Snydt ved privat handel
Fra : Bob

Dato : 20-09-05 15:27

Jeg har købt en Peugeot 405 GDR fra 90, og sælger har har sagt at den har
kørt 222000 km, og det står der også på speedometeret. Men så ser jeg at der
er en mærke i motorrummet, hvor der står at tandremmen er skiftet ved 397000
km i 2001, det passer sgu ikke helt sammen med det han sagde, og det som der
stod i annoncen. Der står i slut seddel at den har kørt 222000 km, og jeg
har ikke omreg. den endnu, men har skrevet i slutseddelen, at det bliver
gjort på torsdag. Men nu er jeg kommet i tvivl om jeg overhoved vil have
den, da den har kørt en del mere end skrevet. Så kommer spørgsmålet: kan man
lade handlen gå tilbage?

Hilsen Robert

Fra : Peter

Dato : 20-09-05 15:35

"Bob" <test@test.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil have den, da den har kørt en del mere end skrevet. Så kommer
> spørgsmålet: kan man lade handlen gå tilbage?

Ja det kan formentlig godt. Få undersøgt om det er rigtigt at den har kørt
så langt og reklamer (dvs. klag) skriftligt over for sælger med det samme!

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-09-05 15:41

Bob wrote:
> [...]
> den, da den har kørt en del mere end skrevet. Så kommer spørgsmålet: kan man

Prøv i dk.videnskab.jura, der ved de en masse om den slags. Jeg er dog
overbevist om at sælger har begået svig og at du derfor kan lade
handlen gå tilbage, men få det hellere bekræftet.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Bob

Dato : 20-09-05 15:57

Jeg har lige ringet til manden, han var meget overrasket, han anede ikke at
den havde gået så meget. Men nu vil han ringe til ham han købte den af, og
høre hvad han har at sige. Underlig nok så tror jeg faktisk at han "også"
blev snydt, da han handlede i sin tid (feb. 2005). Han virker som en meget
ærlig mand, indtil andet er bevist.

/Robert

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 20-09-05 16:08

Bob <test@test.dk> skrev:
>Jeg har lige ringet til manden, han
> [...]

Hvilken slutseddel har i brugt, den fra FDM, der er der et punkt
hvorpå sælger kan afkrydse om der er km-garanti, hvis der er
dette, er det jo lige til, handlen kan ophæves, pga rimelig
mistanke om km fusk.

Husk nu, stol aldrig på andre end dig selv, det kan jo også være
han har opdaget han har købt katten i sækken, og derfor skynder
sig at skille sig af med liget.

Kort og godt forlang at handlen skal gå tilbage, ellers begynder
du bare at true med politi, retssager, advokater, rockere og alt
andet godt fra vores lille samfund.

Det ville jeg i hvert fald gøre

Fra : Bob

Dato : 20-09-05 16:24

Slutseddelen var fra Bilbasen, og der står under Bil-stand - km-stand at den
har kørt 222000 km, men nu vil jeg vente til han ringer igen, og tager den
derfra.

/Robert

Fra : Henning

Dato : 20-09-05 15:51

On Tue, 20 Sep 2005 16:26:36 +0200, "Bob" <test@test.dk> wrote:

> [...]
>km i 2001, det passer sgu ikke helt sammen med det han sagde, og det som der

Har sælger specifikt sagt at "bilen" har kørt 220.000, eller har han
sagt at "motoren" har kørt 220.000km? Motoren kan sagtens være skiftet
- eller sælger kan have købt bilen brugt og ikke vidst bedre?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 20-09-05 16:27

> Har sælger specifikt sagt at "bilen" har kørt 220.000, eller har han
> sagt at "motoren" har kørt 220.000km? Motoren kan sagtens være skiftet
> - eller sælger kan have købt bilen brugt og ikke vidst bedre?

At man udskifter motoren er i mine øjne ingen undskyldning for at stille km
tilbage på en bil. Resten af bilen har jo stadig trillet alle de km...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 20-09-05 16:26

> [...]
> gjort på torsdag. Men nu er jeg kommet i tvivl om jeg overhoved vil have
> den, da den har kørt en del mere end skrevet. Så kommer spørgsmålet: kan

Mega surt der...

Problemet med at lade handlen gå tilbage er, at du som køber skal kunne
bevise(i retten måske) at sælger har været opmærksom på manglen(i dette
tilfælde forkert km), og derfor bevidst har været ude på at snyde dig...

Umildbart vil jeg mene at enhver som køber brugt bil på et eller andet
tidspunkt undersøger hvor gammel tandremmen er(gjorde du selv). Så det må
sælger også have gjort, så derfor synes jeg det virker underligt hvis han
ikke selv har opdaget det klistermærke i motorrummet...

Jeg har selv fået en handel til at gå tilbage på en bil, dog uden det endte
i retten eller noget, netop ved at bevise at sælger simpelthen måtte have
været opmærksom på fejlen...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : HKN

Dato : 20-09-05 16:40

"Bob" <test@test.dk> wrote in message
> [...]
> vil have den, da den har kørt en del mere end skrevet. Så kommer
> spørgsmålet: kan man lade handlen gå tilbage?

Man kan jo også tjekke km hos bilsyn, da de registrerer km ved hvert syn.

kan du da få bekræftet nogenlunde hvornår denne "justering" har fundet
sted,
og dermed om det er sælger, eller ejeren før, der har snydt.

Mvh
Henrik

It has removed 8 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Bob

Dato : 20-09-05 17:01

Jeg har lige snakke med ham, og han havde ringet til ham han havde købt den
af, og han sagde at motoren var blevet skiftet.
Og det havde han ikke fortalt til ham jeg købte den af, men da han er en
reel mand, vil han godt tage bilen tilbage.

/Robert

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 20-09-05 17:09

Bob <test@test.dk> skrev:

> [...]
>Og det havde han ikke fortalt til ham
>jeg købte den af, men da han er en
>reel mand, vil han godt tage bilen tilbage.

Det lyder ok, godt du fandte ud af det, men fatter altså ikke
rigtigt hvordan det kan være at hvis selve bilen kun er gået ca
250000 km, og motoren så smutter da lægger man en motor i der har
gået mindst dobbelt så langt. Lyder som rent volapyk i mine øre.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-09-05 18:17

Jakob Skovgaard wrote:
> [...]
> 250000 km, og motoren så smutter da lægger man en motor i der har
> gået mindst dobbelt så langt. Lyder som rent volapyk i mine øre.

Som jeg forstår det så er det også omvendt... at bilen har kørt 400+kkm
men motoren har kun kørt måske 220kkm. da den i 2001 fik skiftet tandrem
med km-stand på 390kkm, den er så mellem 2001 og feb. 2005 (hvor tidl.
ejer vist købte den) fået skiftet motor og sikkert i samme ombæring
ændret km-stand (eller simpelthen bare flyttet det nye gamle speedometer
sammen med motoren over i bilen) og dermed 'fusket' med hvor langt
motoren (og måske gearkassen i samme ombæring) har kørt.

Der findes folk der mener at km-tælleren bør vise hvor langt motoren har
kørt hvilket nok er årsagen til at den er stillet tilbage.

Men det er da lidt rart at høre at der findes fornuftige mennesker

Thomas

Fra : Klaus G.

Dato : 20-09-05 17:10

> [...]
> Og det havde han ikke fortalt til ham jeg købte den af, men da han er en
> reel mand, vil han godt tage bilen tilbage.

Så lad den gå tilbage... Guderne må vide hvad der ellers kan være fusket med
så!

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 20-09-05 19:36

> [...]
> Og det havde han ikke fortalt til ham jeg købte den af, men da han er en
> reel mand, vil han godt tage bilen tilbage.

Det kan godt være motoren er skiftet, men hvordan hænger det sammen med
speedometeret? Det er måske også skiftet?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-09-05 19:41

"Henrik B." skriver:

> Det kan godt være motoren er skiftet, men hvordan hænger det sammen med
> speedometeret? Det er måske også skiftet?

Kan det være at det kun kan vise 5 cifrede km ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-09-05 10:43

Klaus G. wrote:

> Problemet med at lade handlen gå tilbage er, at du som køber skal kunne
> bevise(i retten måske) at sælger har været opmærksom på manglen(i dette
> tilfælde forkert km), og derfor bevidst har været ude på at snyde dig...

Nej, det er ikke korrekt. Hvis han vil bruge som argument at sælger
har begået svig skal han bevise at sælger vidste eller burde vide at
bilen har kørt mange flere kilometer end de angivede.

Men uanset, vil han kunne lade handelen gå tilbage da vare ikke er i
væsentligt samme stand som som det der blev aftalt.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter Larsen

Dato : 21-09-05 15:13

Bob wrote:

> [...]
> vil have den, da den har kørt en del mere end skrevet. Så kommer
> spørgsmålet: kan man lade handlen gå tilbage?

Spørg bilsyn..

de notere det ned hver gang bilen er til syn..

--
Regards, Peter Larsen

Fra : Lillian Hansen

Dato : 22-09-05 02:04

Hej med dig BOB .
Jeg har selv en peugeot 405 1,8 I fra 1994 som jeg dengang gav 48.000 kr.
for og som nu har kørt 273,400 km ,jeg har fået den synet den 21/9 sidste
år uden anmærkninger ,og jeg købte bilen den 8/10 2002 og har været rigtig
glad for den ,og jeg fik ny tandrem i den 20/6 2003 og den er 100% i orden
over alt ,jeg vil kun sælge den nu eftersom , jeg er alene for, at kunne
købe en mindre bil da jeg ikke har brug for så stor en vogn.så hvis du
stadig gerne vil have en sådan bil ,hvor du kan stole på at oplysningerne
passer så er du velkommen til at kontakte mig på telefon 60 66 50 02 Jeg
købte den i sin til ved Østbirk auto .Jeg har lige sat den ind på bilbasen i
dag .hvis du vil se foto af den .
venligst Lillian Hansen

Fra : Lillian Hansen

Dato : 22-09-05 02:18

undskyld jeg fik skrevet forkert det var ikke bilbasen men www.autocom.dk
jeg satte min til salg på. venlig hilsen L Hansen Horsens.