Afringning og vinteropbevaring
Fra : Falken

Dato : 01-10-05 17:38

Hej Sejlere!

Efter vores første sejlsæson som indeholdt duelighedsbevis for mand
og kone samt skolesejlads, er tiden ved at være inde til at få vores
nyerhvervede ældre båd på land.
Er der nogen der kan hjælpe med en hjemmeside eller en bog, hvor de
basale ting vedrørende klargøring til vinteren er nævnt. Der er
mange gode mennesker i klubben der vil hjælpe hvilket vi også vil
tage imod, men det er jo rart at stå med bare en smule viden om
tingene på forhånd.

Med Venlig Hilsen
Sten

Fra : Niels & Astrid

Dato : 01-10-05 19:42

"Falken" <StenFalkenberg@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Sten. tag det blot roligt. Støt dig til de rare mennesker i klubben,
det
har også været første gang for dem engang og de fleste er formentlig
hjælpsomme med ethvert problem der måtte opstå for den ny. Sådan var det
også for mig engang. Dengang gik jeg på visit hos de andre og ingen har
vrisset af det, så jeg tror du bare skal lytte til de andre.Iøvrigt er der
ligeså mange løsninger som der er sejlere, for vi er alle i samme
situation.
NielsF

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-10-05 12:25

> [...]
>mange gode mennesker i klubben der vil hjælpe hvilket vi også vil
>tage imod, men det er jo rart at stå med bare en smule viden om

Hej Sten,

Hermed en oversigtsliste over de hovedpunkter som du som sejler
bør tage en stilling til.
Under hvert punkt er der en komplet beskrivelse af arbejdet.
Er du medlem af en klasseklub for din bådtype og klubben har en
hjemmeside burde klubben oplægge et tilsvarende værk på deres
hjemmeside.
Du skriver ikke hvilken båd som I har købet.
Om det var en B-31 I har købt og I var medlem af B-31 klubben så
ville I have adgang til mere en 7.500 sider information om båden.
Overskrifterne til de mange afsnit om vedligeholdelse indeholder
nedenstående hovedpunkter.

Mvh/Harding

Vedligeholdelse forår og efterår

Afløb

Afrensning af bund

Ankergrej

Antenner

Aptering

Batterier

Bom

Bomtelt

Bundmaling

Cockpit

Cockpittelt

Dieseltank

Dørk

El

Ferskvandssystem

Grill

Horn

Hynder

Instrumenter

Kahytsbelysning

Kogeapparater

Køkkengrej

Køl

Køleskab

Kølevandssystem

Lanterner

Løbende rig

Løst grej

Mast

Motor

Motorcasing

Motorophæng

Navigation

Offeranoder

Ovenlys

Overbygning

Pentry

Pumper

Ror

Rullesejlstelt

Rullesystem

Salingshorn

Sejl

Signalgivere

Skrog

Spil

Spilerbom

Sprayhood

Stående rig

Stævnrør lejer skrueaksen

Styring

Toilet

Tovværk

Udluftninger

Udstødningssystem

Udvendige beslag

Varme

Vinduer

Vintertelt

Fra : Falken

Dato : 04-10-05 13:17

Hej Harding
Tak for dit svar og ja der er mange ting at tage stilling til.
Båden vi har købt er en Dehler 31 og jeg har naturligvis søgt efter
en klub eller lign, men ud over holland kan jeg ikke finde det.

Jeg synes det er en fin liste som jeg vil printe ud og så ellers
spørge i sejlklubben som også Niels foreslår. vinterklargøring mv.
er vel rimelig ens uanset bådtype.

Endnu engang tak for svarerne

Sten