/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15833
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
FORD Cosworth/Pinto 2,4L rallymotor???
Fra : Søren A.


Dato : 20-09-05 17:40

Hej NG,

Jeg er spritny herinde, men håber I gider ofre lidt tid på at fortælle mig
lidt om subj.? Jeg læste engang i et svensk bilblad (Bilsport) at der
findes en 2,4L R4 motor, der visnok blev brugt i Ford Sierra Cosworth
rallybilerne i starten af 90´erne. Er der nogen hér der kan fortælle noget
om den motor? Hvad er forskellen fra en alm DOHC 2,0L, både boring &
slaglængde, eller er det en helt anden motorblok?

Hvis nogen ligefrem ved hvor der ligger sådan en fætter & flyder i et
hjørne, er jeg helt klart interesseret i at investere lidt tid & penge i at
få lidt mere moment i den gamle ´92 GT

På forhånd tak for hjælpen

--

Søren A
Kbh.Ø.
dsl67377@*fjerndette*tv2mail.dk



 
 
Casper R (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Casper R


Dato : 20-09-05 19:41

Hej

> Jeg er spritny herinde, men håber I gider ofre lidt tid på at fortælle mig
> lidt om subj.? Jeg læste engang i et svensk bilblad (Bilsport) at der
> findes en 2,4L R4 motor, der visnok blev brugt i Ford Sierra Cosworth
> rallybilerne i starten af 90´erne. Er der nogen hér der kan fortælle
noget
> om den motor? Hvad er forskellen fra en alm DOHC 2,0L, både boring &
> slaglængde, eller er det en helt anden motorblok?

Kan huske at et engelsk firma der hed "brooklyn" lavede en 2,4 konversion
men det var til 2,0 dohc 16v turbo motoren. I england kan du dog købe en 2,4
pinto
Prøv at kikke lidt på denne her side om info om pinto'n
https://www.burtonpower.com/

> Hvis nogen ligefrem ved hvor der ligger sådan en fætter & flyder i et
> hjørne, er jeg helt klart interesseret i at investere lidt tid & penge i
at
> få lidt mere moment i den gamle ´92 GT

Tror jeg ikke du skal regne med at finde da mange af de gamle mk1 escorter
og de få mk2'ere der er tilbage er kommet ud og køre race og manøvre kørsel,
så disse motorer er ret eftersete.

Hvis du vil have nogle flere heste, skal du måske prøve at se efter et
turbosæt til den motor du selv har da der svjv ikke er gjort det store i
tuning til den. Men jeg mener faktisk at din blok kan bruges med et cossie
topstykke og så bliver det jo straks mere spændene
Prøv også at høre på www.powerpage.dk hvis du tænker på hva muligheder du
har for at få mere moment ud af din bil, da der sikkert er nogle derinde der
har gjort det før.
--


/CasperR
/89' RST



Søren A. (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Søren A.


Dato : 21-09-05 21:47

Casper R wrote:
> Hej
>
>> Jeg er spritny herinde, men håber I gider ofre lidt tid på at
>> fortælle mig lidt om subj.? Jeg læste engang i et svensk bilblad
>> (Bilsport) at der findes en 2,4L R4 motor, der visnok blev brugt i
>> Ford Sierra Cosworth rallybilerne i starten af 90´erne. Er der
>> nogen hér der kan fortælle noget om den motor? Hvad er forskellen
>> fra en alm DOHC 2,0L, både boring & slaglængde, eller er det en helt
>> anden motorblok?
>
> Kan huske at et engelsk firma der hed "brooklyn" lavede en 2,4
> konversion men det var til 2,0 dohc 16v turbo motoren. I england kan
> du dog købe en 2,4 pinto
> Prøv at kikke lidt på denne her side om info om pinto'n
> https://www.burtonpower.com/
>
>> Hvis nogen ligefrem ved hvor der ligger sådan en fætter & flyder i et
>> hjørne, er jeg helt klart interesseret i at investere lidt tid &
>> penge i at få lidt mere moment i den gamle ´92 GT
>
> Tror jeg ikke du skal regne med at finde da mange af de gamle mk1
> escorter og de få mk2'ere der er tilbage er kommet ud og køre race og
> manøvre kørsel, så disse motorer er ret eftersete.
>
> Hvis du vil have nogle flere heste, skal du måske prøve at se efter et
> turbosæt til den motor du selv har da der svjv ikke er gjort det
> store i tuning til den. Men jeg mener faktisk at din blok kan bruges
> med et cossie topstykke og så bliver det jo straks mere spændene
> Prøv også at høre på www.powerpage.dk hvis du tænker på hva
> muligheder du har for at få mere moment ud af din bil, da der sikkert
> er nogle derinde der har gjort det før.

Hej Casper, tak for et par brugbare link.. Jeg har gemt dem til senere
gennemtygning Min plan er at undgå turbo, da det vist ikke ligefrem er
særlig nemt at få igennem syn mere :-/



hornsved@post6.tele.~ (21-09-2005)
Kommentar
Fra : hornsved@post6.tele.~


Dato : 21-09-05 09:19

Jeg håber ikke den motor du refererer til har noget med den gamle Ford
Pinto at gøre?
Da jeg for mange år siden var udvekslingsstudent i USA havde min
værtsfamilie, som én af flere biler, en 2,4 Pinto.
Dengang var bilen USA's svar på Mascot'en, dog med den forskel at
Mascot'en var en genial konstruktion, hvor Pinto'en nærmest var
håbløs. Bilen var ca. på størrelse med en samtidig Taunus, men pga.
en stærkt hældende bagrude og en kardantunnel, der næsten fyldte
hele kabinen, var pladsudnyttelsen ikke meget bedre en i føromtalte
Mascot. Køreegenskaberne med stiv bagaksel og bladfjedre, mindede lidt
om en gammel Land-Rover - på den ufede måde. Et indtryk, der blev
forstærket af den manglende servostyring.
Motoren var, på trods af sine 2,4 liter slagvolumen, dårligt istand
til at slæbe bilen i 4. gear (man. gearkasse). Har desværre ikke data
på motoren, men da det er en ældgammel US-konstruktion, må det være
noget med støbejern og stødstænger.
Da Pinto'en blev udskiftet til fordel for en 1,6 Rabbit (Golf I) aut..
føltes det som at komme fra en sæbekassebil til en Ferrrari.
Jeg kan umuligt forestille mig at der skulle kunne komme en fornuftig
rallymotor ud af en bunke jern, som har siddet i en Ford Pinto.

Mvh
Hornsved


Søren A. (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Søren A.


Dato : 21-09-05 21:43

hornsved@post6.tele.dk wrote:
> Jeg håber ikke den motor du refererer til har noget med den gamle Ford
> Pinto at gøre?
> Da jeg for mange år siden var udvekslingsstudent i USA havde min
> værtsfamilie, som én af flere biler, en 2,4 Pinto.
> Dengang var bilen USA's svar på Mascot'en, dog med den forskel at
> Mascot'en var en genial konstruktion, hvor Pinto'en nærmest var
> håbløs. Bilen var ca. på størrelse med en samtidig Taunus, men pga.
> en stærkt hældende bagrude og en kardantunnel, der næsten fyldte
> hele kabinen, var pladsudnyttelsen ikke meget bedre en i føromtalte
> Mascot. Køreegenskaberne med stiv bagaksel og bladfjedre, mindede lidt
> om en gammel Land-Rover - på den ufede måde. Et indtryk, der blev
> forstærket af den manglende servostyring.
> Motoren var, på trods af sine 2,4 liter slagvolumen, dårligt istand
> til at slæbe bilen i 4. gear (man. gearkasse). Har desværre ikke data
> på motoren, men da det er en ældgammel US-konstruktion, må det være
> noget med støbejern og stødstænger.
> Da Pinto'en blev udskiftet til fordel for en 1,6 Rabbit (Golf I) aut..
> føltes det som at komme fra en sæbekassebil til en Ferrrari.
> Jeg kan umuligt forestille mig at der skulle kunne komme en fornuftig
> rallymotor ud af en bunke jern, som har siddet i en Ford Pinto.
>
> Mvh
> Hornsved

Jeg tror vi kan udelukke dén model *G* Det jeg har hørt om
rally-pinto-motorerne er 600 til +900hk (Med en motherofall turbo
selvfølgelig)..



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409242
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste