VW Corrado - historien om turen til Polen ~
Fra : Jan Linnebjerg Peder~

Dato : 17-09-05 13:19

Hejsa.
Ja så er dytten endelig blevet lakeret og serviceret i Polen, til
noget der minder om nada penge - så det er jo alt sammen fantastisk -
men skal ellers love for at turen herned var noget kaotisk...

Ankom for 2 uger siden om søndagen - alt gik fint på autobahn (nu ved
jeg altså også hvormeget jeg max kan komme til at betale i fartbøde i
DK - den skulle jo lige have lov til at løbe lidt hurtigt). Når man
kommer af autobahn - skal man køre ca. en time inden man når til
grænsen mellem Tyskland og Polen. ca 10 min efter grænsen - mellem
Borris tyndskids mark og "nowhere" skal jeg ellers lige love for at
temperature skød i vejret.. Olie = 132 og vand = 112.. Så mig ind til
siden - kunne ikke se noget som helst. Men jeg fandt hurtigt ud af al
den havde smidt alt vandet. Havde heldigvis lidt ekstra med - så i
liste gear ind til nærmeste tank og tjekke kølesystem igennem - men
ummidelbart ingen huller heller ikke vand i olien - så mere vand på og
så langsomt afsted igen. Det samme skete et par gange, men jeg nåede
frem og fik at vide at det enten var termostaten eller en toppakning
(gys). Men da der stadig ikke var vand i olien, var folk mest
tilbøjelige til termostaten... Bilen blev lakeret og skulle til
service (bestilt alligevel). Og da vi bedst står og snakker, spørger
den vendlige VW mand og der ikke bare var hul i en slange eller lign.
- Jeg svarer som en anden mekaniker - at det helt sikkert var
termostaten - bla. bla. bla. Han tager ved slangen til køleren og
brækker lidt ned i den - og dér det største hul i slangen - okay -
problemet fundet.. Der var nogle andre ting som de også lige skulle
kigge på. Så jeg kommer tilbage fredag - og ser at der sidder 2
elektrikker og flår i min radio - de kunne ikke forstå de ikke kunne
få den ud - jeg tager de 2 tænger som ligger ovenpå instrumentbordet
og tager stille og rolig radioen ud - så var de ellers imponeret.
Næste spørgsmål - de kunne ikke finde ud af hvad det var for en
mærkelig ting jeg havde i baggagerummet - hvor der stod nogle ciffrer
på - lige omkring 12... Det var min kondensator til anlægget - sådan
en kendte de ikke lige ??

Og jeg kørte tilbage til fabrikken.. Lige inden jeg kører ind af
porten, begynder mine bremser at skurrer helt vildt - også når jeg
bremser eller trækker håndbremsen lidt. Det lyder meget vildt og er
værst når jeg drejer til højre.. Hvad kan de være? Det skal lige
siges at vi satte nye skiver og klodser på lige inden jeg kørte til
Polen.. Ifølge fakturaen har de ikke lavet (ødelagt) noget
overhovedet med bremserne hos VW.. ? Gode forslag ønskes..

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-09-05 16:44

Jan Linnebjerg Pedersen (slet 9HTRW) (jlp@9HTRWsport.dk) skrev i
11269597700.0786977754021265@dtext.news.tele.dk:
> [...]
> Polen.. Ifølge fakturaen har de ikke lavet (ødelagt) noget
> overhovedet med bremserne hos VW.. ? Gode forslag ønskes..

En sten mellem klodsen og skiven?

--
Martin Petersen

Fra : Jan Linnebjerg Peder~

Dato : 17-09-05 17:56

Martin Petersen <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> skrev:
>En sten mellem klodsen og skiven?

Bare lidt underligt, når jeg drejer med fuld udslag til venstre -
ja så forsvinder det - men ved bare at dreje lidt tilbage, så
kommer det igen.. og bliver værst når man drejer til højre. Burde
en evt. sten ikke falde af - når der "bliver stille".. Der er
ihvertfald lang vej hjem til DK - hvis man kun kan dreje til
venstre..

Fra : alexbo

Dato : 17-09-05 18:45

"Jan Linnebjerg Pedersen" skrev

> [...]
> en evt. sten ikke falde af - når der "bliver stille".. Der er
> ihvertfald lang vej hjem til DK - hvis man kun kan dreje til

Hvis det kun var når du drejede, ville jeg tro det var dækpladen der skraber
på.
Men når der både er fod og håndbremsen, samt når den drejer, vil jeg tro at
den ene bremseklods sidder fast og er slidt ned.

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-09-05 16:56

> [...]
> noget der minder om nada penge - så det er jo alt sammen fantastisk -
> men skal ellers love for at turen herned var noget kaotisk...

Bare for at kunne sammenligne, hvad fik du så lavet og til hvilken pris?

Niels

Fra : Jan Linnebjerg Peder~

Dato : 17-09-05 17:53

Niels Bengaard <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev:
>Bare for at kunne sammenligne, hvad
>fik du så lavet og til hvilken pris?
>
>Niels

Tænker du på service hos VW eller lakeringen ?
MVH Jan LP

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-09-05 19:10

> Tænker du på service hos VW eller lakeringen ?
> MVH Jan LP

Sådan set begge dele.
Vi har tidligere hørt der er meget at spare, men aldrig hvor meget. Bliver
det hele spist op af rejse, overnatning osv.

Niels

Fra : Jan Linnebjerg Peder~

Dato : 17-09-05 19:36

>Sådan set begge dele.
> [...]

Nu er det heldigvis sådan at jeg i forbindelse med arbejdet, kan køre
herned selv - lade bilen stå og bruge firmabil
hernede imens. Jeg bor på vores fabrik og får rejsepenge plus kost og
logi - så det hjælper da også på det med den gode
fidus.
Lad os starte med lakeringen - stillede bilen mandag i sidste uge -
alt afmonteres - spartles og lakeres + 4 gange klarlak.
Samling af bilen igen. Jeg kunne hente bilen igen onsdag. Dvs. 1½ uge.
til omkring 3000 PLN = gange 1,8 (ca.) så altså knap
6000... Mht service - var der en del ting, men lad os bare nøjes med
service eftersynet - det kostede 230,58 PLN = 414 kr.
dertil kommer der lidt olie osv. Jeg skulle dog have lavet en del
andre ting - kom af med onkring 2000 PLN (=3600) for
noget som ville have kostet mig ihvertfald det dobbelte derhjemme - da
der er mange timer på..
Altså lige bortset fra de bremser som nu driller mig. Men det finder
jeg nok også en løsning på..
Ps. En god idé tag en tolk med - eller lær polsk (evt. russisk)- der
er ikke ret mange der snakker hverken tysk eller
engelsk, ihvertfald ikke i denne del af landet.
Mvh Jan LP

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-09-05 08:15

> [...]
> er ikke ret mange der snakker hverken tysk eller
> engelsk, ihvertfald ikke i denne del af landet.

Tak for det, det lyder billigt.

Niels