Ruteplanlægning
Fra : Ukendt

Dato : 17-09-05 07:06

Lidt OT men det er "vi" vant til og måske der sidder en planlægger her.

Skal bruge et program som kan planlægge samt optimere en rute.
Dvs. den korteste / hurtigeste rute mellem mange adresser.

Kender i noget programmer der kan det ?

Allan

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-05 07:08

> Kender i noget programmer der kan det ?

Glemte lidt at jeg har prøvet på de kendte nettjenester men der er
simpelthen
for mange ting som skal tastes ind hver gang.
F.eks skal man vælge Danmark ved hver adresse.

Allan

Fra : Rasmus

Dato : 17-09-05 09:20

"Allan Møller" <nosmap> wrote in message

> Glemte lidt at jeg har prøvet på de kendte nettjenester men der er
> simpelthen
> for mange ting som skal tastes ind hver gang.
> F.eks skal man vælge Danmark ved hver adresse.

Har du prøvet Microsoft Mappoint?? (ikke online udgaven, men programmet)

/Rasmus

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 17-09-05 11:22

Allan Møller wrote:

> Glemte lidt at jeg har prøvet på de kendte nettjenester men der er
> simpelthen

Det er da et vidt begreb.! Hvor mange kender _du_ da.?

Ved søgning har jeg fundet:
GeoMedia Demo, http://www.lifa.dk/gm.htm
Carl Bro har lavet et program. (afstand.dk)

Og jeg har fundet et link der forklarer noget om rutevalg.

Det er måske ikke relevant for dig, men kunne være interessant for
andre. (Selv om linket vist ikke er for denne gruppes typiske læser...!)

http://www.trg.dk/td/papers/papers96/trafik/nielse/nielse.pdf

Mvh. Jørgen

Fra : Jens

Dato : 17-09-05 16:05

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.bb> wrote:

> [...]
>
> Det er måske ikke relevant for dig, men kunne være interessant for
> andre. (Selv om linket vist ikke er for denne gruppes typiske læser...!)

Ved en overfladisk læsning synes det som om dokumentet snarere beskriver
metoder til at bygge beskrivende modeller af trafikstrømme end metoder
til at træffe hensigtsmæssige rutevalg. Det er dermed mere relevant for
trafikforskere og -planlæggere end for trafikanter.
--

Jens F

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-05 19:20

> Det er da et vidt begreb.! Hvor mange kender _du_ da.?

Som du selv skriver : Det er et vidt begreb.
Jeg har prøvet mange men ikke fundet en som kan det jeg vil have den til
med den nemhed jeg vil have. Dem jeg har prøvet har kun mulig for start -
stop og en via adresse.

> Ved søgning har jeg fundet:
> GeoMedia Demo, http://www.lifa.dk/gm.htm
> Carl Bro har lavet et program. (afstand.dk)

Det er så noget af det jeg ikke har prøvet - jeg har mest brugt
onlinetjenester.

Mvh. Allan

Fra : alexbo

Dato : 17-09-05 09:54

"Allan Møller" skrev

> Dvs. den korteste / hurtigeste rute mellem mange adresser.

Jeg tror ikke der findes et sådant program.

Det er et gammelt problem at lave en sådan sælgerrute.
Umiddelbart virker det temmelig enkelt at finde den korteste rute mellem
f.eks 8 lokaliteter, men i praksis er det nærmest umuligt.
Der er omkring 50.000 forskellige måder man kan køre en sådan rute, og hvis
man så også skal kunne vælge mellem den korteste eller den hurtigste, bliver
det noget uoverskueligt.

Hvis du finder et sådant program så lad os det vide.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 17-09-05 17:40

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Jeg tror ikke der findes et sådant program.

I daglig handel næppe - men vi har eet program, vi anvender til at
tilrettelægge det optimale forløb for servicemontørernes arbejdsdag.
Programmet udregner pr. automatik, i hvilken rækkefølge dagens
besøg bør afvikles - og viser det endvidere geografisk på et kort...

--
Mvh Mogens
Sælges: '83 BMW 323i -> synet den 16. september 2005 uden anmærkninger !

Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk (reserveret)

Fra : alexbo

Dato : 17-09-05 18:40

"Mogens" skrev

> I daglig handel næppe - men vi har eet program, vi anvender til at
> tilrettelægge det optimale forløb for servicemontørernes arbejdsdag.

Jeg skal indrømme at efter jeg havde skrevet indlægget tænkte jeg at der nok
var lavet et sådant program.
Tidligere har man manglet kortmateriale der kunnne databehandles, med det
har GPSén ændret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 17-09-05 18:48

> Jeg skal indrømme at efter jeg havde skrevet indlægget tænkte jeg at der
> nok var lavet et sådant program.

Firmaet er multinationalt, så vi har selv udviklet programmet - der
iøvrigt anvender det gængse kortmateriale, som alle andre også bruger...

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-05 19:23

> Jeg tror ikke der findes et sådant program.

> Hvis du finder et sådant program så lad os det vide.

Jeg var på et tidspunkt i et firma som havde sådan et program og det virkede
egentligt ok - det kunne bare ikke tage højde for hvordan man var nødt til
at læsse bilen.
Problemet er at jeg ikke kan huske hvad det hed eller kan få fat i min
tidligere chef.

Mvh. Allan

Fra : Per O.

Dato : 17-09-05 12:49

"Allan Møller" <nosmap> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal bruge et program som kan planlægge samt optimere en rute.
> Dvs. den korteste / hurtigeste rute mellem mange adresser.

Route66 kan i hvert fald lave den beregning. Man beder bare em den optimale
rækkefølge, og så får men den smarteste rute.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 17-09-05 15:03

> Skal bruge et program som kan planlægge samt optimere en rute.
> Dvs. den korteste / hurtigeste rute mellem mange adresser.
>
> Kender i noget programmer der kan det ?

Jeg ved at min GPS kan noget der minder om det. Man indtaster de
forskellige adresser, hvor den så viser vej til den første. Når man så
ankommer, så viser den automatisk vej til den næste, osv.. I "settings" kan
man vælge korteste rute, eller hurtigste. Forskellen er at hurtigste, så
holder den sig så vidt muligt til hovedveje, ringveje, osv., hvor korteste
betyder den simpelthen køre en den korteste vej, f.eks. ind gennem centrum
af en by, hvilket ikke altid kan være lige heldigt. Det kommer lidt an på
tidspunktet jo :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-05 19:17

> Jeg ved at min GPS kan noget der minder om det. Man indtaster de

Det kan min GPS også (en Mio) men jeg kan ikke fjerne en af adresserne når
jeg først har lagt ruten ind - så skal jeg lave en ny rute uden den som skal
væk.

Men det kan være at jeg skal prøve Route66 som en skrev tidligere.

Mvh. Allan

Fra : Klaus G.

Dato : 18-09-05 10:04

> [...]
skal
> væk.
>
> Men det kan være at jeg skal prøve Route66 som en skrev tidligere.

Kommer åbenbart an på softwaren så, jeg kan godt på min Acer N35 nemlig.
Softwaren hedder noget ala "Navigator3" mener jeg.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-09-05 01:40

Allan Møller wrote:
> [...]
> Skal bruge et program som kan planlægge samt optimere en rute.
> Dvs. den korteste / hurtigeste rute mellem mange adresser.

Route66

Her ligger du en rute med en masse punkter ind og beder den ligge turen
mest optimalt. Kun første og sidste stop ændrer den så ikke på.

Du kan vælge ruten mellem hurtigste, korteste billigste og mest økonomiske.

Derudover kan du opsætte to forskellige sæt af hastigheder.
(Bil/lastbil) (Et sæt er 10 forskellige vejtyper + færge + biltog +
forholdsvis hastighedsnedsættelse i byområde og i tunneler.)

R66 fås i nogle specialudgaver til nogle af PDA'erne.

--
MVH Finn ...og det var så det frankrigseventyr.
Men jeg nåede da at opleve at høre "Alsac'sisk" talt.

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 06:09

> [...]
> mest optimalt. Kun første og sidste stop ændrer den så ikke på.
>
> Du kan vælge ruten mellem hurtigste, korteste billigste og mest

Det lyder som om jeg skal forsøge at få en version af Route66 og afprøve.

Allan