Ældre indenbordsmotor holdbarhed
Fra : Lars Clement

Dato : 23-09-05 00:17

Når man kigger på ældre motorbåde tja.. så er der sædvanligvis også gamle
motorer: Bukh volvo osv. Skal man så løbe skrigende bort, eller holder de
evigt ? hvad gør man som lægmand for at sikre sig at motoren er iorden ? det
er jo sjældent drifttimer der plager motorerne ?

--
Med venlig hilsen ( fra en måske kommende motorbådsejer )
Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 23-09-05 00:58

"Lars Clement" <clement@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> er jo sjældent drifttimer der plager motorerne ?

Om den ene motor er bedre end den anden ved jeg ikke. Mit generalle indtryk
er at Volvo og amerikaner diesel-motorer larmer mere.
Hvis det skal være diesel, så ville jeg vælge en japser ala Mitsubitsi.

Men jeg ved en del om hvad man skal kikke efter.

Skal helst kunne høres igang
Hvad er drift temperaturen
Hvad er olie trykket
Være ferskvandskølet
Forligge en komparationstest
Kontroller for olie-/dieselspild
Kontroller oliestand, farve, oliefilter og brændstoffilter
Impeller og saltvandspumpe tilstand
Lader den
Kører motor og gear den rigtige vej rundt
Generalt indtryk af motor og motorrum

---

Husk at den skal startes kold, det giver det bedste indtryk, mærk evt om
motoren er varm inden start.
Larmer den som en kasse løse skruer ?
Er komparationen ens på alle cylinder ?
Sovser den olie og stinker der af diesel i motorrummet ?
Mangler den olie, er farven kul sort, er filter rustent ?
Er impelleren hel, er der ar i pumpehuset indvendigt ?
Ligger der olie i sumpen, er blokken rusten osv ?
Bruger den olie/vand ?

At en diesel bruger lidt olie efter 2500timer er ikke så usædvanligt, det er
typisk olietyvene i topstykket det er slidte eller blevet stive.

Man skal "se, smage, mærke/føle og lytte", men man skal også lige huske på
hvilken pris område man kikker i...

Mvh
Leon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-09-05 14:07

> [...]

det
> er jo sjældent drifttimer der plager motorerne ?

Jo, det er de korte driftimer, som plager motoren

Det er umådeligt svært at generaliserer, når man taler om bådemotorer. Alt
afhænger af, hvordan de har været brugt og hvordan de er blevet
vedligeholdt. Og det svinger som bekendt ret meget. Det bedste, du kan gøre,
er at få en erfaren motormand til at gennemgå motoren. De koster en tusse
eller deromkring, men det er penge, der kommer hjem igen, ofte lige på
stedet.

Claus

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 24-09-05 09:46

> [...]
>evigt ? hvad gør man som lægmand for
>at sikre sig at motoren er iorden ? det
>er jo sjældent drifttimer der plager motorerne ?

Hej Lars.

Du skal bare huske at købe noget, med en mast og et sejl, så kan
du altid komme hjem, når motoren ikke kan mere.

Hilsen

Ole Jeppesen

Fra : Lars Clement

Dato : 24-09-05 21:09

Kloge Ole fra Hejls: Hvad med at få bundmalet ?

Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk