukke lyset eller
> radioen?
>
> Thomas
>
>
>

Jeg fik målt 14,6v over polerne på batteriet,
og jeg har også målt at kun bliver brugt 0,156 amp (ur og kmtæller) når
alt er slukket, så det kan umuligt være det der er årsagen, så nu er jeg p
åbare bund..

Uffe Ravn (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 23-09-05 20:38


"Yourk namer" <Your@email.dk> skrev

> Jeg fik målt 14,6v over polerne på batteriet,
> og jeg har også målt at kun bliver brugt 0,156 amp (ur og kmtæller) når
> alt er slukket, så det kan umuligt være det der er årsagen, så nu er jeg p
> åbare bund..

Du har tidligere målt væsentlig lavere spænding imens generatoren lader.

Derfor kunne der være tale om en periodisk fejl.

I fejlmønstret passer en dårlig stelforbindelse imellem blokken og
batteriet.

Derfor siger jeg igen, tjeck stelforbindelser, specielt den imellem
generatoren og stel.

Fejlen gør at generatoren lader periodisk, men ladelampen opfører sig
normalt.

Mvh. Uffe Ravn



Torben Madsen (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Torben Madsen


Dato : 23-09-05 09:15


"Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4333acbe$0$19602$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej!
> Nu er jeg på bare bund igen mht. til mit problem med batterier der kun
> holder en uge. Jeg skiftede generator i søndags og håbede derfor at jeg
> havde løst problemet, men her til morgen vil min bil ikke starte fordi
> bateriet var dødt. Det er ved at være ret frustrerende det er som om
> genneratoren ikke lader selvom jeg måler 14,6v. Der kan også være tale om
> afladning, men det burde da ikke aflade batteriet så hurtigt? Jeg køre
> ca.
> 50 km om dagen og batteriet er under en uge gammelt...
> Det er en VW Vento 1,8 CL.

Har du tjeket stelforbindelse fra batteri til stel og til motor? Har du
prøvet at måle, om du har noget til at stå og bruge strøm, når bilen bare
står?

mvh
Torben Madsen



Ninja (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Ninja


Dato : 23-09-05 09:26

"Torben Madsen" <news@vw-madsen.dk> wrote in
news:4333b868$0$11660$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:


>
> Har du tjeket stelforbindelse fra batteri til stel og til motor?

Hvad/hvormeget skal jeg måle her og hvordan?

> du prøvet at måle, om du har noget til at stå og bruge strøm, når
> bilen bare står?
Jeg har ikke målt, men jeg har tjekket om den trækker en gnist, hvilket
den jo vil gøre hvis der er noget der bruger strøm..., men det er nok en
god ide at tjekke med et multimeter...
>
> mvh
> Torben Madsen
>
>
>


Ukendt (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-09-05 10:01


"Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse

>> Har du tjeket stelforbindelse fra batteri til stel og til motor?
>
> Hvad/hvormeget skal jeg måle her og hvordan?
>
Det kan du ikke umiddelbart måle, det er lettest at se, mærke.
Ledningerne,kablerne til batteriet skal være rene og sidde fast, med god
forbindelse, i begge ender. Tag fast i dem og ryk lidt, de må IKKE sidde
løse, eller være "sovset" ind i skidt..



Yourk namer (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Yourk namer


Dato : 23-09-05 17:19

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in
news:4333c281$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>
> "Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>>> Har du tjeket stelforbindelse fra batteri til stel og til motor?
>>
>> Hvad/hvormeget skal jeg måle her og hvordan?
>>
> Det kan du ikke umiddelbart måle, det er lettest at se, mærke.
> Ledningerne,kablerne til batteriet skal være rene og sidde fast, med
> god forbindelse, i begge ender. Tag fast i dem og ryk lidt, de må IKKE
> sidde løse, eller være "sovset" ind i skidt..
>
>

Hej igen!
Nu har jeg målt og der bliver kun brugt 0,156 amp (ur og kmtæller) når
alt er slukket, så det kan umuligt være det der er årsagen.

Det du nævner med stelforbindelse fra batteri til stel og til motor, kan
det virkelig være årsagen til at batteriet bliver afladet så hurtigt?

Jørgen M. Rasmussen (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 23-09-05 17:26


"Yourk namer" <Your@email.dk> skrev i en meddelelse

> Det du nævner med stelforbindelse fra batteri til stel og til motor, kan
> det virkelig være årsagen til at batteriet bliver afladet så hurtigt?

Dårlige forbindelser kan ikke aflade batt., svært imod. De gør så batat.
ikke oplades, el. den power som er på det, går tabt/ ikke kan udnyttes.



TDN (23-09-2005)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 23-09-05 10:15


"Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4333acbe$0$19602$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej!
> Nu er jeg på bare bund igen mht. til mit problem med batterier der kun
> holder en uge. Jeg skiftede generator i søndags og håbede derfor at jeg
> havde løst problemet, men her til morgen vil min bil ikke starte fordi
> bateriet var dødt. Det er ved at være ret frustrerende det er som om
> genneratoren ikke lader selvom jeg måler 14,6v. Der kan også være tale om
> afladning, men det burde da ikke aflade batteriet så hurtigt? Jeg køre
> ca.
> 50 km om dagen og batteriet er under en uge gammelt...
> Det er en VW Vento 1,8 CL.

Du har checket klassikeren med lyset i bagagerummet der ikke slukker og
dræner batteriet. Har du ikke splitbagsæde i Vento'en, så kan du jo lige
kigge ind i bagagerummet fra bagsædet af.

Mvh
Thomas



Ninja (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Ninja


Dato : 23-09-05 10:37

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in
news:4333c774$0$49017$14726298@news.sunsite.dk:

>
> "Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4333acbe$0$19602$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hej!
>> Nu er jeg på bare bund igen mht. til mit problem med batterier der
>> kun holder en uge. Jeg skiftede generator i søndags og håbede derfor
>> at jeg havde løst problemet, men her til morgen vil min bil ikke
>> starte fordi bateriet var dødt. Det er ved at være ret frustrerende
>> det er som om genneratoren ikke lader selvom jeg måler 14,6v. Der
>> kan også være tale om afladning, men det burde da ikke aflade
>> batteriet så hurtigt? Jeg køre ca.
>> 50 km om dagen og batteriet er under en uge gammelt...
>> Det er en VW Vento 1,8 CL.
>
> Du har checket klassikeren med lyset i bagagerummet der ikke slukker
> og dræner batteriet. Har du ikke splitbagsæde i Vento'en, så kan du jo
> lige kigge ind i bagagerummet fra bagsædet af.
>
> Mvh
> Thomas
>
>
>

Ej den havde jeg tænkt over, men havde helt glemt at tjekke det, det vil
jeg gøre så snart jeg kommer hjem, tak for påmindelsen...

Bjarne (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 23-09-05 10:10

In article <4333acbe$0$19602$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
   Ninja <email@mail.dk> writes:
> Hej!
> Nu er jeg på bare bund igen mht. til mit problem med batterier der kun
> holder en uge. Jeg skiftede generator i søndags og håbede derfor at jeg
> havde løst problemet, men her til morgen vil min bil ikke starte fordi
> bateriet var dødt. Det er ved at være ret frustrerende det er som om
> genneratoren ikke lader selvom jeg måler 14,6v. Der kan også være tale om
> afladning, men det burde da ikke aflade batteriet så hurtigt? Jeg køre ca.
> 50 km om dagen og batteriet er under en uge gammelt...
> Det er en VW Vento 1,8 CL.
Nu husker jeg ikke lige rækkefølgen, men hvis dit nuværende batteri har
været fuldstændigt afladet, altså inden du satte ny generator på, er det
særdeles sandsynligt du skal have nyt batteri. Desværre. Bilbatterier kan
ikke tåle at blive helt afladet, så klapper de sammen og kan ikke lades op
igen.

mvh,
Bjarne


Thomas Rasmussen (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 23-09-05 10:19

bjb@INGENSPAMc.dk (Bjarne) wrote in
news:4333c653$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:


> Nu husker jeg ikke lige rækkefølgen, men hvis dit nuværende batteri
> har været fuldstændigt afladet, altså inden du satte ny generator på,
> er det særdeles sandsynligt du skal have nyt batteri. Desværre.
> Bilbatterier kan ikke tåle at blive helt afladet, så klapper de sammen
> og kan ikke lades op igen.

Ahr, det kan godt være de mister en smule men mit gamle batteri overlevede
da hvert fald 4-5 totale afladninger (når man glemmer at slukke lyset sker
det desværre engang imellem), det er nu blevet udskiftet da jeg havde lidt
problemer med det, men der var det også omkring 4 år (et vedligeholdsesfrit
batteri).

Men enig at de _kan_ klappe sammen og de _kan_ også være svære at få ladet
rigtigt efterfølgende. Mener at det faktisk kan lade sig gøre at vende
polariseringen (hvis det hedder dette på batterier) ved at aflade dem helt,
således at man skal 'lære' batteriet igen hvad der er plus og minus.

Men igen, mine erfaringer siger at det kan godt tåle at blive afladet helt,
men det har sikkert ikke godt af det.

Thomas

Ninja (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Ninja


Dato : 23-09-05 10:41

bjb@INGENSPAMc.dk (Bjarne) wrote in
news:4333c653$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> In article <4333acbe$0$19602$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> Ninja <email@mail.dk> writes:
>> Hej!
>> Nu er jeg på bare bund igen mht. til mit problem med batterier der
>> kun holder en uge. Jeg skiftede generator i søndags og håbede derfor
>> at jeg havde løst problemet, men her til morgen vil min bil ikke
>> starte fordi bateriet var dødt. Det er ved at være ret frustrerende
>> det er som om genneratoren ikke lader selvom jeg måler 14,6v. Der
>> kan også være tale om afladning, men det burde da ikke aflade
>> batteriet så hurtigt? Jeg køre ca. 50 km om dagen og batteriet er
>> under en uge gammelt... Det er en VW Vento 1,8 CL.
> Nu husker jeg ikke lige rækkefølgen, men hvis dit nuværende batteri
> har været fuldstændigt afladet, altså inden du satte ny generator på,
> er det særdeles sandsynligt du skal have nyt batteri. Desværre.
> Bilbatterier kan ikke tåle at blive helt afladet, så klapper de sammen
> og kan ikke lades op igen.
>
> mvh,
> Bjarne
>

Jeg satte batteriet i efter at jeg havde skiftet generatoren. Det skal
også lige siges at det andet batteri jeg havde i før det her, godt kunne
lades med en batteri lader, selvom det var helt afladt, da ikke engang
instrumentbelysningen kunne tændes.

Henning Lund (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 23-09-05 11:27

Ninja skrev:
> Jeg satte batteriet i efter at jeg havde skiftet generatoren. Det
> skal også lige siges at det andet batteri jeg havde i før det her,
> godt kunne lades med en batteri lader, selvom det var helt afladt, da
> ikke engang instrumentbelysningen kunne tændes.

Du er vel ikke ejer af et Thansen anlæg?
Min søns BXér kan holde strømmen på et helt nyt batteri i ca 3 dage hvis
bilen står i garagen, men piller vi anlæget fra, så er der ingen
problemer, faens til masse tomgangsstrøm det æder ;o(

--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg


Martin (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 23-09-05 11:45

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
news:4333d9e5$0$9118$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Ninja skrev:
>> Jeg satte batteriet i efter at jeg havde skiftet generatoren. Det
>> skal også lige siges at det andet batteri jeg havde i før det her,
>> godt kunne lades med en batteri lader, selvom det var helt afladt, da
>> ikke engang instrumentbelysningen kunne tændes.
>
> Du er vel ikke ejer af et Thansen anlæg?
> Min søns BXér kan holde strømmen på et helt nyt batteri i ca 3 dage hvis
> bilen står i garagen, men piller vi anlæget fra, så er der ingen
> problemer, faens til masse tomgangsstrøm det æder ;o(

Præcis min tanke - jeg har selv et af disse fantastiske anlæg

Jeg har dog fundet ud af at løse afladningsproblemet - man skal huske at
sætte "tændingsledningen" fra radioen til tændingen. Sålænge der er støm på
denne ledning, trækker radioen en masse strøm - også selv om den er slukket.

/Martin



Henning Lund (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 23-09-05 13:35

Martin skrev:


> Præcis min tanke - jeg har selv et af disse fantastiske anlæg
>
> Jeg har dog fundet ud af at løse afladningsproblemet - man skal huske
> at sætte "tændingsledningen" fra radioen til tændingen. Sålænge der
> er støm på denne ledning, trækker radioen en masse strøm - også selv
> om den er slukket.

Jeg fatter ikke de skal bruge så meget strøm da det slet ikke skulle
være nødvendigt for at holde uret igang, samt få en skide lysdiode til
at blinke.

--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg


Martin (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 23-09-05 14:12

>> Præcis min tanke - jeg har selv et af disse fantastiske anlæg
>>
>> Jeg har dog fundet ud af at løse afladningsproblemet - man skal huske
>> at sætte "tændingsledningen" fra radioen til tændingen. Sålænge der
>> er støm på denne ledning, trækker radioen en masse strøm - også selv
>> om den er slukket.
>
> Jeg fatter ikke de skal bruge så meget strøm da det slet ikke skulle være
> nødvendigt for at holde uret igang, samt få en skide lysdiode til at
> blinke.

Næh - men det er vist heller ikke dette, som bruger strømmen.

Radioen har (hvis det er den samme som min) en ledning til "konstant 12V" og
en ledning til "tændings-12V". Af en eller anden grund trækker "konstant
12V" 2-300 mA når der er spænding på "tændings-12V" - også selv om radioen
er slukket. Når der ikke er spænding på "tændings-12V" trækker den stort set
ikke noget.

Jeg kunne ikke lige finde nogen 12V som blev styret af tændingen, så jeg
sluttede "spændings-12V" til lyset i cigar-tænderen. Så har jeg ved samme
lejlighed fået en "husk at tænde lyset" funktion, idet radioen først tænder
når lyset tændes. Ulempen er så, at der skal være lys på bilen for at man
kan høre radio.

/Martin



Henning Lund (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 23-09-05 17:59

Martin skrev:

> Næh - men det er vist heller ikke dette, som bruger strømmen.
>
> Radioen har (hvis det er den samme som min) en ledning til "konstant
> 12V" og en ledning til "tændings-12V". Af en eller anden grund
> trækker "konstant 12V" 2-300 mA når der er spænding på "tændings-12V"
> - også selv om radioen er slukket. Når der ikke er spænding på
> "tændings-12V" trækker den stort set ikke noget.

Nøjagtig samme symptomer her ;o(
Dette anlæg har når man fjerner fronten, en lysdiode som blinker.
Vi har selv en Thansen i vores Xantia, den trækker ikke det mindste
strøm i tomgang, ja verden er sq sær.


--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg


Tøsen (24-09-2005)
Kommentar
Fra : Tøsen


Dato : 24-09-05 14:40


"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
news:4334358c$0$9131$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Martin skrev:
>
>> Næh - men det er vist heller ikke dette, som bruger strømmen.
>>
>> Radioen har (hvis det er den samme som min) en ledning til "konstant
>> 12V" og en ledning til "tændings-12V". Af en eller anden grund
>> trækker "konstant 12V" 2-300 mA når der er spænding på "tændings-12V"
>> - også selv om radioen er slukket. Når der ikke er spænding på
>> "tændings-12V" trækker den stort set ikke noget.
>
> Nøjagtig samme symptomer her ;o(
> Dette anlæg har når man fjerner fronten, en lysdiode som blinker.
> Vi har selv en Thansen i vores Xantia, den trækker ikke det mindste strøm
> i tomgang, ja verden er sq sær.
>
>
> --
> Mvh
> Henning Lund
> icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
> http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

sønnemand har vel også et ordentlig svin af en forstærker i der får strøm
konstant...........

Tøsen



Martin (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 26-09-05 09:02

>> Næh - men det er vist heller ikke dette, som bruger strømmen.
>>
>> Radioen har (hvis det er den samme som min) en ledning til "konstant
>> 12V" og en ledning til "tændings-12V". Af en eller anden grund
>> trækker "konstant 12V" 2-300 mA når der er spænding på "tændings-12V"
>> - også selv om radioen er slukket. Når der ikke er spænding på
>> "tændings-12V" trækker den stort set ikke noget.
>
> Nøjagtig samme symptomer her ;o(

Så er der vel ingen grund til den "sure mund" - det er jo blot at tilslutte
radioen korrekt.

> Dette anlæg har når man fjerner fronten, en lysdiode som blinker.
> Vi har selv en Thansen i vores Xantia, den trækker ikke det mindste strøm
> i tomgang, ja verden er sq sær.

Her er den formentlig tilsluttet via ISO stikket - som jeg går ud fra er
korrekt i en Xantia. Slukker radioen ikke af sig selv når du slukker bilen?

/Martin



Henning Lund (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 26-09-05 09:33

Martin wrote:

> Så er der vel ingen grund til den "sure mund" - det er jo blot at
> tilslutte radioen korrekt.

Nu ved jeg ikke om det er mig du svarer, da du har klippet beskeden ret
så sjovt, men er det så kan jeg oplyse dig at radioen var monteret
korrekt, der skal selvfølgelig være plus til radioen hele tiden da
ur/alarm mm ellers ikke vil fungere
>

> Her er den formentlig tilsluttet via ISO stikket - som jeg går ud fra
> er korrekt i en Xantia. Slukker radioen ikke af sig selv når du
> slukker bilen?

Nix jeg har strøm på radioen hele tiden så den kan høres uden bilen står
med tænding på.

--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg


Martin (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 26-09-05 12:19

>> Så er der vel ingen grund til den "sure mund" - det er jo blot at
>> tilslutte radioen korrekt.
>
> Nu ved jeg ikke om det er mig du svarer, da du har klippet beskeden ret så
> sjovt,

Jo - det var dig jeg svarede. Ud over din signatur, var hele dit indlæg var
medtaget i mit svar.

> men er det så kan jeg oplyse dig at radioen var monteret korrekt, der skal
> selvfølgelig være plus til radioen hele tiden da ur/alarm mm ellers ikke
> vil fungere

Der er to plusledninger. Men hvis den er monteret korrekt, skal jeg ikke
kloge mig mere.

>> Her er den formentlig tilsluttet via ISO stikket - som jeg går ud fra
>> er korrekt i en Xantia. Slukker radioen ikke af sig selv når du
>> slukker bilen?
>
> Nix jeg har strøm på radioen hele tiden så den kan høres uden bilen står
> med tænding på.

OK.

/Martin



Henning Lund (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 26-09-05 13:33

Martin wrote:

> Jo - det var dig jeg svarede. Ud over din signatur, var hele dit
> indlæg var medtaget i mit svar.

Hvis det stod som ovenstående, så var det lettere at se hvem svaret var
sendt til.
Jeg spurgte pga. der var tekst fra andre med i indlæget.
Du kan læse lidt her hvordan det gør det lettere for andre at forstå
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

> Der er to plusledninger. Men hvis den er monteret korrekt, skal jeg
> ikke kloge mig mere.

Jo de var.

--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408615
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste