problemer med koblingen
Fra : MV

Dato : 17-09-05 17:38

Hej

Jeg har en Suzuki Baleno fra 98 og den fik ny kobling
i februar måned i år. ( samt planslebet svinghjulet )

Nu er den så begyndt at glide i koblingen igen, hvis jeg
kommer til at træde lidt for hårdt på speederen og der
synes jeg er underligt. En ny kobling burde da for pokker
kunne holde i mere end 6 mdr. Jeg har måske kørt
omkring 2000 km i den periode og jeg synes bestemt
ikke at jeg har mishandlet koblingen. Jeg laver ikke
hjulspin når jeg starter og jeg holder ikke og filer på
koblingen når jeg holder for rødt lys på en bakke.

Har mekanikeren kludret i det eller måske snydt mig?
Jeg fik ordnet bilen på det lokale autoværksted som
er CAD mærket.

Hvordan er det med garanti på den slags udskiftninger?
Ifølge fakturaen skal reklamationer ske inden 500 km og
inden 8 dage.

Synes bare det er underligt at jeg kan køre i bilen i 7 år
med samme kobling, men derpå kun i 6 mdr med en ny
kobling.

Nogen forslag ?

mvh Mogens

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 17-09-05 18:14

MV skrev:

> Jeg har en Suzuki Baleno fra 98 og den fik ny kobling
> i februar måned i år. ( samt planslebet svinghjulet )

Ja så burde den være klar igen!

> Nu er den så begyndt at glide i koblingen igen
>
> Har mekanikeren kludret i det eller måske snydt mig?

Det er jo ikke sådan at sige, men lad tvivlen komme mekanikeren til gode.

> Hvordan er det med garanti på den slags udskiftninger?
> Ifølge fakturaen skal reklamationer ske inden 500 km og
> inden 8 dage.

Start nu med at henvende dig hos mekanikeren for at finde årsagen og
løsningen. Er han en rimelig fyr så er han også interesseret i at din
bil kommer til at køre rigtigt igen.

> Synes bare det er underligt at jeg kan køre i bilen i 7 år
> med samme kobling, men derpå kun i 6 mdr med en ny
> kobling.

Sandt!

> Nogen forslag ?

Kunne det tænkes at koblingskablet er for stramt?

Der kan selvfølgelig også være en fejl i den nye kobling, eller at
motoren lækker olie som så ender på koblingen.

Men som allerede skrevet få mekanikeren til at kigge på den igen. Og lad
så være med at køre for meget i den, for koblingen ødelægges af at glide.

Mvh
Claus

Fra : MV

Dato : 17-09-05 18:57

On Sat, 17 Sep 2005 19:14:06 +0200, Claus Nygaard-Pedersen
<nomail@nomail.dk> wrote:

>Det er jo ikke sådan at sige, men lad tvivlen komme mekanikeren til gode.

Ja selvfølgelig. Det var heller ikke ment som en anklage, men jeg har
ikke smeget forstand på den slags, så jeg ville f.eks. ikke kunne se
om han virkelig havde skiftet koblingen, eller om han havde lavet et
eller andet fusk der kun kunne holde i nogen måneder.

>Kunne det tænkes at koblingskablet er for stramt?

Det tror jeg ikke. Koblingen skal trædes lidt ned før jeg kan mærke
at kablet begynder at trække i noget og pedalen skal trædes en
hel del længere ned før koblingen slipper.

>Der kan selvfølgelig også være en fejl i den nye kobling, eller at
>motoren lækker olie som så ender på koblingen.

Det lyder straks mere sansynligt. Problemet er opstået inden for de
sidste par dage, så det kunne jo være en olielæk.

>Men som allerede skrevet få mekanikeren til at kigge på den igen. Og lad
>så være med at køre for meget i den, for koblingen ødelægges af at glide.

Ja selvfølgelig. Jeg ringer til ham på mandag.

mvh Mogens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-09-05 08:33

"MV" <MV@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvordan er det med garanti på den slags udskiftninger?
> Ifølge fakturaen skal reklamationer ske inden 500 km og

Du har 2 års reklamationsret - punktum finale!

Reklamationsretten kan ikke fraviges uanset hvad der står på regningen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-05 15:54

> "MV" <MV@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse

> Du har 2 års reklamationsret - punktum finale!
>
> Reklamationsretten kan ikke fraviges uanset hvad der står på regningen.

Hvad kan man bruge denne ret til?
Det er vel bare at man har "legaliseret" at man kan brokke sig uden nogen
gider høre på det alligevel.
Det blvier vel skudt hen med at man fedter for meget med koblingen

--
Tom

Fra : MV

Dato : 21-09-05 10:34

On Tue, 20 Sep 2005 16:53:36 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Det blvier vel skudt hen med at man fedter for meget med koblingen

Det var præcis det mekanikeren sagde da jeg afleverede bilen
hos ham.

Det synes jeg så ikke kan passe, da min forrige bil holdt i 12 år
inden den skulle have ny kobling og den nuværende bil havde
kørt i 7 år med original kobling. ( heraf dog kun de sidste 3 år
med mig som ejer )
At jeg kunne køre 12 år med samme kobling viser vel at jeg
ikke fedter for meget med koblingen. Når den så ryger efter
kun 7 mdr er der sgu noget galt.

mvh Mogens

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 21-09-05 12:13

MV skrev:

> Det var præcis det mekanikeren sagde da jeg afleverede bilen
> hos ham.

Vil det sige at du ikke ventede på at få stillet en korrekt diagnose?

Mvh
Claus

Fra : MV

Dato : 21-09-05 16:37

On Wed, 21 Sep 2005 13:13:13 +0200, Claus Nygaard-Pedersen
<nomail@nomail.dk> wrote:

>Vil det sige at du ikke ventede på at få stillet en korrekt diagnose?

Ventede i flere timer mens mekanikeren skilte bilen ad? Nej,
jeg har faktisk andet at lave. Såsom at passe mit job osv.

Nå, men dommen er faldet. Det var en utæt pakning i gearkassen
som havde spildt olie ned i koblingen og det var derfor den var
begyndt at fedte.

Desværre skal der så ny kobling i igen, for det kan åbenbart
ikke lade sig gøre at rense sådan en for olie. Surt når den kun
havde kørt 7000 km. Og pakningen i gearkassen skal selvfølgelig
skiftes.

Desværre ikke noget der skyldes hverken kobling eller mekaniker,
så det er jo bare at betale ved kasse 1.
Og billigt bliver det jo næppe.

mvh Mogens