Dieselafgift
Fra : Torben Brøndum

Dato : 21-09-05 14:12

Hej,

Når jeg eks. ser på en diesel bil på bilbasen.dk - så kunne der evt. stå
16,9 ltr pr km = grønejerafgift på 4.500.....og ejerafgiften er selvfølgelig
afhængig af km pr ltr. Men kommer der så en afgift yderligere på ca 5.000
ailt ca 9.500 for en sådan dieselbil.

Hvis svaret er bekræftende - gad vide hvorfor der ikke umiddelbart nævnes en
dieselafgift i de online annoncer....måske jeg har overset det.

Kan I be- eller afkræfte ovennævnte.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-09-05 14:18

"Torben Brøndum" skriver:

> Hvis svaret er bekræftende - gad vide hvorfor der ikke umiddelbart nævnes en
> dieselafgift i de online annoncer....måske jeg har overset det.

Fordi den er indregnet i den grønne afgift.

Jeg kan fortælle at en golf med 1,8l benzin og en 1,9tdi diesel koster
det samme om året i afgift.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 21-09-05 14:21

Torben Brøndum <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev:
> [...]
>bilbasen.dk - så kunne der evt. stå
>16,9 ltr pr km = grønejerafgift på
>4.500.....og ejerafgiften er selvfølgelig

Hvis det er en alm personbil på hvide plader, kommer der ikke
nogle ekstra afgifter på. Mener jeg betaler i omegnen af 3600
kr/år for min octavia TDI.

Hvis det er på guleplader, mener jeg der kommer en afgift ovenpå
de der ca 5000 kr.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-09-05 14:58

Jakob Skovgaard skriver:

> Hvis det er en alm personbil på hvide plader, kommer der ikke
> nogle ekstra afgifter på. Mener jeg betaler i omegnen af 3600
> kr/år for min octavia TDI.

Jo der gør. Du betaler grøn ejerafgift pr forbrug og et "dieseltillæg".

Og ja, prisen lyder rigtig...

Fra : Lars Frandsen

Dato : 21-09-05 15:56

> Jakob Skovgaard skriver:

> Jo der gør. Du betaler grøn ejerafgift pr forbrug og et "dieseltillæg".
>
> Og ja, prisen lyder rigtig...

Jeg giver kr. 3220,- årligt for min Octavia 90hk TDI.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-09-05 16:56

Lars Frandsen skriver:

> Jeg giver kr. 3220,- årligt for min Octavia 90hk TDI.

Samme her for en 105 hk's golf (tjekkede lige regningen)

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 21-09-05 17:07

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Nu skriver forfatteren af indlægget, jo ikke rigtig noget hvilken
type køretøj vi snakker om, hvis det er en gulpladebil så plejer
der jo at være en noget større afgift.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 21-09-05 19:28

"Jakob Skovgaard (slet IU5ME)" <jakob.dorte@IU5MEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11273190390.200243431528907@dtext.news.tele.dk...

> http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
>
> Nu skriver forfatteren af indlægget, jo ikke rigtig noget hvilken
> type køretøj vi snakker om, hvis det er en gulpladebil så plejer
> der jo at være en noget større afgift.

Saxet fra http://www.tax.dk/pjecer/biler_paa_gule_plader.htm:

"Vægtafgift
Der skal betales vægtafgift af biler på gule plader4). I det omfang
gulpladebiler anvendes privat, skal der desuden betales tillæg for privat
anvendelse5). Dette tillæg udgør pr. år:

Totalvægt indtil 2 ton: 900 kr.
Totalvægt over 2 ton: 5.040 kr."

....og Google gir ca. 37.200 links til søgningen "guleplader"...

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Dexter

Dato : 21-09-05 22:06

"Jakob Skovgaard" <jakob.dorte@mail.dk> wrote

[snip]

> [...]
> kr/år for min octavia TDI.
>
> Hvis det er på guleplader, mener jeg der kommer en afgift ovenpå

Tak for svar til alle. Ok - det var de 5000 jeg tænkte på.....og det er de
gulpladede biler kan jeg så forstå.

Baggrunden for spørgsmålet var bl.a også at to at mine naboer har købt
gulpladebiler....og de snakker om de 5000 - min skal dog være på hvide
plader.

Torben Brøndum

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-09-05 00:04

"Dexter" <tbr@tbr.dk> skrev
>.......det var de 5000 jeg tænkte på.....og det er de
> gulpladede biler kan jeg så forstå.

Det hedder misundelsesafgift.....
--
M.V.H.