/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Standart TDI motor i båd
Fra : Jan M


Dato : 04-10-05 11:36

Hej



Hvorfor er det lige at man skal betale ca 150.000 for en Diesel motor ca.
150 - 200HK til sin båd?



Som de fleste af jer, der nu sidder og ryster på hoved, nok har gættet er
jeg ikke den erfarende sejler.



Men det som pusler mig er bl.a.



Selve motoren er jo et lukket kredsløb, på nær diesel og indsugningsluften.

Dieselen er jo 100% ens (for bil og båd)

luften kan være lidt anderledes, men mig bekendt er det ikke i indsugningen,
cylindrene, stempler, dyser o. lign der er forskel på motorer til bil og
båd.



kølesystemet er jo lukket for motoren og en varmeveksler med søvand på den
kolde side, koster ikke det store og skal jo bruges uanset om det er en bil
eller båd motor.



Som jeg ser det er der "kun" udstødningsmanifold og systemet tilbage. men en
bil motor + "rigtige" udstødningsmanifold koster stadig ca. det halve af en
bådmotor inkl. disse udstødningsting.



Når jeg tænker på de få timer en motor bruges pr. år kontra, hvis den var i
en bil, så skulle det da være muligt at holde den kørende for en brøk del af
den meromkostning en "rigtig" båd motor koster.



Hvad mangler jeg i min betragtning?



/Jan








 
 
Ukendt (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-10-05 13:05

Hej Jan

Jeg er ikke ekspert, men du mangler i hvertfald to dyre stumper i din
beregning nemlig gearkasse og oliekøler.

Gearkassen er svinedyr, og det er ikke nok bare at sætte motoren i 2 gear og
så lade den drøne derudaf.

En marinegearkasse er bygget til at køre med realtivt høje omdrejninger i
meget lang tid ad gangen, og så er det gearkassen der skal optage hele
trykket fra propellen, derfor skal den være skabt noget anderledes end en
der "bare" skal sidde i en bil.

Så er der oliekøleren, den skal også varmeveksles med saltvandet udenfor,
der er jo ingen fartvind ved en bådmotor, og derfor ingen mulighed for
luftkøling hverken af olie, bundkar eller noget andet.

Jeg legede selv med tanken om at marinisere en bilmotor til et
motorbådsprojekt, men da jeg først fandt ud af hvad de forskellige stumper
kostede så opgav jeg.

Selvfølgelig kan det gøres, men besparelsen bliver ikke fantastisk, med
mindre man kan skaffe stumper til en meget fornuftig pris, og kan gøre
arbejdet selv.

Hilsen John



Jan M (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Jan M


Dato : 04-10-05 13:28


"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:43426fd2$1@news.wineasy.se...
> Hej Jan
>
> Jeg er ikke ekspert, men du mangler i hvertfald to dyre stumper i din
> beregning nemlig gearkasse og oliekøler.
>
> Gearkassen er svinedyr, og det er ikke nok bare at sætte motoren i 2 gear
> og så lade den drøne derudaf.
>
Er Gearkassen ikke i drevet?
Når jeg ser på min nuværende årgang 90 V6 4.3L Mercruiser ligner det da, at
motorens "bare" leverer sine kræfter på udgangsakselen til drevet.
det skulle vel ikke være umuligt at bruge samme drev til en bil motor.
Motoren op de, for en bådmotor, sædvanlige omdrejninger og så eller der ud
af?


> En marinegearkasse er bygget til at køre med realtivt høje omdrejninger i
> meget lang tid ad gangen, og så er det gearkassen der skal optage hele
> trykket fra propellen, derfor skal den være skabt noget anderledes end en
> der "bare" skal sidde i en bil.
>
> Så er der oliekøleren, den skal også varmeveksles med saltvandet udenfor,
> der er jo ingen fartvind ved en bådmotor, og derfor ingen mulighed for
> luftkøling hverken af olie, bundkar eller noget andet.

En varmeveksler til kølevandet og en til olien, er ikke de største udgifter
i dette projekt.
Disse skal jo alligevel bruges ti len "rigtig" motor. så mer udgiften er vel
0!

> Jeg legede selv med tanken om at marinisere en bilmotor til et
> motorbådsprojekt, men da jeg først fandt ud af hvad de forskellige stumper
> kostede så opgav jeg.
>
> Selvfølgelig kan det gøres, men besparelsen bliver ikke fantastisk, med
> mindre man kan skaffe stumper til en meget fornuftig pris, og kan gøre
> arbejdet selv.

Er der nogen som har prøvet, og er villige til at dele sin erfaring?



> Hilsen John


Tak for indputtet John
/Jan



Claus Tersgov (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 04-10-05 14:27


"Jan M" <none@none.no> skrev i

> En varmeveksler til kølevandet og en til olien, er ikke de største
udgifter
> i dette projekt.
> Disse skal jo alligevel bruges ti len "rigtig" motor. så mer udgiften er
vel
> 0!

Det kan jeg godt love dig for, at det er så langt fra sandheden som det
overhovedet kan være. Prøv du at sætte dig ind i, hvad en udstødningsfold og
varmeveksler koster til en 130hk motor....

Du får et chok..

Du glemmer helt og aldeles, at der er *ingen*, absolut ingen, fartvind til
at køle en bådmotor. Derfor afhænger alt af varmevekslerne og
kølesystemet...

Claus



Claus Tersgov (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 04-10-05 14:22


"Jan M" <none@none.no> skrev

> kølesystemet er jo lukket for motoren og en varmeveksler med søvand på den
> kolde side, koster ikke det store og skal jo bruges uanset om det er en
bil
> eller båd motor.

En ordentlig varmeveksler er dyr, fordi det skal laves rigtigt. Dertil
kommer pumper, slanger osv..

Hele mariniseringen koster hurtiht det samme som selve motoren...

> Som jeg ser det er der "kun" udstødningsmanifold og systemet tilbage. men
en
> bil motor + "rigtige" udstødningsmanifold koster stadig ca. det halve af
en
> bådmotor inkl. disse udstødningsting.

En bilmotor køles vja fartvinden. Det har du ikke i en båd, hvorfor
topstykke, udstødningsmanifold osv skal køles ekstra meget og i de fleste
tilfælde endda laves specielt. Det er ikke alle standard bilmotorer med
standard topstykke og manifold, som kan holde til at sidde i en båd, fordi
de simpelthen ikke køles godt nok, selv om der er en ekstra stor
varmeveksler. Samtidig skal du også huske på oliekølingen.

Samtidig skal der ændres på bundkar og smøresystem, fordi en båd ofte
krænger meget, hvilket kan have indflydelse på smøresystemet.

Og så er der naturligvis hele problematikken omkring sammensatte metaller og
korrosion....

> Når jeg tænker på de få timer en motor bruges pr. år kontra, hvis den var
i
> en bil, så skulle det da være muligt at holde den kørende for en brøk del
af
> den meromkostning en "rigtig" båd motor koster.

Næsten al erfaring siger det modsatte..

Det maritime miljø er ekstremt hårdt for en almindelig bilmotor. Der er
nogle få bilmotorer, som er gode nok til både, f.eks. noge af de gamle
volvoer B20 samt den gamle golf diesel. Det er bundsolide motorer, som kan
holde uden at der skal laves meget om andet end almindelig marinisering.

> Hvad mangler jeg i min betragtning?

Praktisk erfaring med bådmotorer

Du glemmer også adaptoren mellem koblingshus og gearkasse. Den slags er dyrt
at få lavet, hvis det skal laves specielt.

Claus



Henning (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 04-10-05 14:28

On Tue, 4 Oct 2005 12:36:06 +0200, "Jan M" <none@none.no> wrote:

>Hej
>
>
>
>Hvorfor er det lige at man skal betale ca 150.000 for en Diesel motor ca.
>150 - 200HK til sin båd?

Fordi kunderne er der? Hvorfor sælge til det halve, hvis det kan
sælges til det hele?


Henning
hsb(at)image.dk

Jan M (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Jan M


Dato : 04-10-05 14:31


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:bp05k11p5d8qi222mfj5d245v2alevrjuq@4ax.com...
> On Tue, 4 Oct 2005 12:36:06 +0200, "Jan M" <none@none.no> wrote:
>
>>Hej
>>
>>
>>
>>Hvorfor er det lige at man skal betale ca 150.000 for en Diesel motor ca.
>>150 - 200HK til sin båd?
>
> Fordi kunderne er der? Hvorfor sælge til det halve, hvis det kan
> sælges til det hele?
>
>
> Henning
> hsb(at)image.dk

Keder du dig Henning?



Henning (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 04-10-05 15:32

On Tue, 4 Oct 2005 15:31:28 +0200, "Jan M" <none@none.no> wrote:

>
>"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
>news:bp05k11p5d8qi222mfj5d245v2alevrjuq@4ax.com...
>> On Tue, 4 Oct 2005 12:36:06 +0200, "Jan M" <none@none.no> wrote:
>>
>>>Hej
>>>
>>>
>>>
>>>Hvorfor er det lige at man skal betale ca 150.000 for en Diesel motor ca.
>>>150 - 200HK til sin båd?
>>
>> Fordi kunderne er der? Hvorfor sælge til det halve, hvis det kan
>> sælges til det hele?
>>
>>
>> Henning
>> hsb(at)image.dk
>
>Keder du dig Henning?

Næ, men hvorfor koster en vare det den koster? Det er styret af
markedsøkonomi - er der ingen eller meget lille konkurrence på et
område afspejles det i priserne.


Henning
hsb(at)image.dk

Jan M (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Jan M


Dato : 04-10-05 16:38


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:ah45k1tnfquic4koiihlstg0m9kubsp6t6@4ax.com...
> On Tue, 4 Oct 2005 15:31:28 +0200, "Jan M" <none@none.no> wrote:
>
>>
>>"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
>>news:bp05k11p5d8qi222mfj5d245v2alevrjuq@4ax.com...
>>> On Tue, 4 Oct 2005 12:36:06 +0200, "Jan M" <none@none.no> wrote:
>>>
>>>>Hej
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>Hvorfor er det lige at man skal betale ca 150.000 for en Diesel motor
>>>>ca.
>>>>150 - 200HK til sin båd?
>>>
>>> Fordi kunderne er der? Hvorfor sælge til det halve, hvis det kan
>>> sælges til det hele?
>>>
>>>
>>> Henning
>>> hsb(at)image.dk
>>
>>Keder du dig Henning?
>
> Næ, men hvorfor koster en vare det den koster? Det er styret af
> markedsøkonomi - er der ingen eller meget lille konkurrence på et
> område afspejles det i priserne.
>
>
> Henning
> hsb(at)image.dk

Dette svar er jo indlysende, men havd du medtaget resten af mit spørgsmål,
fremgår det jo at dit udklik er spørgsmålet om pirsen sammenlignet med en
"næsten" tilsvarende vare.

dit svar er jo det samme som havde klippet og svaret som nedenstående på dit
svar.

> Næ, men hvorfor
fordi jeg synes dit svar var dumt!

/Jan M



Jan M (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Jan M


Dato : 04-10-05 17:46


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:ah45k1tnfquic4koiihlstg0m9kubsp6t6@4ax.com...
> On Tue, 4 Oct 2005 15:31:28 +0200, "Jan M" <none@none.no> wrote:
>
>>
>>"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
>>news:bp05k11p5d8qi222mfj5d245v2alevrjuq@4ax.com...
>>> On Tue, 4 Oct 2005 12:36:06 +0200, "Jan M" <none@none.no> wrote:
>>>
>>>>Hej
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>Hvorfor er det lige at man skal betale ca 150.000 for en Diesel motor
>>>>ca.
>>>>150 - 200HK til sin båd?
>>>
>>> Fordi kunderne er der? Hvorfor sælge til det halve, hvis det kan
>>> sælges til det hele?
>>>
>>>
>>> Henning
>>> hsb(at)image.dk
>>
>>Keder du dig Henning?
>
> Næ, men hvorfor koster en vare det den koster? Det er styret af
> markedsøkonomi - er der ingen eller meget lille konkurrence på et
> område afspejles det i priserne.
>
>
> Henning
> hsb(at)image.dk

Dette svar er jo indlysende, men havd du medtaget resten af mit spørgsmål,
fremgår det jo at dit udklik er spørgsmålet om pirsen sammenlignet med en
"næsten" tilsvarende vare.

dit svar er jo det samme som havde klippet og svaret som nedenstående på dit
svar.

> Næ, men hvorfor
fordi jeg synes dit svar var dumt!

/Jan M



Leon Hulstroem \(422~ (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 04-10-05 18:36


> Hvad mangler jeg i min betragtning?

Marine knast
Messing frostpropper
Hi-volume ferskvandspumpe
Hi-volume oliepumpe
Deep-sump bundkar
Saltvandspumpe
Varmevæksler - vand
Varmevæksler - olie (grundet turbo)
Påfyldnings-reservoir
Termostathus
Dobbelt forkammer kæde
Flex-plade
Justerbar motor-ophæng
Marine pakningssæt
Udstødningsmanifold(er)
Konverteringsflange til gear/drev
Omprogrammering af computer

Derud over til benzin-motor:
Strømfordeler med mekanisk adv. (optisk el. magnetisk)
Karburator
Benzinpumpe
Flameresistor

Og hvis det hele skal kører baglens, så bliver det en længere flersidet
mail.

Man kan faktisk efterhånden få udstødningsmanifolder til en del
motor-konverteringer, men lige til en motor ala nyere VW TDI skal den og
gearflangen speciel laves. Resten kan let anskaffes til overskuelige priser
(der står jo ikke vw på).
Jeg vil mene at det kan gøres for max. 30.000,- i stumper

Vi har i løbet at sidste vinter selv ombygget en bilmotor til marinemotor
som skulle på et BW Velvetdrivet. Det er en større omgang og kræver at man
laver et godt fodarbejde, men det er bestemt ikke umuligt.

Mvh
Leon



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste