/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Der bruges kølevæske
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 17-09-05 20:23

Min Focus C-max 2.0 TDI fik en god slat kølevæske ved 1000 km-eftersynet.
Nu kan jeg se, at den efter 10 000 mere, er tørstig igen. Kan jeg regne med
at den har en utæthed?, hvad der er mit gæt. Jeg mener ikke at der skal
forsvinde så meget. Den oser ikke det mindste, så det går ikke den vej.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




 
 
Mogens (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 17-09-05 20:26

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
news:432c6d0a$0$73060$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Min Focus C-max 2.0 TDI fik en god slat kølevæske ved 1000 km-eftersynet.
> Nu kan jeg se, at den efter 10 000 mere, er tørstig igen. Kan jeg regne
> med
> at den har en utæthed?, hvad der er mit gæt. Jeg mener ikke at der skal
> forsvinde så meget. Den oser ikke det mindste, så det går ikke den vej.


Den må ikke bruge noget - hvad siger garagegulvet. Pletter ?
--
Mvh Mogens
Sælges: '83 BMW 323i -> synet den 16. september 2005 uden anmærkninger !

Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk (reserveret)



Preben Riis Sørensen (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 17-09-05 21:46


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:432c6dec$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> news:432c6d0a$0$73060$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > Min Focus C-max 2.0 TDI fik en god slat kølevæske ved 1000
km-eftersynet.
> > Nu kan jeg se, at den efter 10 000 mere, er tørstig igen. Kan jeg regne
> > med
> > at den har en utæthed?, hvad der er mit gæt. Jeg mener ikke at der skal
> > forsvinde så meget. Den oser ikke det mindste, så det går ikke den vej.

Jeg gouterede første opfyldning, det kunne jo være at der var lidt luft der
skulle væk. Men ikke nu igen. Det er et problem at se dryp, idet den hele
tiden smider kondensvand fra AC'en. Men væsken er rødlig, så det vil vel
kunne ses, hvis man dupper med et stykke køkkenrulle. Det må jeg lige prøve,
men jeg skal forbi værkstedet for at få skiftet en pakning ved
bagrudeviskeren, så der vil jeg da lige konfrontere Ford med problemet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Uffe Bærentsen (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 17-09-05 23:46


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:432c6d0a$0$73060$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Min Focus C-max 2.0 TDI fik en god slat kølevæske ved 1000 km-eftersynet.
> Nu kan jeg se, at den efter 10 000 mere, er tørstig igen. Kan jeg regne
> med
> at den har en utæthed?, hvad der er mit gæt. Jeg mener ikke at der skal
> forsvinde så meget. Den oser ikke det mindste, så det går ikke den vej.

Håber ikke du kommer ud i det samme som jeg.
Sierra blev sur og slog sig på flasken.
Drak som jeg ved ikke hvad, op til 5 liter på under 100 km.
Det næste der skete, var så at der kom anden maskine i (t)øsen.
Nu er der så kun tilbage at få hende *1 til at gå pænt i tomgang.


*1: Biler må være afhunkøn, tænk bare på alle de udgifter........


Nå, hvad er det man siger:
You can't live with them, and tou can't live without them



--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Martin Johansen [600~ (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 18-09-05 08:09

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in
news:432c6d0a$0$73060$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Den oser ikke det
> mindste, så det går ikke den vej. --

Det kan du ikke regne med.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Thomas Rasmussen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 18-09-05 09:23

Preben Riis Sørensen wrote:
> Min Focus C-max 2.0 TDI fik en god slat kølevæske ved 1000 km-eftersynet.
> Nu kan jeg se, at den efter 10 000 mere, er tørstig igen. Kan jeg regne med
> at den har en utæthed?, hvad der er mit gæt. Jeg mener ikke at der skal
> forsvinde så meget. Den oser ikke det mindste, så det går ikke den vej.

Jeg ville ikke starte med at mistænke toppakningen på en så ny bil (jeg
antager at du har haft den siden ny og dermed ca. 11000km nu?). Jeg
ville starte med at mistænke køleslanger og måske låget til
ekspansionsbeholderen. Men hvis bilen vitterligt er så ny så bør du da
overlade dette til værkstedet, der må da være garanti på den? En bil
skal ikke drikke af kølevæsken, men hvor meget har du hældt på den? Der
er forskel på om det er 0.5L over 10000km eller om det er 2-3L pr 10000km.

Jeg har selv været udsat for en køleslange der fik en mikroskopisk revne
der kun lige var synlig når den var helt varm, men den var så også 20år
gammel så det var måske fair nok at den nu ville skiftes

Thomas

Preben Riis Sørensen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 18-09-05 12:28


"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev

> Men hvis bilen vitterligt er så ny så bør du da
> overlade dette til værkstedet, der må da være garanti på den? En bil
> skal ikke drikke af kølevæsken, men hvor meget har du hældt på den? Der
> er forskel på om det er 0.5L over 10000km eller om det er 2-3L pr 10000km.

Den er ny, og jeg overlader det til Ford i næste uge. Den er gået fra 'godt
max' til (nu) 'under min', jeg vil gætte på at det er knap en liter. Det er
kun værkstedet der har hældt på.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




ChipMIK (18-09-2005)
Kommentar
Fra : ChipMIK


Dato : 18-09-05 13:16

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev
>
>
>>Men hvis bilen vitterligt er så ny så bør du da
>>overlade dette til værkstedet, der må da være garanti på den? En bil
>>skal ikke drikke af kølevæsken, men hvor meget har du hældt på den? Der
>>er forskel på om det er 0.5L over 10000km eller om det er 2-3L pr 10000km.
>
>
> Den er ny, og jeg overlader det til Ford i næste uge. Den er gået fra 'godt
> max' til (nu) 'under min', jeg vil gætte på at det er knap en liter. Det er
> kun værkstedet der har hældt på.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>
Sjovt nok (NOT!) har jeg lige været på værkstedet med min 1.6 TDCi..pga
der manglede 1½ cm op til min. mærket ved koldstand... vi efterfylder &
hold øje med det var beskeden, nye biler kan godt bruge lidt bla bla osv
du ved deres historie, jeg krydser ALT for de ikke skal til at splitte
den af!

5000 Km her

ChipMIK

Thomas Rasmussen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 18-09-05 13:39

ChipMIK wrote:

> Sjovt nok (NOT!) har jeg lige været på værkstedet med min 1.6 TDCi..pga
> der manglede 1½ cm op til min. mærket ved koldstand... vi efterfylder &
> hold øje med det var beskeden, nye biler kan godt bruge lidt bla bla osv
> du ved deres historie, jeg krydser ALT for de ikke skal til at splitte
> den af!

Det var da igrunden en underlig forklaring at nye biler godt kan bruge
lidt... Olie kan jeg meget meget til nøds forstå, da det har noget med
slidtage og lign. at gøre ved stempler osv (at en maskine så burde være
kørt til når man får den er en anden sag...). Men hvor fanden mener de
lige at den skal gøre af kølevandet? Slanger osv. bør selvfølgelig være
tætte. Det samme skal køleren og lign. være. Toppakningen skal sku også
være tæt, så deeet.... Der _kan_ selvfølgelig være en smule luft i
systemet (varmeapp., køler osv) men det bør godt nok være minimalt og
efter første gang den bliver driftsvarm er alle luftlommer forhåbentlig
fjernet.

det er bare fordi de ikke gider kigge efter om der skulle være noget som
er utæt... selvfølgelig kan der være slanger og lign. der via varmen
bliver 'bedre' til at passe, men den er stadig søgt!

Vær også lige opmærksom på at væskestanden er højere når motoren er
driftsvarm i forhold til når den er kold...

Thomas

Preben Riis Sørensen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 18-09-05 14:38


"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev
> Der _kan_ selvfølgelig være en smule luft i
> systemet (varmeapp., køler osv) men det bør godt nok være minimalt og
> efter første gang den bliver driftsvarm er alle luftlommer forhåbentlig
> fjernet.

Det var også min tanke første gang den blev fyldt efter.

> Vær også lige opmærksom på at væskestanden er højere når motoren er
> driftsvarm i forhold til når den er kold...

Har ikke lige kigget i manualen, så hvornår skal det aflæses?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Mogens (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 18-09-05 17:08

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
news:432d6dd7$0$73123$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev
>> Der _kan_ selvfølgelig være en smule luft i

> Det var også min tanke første gang den blev fyldt efter.
> Har ikke lige kigget i manualen, så hvornår skal det aflæses?

På min bil er begge muligheder angivet (varm og kold).
Der er rimelig forskel !

Vedr. forbrug skal en ny eller gammel bil ikke bruge noget !
Andre skribenters "røst" desangående er forkerte - det er olie,
der kan være et forbrug på...
--
Mvh Mogens
Sælges: '83 BMW 323i -> synet den 16. september 2005 uden anmærkninger !

Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk (reserveret)



Martin Johansen [600~ (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 18-09-05 14:47

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> wrote in
news:432d6002$0$256$14726298@news.sunsite.dk:

> (at en maskine så burde
> være kørt til når man får den er en anden sag...).

En ny bil's motor har da ikke kørt 5000 km med varierende kørsel?

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

ChipMIK (18-09-2005)
Kommentar
Fra : ChipMIK


Dato : 18-09-05 14:54

Martin Johansen [6000] wrote:
> Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> wrote in
> news:432d6002$0$256$14726298@news.sunsite.dk:
>
>
>>(at en maskine så burde
>>være kørt til når man får den er en anden sag...).
>
>
> En ny bil's motor har da ikke kørt 5000 km med varierende kørsel?
>
Mon ikke vi diskuterer religion nu :)

Ford siger rolig kørsel de første 1500 Km, så rolig kørsel den fik :)

ChipMIK

Martin Johansen [600~ (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 18-09-05 14:59

ChipMIK <Michael@migfjern.kallnet.fo> wrote in news:432d7156$0$73138
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Mon ikke vi diskuterer religion nu :)

Nej - ikke hvis Thomas påstår en ny motor er tilkørt når man får den. For
det er den ikke.

Og det er synd hvis folk render rundt og tror dette... :(

> Ford siger rolig kørsel de første 1500 Km, så rolig kørsel den fik :)

Dette er tilgengæld religion :)

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Thomas Rasmussen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 18-09-05 16:02

Martin Johansen [6000] wrote:
> ChipMIK <Michael@migfjern.kallnet.fo> wrote in news:432d7156$0$73138
> $edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
>
>
>>Mon ikke vi diskuterer religion nu :)
>
>
> Nej - ikke hvis Thomas påstår en ny motor er tilkørt når man får den. For
> det er den ikke.
>
> Og det er synd hvis folk render rundt og tror dette... :(

Jeg syntes bare man får mange forskellige indtryk afhængig af hvem der
udtaler sig. Det er specielt når talen går på olieforbrug at (mener jeg)
FDM bla. mener at det er forkert at sig at motoren først er 'kørt til'
når den har kørt 10kkm og indtil dette punkt er det helt fair at regne
med et olieforbrug op mod 1L/1000km. Idag er tolerancerne på cylinder og
stempler forhåbentlig meget bedre end for 20år siden, hvorfor man vel
bør forvente at de 'passer sammen' når motoren er leveret fra fabrikken.

Men måske kan du komme med dit bud på hvad forskellen ville være hvis du
tog en motor der kom direkte ab fabrik og sammenlignede den med en
nøjagtig samme model motor der havde kørt fx. 10kkm (eller 20kkm, eller
hvornår mener du den er kørt til?)

Thomas

Martin Johansen [600~ (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 18-09-05 16:30

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> wrote in
news:432d8178$0$247$14726298@news.sunsite.dk:

> Jeg syntes bare man får mange forskellige indtryk afhængig af hvem der
> udtaler sig.

Yes, men jeg mangler endnu at se en officiel udtalelse om at man bare skal
skyde til den fra dag 1.

> Idag er tolerancerne på
> cylinder og stempler forhåbentlig meget bedre end for 20år siden,

Det vil jeg også antage ja.

> hvorfor man vel bør forvente at de 'passer sammen' når motoren er
> leveret fra fabrikken.

Som alt nyt skal det lige have lov til at sætte sig.

> Men måske kan du komme med dit bud på hvad forskellen ville være hvis
> du tog en motor der kom direkte ab fabrik og sammenlignede den med en
> nøjagtig samme model motor der havde kørt fx. 10kkm (eller 20kkm,
> eller hvornår mener du den er kørt til?)

Jeg mener (tm), at hvis jeg købte en spritny bil (hvilket jeg aldrig kunne
finde på pt.) så ville jeg køre meget varierende uden belastning de første
2000 km. De næste 2000 ville jeg køre med noget mere belastning, herunder
tæt på topfart, og de sidste 2000km (altså op til de 6000km totalt set)
ville jeg køre varierende med topbelasning. Herfra ville den så blive kørt
normalt og dette indebærer selvfølgelig også toplastning (altså fuld pedal)

Jeg kan ikke give dig et bud på olieforbrug.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Mogens (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 21-09-05 21:50


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
news:432c6d0a$0$73060$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Min Focus C-max 2.0 TDI fik en god slat kølevæske ved 1000 km-eftersynet.
> Nu kan jeg se, at den efter 10 000 mere, er tørstig igen. Kan jeg regne
> med
> at den har en utæthed?, hvad der er mit gæt. Jeg mener ikke at der skal
> forsvinde så meget. Den oser ikke det mindste, så det går ikke den vej.

Hva' så, Preben ?



Preben Riis Sørensen (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 22-09-05 00:11


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i
> Hva' så, Preben ?
>
>

Jamen, jo.....

Det skulle aflæses ved varm motor og dækslet af. Det gav så så meget, at vi
blev enige at der 'var nok på så', og vi (jeg) vil så se det an. Der var
ikke noget der tydede på at man forventede, at det godt kunne være
toppakningen. Og bilen har som sagt ikke dryppet, og går iøvrigt fint og
røgfrit. Der er jo over et års garanti tilbage, så jeg er ikke så nervøs.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408615
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste