/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15833
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Exit Kadett - langt indlæg
Fra : robolasse


Dato : 19-09-05 12:29

Grundet familieforøgelse skal mig og min kæreste købe en ny bil. Det
bliver, bestemt af de økonomiske rammer, en eller anden japansk
arbejdshest fra midthalvfemserne. Det er ikke så interessant.

Det jeg ville skrive om er den bil vi har nu, en 79´er Opel Kadett
City, og som vi nok skal sælge hvis ikke jeg kan få min kæreste
overtalt til bare at afmelde den. (Kan ses her:
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10375 )

Jeg ser ikke frem til at skille mig af med den, idet jeg på en
fuldstændig irrationel måde nyder at køre rundt i den.

Betjening:
I kabinen er der kun lige knapper til det mest nødvendige. Til
gengæld er der manuel choker og manuelt lys. Aircondition? Man åbner
to dæksler foran på bilen, så suges der luft, og engang i mellem et
blad fra et træ, op i kabinen. Radioen er naturligvis i mono, og skal
indstilles konstant for at holde på en station. Det kræver også at
man selv trækker antennen ud først. Kan ikke bruges over 60 km/h på
grund af motorlarmen. Varmeapparatet kan indstilles på kold, lidt
varm, og meget varm.

Håndtering på vejen:
Jeg ser ikke frem til sidde indkapslet i en moderne bils kabine, med
servostyring og med langt lavere føling med vej og fart end i en
Kadett. I en Kadett mærker man vejens beskaffenhed gennem
affjedringen. Man mærker farten gennem vindmodstandens og motorens
larm. Man mærker hvad et sving egentlig fysisk betyder for en bils
masse. Man lærer at bremse hårdt indtil udskridningspunktet. Og man
kan derfra levende forestille sig hvad der kunne ske i en kritisk
situation. Takket være baghulstrækket er forvognen ud over der hele
når der bare er en lille smule glat på vejen. Så er det ligesom at
styre en fyldt indkøbsvogn, eller et stykke sæbe på et vådt gulv.

Kadetten kan vende på en tallerken. Jeg bliver gang på gang
overrasket over nyere bilers store vendecirkel. At parallelparkere i
den går som en leg, og den smutter ind alle steder.

På motorvejen er den ved 120 km/h som suget ned på vejen, og ligger
mere stabilt end på en landevej. Til gengæld kan man glemme alt om
trailere, det umuliggør dens gamle 1.2 liter-motor.

Vedligeholdelse:
På grund af den simple teknik er nye dele og reparation af Kadetten
rørende billig. Det skal så lige siges at vi har et eksemplar som de
tidligere ejere holdt ret godt. Motoren er nærmest uopslidelig. På et
tidspunkt gjorde vores mekaniker os opmærksom på at køleren nærmest
ikke virkede, lamellerne forstøvede nærmest når man rørte ved dem.
På trods af det havde vi kørt flere ture fra Århus ned til Tyskland
på motorvejen, hvor motoren godtnok blev lidt varm, men ikke
faretruende nær det røde felt. Der er ingen elektronik i motoren der
kan gå i stykker og karburatoren blev indstillet af mekanikeren på et
par minutter.

Hvad er der blevet skiftet de tre år vi har haft bilen?
-køleren
-bremserne
-udstødningen
-Batteriet
-bagskåle (mest på grund af synsmandens hysteri)
-én fjeder
-platinerne
-luftfilteret

Alt det har måske kostet os 17.000

Rust:
Undervognsbehandling er påkrævet. Ellers har jeg set biler fra de
tidlige 90´ere der ruster hurtigere end Kadetten.

Miljøet:
Desværre kan den ikke køre på blyfri benzin. Til gengæld kører den
- på papiret - 19 km på literen.

Sikkerhed:
Der er ingen tvivl om at en Kadett har lidt det samme sikkerhedsniveau
som en skotøjsæske. Eller en coladåse. Der er selvf.
sikkerhedsseler, men jeg ville ikke bryde mig om at se en crashtest på
den. Der er ingen ABS, ved en panikopbremsning ville man skride ud.
Der er ingen ESP. Ingen airbags. I en alvorlig ulykke ville det være
slut hvis man sad i den bil. Og det ville ikke være et kønt syn.

Opsummering:
Sikkerhedsmæssigt glæder jeg mig naturligvis til en lidt modernere
bil. Men jeg har lært så meget om bilkørsel og hvad der sker rent
fysisk med en bil, at jeg nødig ville have været Kadetten foruden. Og
så ER det en charmerende lille bil. Jeg glæder mig ikke de fremtidige
mekanikerregninger, men ser frem til at kunne købe billigere 92
blyfri.


 
 
Klaus D. Mikkelsen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 19-09-05 13:04

robolasse skriver:
>
> Miljøet:
> Desværre kan den ikke køre på blyfri benzin.

Er du sikker ?

Min 79'er golf 1 gik fint på blyfri...


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-09-05 13:23

On Mon, 19 Sep 2005 14:04:05 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>robolasse skriver:
>>
>> Miljøet:
>> Desværre kan den ikke køre på blyfri benzin.
>
>Er du sikker ?
>
>Min 79'er golf 1 gik fint på blyfri...
>

Den skal have et skvæt blyholdig en gang imellem - ventilerne kan ikke
tåle det i længden. Desuden er det en 1.2S, som helst skal have 98
oktan for at give alle 60 vilde heste.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI
Men hunden er chippet

Klaus D. Mikkelsen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 19-09-05 14:01

Ivan Madsen skriver:
>
> Den skal have et skvæt blyholdig en gang imellem - ventilerne kan ikke
> tåle det i længden. Desuden er det en 1.2S, som helst skal have 98
> oktan for at give alle 60 vilde heste.

Okay, min goller havde ikke det problem (ej heller 60 vilde hete


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-09-05 16:26

Præcis. Det var også det vi fik af vide. Den kan godt køre på blyfrit, men
man kan ikke køre på letbenzin i længden


<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
news:labti15auvvm3iujqgs9t20bvcdpq1j7n6@4ax.com...
> On Mon, 19 Sep 2005 14:04:05 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
> <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>
> >robolasse skriver:
> >>
> >> Miljøet:
> >> Desværre kan den ikke køre på blyfri benzin.
> >
> >Er du sikker ?
> >
> >Min 79'er golf 1 gik fint på blyfri...
> >
>
> Den skal have et skvæt blyholdig en gang imellem - ventilerne kan ikke
> tåle det i længden. Desuden er det en 1.2S, som helst skal have 98
> oktan for at give alle 60 vilde heste.
> --
> Ivan Madsen,
> Xsara Week-end HDI
> Men hunden er chippet



Mogens (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 19-09-05 18:18

"robolasse" <writelasse@hotmail.com> wrote in message
news:1127129351.991000.42390@f14g2000cwb.googlegroups.com...

>Grundet familieforøgelse skal mig og min kæreste købe en ny bil. Det
>bliver, bestemt af de økonomiske rammer, en eller anden japansk
>arbejdshest fra midthalvfemserne. Det er ikke så interessant.
>Det jeg ville skrive om er den bil vi har nu, en 79´er Opel Kadett
>City, og som vi nok skal sælge hvis ikke jeg kan få min kæreste
>overtalt til bare at afmelde den.

Hvis du er så glad for den, hvorfor køber du så ikke blot
een mage til, rustfri:
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=8&id=11111111166112408&



Brian (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-09-05 19:02

Mogens wrote:

> Hvis du er så glad for den, hvorfor køber du så ikke blot
> een mage til, rustfri:
> www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=8&id=11111111166112408&

Jesus Christian - man kan jo få en Mercedes S-klasse eller Phaeton til samme
penge

Hvordan de så vil lægge afgift på den Kadett, er så noget helt andet...

/Brian



Jakob Jeppesen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 19-09-05 20:50

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse news:432ef2c5$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "robolasse" <writelasse@hotmail.com> wrote in message news:1127129351.991000.42390@f14g2000cwb.googlegroups.com...
>
>>Grundet familieforøgelse skal mig og min kæreste købe en ny bil. Det
>>bliver, bestemt af de økonomiske rammer, en eller anden japansk
>>arbejdshest fra midthalvfemserne. Det er ikke så interessant.
>>Det jeg ville skrive om er den bil vi har nu, en 79´er Opel Kadett
>>City, og som vi nok skal sælge hvis ikke jeg kan få min kæreste
>>overtalt til bare at afmelde den.
>
> Hvis du er så glad for den, hvorfor køber du så ikke blot
> een mage til, rustfri:
> www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=8&id=11111111166112408&

Ok - den er vist ret hidsig

men men men - det er jo ikke en Kadett C som tråden startede
med ...

/Jakob



Uffe Bærentsen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 19-09-05 22:23


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:432ef2c5$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Hvis du er så glad for den, hvorfor køber du så ikke blot
> een mage til, rustfri:
> www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=8&id=11111111166112408&

Ham dder har forkklædt den øse er dygtig.
Har dog en lumsk mistanke om at det er mere relevant med Corvette dele, end
Kadet dele der.

--
Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Freddy O. Christense~ (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Freddy O. Christense~


Dato : 20-09-05 13:58

> Jeg ser ikke frem til at skille mig af med den, idet jeg på en
> fuldstændig irrationel måde nyder at køre rundt i den.

Du nyder den af samme grund som jeg nød en city cirka et ½ år. Dejlig simpel
og ærlig. Ikke en masse bras og mekanik som pludseligt en dag gør dit liv
til en plage (se selv på mandagsbil.dk m.fl.).

Det er vel nøjagtig det samme der gør at man dapper rundt i en gammel Land
Rover (gør jeg nu da min amazon er immobil), eller tøffer på Harley.

Det gamle ordsprog "Keep it simple, stupid" gælder vel stadig?

Behold bilen (og skift evt. konen i stedet !!!
FOCs



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177600
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409241
Brugere : 218889

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste