Min GSX 400 sluger olie som en svamp!
Fra : Niels B

Dato : 20-09-05 21:16

Min Suzuki GSX 400 (årg. '82) sluger voldsomt meget olie - noget i stil
med en halv liter pr. 100 km (og jeg overdriver ikke!) - det er lidt
voldsomt efter min smag, så jeg må nok til at pille lidt ved motoren.

Nu er mit problem så, at jeg ikke har rodet så meget med motorer før (jeg
har i hvert tilfælde ikke skilt en ad før) - jeg har en Haynes-manual og
hænderne skruet nogenlunde på, samt en masse gå-på-mod, men jeg aner ikke
rigtig hvor jeg skal begynde...

Jeg har hørt rygter om, at GSX'eren skulle ha' tendens til at sluge en del
olie, men hvor er det, det går galt for den? - Jeg tænker på, hvor er det
oftest at oliespildet skal findes? Hvis jeg nu skiller motoren ad - hvilke
pakninger og andre ting er det så typisk man skal skifte, hvis jeg vil
være helt sikker på at den ikke bruger olie længere? Og hvad vil det
cirka koste en fattig studerende som mig i reservedele?

Så vidt jeg kan se, brænder den ikke olien af - der er ikke sort
udstødningsrøg, men den drypper ganske lidt et sted omkring forreste
kædehjul - dog ikke nok til at der kan forsvinde en halv liter den vej ud.

Jeg håber da der er nogen der kan give mig et par gode råd

Mvh. Niels

Fra : Dak

Dato : 20-09-05 22:34

> Så vidt jeg kan se, brænder den ikke olien af - der er ikke sort
> udstødningsrøg, men den drypper ganske lidt et sted omkring forreste
> kædehjul - dog ikke nok til at der kan forsvinde en halv liter den vej ud.

Et lille dryp/ingen dryp kan sagtens udvikle sig til en jævn strøm under
kørslen!! dette erfarede jeg da det var omkring samme sted at min flydende
pakning i venstre side af motorblokken havde blevet tæret væk i den øverste
del. Når den stod stille var der ingen olispild men når man kørte så spildte
den olie som bar fanden. Dette skyldes nok det tryk der opstår når man kører
og olien bliver hvirvlet rundt med rimelig tryk. Så hvis du som sagt har et
hul i en pakning så kan det godt være den der æder en del. Især hvis hullet
er lokaliseret over oliesumpen

Dak
Suzuki GS500Ev

Fra : Hekto

Dato : 20-09-05 22:58

In article <dgpqlc$dg5$1@abbeden.bunk.cc>, nielses-
messengerFJERNDETTE@hotmail.com says...
> Jeg håber da der er nogen der kan give mig et par gode råd

Ja! ... find ud af om den løber ud af motoren, bliver pustet ud af
undertrykket, eller presset forbi stempler eller ventiler.
Hvis ikke du ved hvor den forsvinder hen, kan det jo være svært at gætte
på problemet.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Niels B

Dato : 21-09-05 14:51

> Så vidt jeg kan se, brænder den ikke olien af - der er ikke sort
> udstødningsrøg, men den drypper ganske lidt et sted omkring forreste
> kædehjul - dog ikke nok til at der kan forsvinde en halv liter den vej ud.

Der tog jeg vist fejl! Jeg prøvede at give den fuld gas et par gange, og
minsandten om der ikke kom en fin blå røgsky ud! Det var jo ikke så godt,
så jeg må vel til at skille maskineriet ad

ØV! Men godt sæsonen snart er forbi så...

Mvh. Niels

Fra : Niels B

Dato : 21-09-05 19:26

Niels B wrote:

> [...]
> så jeg må vel til at skille maskineriet ad

> ØV! Men godt sæsonen snart er forbi så...

Men hvad kan egentlig bedst betale sig - at finde en motor der ikke har
gået så vanvittig langt, eller at give den gamle en hovedrenovering?

Fra : Hekto

Dato : 21-09-05 23:52

In article <dgrofm$isf$1@abbeden.bunk.cc>, nielses-
> [...]
> minsandten om der ikke kom en fin blå røgsky ud! Det var jo ikke så godt,
> så jeg må vel til at skille maskineriet ad

Prøv lige kompressionen, eller om det kunne være olityvene ved
ventilerne.

Fra : Niels B

Dato : 22-09-05 07:16

Hekto wrote:

> Prøv lige kompressionen, eller om det kunne være olityvene ved
> ventilerne.

Det lyder som et godt sted at starte, det må jeg lige kigge på i weekenden

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-09-05 07:31

> Det lyder som et godt sted at starte, det må jeg lige kigge på i
> weekenden

Hej Niels

Generelt siger man, at hvis den ryger mest når du giver gas, så er det
stempelringene og hvis den ryger mest efter en lang motorbremsning, så er
det olietyvene. Men en kompressionstest er altid et godt sted at starte hvis
en motor skal dømmes "ude".

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Niels B

Dato : 22-09-05 09:41

> [...]

> det olietyvene. Men en kompressionstest er altid et godt sted at starte hvis

Den ryger når jeg giver gas. Jeg prøvede først at køre motoren godt op i
omdrejninger, og der skete ikke noget, så prøvede jeg at speede motoren op
igen fra tomgang, og så kom der en større røgsky der ledte tankerne hen
til noget i stil med en to-takter.

jeg har ikke lige bemærket om den ryger under motorbremsning, men jeg må
lige prøve at tage en lille køretur efter arbejdet i dag og så lige holde
øje med det.

/Niels

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-09-05 09:37

Hekto wrote:
> In article <dgrofm$isf$1@abbeden.bunk.cc>, nielses-
> messengerFJERNDETTE@hotmail.com says...

> Prøv lige kompressionen, eller om det kunne være olityvene ved
> ventilerne.

Er der ikke en venlig sjæl der kan linke til et billede af disse
tyveknægte og deres placering i topstykket? Har stadig ikke fattet hvor
de sidder (og konens XJ'er har et kriminelt olieforbrug der skal rettes
til vinter). Hvad er den engelske betegnelse? "Oilthiefs" gav godt nok
en af de sjældne google onehits, men linket hjalp mig ikke meget

--
vh
Torben

Fra : Bjørn S

Dato : 22-09-05 08:50

Torben Scheel wrote:

> [...]
> til vinter). Hvad er den engelske betegnelse? "Oilthiefs" gav godt nok
> en af de sjældne google onehits, men linket hjalp mig ikke meget

Har ikke lige et billede for hånd, men forsøg med noget ala "valve stem
oil seal" , som jeg lige slo op i en motormanual her på arbejde.
Ventilen sidder jo igennem topstykket. På den side du ser når du åbner
dækselet er det toppen af ventilstammen du ser under knasten. Den bliver
holdt på plads af en ventillås, en kappe, og under denne sidder
ventilfjæderen som får den til at returnere når knasten er fri. Indenfor
ventilfjederen sidder olietyven, som skraber ventilstammen ren for olie.
Got the point ?

Når du skal skifte den er det også et fif til det, for at slippe at
afmontere topstykke kan du sette trykluft på cylinderen via
tændrørshullet. Jeg gør det via et gammelt tændrør som jeg har knust bort
porcelenet fra, og sølvloddet en trykluft-tilkobling på. Så skal man bare
sikre sig at stempelet står i bund, og begge ventiler aflastet, så er det
bare at åbne for luften, og ventilene bliver stående, også efter du piller
fjedrene af.

--
/Bjørn

Fra : CL

Dato : 22-09-05 13:38

> [...]
> bare at åbne for luften, og ventilene bliver stående, også efter du piller

Ekstra fif lad stemplerne stå i top så ,
hvis den midster trykket falder ventilerne ikke ned i cylinderen,

VH
Carsten

Fra : Bjørn S

Dato : 22-09-05 16:22

CL wrote:

> Ekstra fif lad stemplerne stå i top så ,
> hvis den midster trykket falder ventilerne ikke ned i cylinderen,

Jo, men så har du pludselig en luftdrevet motor, ihvertfald en halv
omgang
Og uden tryk på, kan du ikke trykke ned fjedrene og få låsene af/på.
Hele operationen tager ikke mere end 5 minutter pr. ventil, og det bør
man da ha luft nok til, med mindre der er meget stor lækage forbi
ventiler eller stempelringe, så kan man jo aligevel ligsågodt skille
skidtet ad

--
/Bjørn

Fra : CL

Dato : 23-09-05 04:41

"Bjørn S" <bjosko@RemOveyahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> da ha luft nok til, med mindre der er meget stor lækage forbi ventiler
> eller stempelringe, så kan man jo aligevel ligsågodt skille skidtet ad

Hej den drejer aldrig rundt hvis stemlerne står på top mærket.
Ang tryk var det mere hvis der sprang et spændebånd etc.
V.H
Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 08:04

CL skrev i meddelelsen <43337985$0$159$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>"Bjørn S" <bjosko@RemOveyahoo.com> skrev i en meddelelse

>Hej den drejer aldrig rundt hvis stemlerne står på top mærket.
>Ang tryk var det mere hvis der sprang et spændebånd etc.

Da jeg brugte løsningen for at skifte ventilfjedre på XJ6'en var der nu
heller ikke med at holde stemplet i top, (nu er der selvsagt nogen træghed i
en 4 liter 6 cylindret motor). Vil man være helt sikker, så kunne man jo
lige sikre krumtapenden med en topnøgle til et fast punkt.

mvh
Orla

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-09-05 09:12

Bjørn S wrote:

> [...]
> man bare sikre sig at stempelet står i bund, og begge ventiler aflastet,
> så er det bare at åbne for luften, og ventilene bliver stående, også

Der begynder at tegne sig et billede - takker. Eneste grund til at
afmontere topstykket er altså for at undgå at tabe ventilerne ned i
cylinderen, og det kan klares ved at lave kompressionstryk. Selve
simmerringen er (naturligvis) tilgængelig ovenfra, når ventilfjederen er
pillet af. Correct me if I'm wrong

--
vh
Torben - der nok alligevel køber en erstatningsmotor til fruen i stedet

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-09-05 09:07

> [...]
> rettes til vinter). Hvad er den engelske betegnelse? "Oilthiefs" gav
> godt nok en af de sjældne google onehits, men linket hjalp mig ikke

Det er basalt set bare en simmering, og på indsugningssiden skal den sørge
for at olie fra topstykket ikke blivet hevet ind i indsugningen. Under
motorbremsning vil der være et kraftigt undertryk i indsugningen, og hvis
simmeringen ikke er i orden, så kan undertrykket trække olie gennem den,
hvorefter det ryger ind i cylinderen og bliver forbrændt.

Fandt lige en tilfældig skitse over et sæt ventiler og 'olietyvene' har
nummer 92049:
http://jimrace.com/faq/fiche_images/images/eng_valve_assy.jpg

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-09-05 16:57

> rettes til vinter). Hvad er den engelske betegnelse? "Oilthiefs" gav
> godt nok

Valvestem oil seals

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-09-05 09:14

Torben Scheel wrote:

> [...]
> til vinter). Hvad er den engelske betegnelse? "Oilthiefs" gav godt nok
> en af de sjældne google onehits, men linket hjalp mig ikke meget

Tillægsspørgsmål - er det dem der også kaldes paraplyer?

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 08:36

Torben Scheel skrev i meddelelsen <4333b850$1@news.carlbro.dk>...

>Tillægsspørgsmål - er det dem der også kaldes paraplyer?

Jup ! Og vær opmærksom på, (din idé om motorskifte), at de faktisk har det
værst når motoren i længere perioder ikke bliver brugt. Gummiet "hærder" op,
og tætningsvirkningen aftager. Det er faktisk set, at de revner helt, og
ligger som stumper ved bunden af ventilfjederen. Varmen i topstykket ælder
også generelt paraplyerne, dertil kommer slid fra ventilstammerne, og efter
en 8 - 10 år skal man ikke forvente fuld funktion af paraplyerne.

mvh
Orla

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-09-05 11:31

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> også generelt paraplyerne, dertil kommer slid fra ventilstammerne, og efter
> en 8 - 10 år skal man ikke forvente fuld funktion af paraplyerne.

Valget står mellem minimum at hone, ordne dårligt skifte til frigear
(skiftegaffel?) og skifte paraplyer + smukkesering af en ret iret motor
eller at købe en pæn, efter sigende velfungerende motor, der nok skal
have nye paraplyer. Prisen lander vel på ~270 euro med levering.

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 22-09-05 10:17

> [...]
> minsandten om der ikke kom en fin blå røgsky ud! Det var jo ikke så godt,
> så jeg må vel til at skille maskineriet ad

Det kunne jo være det bare var olietyvene ved ventilerne. Check lige
kompressionnen.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-09-05 05:41

> [...]
> stil med en halv liter pr. 100 km (og jeg overdriver ikke!) - det er
> lidt voldsomt efter min smag, så jeg må nok til at pille lidt ved

Hej Niels

Her kommer et godt råd: Hvis ikke du har prøvet at rode med motorer før, så
skift hele motoren! En komplet motor koster ingen penge i Tyskland. Jeg har
set en komplet GS 450 motor gå for 80kr (11,5?) på ebay. Hvis din motor er
en GSX 400 motor (2 cyl.) kan du bruge GSX 400, GS 450 og GS 500 E motorer
(kontakt lige Morten Juel for at få det bekræftet!). Køb en god og billig en
(under 1500kr) og skift den ud. At skifte en MC motor ud er meget nemt. Jeg
ville dog bade de bolte som forrørene er boltet på topstykket med i WD eller
Caramba i en uge eller to, da de kan sidde fantastisk godt fast!

Led efter efter en motor her:
http://motors.listings.ebay.de/Motoren-komplett_Suzuki_W0QQfcclZ1QQfclZ3QQfromZR4QQfrppZ50QQfsooZ1QQfsopZ1QQsacatZ88482QQsocmdZListingItemList

For lige at skræmme dig væk fra motor renoveringen:
Opboring: 2 x 440kr +M
Stempler 2 x 1800kr
Pakningssæt 500kr
plus arbejdet, plus eventuelle fejl der skal rettes når du har adskilt
motoren. Hvis du ikke ved hvad du laver er en motorrenovering ikke
anbefalelsesværdigt.

Fra : Niels B

Dato : 22-09-05 07:06

> [...]
> ville dog bade de bolte som forrørene er boltet på topstykket med i WD eller
> Caramba i en uge eller to, da de kan sidde fantastisk godt fast!

Hej Jens

Tak for dit råd, det lyder straks mere overkommeligt for en n00b som mig

Da jeg, som du nok kan høre, er helt grøn i MC-verdenen, har jeg heller
ikke den store erfaring med at købe reservedele over nettet. Sagen er den,
at jeg købte min GSX over dba.dk, hvor jeg fik at vide, at den højst
sandsynligt havde kørt de 26.000, som klokken viste, men at ville være ret
usandsynligt, at den havde kørt 126.000... Dum som jeg er, satsede jeg på,
at det nok passede meget godt, for resten af cyklen var vældig pæn og
nyistandsat, men her 500 km og 1½ liter olie senere er jeg så småt begyndt
at tvivle på om det kilometertal nu også er så reelt endda.

Det jeg så spekulerer på nu er, at hvis man køber over nettet, så kan jeg
vel risikere at købe katten i sækken igen? Er der nogle ting man skal være
specielt opmærksom på ved køb på ebay, eller er det bare at bede til at
man ikke bliver taget ved næsen?

Kunne ikke finde Morten i brugerlisten, kan du ikke lige sende mig hans
e-mail?

Mvh. Niels

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-09-05 07:24

> [...]

> jeg vel risikere at købe katten i sækken igen?

> Kunne ikke finde Morten i brugerlisten, kan du ikke lige sende mig

Hej Niels

Mortne Juel har e-mail add : x snabela starchild punktum dk
Grunden til jeg skriver hans email lidt kryptisk er at han ellers får en del
spam.

Når du køber en mc er km tallet altid et gæt. Min egen offroader fra 1985
viser f.eks. 39.000km på klokken, men det er et speedometer jeg selv har sat
på. Da jeg købte den virkede speedometersnekken ikke, og motoren er ikke den
originale Så den kan nemt have rundet et par 100.000km. Man skal gå
efter udseende, motorgang, OLIEFORBRUG og "mave-fornemmelsen".

Når du køber en hvilken som helst motor er det et sats! Den skal høres i
gang og testkøres før man kan sige god for den. Det er dog sjældent muligt.
Hvis du køber en på ebay skal du stole på sælger. Man kan så på ebay hvor
mange handler sælger har lavet, og derfor vurdere hvor troværdig han er.

Jeg har lavet en guide til hvordan man handler her:
http://www.pmc.dk/ebay.htm

Hvis du slet ikke magter det selv, så kender jeg måske en der gider købe en
for dig på provisions basis. Skriv da til:
bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk Der skal ikke slettes noget.

Et par hurtigte spørgsmål:
En din GSX'er den to cyl version? Der findes også en Suzuki GSX 400 F af ca.
samme årgang.
Hvor i lander holder du til?

Fra : Niels B

Dato : 22-09-05 07:32

> Et par hurtigte spørgsmål:
> En din GSX'er den to cyl version? Der findes også en Suzuki GSX 400 F af ca.
> samme årgang.

Ja, det er den tocylindrede med 8 ventiler (billede af modellen på min
profil - Niels B) Så vidt jeg har studeret mig frem til, er det GSX 400 E
modellen.

> Hvor i lander holder du til?

Jeg bor i Odense

Fra : Hekto

Dato : 22-09-05 10:22

In article <433235da$0$49020$14726298@news.sunsite.dk>,
bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk says...
> Hvis din motor er
> en GSX 400 motor (2 cyl.) kan du bruge GSX 400, GS 450 og GS 500 E motorer

På nær topstykket på GS500, da forrørene vender lige frem; men på de
andre går lidt ud til siden.
Resten passer lige over.

Problemet med rørene kan man nok hekse sig lidt ud af.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-09-05 17:00

> På nær topstykket på GS500, da forrørene vender lige frem; men på de
> andre går lidt ud til siden.

Nåre ja. Da GS 500'eren har det brede stel er der ikke noget stelrør mellem
forrørene.