Læderfedt???
Fra : Peter J

Dato : 07-06-01 20:11

Hej NG

Hvordan skal jeg vedligeholde mit nye brugte lædertøj, skal det være med
noget læderfedt af en bestemt slags eller kan det billige fra brugsen bruges
??
Med hvad behandler i jeres sæder, er det også med fedt eller hvad ??

MVH
Peter
GSX 400 F

Fra : RacerNiels

Dato : 07-06-01 20:24

Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> wrote in message
> noget læderfedt af en bestemt slags eller kan det billige fra brugsen
bruges
> ??
> Med hvad behandler i jeres sæder, er det også med fedt eller hvad ??

Hej Peter,

Jeg bruger noget fedt fra Motorex til ~64kr. Jeg synes det virker godt.
Læderet bliver blødt og smidigt og ud fra hvad andre siger, bliver den også
mere vandtæt end ellers (jeg er for kylling til at køre læder i regnvejr )

Niels
IXS Lightning *str. 48 - faktisk til salg*

Fra : Peter J

Dato : 08-06-01 18:49

RacerNiels <d991793@student.dtu.dk> skrev i en

> Jeg bruger noget fedt fra Motorex til ~64kr.

Hvor køber du det henne ??

Peter
GSX 400 F

Fra : Flemming Petrich Jen~

Dato : 09-06-01 01:15

Jeg købte Motorex Leather Care - 200 gram til kr. 52,00 hos min forhandler
Mvh
Flemming XV535S

news8U6.311$l54.11050@news.get2net.dk...

Fra : RacerNiels

Dato : 09-06-01 18:34

Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> wrote in message
news8U6.311$l54.11050@news.get2net.dk...
> Hvor køber du det henne ??

Vordingborg MC
Aagesen
Alle der har sådanne produkter....

Niels>

Fra : Mads Milter

Dato : 07-06-01 21:05

Du behøver skam ikke købe det dyre fedt med de fine navne i mc-butikkerne

Jeg anvender "alm" læderfedt til mine støvler og mit sæde (min goretex dragt
får ikke noget)
Det er uden nogen former for syre el. lign. Så vidt jeg ved består det af
voks, vaseline og vegetabilsk olie.

Det kan købes i "Læderiet" i Århus. Jeg kan ikke lige huske adressen, men
kan godt finde den frem hvis det har interesse!?

Nu kan jeg heller ikke huske den præcise pris, men en god stor spand med et
par kg. læderfedt koster omkring 150,- så vidt jeg husker, og så har du
rigeligt til de næste par år.
Og det er en god kvalitet, som kan bruges til såvel lædersofaen hjemme i
stuen, som din mc-læderdragt og støvler m.m.

MVH Mads Milter
VZ800
http://www.milter.dk/marauder/

Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:%jQT6.221$Mf3.14165@news.get2net.dk...

Fra : Armand

Dato : 08-06-01 00:29

> [...]
med
> noget læderfedt af en bestemt slags eller kan det billige fra brugsen

Mit bedste råd er at focusere på at det IKKE må indholde silicone!

--
Armand.
(Hvis tidligere Dainese knirkede gudsjammerligt i 10 år, efter lige at

Fra : Flemming Petrich Jen~

Dato : 08-06-01 15:28

Hej Armand
Jeg har brugt Motorex Leather Care - men hver gang jeg bruger det bliver det
hele hvidt - tyder det på at læderet er mættet eller??
Jeg har under vores tur til Harzen fået et tip fra en der var med - gå til
Harald Nyborg og køb noget læderfedt til hesteseletøj - brug en børste og
kør det bare på men det tager nogle dage før er igennem læderet og jeg må
indrømme at hans lædertøj stadig var lidt - hvad skal man sige - fedtet at
føle på men han påstod at der ikke gik regn igennem - på mit skal jeg bare
køre 30 min. så går vandet igennem
Hilsen
Flemming

Fra : Armand

Dato : 09-06-01 00:21

Fra: Flemming Petrich Jensen <petrich@esenet.dk>
Emne: Re; Læderfedt???
Dato: 8. juni 2001 16:28
> [...]
men
>det tager nogle dage før er igennem læderet ......hans lædertøj stadig

Til min Dainesedragt fulgte der et lile sæt at Dainese's eget rense hhv.
konserverings-produkt med. Når dragten engang når at blive beskidt vil
jeg selvfølgelig prøve det; men lur mig om ikke at det er vildt dyrt i
indkøb når demo'en er opbrugt :-/

Ellers har Steen Gruby "opfundet" en effektiv metode at imprægnere
læder på:
- Rens dragten og lad den efterfølgende hænge i solen og blive varmet
op (har man vasket den må den ikke blive 100% tør)!
- Fyld dit læderfedt i en blomstersprøjte og stil den i en gryde med
kogende vand, således at fedtet smalter til en tynd olie!
- Sprøjt det smeltede fedt på den varme dragt i et fint lag!
- Lad sagerne trække et stykke tid!
- Aftør overskydende fedt med en ren klud!
[medbring gryden med det varme vand til at placere sprøjten i når man
"håndterer"!]

--
Armand.

Fra : Morten Christensen

Dato : 09-06-01 11:56

"Flemming Petrich Jensen" <petrich@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> føle på men han påstod at der ikke gik regn igennem - på mit skal jeg bare

Hmm... Jeg har isdste efterår investeret 6,3K i en ny Dainese læderdragt.
Den blev først behandlet med det dersens demo-snask, der fulgte med dragten.
Siden da, er den så blevet behandlet 2 gange med Motorex' læderfedt - og har
ingen problemer overhovedet med vand, der kommer igennem (Ligepå nær, der
hvor læderet er perforeret :-/)
Jeg synes ikke min dragt virker fedtet, men er da stadig dejlig blød, selvom
læderet stadig ser lidt groft ud.

Nok "knirker" min læderdragt, men det skal læder jo gøre - ellers er det
vist "plastic-læder".

Jeg kan da også se, at i nogle syninger - her gi'r jeg altid ekstra - er
deer et hvidt lag, men det er jo blot med til at holde vandet ude... *S*.

Det jeg tror, at man mest skal passe på med, er, at man ikke renser sit
læder alt for ofte - fordi det naturlige fedt, som læder er opbygget af, så
vil blive fjernet/renset ud.
At man så har fået noget "flueknepperi" på skulderen - ja det skal bare
fjernes med let hånd og en fugtig(varmt vand) grov klud - men man må ikke
gnubbe! Der skal køres blidt i cirkler, og så smuldrer skidtet lige af
Husk endelig at påføre rengjorte områder et nyt lag fedt - NÅR det er tørt
(ellers kan syninger og deslige gå hen at rådne :-/)

Det er ihvertfald sådan, at jeg både vedligeholder min dragt, og har fået
det at vide, jeg skal gøre.
(Kilde: Linnet's MC, Toftlund)

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Armand

Dato : 09-06-01 15:36

Morten Christensen <mochr@worldonline.dk> skrev i en

> [...]

tørt
> (ellers kan syninger og deslige gå hen at rådne :-/)

Nu er jeg ikke lige den der skal tale for meget med omkring andet end
teknisk vedligeholdelse - Pleje har aldrig været min stærkeste side.

Men: Mit ultimative husråd omkring (alt!) fastsiddende snavs, er
opblødning v.h.a. barberskum!
Men da denne rensning også vil være hård imod forekommende imprægnering,
gælder det også her om at få hældt noget fedt på bagefter!

--
Armand.

Fra : Morten Christensen

Dato : 09-06-01 16:33

> Men: Mit ultimative husråd omkring (alt!) fastsiddende snavs, er
> opblødning v.h.a. barberskum!

Hmmmm... sjovt nok virker dette barber-skum ikke på det "skidt" jeg har
siddende på hals og kinder :-/
min erfaring siger ig, at det nok er fordi, at jeg skal huske at bruge en
skraber også.....

)

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup, ny-barberet

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 10-06-01 13:24

> [...]
sit
> læder alt for ofte - fordi det naturlige fedt, som læder er opbygget

Fedter man læderet ind for ofte, risikerer man også, at det ikke kan
ånde og derfor rådner op indefra.

Susanne

Fra : Morten Christensen

Dato : 10-06-01 22:40

"Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message
> Fedter man læderet ind for ofte, risikerer man også, at det ikke kan
> ånde og derfor rådner op indefra.

Det kommer vel an på, *hvor* meget man fedter ind af gangen?
Og hvordan.....og om man har "vasket" på den først - evt renset dragten?

Så hut jeg visker, så det fedt du smører på dragten, det er et stykke tid om
at nå helt ind og gøre godt.
Efter lidt tid igen, er det så tørret ind i stedet - medmindre man kører i
regnvejr konstant, eller ta'r mc'en i vaskehal . derfor tror jeg, at man
ved en lille vask - måske en mindre, ikke så grundig rensning kan fjerne
nogle af disse rester, inden man så gi'r næste omgang fedt?

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Armand

Dato : 11-06-01 20:56

"Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message
> Fedter man læderet ind for ofte, risikerer man også, at det ikke kan
> ånde og derfor rådner op indefra.

Mnjaaeh :-/

I så fald skulle samtlige landets militærstøvler være rådnet op for
flere dekader siden

--
Armand.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-06-01 10:10

> I så fald skulle samtlige landets militærstøvler være rådnet op for
> flere dekader siden

Ifølge hærens "instruktioner" må de netop ikke få læderfedt (der skal
benyttes hærens egen skosværte).

/A

Fra : Armand

Dato : 12-06-01 18:24

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en
> Ifølge hærens "instruktioner" må de netop ikke få læderfedt (der skal
> benyttes hærens egen skosværte).

= Stort set det samme, eftersom at man herhjemme (bortset fra i
Livgarden, som er hjerneskadede i den retning) er gået bort fra det
gamle princip med at støvler skal være højpolerede!
Begrundelse: Go istedet for show!

--
Armand.

Fra : Lasse Tørnkvist

Dato : 09-06-01 07:12

Hej NG
Før i tiden brugte jeg altid syrefri olie , når jeg smurte min jakke ind.Den
var sort, så jeg ved ikke hvordan det fungerer på farver.
med venlig hilsen
Lasse

Ps jeg har jakken endnu men kan ikke passe den mere,jeg ved ikke om det er
olien der har fået den til at krybe.

Fra : Armand

Dato : 09-06-01 17:13

Lasse Tørnkvist <lasse@nitro.dk> skrev i en

> Ps jeg har jakken endnu men kan ikke passe den mere,jeg ved ikke om
det er
> olien der har fået den til at krybe.

Læder kryber!
Især når det ikke benyttes om vinteren

--
Armand.
(der sprang to størrelser op ved seneste læderkøb )

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 09-06-01 20:01

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en

> Læder kryber!
> Især når det ikke benyttes om vinteren
>
> --
> Armand.
> (der sprang to størrelser op ved seneste læderkøb )

To størrelser !!, og jeg som troede at størrelse 60 var det størreste
Dainese lavede

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Morten Christensen

Dato : 09-06-01 23:15

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjern dette)@image.dk> wrote in message
> To størrelser !!, og jeg som troede at størrelse 60 var det størreste
> Dainese lavede

Er det ikke 58, der er det største hos Dainese??

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Armand

Dato : 10-06-01 01:19

> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjern dette)@image.dk> wrote in message
> Er det ikke 58, der er det største hos Dainese??

Hårde ord!

Fact er at jeg nu klemmer mig ned i en 56'er hvor den tidligere var en
52'er
Men der blev nu også stille omkring mig, når jeg tog skohornene frem og
smygede mig i den kun iført underbukser og T-shirt

--
Armand.