"Peter C:\" <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse
news:43314d65$0$901$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Gruppe
>
> Har fået en hotmail fra en kammerat der er i Sydafrika.
> Soltaget i hans Mercedes 230E virker ikke mere, og han kunne godt bruge
> lidt
> hjælp.
Hejsa
Sikringerne er jo det første sted at starte - der sidder et diagram på
bagsiden af låget til sikringsboksen. Hælder dog mere til at det er motor,
drev eller evt. kontakten som er stået af. Dog, hvis det er kontakten, vil
taget som regel enten kunne åbne eller lukke.
- motoren sidder omme i bagagerummet, lige under c-stolpen i venstre side.
Motor, gear og styreboks er bygget sammen i een enhed. Tjek evt. ved at
pille stikket af styreboksen, og giv den 12V direkte. Kører motoren rundt
uden at trække taget, er der større sandsynlighed for at det er drevet som
er kaput
- drevet er et langt fleksibelt spiralkabel, som kører fra undersiden af
motoren (gearet), hvor det fortsætter ind i et alu-rør op gennem c-stolpen,
hen langs taget, og gennem selve soltagskassen. Kablet er fastgjort til
soltagspladen med et beslag helt fremme ved (for)ruden. Som du nok kan regne
ud, er det noget rigtigt BÆ! at skifte på gør-det-selv basis - men det kan
lade sig gøre. Oftest går kablet enten i stykker nede ved motoren (hopper af
sporet...) eller knækker oppe ved beslaget i soltagspladen. Kablet knækker
sjældent et sted der i mellem. Under alle omstændigheder kan det give en
værre "fittiwauw" oppe under taget når det sker, og kræver at man afmonterer
trim i bagagerum, indvendig trim ved c-stolpe, og hele himlen indvendig i
kabinen.
- kører motoren ikke rundt når den får 12V direkte, er enten den eller
styreboksen brændt af. Det er sket et par gange for mig (... de holder
sjældent mere end en 300-400.000 km
Desværre er skidtet bygget sammen,
og kan ikke skiftes hver for sig. Men er rimeligt nemt at skifte. Enheden er
monteret med 3-4 bolte i beslaget under c-stolpen. Vær omhyggelig med at få
drev og kabel til at ligge rigtig ved montering af den nye motor. Motoren er
faktisk stærkere end man lige regner med, så hvis kablet ikke kører rigtigt
i gearet første gang ... knaaas! Gå herefter til pkt. 2 ovenfor
- iøvrigt er det ingen problem at nødlukke taget. På motoren sidder en
sekskant-skrue (17 mm, såvidt jeg husker...) som er tilgængelig fra
bagagerummet. På nogle modeller er der endda en serviceluge i
plastictrimmet, så man er fri for at hive dette ud. Sæt en top på skruen,
evt. med skralde, og drej-drej-drej indtil taget er lukket. Bemærk der skal
maaange drej-drej-drej til pga. man arbejder på "motorsiden" af
gearkassen...
God fornøjelse til kammeraten. Håber han får taget til at spille på 123´eren
--
Mvh.
- Peter R. Christiansen
(... som fra tid til anden savner sin gamle 123´er med 680.000 km på bagen)
// W124/230E ´89 //
-