/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mercedes 230E - Soltag og sikringer
Fra : Peter C:\\


Dato : 21-09-05 13:11

Hej Gruppe

Har fået en hotmail fra en kammerat der er i Sydafrika.
Soltaget i hans Mercedes 230E virker ikke mere, og han kunne godt bruge lidt
hjælp.

Hvor sidder sikringerne
Hvilken af sikringerne er soltaget tilsluttet

og

skulle nogen vide hvor man hitter et ledningsdiagram på nettet til sådan en

Årgangen kender han ikke men han beskriver den som "den med flad kølerhjælm
og firkantede forlygter" så jeg gætter på det må være den fra omkring 1987
(kender ikke modelperioden)

MVH Peter C:\



 
 
Martin Sørensen (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-09-05 13:42


Peter C:\ skrev:

> Har fået en hotmail fra en kammerat der er i Sydafrika.
> Soltaget i hans Mercedes 230E virker ikke mere, og han kunne godt bruge lidt
> hjælp.
>
> Hvor sidder sikringerne
> Hvilken af sikringerne er soltaget tilsluttet
>
> og
>
> skulle nogen vide hvor man hitter et ledningsdiagram på nettet til sådan en
>
Jeg ved ingen af delene, men kan foreslå at spørge på
http://www.f22.parsimony.net/forum43054/ (Tysk)

Og med sådan en gammel slæde skulle han måske investere i
Haynes-manual? Burde også kunnes fås i ZA, ellers start med
www.haynes.co.uk

> Årgangen kender han ikke men han beskriver den som "den med flad kølerhjælm
> og firkantede forlygter" så jeg gætter på det må være den fra omkring 1987
> (kender ikke modelperioden)
>
Lyder i den grad som en W124.
> MVH Peter C:\

Mvh Martin


Peter C:\\ (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter C:\\


Dato : 21-09-05 13:58



>Og med sådan en gammel slæde skulle han måske investere i
>Haynes-manual? Burde også kunnes fås i ZA, ellers start med
>www.haynes.co.uk

Ja, men (uden at jeg ved det med sikkerhed) det er garanteret bare en gammel
bil han kar købt til at køre rundt i dernede. Han er normalt bosiddende
herhjemme, men er sådan en globetrottertype der ustandselig tager på strejf
rundt omkring i verden. Sidst jeg hørte (bilrelateret) fra ham kørte han
rundt i en Peugeot 504 Diesel i Nordafrika.
I Danmark sås han sidst i en Pajero

Sååå... rep.manual er vist ikke interessant .... og desuden er det jo NU han
skal have lukket soltaget


MVH Peter C:\



Jakob Skovgaard (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Skovgaard


Dato : 21-09-05 14:24

Peter C:\\ <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev:
>
>
>>Og med sådan en gammel slæde skulle
>>han måske investere i
>>Haynes-manual? Burde også kunnes fås
>>i ZA, ellers start med
>>www.haynes.co.uk
>
>Ja, men (uden at jeg ved det med
>sikkerhed) det er garanteret bare en gammel
>bil han kar købt til at køre rundt i
>dernede. Han er normalt bosiddende
>herhjemme, men er sådan en
>globetrottertype der ustandselig
>tager på strejf
>rundt omkring i verden. Sidst jeg
>hørte (bilrelateret) fra ham kørte han
>rundt i en Peugeot 504 Diesel i Nordafrika.
>I Danmark sås han sidst i en Pajero
>
>Sååå... rep.manual er vist ikke
>interessant .... og desuden er det jo NU han
>skal have lukket soltaget
>
>
>MVH Peter C:\

Normalt plejer man da vist at kan nødlukke soltaget ved at tage et
dæksel eller interiør lampen ud. Der burde stå et eller andet i
brugsforvirringen om dette.
Men oppe bag lampen burde der sidde en akselende med en eller
anden kobling, så burde der ligge et eller andet i bagerummet til
at proppe derop i, og derved dreje motoren rundt, således taget
bliver lukket.

Meget kryptisk skrevet, men håber du forstår pointen.


Peter C:\\ (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter C:\\


Dato : 21-09-05 14:42

> Normalt plejer man da vist at kan nødlukke soltaget ved at tage et
> dæksel eller interiør lampen ud. Der burde stå et eller andet i
> brugsforvirringen om dette.
> Men oppe bag lampen burde der sidde en akselende med en eller
> anden kobling, så burde der ligge et eller andet i bagerummet til
> at proppe derop i, og derved dreje motoren rundt, således taget
> bliver lukket.
>
> Meget kryptisk skrevet, men håber du forstår pointen.

Yes yes ... roger over ...... og mailet videre.

Vi er i øvrigt i mellemtiden blevet enige om at det er ikke en W124 han har
..... det må være nummeret før.

Hvor sidder sikringerne i sådan en ? Anyone ?

MVH Peter C:\



Jakob Skovgaard (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Skovgaard


Dato : 21-09-05 15:15

Peter C:\\ <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev:
>> Normalt plejer man da vist at kan
>>nødlukke soltaget ved at tage et
>> dæksel eller interiør lampen ud.
>>Der burde stå et eller andet i
>> brugsforvirringen om dette.
>> Men oppe bag lampen burde der sidde
>>en akselende med en eller
>> anden kobling, så burde der ligge
>>et eller andet i bagerummet til
>> at proppe derop i, og derved dreje
>>motoren rundt, således taget
>> bliver lukket.
>>
>> Meget kryptisk skrevet, men håber
>>du forstår pointen.
>
>Yes yes ... roger over ...... og
>mailet videre.
>
>Vi er i øvrigt i mellemtiden blevet
>enige om at det er ikke en W124 han har
>.... det må være nummeret før.
>
>Hvor sidder sikringerne i sådan en ? Anyone ?
>
>MVH Peter C:\

Lad os da endelig høre om det lykkes at få lukket taget på
Merceren, det lyder som om det er regnvejr dernede sydpå ))


Martin Sørensen (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-09-05 15:15


Peter C:\ skrev:

> Vi er i øvrigt i mellemtiden blevet enige om at det er ikke en W124 han har
> .... det må være nummeret før.
>
W123?
> Hvor sidder sikringerne i sådan en ? Anyone ?
>
> MVH Peter C:\

Her er en tysk manual, sikringer er listet forneden. Der er også link
til hele manaualen
http://www.benzgarage.de/technik/anwendung/anwendung.html
http://www.xs4all.nl/~ipenburg/mercedes-benz/w123/manual/?front

Hjalp det?

Mvh

Martin


Peter R. Christianse~ (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter R. Christianse~


Dato : 21-09-05 17:38

"Peter C:\" <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse
news:43314d65$0$901$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Gruppe
>
> Har fået en hotmail fra en kammerat der er i Sydafrika.
> Soltaget i hans Mercedes 230E virker ikke mere, og han kunne godt bruge
> lidt
> hjælp.


Hejsa

Sikringerne er jo det første sted at starte - der sidder et diagram på
bagsiden af låget til sikringsboksen. Hælder dog mere til at det er motor,
drev eller evt. kontakten som er stået af. Dog, hvis det er kontakten, vil
taget som regel enten kunne åbne eller lukke.

- motoren sidder omme i bagagerummet, lige under c-stolpen i venstre side.
Motor, gear og styreboks er bygget sammen i een enhed. Tjek evt. ved at
pille stikket af styreboksen, og giv den 12V direkte. Kører motoren rundt
uden at trække taget, er der større sandsynlighed for at det er drevet som
er kaput

- drevet er et langt fleksibelt spiralkabel, som kører fra undersiden af
motoren (gearet), hvor det fortsætter ind i et alu-rør op gennem c-stolpen,
hen langs taget, og gennem selve soltagskassen. Kablet er fastgjort til
soltagspladen med et beslag helt fremme ved (for)ruden. Som du nok kan regne
ud, er det noget rigtigt BÆ! at skifte på gør-det-selv basis - men det kan
lade sig gøre. Oftest går kablet enten i stykker nede ved motoren (hopper af
sporet...) eller knækker oppe ved beslaget i soltagspladen. Kablet knækker
sjældent et sted der i mellem. Under alle omstændigheder kan det give en
værre "fittiwauw" oppe under taget når det sker, og kræver at man afmonterer
trim i bagagerum, indvendig trim ved c-stolpe, og hele himlen indvendig i
kabinen.

- kører motoren ikke rundt når den får 12V direkte, er enten den eller
styreboksen brændt af. Det er sket et par gange for mig (... de holder
sjældent mere end en 300-400.000 km Desværre er skidtet bygget sammen,
og kan ikke skiftes hver for sig. Men er rimeligt nemt at skifte. Enheden er
monteret med 3-4 bolte i beslaget under c-stolpen. Vær omhyggelig med at få
drev og kabel til at ligge rigtig ved montering af den nye motor. Motoren er
faktisk stærkere end man lige regner med, så hvis kablet ikke kører rigtigt
i gearet første gang ... knaaas! Gå herefter til pkt. 2 ovenfor

- iøvrigt er det ingen problem at nødlukke taget. På motoren sidder en
sekskant-skrue (17 mm, såvidt jeg husker...) som er tilgængelig fra
bagagerummet. På nogle modeller er der endda en serviceluge i
plastictrimmet, så man er fri for at hive dette ud. Sæt en top på skruen,
evt. med skralde, og drej-drej-drej indtil taget er lukket. Bemærk der skal
maaange drej-drej-drej til pga. man arbejder på "motorsiden" af
gearkassen...

God fornøjelse til kammeraten. Håber han får taget til at spille på 123´eren


--
Mvh.
- Peter R. Christiansen
(... som fra tid til anden savner sin gamle 123´er med 680.000 km på bagen)

// W124/230E ´89 //



-



Peter C:\\ (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter C:\\


Dato : 22-09-05 14:40


"Peter R. Christiansen" <hegnet7cFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43318c7a$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Peter C:\" <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse
> news:43314d65$0$901$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej Gruppe
> >
> > Har fået en hotmail fra en kammerat der er i Sydafrika.
> > Soltaget i hans Mercedes 230E virker ikke mere, og han kunne godt bruge
> > lidt
> > hjælp.


Og det skal jeg love for han fik ...
en stor tak til jer alle, der har svaret og kommet med gode ideer.

Jeg har mailet hele gøjemøget videre til ham, og venter selv spændt på at
høre om det hjalp.


MVH Peter C:\



Peter C:\\ (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter C:\\


Dato : 26-09-05 12:14

> Jeg har mailet hele gøjemøget videre til ham, og venter selv spændt på at
> høre om det hjalp.

.... og det gjorde det.
Jeg skulle hilse og sige tusind tak til alle der hjalp til med: "Mission
soltag skal lukkes".

Mission acomplished !

MVH Peter C:\




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408615
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste