Hente båd i England?
Fra : Henning

Dato : 26-09-05 15:32

I vores søgen på ny brugt motorbåd har vi konstateret, at priserne i
bl.a. England er væsentlig lavere end i Danmark.
Men hvordan med transport? Vi ser bort fra at sejle den tværs over
Nordsøen, så hvad gør man mht. landtransport? Hvis vi antager det er
en ~24 fod på omkring 2-2.5 tons, hvad skal vi forvente at skulle ofre
på sådan en flytning?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 19:23

Vi fik vores 32 fods brugte sejlbåd hjem fra den franske middelhavskyst
med et stort tysk bådtransportfirma, Uwe Schriever. Pris fra Ciutat til
Flensborg 2.800 euro.
http://www.yachttransport-schriever.com/
De ligger og flintrer rundt i Europa med både til kapsejlads, nye både
fra europæiske værfter og brugte for private.
Du kan enten bestille dem til at komme een bestemt dag (dyrt!) eller du
kan lave en ca.-aftale = indenfor et par dage /en uge. (langt
billigere)- det gjorde vi.
Vi fik dem anbefalet af Beneteau-forhandleren, fordi Beneteau bruger dem
meget.
Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved, tidligere Saphir af Toulon

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 27-09-05 20:24

> Vi fik vores 32 fods brugte sejlbåd hjem fra den franske middelhavskyst
> med et stort tysk bådtransportfirma, Uwe Schriever. Pris fra Ciutat til
> Flensborg 2.800 euro.

21000,- er da en slags penge, men helt nede fra middelhavet som dækslast,
det syntes jeg faktisk ikke er dyrt (havde forstillet mig det der var værre)
Mund ikke det er billigere fra England !

Hvor i DK leverede de, i indre Dansk farvand ?

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-05 16:18

Leon Hulstroem (4220) wrote:

> [...]
> Mund ikke det er billigere fra England !
>
> Hvor i DK leverede de, i indre Dansk farvand ?

Som skrevet valgte vi at få den leveret til Flensborg da det kunne skære
en pæn bid af transporten til hjemhavn Næstved = gøre det lidt billigere.
Vi fik den så rigget hos Beneteau i Flensborg, hentede den og havde en
skøn septembersejlads hjem.
Mvh
Søren Hedemand

Fra : I Lindstroem

Dato : 01-10-05 12:07

Hej Søren

Jeg har selv overvejet det samme som I har gjort. Vi har solgt en 35 fods
sejlbåd m.h.p. at erstatte den med noget større - omkring de 40 fod. Jeg kan
godt se, at priserne er mere gunstige i middelhavnsområdet. Er dit indtryk,
at bådene dernede er i fornuftig stand sådan at der reelt er lidt at spare?
Stødte du på særlige forhold omkring max bådbredde da du aftalte
hjemtransport via landevejen? En 12 meter lang sejlbåd sniger sig jo typisk
op på små fire meters bredde.

Tillykke med den nye båd!

mvh
Ib

Fra : Egon Stich

Dato : 01-10-05 16:19

"I Lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Stødte du på særlige forhold omkring max bådbredde da du aftalte
> hjemtransport via landevejen? En 12 meter lang sejlbåd sniger sig jo

Hvis man overvejer, at købe båd i udlandet, så husk for guds skyld, at få
dokumentation for, at der er betalt moms i et EU land.
En "erklæring fra sælger" på tro og love, er IKKE nok..!!
Har man ikke en "momsseddel", betales af bådens aktuelle værdi.
Reglerne er lidt kringlede, men det forhindre ikke landene fra at håndhæve
reglen hårdhændet.
I Italien har man f.ex. oplevet, at hele marinaer blev afspærret for at
kontrollere momsforhold.
Tyskerne kommer også godt med. Og Frankrig.
Paradoksalt nok, kan man ikke få det danske told og skat til at udstede
"momssedler".
Så man kan komme ganske galt afsted, sejler man udenlands.

MVH
Egon

Fra : Torben Bach

Dato : 01-10-05 17:51

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> [...]
> "momssedler".
> Så man kan komme ganske galt afsted, sejler man udenlands.

Hej Egon
Kunne du komme det lidt nærmere - eller står det imellem linjerne, at det
også gælder, hvis du køber en båd privat.
Jeg står nemlig i den situation, at jeg får leveret en båd fra Tyskland her
i DK om ca. 14 dage. Altså ren privat handel.
Forinden var jeg ved at købe igennem en danske bådforhandler, og han
fortalte mig efterfølgende i relation til min private handel, at der
overhovedet ikke er nogen problemer med at handle brugte både i.f. EU.

Så du kan nok forstå, at jeg er mere end almindeligt interesseret i, hvad
jeg skal have dokumentation for i min egen nuværende situation.

Mvh
Torben

Fra : Egon Stich

Dato : 02-10-05 10:54

"Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Så du kan nok forstå, at jeg er mere end almindeligt interesseret i, hvad
> jeg skal have dokumentation for i min egen nuværende situation.

Det er ikke noget "problem", at handle både EU lande imellem.
Sådan da.
Det der kan være et problem er, at der er nogle regler om moms af bådene.
Og danske myndigheder er ikke ret udfarende, når det gælder om at fortælle
sådanne sager til offentligheden.
Kort:

Hvis båden er fra før 1985, og har sejlet i et EU land, er der ikke
momspligt.
Krævet bevis: Kvittering for bådplads i et EU land.

EU borgere må alene sejle med både, i EU farvande, der er betalt moms af,
eller fritaget jævnfør ovenstående.

De fleste lande anerkender alene købsbevis fra første ejer, eller
dokumentation for betalt moms fra det lokale toldvæsen.
En af sælger udstedt "erklæring på tro og love", accepteres IKKE.

Forlader en båd EU farvande i mere end 3 år, skal der igen betales moms ved
indførelse.

Dette et udpluk af regelværket.

Det du skal sørge for, er en dokumentation, som du lader sælger skaffe, på
at der er betalt told i et EU land.

Altså:
Din købsaftale skal indeholde:
Bådtype.
Byggenummer.
Motornummer.
Dokumentation for betalt told.

Kan du ikke få ovennævnte, må du være beredt på at betale dansk moms af den
vurderede værdi af båden. Eller undlade handelen.
Og det gælder også ved køb private imellem..!!
Og husk, at ved videresalg, er det dig, der skal skaffe dokumentation til
den nye ejer.
Hvis du kan?

Kontrollen af disse ting, er tiltagende.
Det er ikke smart, at sejle sydpå uden disse papirer.
Bliver man taget uden, kommer man til at blive liggende, til der påny er
betalt moms.
Surt, men sandt..!!

Det "sjove" for os danskere er, at vi har tilsluttet ops reglerne, men
samtidig har man ladet toldvæsenet stoppe med at udstede "rød seddel", altså
papir på betalt moms..!!
Man kan erhverve et officielt udseende papir, der accepteres af udlandet,
gennem Foreningen af Langturssejlere.

Fra : Torben Bach

Dato : 02-10-05 11:43

> Kort:
>
> Hvis båden er fra før 1985, og har sejlet i et EU land, er der ikke
> momspligt.
> Krævet bevis: Kvittering for bådplads i et EU land.

Den båd, jeg har købt og får leveret her i DK, er fra 1980, så jeg forstår
dit svar derhen, at jeg falder uden for reglerne?
Udover det, så har sælger været ejer af den i ca. 20 år og var ejer nr. 2 -
jeg bliver nr. 3.
Jeg får bådens certifikat med, men fik ikke lige studeret indholdet, da jeg
besigtigede båden.

> De fleste lande anerkender alene købsbevis fra første ejer, eller
> dokumentation for betalt moms fra det lokale toldvæsen.

Så krydser jeg fingre for, at købsbeviset stadig eksisterer.

> Det du skal sørge for, er en dokumentation, som du lader sælger skaffe, på
> [...]

Hoffentlich

> [...]
> Og det gælder også ved køb private imellem..!!
> Og husk, at ved videresalg, er det dig, der skal skaffe dokumentation til

Jeg takker og tager dine gode råd til efterretning.

Mvh
Torben

Fra : Egon Stich

Dato : 02-10-05 16:15

> [...]
2 -
> jeg bliver nr. 3.
> Jeg får bådens certifikat med, men fik ikke lige studeret indholdet, da

I så fald burde det være dolkumentation nok, hvis du får en kvittering for
havneplads.
Så kan du påvise, at den har sejlet i et EU land, samt at den falder udenfor
alderskriteriet.
Hvis man vil være helt hysterisk, kan man jo lige spørge hos Told og Skat.

MVH
Egon.

Fra : Torben Bach

Dato : 02-10-05 19:26

> [...]
> alderskriteriet.
> Hvis man vil være helt hysterisk, kan man jo lige spørge hos Told og Skat.

Ja - men jeg kan faktisk godt lide det der med at have både "livrem &
seler".

Har du evt. et link til regelsættet, som i øvrigt ud fra det, du har
skrevet, virker fuldstændigt bureaukratisk, men sådan er der så meget i vore
dage.

Mvh
Torben

Fra : Egon Stich

Dato : 03-10-05 13:04

> [...]
>
> Har du evt. et link til regelsættet, som i øvrigt ud fra det, du har
> skrevet, virker fuldstændigt bureaukratisk, men sådan er der så meget i

Det er, hvad jeg har plukket igennem tiderne.
Men:
I det tyske bådblad Yacht no 20, - 2005, er der en gennemgang af
regelværket.
Og ja, det er ganske burokratisk..!!
Typisk EU.
Prøv at se på www.yacht.de
Måske ligger artiklen der.
Ellers: Spørg toldvæsenet. De bør vide det. (men det er sgu ikke sikkert

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-05 19:37

I Lindstroem wrote:
> [...]
> Stødte du på særlige forhold omkring max bådbredde da du aftalte
> hjemtransport via landevejen? En 12 meter lang sejlbåd sniger sig jo typisk

Hej Ib
Jeg har været ved vesterhavet et par dage, og i mellemtiden er der
kommet flere kompetente kommentarer.
Og hvad kan jeg så tilføje?:
Vi købte gennem een af Beneteau's mæglere som annoncerer og kontaktes
via www.eyb.fr og dermed følte vi os en del tryggere end vi ellers ville.
Forud gik en lang research på nettet, kronet med 3 ugers bilferie i
sydfrankrig hvor den første halvdel var helliget bådkøb.
Fransk moms er een vigtig ting, men også det gamle problem med skjult
restgæld i båden er vigtigt.
Vi fik mægleren til at skrive begge dele ind i kontrakten.
Det suverænt største problem var sproget.
De f..... franskmænd taler ikke andet end fransk, og selv udsigten til
en handel kan ikke få dem til at fravige eller blot skaffe en
engelsktalende.
Vores 45 år gamle skolefransk blev sat på en hård prøve, og vi måtte
have danske hjælpere til at skrive/svare på fransk.
Mails svarede de (principielt ?!) ikke på, så man var nødt til at ringe.
I en særdeles kritisk fase var jeg så heldig at sidde i møde med en
forretningsforbindelse fra IBM, og da jeg klagede min nød afslørede han
at han havde boet i Frankrig i flere år! Han blev straks misbrugt på det
groveste til et par længere samtaler med Frankrig.
Enfin: Alt lykkedes til sidst, og jeg fik et fint brev fra toldkammeret
i Toulon et par måneder efter som bevis på at skibet var udført af Frankrig.
Kuriosum: Sælger var brandmand i Ciutat, så båden var fyldt med skjulte
slanger, ventiler og håndtag. Jeg fik en gennemgang på en times tid på
fransk som jeg ikke fattede en bjælde af, men høfligt nikkede til. Da
jeg trods alt forstod at der var ting jeg skulle passe meget(!) på, -
noget med ferskvandsskylning af motoren efter sejlads med fuldt vandtryk
som kunne forvandle motoren til et aqua-drive (min vits!) hvis jeg ikke
passede meget på, rev jeg hele skidtet ud da jeg fik båden hjem, og
lagde vandforsyningen om til noget fornuftigt, incl. ferskvandskøling af
volvo 2003'eren.
Mit incitament for at søge til Frankrig var alt det lys som kommer ned i
en Oceanis 320 (og søsteren 350 hvis nogen har været på Svendborg
sejlerskoles både) samt en vingekølsdybgang på kun 1m20, - perfekt til
sejlads ad kanaler og floder til Sydfrankrig/Middelhavet, - efter et
intensivt vinterfranskgenopfriskningskursus !!!
Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

Fra : I Lindstroem

Dato : 03-10-05 20:58

Tak for svaret og god fornøjelse med AOF-aftenskolekurset i fransk for let
øvede.

mvh
Ib