Fiat Punto
Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 11:14

Hej

Jeg overvejer en Punto 1.4 benzin 2000-2004. Er der andre der har eller
kender til erfaringer med denne model. Hvad med rust. Hvor mange kilometer
kan man forvente at trække ud af bilen/motoren inden man drukner i
værkstedregninger?

Hilsen
Christian

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 21-09-05 12:12

Hej Christian

Synes næsten du skal klikke ind på dette forum for Fiat'er:
http://www.fiatklubdanmark.dk/index.php
Her kan du finde masser af oplysninger, og erfaringer, og de er rimelig
flinke til at svare derinde.
Mvh
Jakob Skovgaard

Fra : John Sahl

Dato : 21-09-05 12:54

Jakob Skovgaard wrote:
> Synes næsten du skal klikke ind på dette forum for Fiat'er:
> http://www.fiatklubdanmark.dk/index.php
> Her kan du finde masser af oplysninger, og erfaringer, og de er
> rimelig flinke til at svare derinde.

Jeg vil så foreslå en søgning i forummet der inde, for spørgsmålet
er nemlig besvaret rimelig tit

Finder man ikke lige det man gerne vil høre, så spørg efter søgningen.

--
John Sahl,
Støt op om legal streetrace. Kom til race i Køge - Lovligt!

Fra : Kristian Thorning

Dato : 21-09-05 12:59

Min bror havde en sporting fra 2000 som blev solgt for et år siden. Den
fejlede følgende:
- Viskermotor i bagsmæk stod af.
- Motor begyndte at gå ujævnt i tomgang
- Efter 2 år begyndte den at ruste ved foreste kofanger
- Senere begyndte den at ruste i bagsmækken v. viskeren.

Jeg har selv haft en Punto 1 som jeg var glad for at slippe af med.

Mit råd: Find noget andet, med mindre prisen er meget lav.

Mvh. Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 16:27

Takker for hjælpen

Hilsen

Christian

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 22-09-05 09:13

"Kristian Thorning" <federbaum@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Min bror havde en sporting fra 2000 som blev solgt for et år siden.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Har en ELX 1,2 fra 2000, den har fejlet følgende: Slidt kobling, defekt
batteri. og det var det... der er ikke rust nogen steder på vores... da
vi købte vores sidste år havde den gået 42 K nu har den gået 130 K, så kom
ikke her og sig at den ikke kan klare et par km. på bagen.. Desuden er
reservedele til en Punto en hel del billigere end en del andre mærker.

Tror din bror har fået en mandags-model...

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : Kristian Thorning

Dato : 22-09-05 12:15

Det kan godt være min brors Punto2 var en mandagsmodel -jeg kender ikke
andre der har en.

Grunden til at jeg er skeptisk mht. til Punto2 er min egen erfaringer med
Punto1 som jeg havde i fire år (280k km).
En kort opsummering af fejl:
- Rustede som en sindsyg de sædvanlige steder (bagsmæk og front).
- Nye bærearme bag
- Ny køler.
- Ny termostat
- Nyt bundkar (tæret)
- 4 nye støddæmpere (de foreste gas frøs til ved frostgrader! = ingen
fjedervandring)
- Toppakning røg (vand i cylinder)
- 2 nye udstødninger
- Nyt forrør
- Bremserør tærede (Fiat betaler)
- Ny Bremsecylinder.

Derudover har den et meget trægt gearskifte især om vinteren, pærer ryger
konstant samt en masse andre småting.

En af mine kolleger har også en Punto1 fra 99 som ifølge mekanikeren ikke
kan klare et syn pga. tæringer i undervogn!

Min kærestes Tipo er en gru! Den ruster som intet andet og har en
fantastisk evne til at gå i stykker.

Mht. motorer er det straks en anden sag -det kan Fiat bare!

Mvh. Kristian

Fra : John Sahl

Dato : 22-09-05 13:50

Kristian Thorning wrote:
> Grunden til at jeg er skeptisk mht. til Punto2 er min egen erfaringer
> med Punto1 som jeg havde i fire år (280k km).

Der er kæmpe forskel fra Punto1 til Punto2, så den skepsis er
ikke helt fair. Jeg kender en del med begge modeller, og
kvaliteten er virkelig meget forbedret i Punto2.

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 22-09-05 17:40

> [...]
med
> Punto1 som jeg havde i fire år (280k km).
xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeps... du skal også have lov at være skeptisk, og med de fejl du har
oplevet der, kan jeg sagtens forstå det, jeg har bare ikke oplevet det
endnu... men igen, stor set alle dele, på nær motoren, koster ikke ret
meget, så selv om det måske er småting, så er der trods alt billige småting.

Noget helt andet er... er Punto 2 ikke galvaniseret ?? så selve rammen
ruster jo ikke. Det er i øvrigt også utopi at tro at biler ikke ruster i
DK, for vi har virkeligt hårdt bilklima, men med voks, tid og
undervogsbehandling så kan man udsætte rusten en hel del år, ( Man skal også
huske at få lave lakskader, ellers går det jo galt )

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : Kristian Thorning

Dato : 23-09-05 07:32

Jo Punto 2 er galvaniseret, ligesom Punto1 var det og Tipo/Tempra seicento
osv
Vores Tipo har oven i købet fået Pava hele livet og lige meget nytter det...

En ting er rust der kommer efter stenslag der ikke er udbedret -det er
klart! Men at en bil på 1,5 - 2 år begynder helt umotiveret at boble i
lakken er (efter min mening) helt utilgiveligt, uanset fabrikat.

Jeg har selv en teori om hvorfor nogle biler bare ruster selv om de er
galvaniserede (jeg har intet videnskabeligt grundlag for at udtale mig, men
gør det alligevel :

- Der er forskel på fabrikanternes tykkelse af galvaniseringen, samt
laktykkelse.
- Der er forskel på voksbehandling/tykkelse af slidlag osv.
- Fabrikantens evne ti lat undgå kringelkroge i konstruktionen der samler
skidt og salt.
- Jeg tror også stålkvaliteten har meget mere at sige end man tror
(iltindhold og hvad ved jeg), så tæringen sker indefra og offerlaget
(galvaniseringen) nedbrydes hurtigere.