/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Peugeot: Glem Toyotas hybrid-tanke
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 16-09-05 10:25

Hej folkens

Peugeot tilsyneladende helt uenig i med Toyota om hybridbilernes fremtid..

http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3263330/

/Jan W Nielsen



 
 
Thomas H. (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 16-09-05 10:30


"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:432a8e80$0$11674$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej folkens
>
> Peugeot tilsyneladende helt uenig i med Toyota om hybridbilernes fremtid..
>
> http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3263330/

Der var noget i det nyeste AMS om hybridbiler i forskellige afskygninger,
Bl.a. Mercedes S-klasse som Diesel-hybrid, og en BMW X3 med nogle
superkondensatorer i steder for batterier...



Lars L. Hansen (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 16-09-05 10:41

Jan W Nielsen wrote:
> Hej folkens
>
> Peugeot tilsyneladende helt uenig i med Toyota om hybridbilernes fremtid..

Uden at kommentere på Peugeot synspunkter, vil jeg lige fortælle at jeg
også synes hybridbilen er noget mærkeligt snask.

Altså, hvad er det smarte ved hybridbilen? Så vidt jeg kan se flytter
den bare forureningen ud af byerne, fordi den kører på el inde i byen.
Men når hastigheden sættes op kører den på benzin, og skal desuden også
bruge effekt på at lade batterierne?

Jeg så en amerikansk hjemmeside hvor fyren kammede helt over i
glædesrus, fordi hans Prius kunne presses op på ca. 17/km/l. Så en lille
moderne diesel med partikelfilter kan vel sagtens konkurrere på km/l?
Også hvis man regner med fabriksopgivelserne for Prius'en.


--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Henrik B. (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 16-09-05 10:52


"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:432a9346$0$18646$14726298@news.sunsite.dk...

> Altså, hvad er det smarte ved hybridbilen? Så vidt jeg kan se flytter den
> bare forureningen ud af byerne, fordi den kører på el inde i byen. Men når
> hastigheden sættes op kører den på benzin, og skal desuden også bruge
> effekt på at lade batterierne?

Så længe den kører på batt, vil den ikke forurene = en samlet nedsættelse af
forureningen.

> Jeg så en amerikansk hjemmeside hvor fyren kammede helt over i glædesrus,
> fordi hans Prius kunne presses op på ca. 17/km/l. Så en lille moderne
> diesel med partikelfilter kan vel sagtens konkurrere på km/l? Også hvis
> man regner med fabriksopgivelserne for Prius'en.

En Prius kører nemt 25 km/l ved 80 km/t.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Leonard (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 16-09-05 11:03

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>En Prius kører nemt 25 km/l ved 80 km/t.

Det kan de fleste små biler vel klare næsten ligeså godt?

Jeg fik Lupoen til at køre 40 km/l i søndags, det var så ren
søndagskørsel på små veje med en hastighed mellem 50 og 80 km/t, mest
65 km/t.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/

Thomas Rasmussen (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 16-09-05 12:47

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote in
news:gu5li19kgamohcpa8uidcrtrad2uv8eum4@4ax.com:

> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:
>
>>En Prius kører nemt 25 km/l ved 80 km/t.
>
> Det kan de fleste små biler vel klare næsten ligeså godt?

Du sammenligner jo æbler og pærer.

> Jeg fik Lupoen til at køre 40 km/l i søndags, det var så ren
> søndagskørsel på små veje med en hastighed mellem 50 og 80 km/t, mest
> 65 km/t.
>

Ja men nu er der jo også en smule forskel i størrelse og hvad du kan hælde
ind af folk i en lupo i forhold til en prius der jo er en 4 (eller 5) dørs
familiebil med masser af plads.

Thomas

Jan W Nielsen (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 16-09-05 13:52

> Ja men nu er der jo også en smule forskel i størrelse og hvad du kan hælde
> ind af folk i en lupo i forhold til en prius der jo er en 4 (eller 5) dørs
> familiebil med masser af plads.

Så tag en A2 TDi 3L - den kører snildt med 4 mand samt bagage - og er éndnu
mere økonomisk end Lupo, hvis man bedømmer udfra et scenario af lande- og
motorvejskørsel.

/Jan W Nielsen



Thomas Johansen (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Johansen


Dato : 16-09-05 14:23

> Så tag en A2 TDi 3L - den kører snildt med 4 mand samt bagage - og er
éndnu
> mere økonomisk end Lupo, hvis man bedømmer udfra et scenario af lande- og
> motorvejskørsel.

Nej..gør den sgu ikke. Måske mennesket på 165 kan der være 4 af.. Har siddet
i en A2 og en Prius. Prius er ca på størrelse som en Avensis og man kan
snildt have 10 kasser øl med bagi nede fra Tyskland..


>
> /Jan W Nielsen
>
>



Jan W Nielsen (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 16-09-05 15:42

> > Så tag en A2 TDi 3L - den kører snildt med 4 mand samt bagage

> Nej..gør den sgu ikke.

Jo, det gør den sgu.

>Måske mennesket på 165 kan der være 4 af.. Har siddet
> i en A2 og en Prius.

Jeg har selv kørt meget i A2 med tre venner. Vi er alle over 1,65 meter, og
det går absolut fint for os alle - både foran og bagi.

> I Prius [...] kan man snildt have 10 kasser øl med bagi nede fra
Tyskland..

Rolig nu - bagagerummet er stort set samme størrelse i A2 som Prius.
Rum-målene fremgår af Bilmagasinets hjemmeside.

Ergo - A2 er stor nok til 4 mand, og bagagerum har den også - i modsætning
til Lupo. Og så er den samtidig HAMRENDE økonomisk på specielt motorvej. Min
evenner og jeg kører altid ture på 2*300 km i den, og her overgår den klart
de 4 Lupo´er som jeg også har kørt meget i. Både i plads, komfort, støj og
økonomi. Den ekstremt gode brændstoføkonomi ved motorvejshastighed skyldes
blandt andet en CW på 0,25.

/Jan W Nielsen




Henrik B. (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-09-05 07:37


"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:432ad8d0$0$11674$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

>>Måske mennesket på 165 kan der være 4 af.. Har siddet
>> i en A2 og en Prius.
>
> Jeg har selv kørt meget i A2 med tre venner. Vi er alle over 1,65 meter,
> og
> det går absolut fint for os alle - både foran og bagi.

Det gør det sikkert, men en A2 er stadig en lille hatteæske, sammenlignet
med en Prius.

>> I Prius [...] kan man snildt have 10 kasser øl med bagi nede fra
> Tyskland..
>
> Rolig nu - bagagerummet er stort set samme størrelse i A2 som Prius.
> Rum-målene fremgår af Bilmagasinets hjemmeside.

Virkeligheden siger noget ganske andet.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Jan W Nielsen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-09-05 09:07

> Det gør det sikkert, men en A2 er stadig en lille hatteæske, sammenlignet
> med en Prius.

Hvordan..?

(Længdemæssigt savner jeg ikke rigtig noget i en A2. Men kabinen er ikke
særlig bred.)

>> Rolig nu - bagagerummet er stort set samme størrelse i A2 som Prius.
>> Rum-målene fremgår af Bilmagasinets hjemmeside.

> Virkeligheden siger noget ganske andet.

Er målene på Bilmagasinets hjemmeside da ikke fra virkeligheden..?

/Jan W Nielsen



Thomas Johansen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Johansen


Dato : 19-09-05 10:23

>
> Rolig nu - bagagerummet er stort set samme størrelse i A2 som Prius.
> Rum-målene fremgår af Bilmagasinets hjemmeside.

Prius længde: 445cm, bredde: 172cm, bagagerum: 408L, aksel: 270cm
A2 længde: 382cm, bredde: 167cm, bagagerum: 350L, aksel: 240cm

mmh... 58 liter mere el. ca. 16 % større...sammenlignet med A2. At det
næsten er samme størrelse er så en vurderings sag




Thomas Rasmussen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 19-09-05 10:31

"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> wrote in news:432e836c$0$67263
$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

>>
>> Rolig nu - bagagerummet er stort set samme størrelse i A2 som Prius.
>> Rum-målene fremgår af Bilmagasinets hjemmeside.
>
> Prius længde: 445cm, bredde: 172cm, bagagerum: 408L, aksel: 270cm
> A2 længde: 382cm, bredde: 167cm, bagagerum: 350L, aksel: 240cm
>
> mmh... 58 liter mere el. ca. 16 % større...sammenlignet med A2. At det
> næsten er samme størrelse er så en vurderings sag

Har allerede prøvet disse tal Det kommer åbenbart lidt an på hvor man
kigger, nogle steder påstås 350L at være bagagerummet mens andre påstår
390L.

Iflg. http://www.audi.se/mediadb/_files/user_uaudi/Audi_A2_04_5349.pdf
har 3L versionen af A2'eren 350L bagagerum mens 1.4TDI'eren har 390L.

Bilbasen påstår at 3L har 390L, men der må jeg da sige jeg mest tror på
audi selv (også selvom det er fra sverige

Umiddelbart må de 30cm ekstra i akselafstand vel også give noget mere plads
i kabinen sammen med at Prius'en er noget kun større i længden, og en sjat
i bredden.

Men nu har jeg ikke været ude at køre i nogle af bilerne så det må bero på
kolde fakta og og ikke reelle (subjektive) indtryk.

Thomas

Jan W Nielsen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-09-05 10:57

> Bilbasen påstår at 3L har 390L, men der må jeg da sige jeg mest tror på
> audi selv (også selvom det er fra sverige

Jeg ved faktisk ikke, hvad der er det rigtige. Måske er der også sket en
ændring, da man for eksempel har man justeret på tankens størrelse, således
at bilen i dag ikke kun har 20 ltr i tanken længere.

Det synes jég faktisk også var for lidt, da jeg kørte meget A2. Jeg kører
som regel stærkt på motorvejene, og med 150 km/t rækker de 20 ltr ikke
længere til Kbh -> Årh -> Kbh uden mellemtankninger, og den skal den halst
kunne, IMO.

> Umiddelbart må de 30cm ekstra i akselafstand vel også give noget mere
> plads
> i kabinen sammen med at Prius'en er noget kun større i længden, og en sjat
> i bredden.

Jeg tror umiddelbart mere på bredden, for man sidder højt oppe i A2, og det
tror jeg snyder ifm benplads mv. Til gengæld er bredden ikke ligefrem
overvældende - og i øvrigt sidder bagsædepassagererne noget lodret med
ryggen.

Jeg sad ikke selv på bagsædet, men det gjorde at par af vores venner ofte,
og de sagde, at de sad fint. Vi har ført kørt til Spanien og andre
destinationer med dem i andre og større biler, og de har selv privat en
større bil, så det er ikke fordi, de er vant til en Fiar 600.

(At de ikke er mere end 175 cm kan måske også spille en rolle - men hvor
ofte og længe har man brug for at have folk, der er mere end 175 med over
meget lange perioder af gangen, kunne man også spørge sig selv.)

> Men nu har jeg ikke været ude at køre i nogle af bilerne så det må bero på
> kolde fakta og og ikke reelle (subjektive) indtryk.

Jeg har aldrig siddet i en Prius - men jeg mener som sagt, at A2 er vildt
undervurderet ift plads. Jeg blev målløs, da jeg kørte i den første gang.
Jeg havde forventet mig en luksus-Lupo, men der var kollosal forskel ifm
konfort, støj og plads.

Som regel kørte jeg, Golf IV TDi, Omega, Passat, Bora eller Lupo - og
A2´eren er står ikke synderligt tilbage ift de andre.

/Jan W Nielsen



Thomas Johansen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Johansen


Dato : 19-09-05 11:26

> (At de ikke er mere end 175 cm kan måske også spille en rolle - men hvor
> ofte og længe har man brug for at have folk, der er mere end 175 med over
> meget lange perioder af gangen, kunne man også spørge sig selv.)

Tja...ifølge statestikken temmelig tit...
Gennemsnit højden for mænd her i landet er på den anden side af de 180 cm...
For kvinder er den lige knap 170 cm.
I min omgangs kreds er der ikke mange under 180 ...

/Thomas



Klaus D. Mikkelsen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 19-09-05 11:53

Thomas Johansen skriver:
>
> For kvinder er den lige knap 170 cm.

Hvad er så problemet ?

Mændene sidder alligevel foran, og styrer, så kan kvinderne sidde bagi
og "kævle"...


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Brian (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-09-05 16:08

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Hvad er så problemet ?
>
> Mændene sidder alligevel foran, og styrer, så kan kvinderne sidde bagi
> og "kævle"...

ROFL - Amen!

/Brian



Jan W Nielsen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-09-05 17:17

>> (At de ikke er mere end 175 cm kan måske også spille en rolle - men hvor
>> ofte og længe har man brug for at have folk, der er mere end 175 med over
>> meget lange perioder af gangen, kunne man også spørge sig selv.)

> Tja...ifølge statestikken temmelig tit...
> Gennemsnit højden for mænd her i landet er på den anden side af de 180
> cm...
> For kvinder er den lige knap 170 cm.
> I min omgangs kreds er der ikke mange under 180 ...

Kører du rundt med din "omgangskreds" over lange perioder af gangen meget
ofte..?

/Jan W Nielsen



Thomas Johansen (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Johansen


Dato : 20-09-05 07:03

ja

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
news:432ee436$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >> (At de ikke er mere end 175 cm kan måske også spille en rolle - men
hvor
> >> ofte og længe har man brug for at have folk, der er mere end 175 med
over
> >> meget lange perioder af gangen, kunne man også spørge sig selv.)
>
> > Tja...ifølge statestikken temmelig tit...
> > Gennemsnit højden for mænd her i landet er på den anden side af de 180
> > cm...
> > For kvinder er den lige knap 170 cm.
> > I min omgangs kreds er der ikke mange under 180 ...
>
> Kører du rundt med din "omgangskreds" over lange perioder af gangen meget
> ofte..?
>
> /Jan W Nielsen
>
>



Jan W Nielsen (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 20-09-05 11:55

> ja

Ok - så skal du jo have en Superb..

(Husk lige at svare neden under den tekst, som du svarer på - jvf reglerne
på usenet.)

/Jan W Nielsen



Thomas Johansen (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Johansen


Dato : 20-09-05 13:20


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
news:432fea9f$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > ja
>
> Ok - så skal du jo have en Superb..

Nej..Det tror jeg ikke jeg skal.. Tror den ligger langt nede på min liste...

> (Husk lige at svare neden under den tekst, som du svarer på - jvf reglerne
> på usenet.)


Tja..nu kommer der jo ikke en stor grim mand og slår mig i hovedet hvis jeg
ikke gør...


>
> /Jan W Nielsen
>
>



Jan W Nielsen (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 20-09-05 21:20

> Tja..nu kommer der jo ikke en stor grim mand og slår mig i hovedet hvis
> jeg
> ikke gør...

Jo, jo - bøh-manden..

P.S.: Superb er FOR VILD på bagsædet. Bagdørene er også så lange, at de er
blevet kritiseret for ikke at kunne åbne i stor nok vinkel i en alm
parkeringsbås.

/Jan W Nielsen



Kim Kristensen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 19-09-05 15:22


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:432e8b2b$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> (At de ikke er mere end 175 cm kan måske også spille en rolle - men hvor
> ofte og længe har man brug for at have folk, der er mere end 175 med over
> meget lange perioder af gangen, kunne man også spørge sig selv.)
>
> /Jan W Nielsen
>
>
Ofte her i familien for konen er 176 cm og det samme er knægten på 13,
datteren på 16 er den eneste under 175 cm.

Med venlig hilsen Kim



Jan W Nielsen (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 08-10-05 12:46

>> Så tag en A2 TDi 3L - den kører snildt med 4 mand samt bagage.

> Nej..gør den sgu ikke.

Jeg fandt lige et interessant citat fra et norsk bilblad. De skriver blandt
andet:

"Som følge av høye karosserisider, kraftige A- og C-stolper og små
vindusarealer oppleves førerplassen likevel som rommeligere enn i Verso og
A140, blant annet fordi setet går langt bak og du sitter høyere enn i de to
konkurrentene. Ser vi på tallene kan det se ut som A2 har mindre benplass
til baksetepassasjerene enn A-Klasse, men på grunn av at baksetet er 8,5 cm
høyere, er det faktisk bedre plass til bena i A2. To personer sitter meget
behagelig i Audiens baksete, men inn- og utstigningen er litt trangere enn i
de to konkurrentene".

....og så sammenligner de i øvrigt køreegenskaber mellem A2 og Verso:

"Allerede ved normal landeveiskjøring, og spesielt med litt last, avslørte
Verso tydelige svakheter ved litt frisk svingkjøring. I unnamanøveren blir
dette forsterket, og ved 70 km/t har Verso nådd grensen. Med fire personer i
bilen meldte den pass allerede ved 65 km/t. A2 henger uten problemer med til
80 km/t med stabilitetskontroll".

Som sagt - den er ikke så lille og slem endda, den A2.

/Jan W Nielsen




Henrik B. (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 09-10-05 18:23

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4347b13b$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Som følge av høye karosserisider, kraftige A- og C-stolper og små
> vindusarealer oppleves førerplassen likevel som rommeligere enn i Verso og
> A140, blant annet fordi setet går langt bak og du sitter høyere enn i de
> to konkurrentene. Ser vi på tallene kan det se ut som A2 har mindre
> benplass til baksetepassasjerene enn A-Klasse, men på grunn av at baksetet
> er 8,5 cm høyere, er det faktisk bedre plass til bena i A2. To personer
> sitter meget behagelig i Audiens baksete, men inn- og utstigningen er litt
> trangere enn i de to konkurrentene".

*Fnis* Sammenlignet med en Verso? Yaris Verso?

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Jan W Nielsen (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-10-05 23:03

> *Fnis* Sammenlignet med en Verso? Yaris Verso?

Corolla Verso..

/Jan W Nielsen



Leonard (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 16-09-05 14:03

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote:

>>>En Prius kører nemt 25 km/l ved 80 km/t.
>>
>> Det kan de fleste små biler vel klare næsten ligeså godt?
>
>Du sammenligner jo æbler og pærer.

Så nævn mig nogle biler der passer i størrelse til en Prius.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/

Thomas Rasmussen (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 16-09-05 16:23

Leonard wrote:
> Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote:
>
>
>>>>En Prius kører nemt 25 km/l ved 80 km/t.
>>>
>>>Det kan de fleste små biler vel klare næsten ligeså godt?
>>
>>Du sammenligner jo æbler og pærer.
>
>
> Så nævn mig nogle biler der passer i størrelse til en Prius.
>

Som Jan skrev så kunne man måske tage en A2, men ellers ville jeg sige
Fabia Combi:

Prius længde: 445cm, bredde: 172cm, bagagerum: 408L, aksel: 270cm
A2 længde: 382cm, bredde: 167cm, bagagerum: 350L, aksel: 240cm
Fabia Combi længde: 422cm, bredde: 165cm, bagagerum: 426L: 246cm
Lupo 3L længde: 353cm, bredde: 162cm, bagagerum: 130L: 232cm

Så Prius'en er alt andet lige da større, endda en del hvis man kigger på
aksellængden.

Thomas

Jan W Nielsen (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 16-09-05 16:28

> Prius længde: 445cm, bredde: 172cm, bagagerum: 408L, aksel: 270cm
> A2 længde: 382cm, bredde: 167cm, bagagerum: 350L, aksel: 240cm
> Fabia Combi længde: 422cm, bredde: 165cm, bagagerum: 426L: 246cm
> Lupo 3L længde: 353cm, bredde: 162cm, bagagerum: 130L: 232cm

A2 har 390 ltr. bagi - og dermed er den praktisk talt lige så stor som
Prius..

> Så Prius'en er alt andet lige da større, endda en del hvis man kigger på
> aksellængden.

Der er efter min opfattelse klart mere plads i A2, end der er i Polo/Fabia.

KLART mere plads.

Måske skyldes det, at den er så høj i bunden, som den er..

/Jan W Nielsen



Leonard (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 19-09-05 07:45


>>>>>En Prius kører nemt 25 km/l ved 80 km/t.
>>>>
>>>>Det kan de fleste små biler vel klare næsten ligeså godt?

>Som Jan skrev så kunne man måske tage en A2, men ellers ville jeg sige
>Fabia Combi:

En Skoda Fabia 1,4 TDI Combi er opgivet 22,2 km/l, det er i mine øjne
næsten ligeså godt.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/

Lars L. Hansen (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 16-09-05 18:03

Henrik B. wrote:
> Så længe den kører på batt, vil den ikke forurene = en samlet nedsættelse af
> forureningen.

Hvorfor? Den må jo så forurene mere, når den så vha. benzinmotoren både
skal oplade batterierne og drive bilen.
Der må jo gå en del energi tabt, når man først skal lave kemisk energi
(benzin) til kinetisk energi (bevægelse i motor) til elektrisk energi
(generatoren der lader) til kemisk energi (lagring i batteri) til
elektrisk energi (der driver el-motor) til kinetisk energi (bilen i
fremdrift).
Så hvis Toyota kan et eller andet magisk med benzinmotorer, der gør at
de forurener så meget mindre selvom energien konverteres til
elektricitet, hvorfor kører de så ikke bare benzindrift hele vejen og
bringer forureningen endnu længere ned?

>>Jeg så en amerikansk hjemmeside hvor fyren kammede helt over i glædesrus,
>>fordi hans Prius kunne presses op på ca. 17/km/l. Så en lille moderne
>>diesel med partikelfilter kan vel sagtens konkurrere på km/l? Også hvis
>>man regner med fabriksopgivelserne for Prius'en.
>
> En Prius kører nemt 25 km/l ved 80 km/t.

Min unavngivne amerikaner kunne ikke få den til det. Jeremy Clarkson
kunne heller ikke få den til det. Men han kunne snildt få en Lupo op
over 30 km/l.

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Henrik B. (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-09-05 07:40


"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:432afab7$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...

>> Så længe den kører på batt, vil den ikke forurene = en samlet nedsættelse
>> af forureningen.
>
> Hvorfor? Den må jo så forurene mere, når den så vha. benzinmotoren både
> skal oplade batterierne og drive bilen.

Fordi den stadigvæk kører 25 km/l ved 80 km/t - alt imens den også lader
batteriet.

>> En Prius kører nemt 25 km/l ved 80 km/t.
>
> Min unavngivne amerikaner kunne ikke få den til det. Jeremy Clarkson kunne
> heller ikke få den til det.

Ja, Jeremy Clarkson! En tåbelig Britte, der lever af at lave et humoristisk
bilmagasin på tv.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Jan W Nielsen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-09-05 09:11

>>> En Prius kører nemt 25 km/l ved 80 km/t.

>> Min unavngivne amerikaner kunne ikke få den til det. Jeremy Clarkson
>> kunne heller ikke få den til det.

> Ja, Jeremy Clarkson! En tåbelig Britte, der lever af at lave et
> humoristisk bilmagasin på tv.

Og amerikaneren er sikkert tyk og spiser burgere. Spørgsmålet er, hvad det
har med sagen at gøre.

Prius kommer end ikke i nærheden af at matche A2 på fuel economy.

Som amerikaneren ville sige: "Not even close".

(Amerikaneren er ham der, du ved....ham der også bare er dum ligesom ham
englænderen)

/Jan W Nielsen



Finn Guldmann (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 18-09-05 00:47

Henrik B. wrote:
>>Altså, hvad er det smarte ved hybridbilen? Så vidt jeg kan se flytter den
>>bare forureningen ud af byerne, fordi den kører på el inde i byen. Men når
>>hastigheden sættes op kører den på benzin, og skal desuden også bruge
>>effekt på at lade batterierne?
> Så længe den kører på batt, vil den ikke forurene = en samlet nedsættelse af
> forureningen.
>
Men batteriet skal jo lades op igen. Og den opladning koter forurening.
Enten i form af øget forbrug i bilen eller i form af øget forurening fra
et kraftværk.

Og så er den nedsættelse vist minimal.

--
MVH Finn ...og det var så det frankrigseventyr.
Men jeg nåede da at opleve at høre "Alsac'sisk" talt.
Og magen til kadavervælsk har jeg da aldrig hørt.

Klaus D. Mikkelsen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 18-09-05 07:49

Finn Guldmann skriver:
>
> Men batteriet skal jo lades op igen. Og den opladning koter forurening.
> Enten i form af øget forbrug i bilen eller i form af øget forurening fra
> et kraftværk.

Alternativ energi...

> Og så er den nedsættelse vist minimal.

Sidste år kom 18,5% af danskernes forbrugte el fra vindmøller. Man skal
blot lade bilen op, når det blæser


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Non-Desperado (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Non-Desperado


Dato : 18-09-05 08:20

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev:

>Finn Guldmann skriver:
>>
>> Men batteriet skal jo lades op igen. Og den opladning koter forurening.
>> Enten i form af øget forbrug i bilen eller i form af øget forurening fra
>> et kraftværk.
>
>Alternativ energi...
>
>> Og så er den nedsættelse vist minimal.
>
>Sidste år kom 18,5% af danskernes forbrugte el fra vindmøller. Man skal
>blot lade bilen op, når det blæser

Det næste bliver vel at den gamle Skoda-vits, med at slå
motorhjelmen op og surfe hjem, bliver helt aktuel. *G*

--
Jo mere vi lærer, desto mere ved vi. Jo mere vi ved,
desto mere glemmer vi. Jo mere vi glemmer, desto mindre ved vi.
Jo mindre vi ved, desto mindre glemmer vi.
Jo mindre vi glemmer, desto mere ved vi...

Finn Guldmann (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 18-09-05 09:12

Klaus D. Mikkelsen wrote:
>>Men batteriet skal jo lades op igen. Og den opladning koter forurening.
>>Enten i form af øget forbrug i bilen eller i form af øget forurening fra
>>et kraftværk.
> Alternativ energi...
>>Og så er den nedsættelse vist minimal.
> Sidste år kom 18,5% af danskernes forbrugte el fra vindmøller. Man skal
> blot lade bilen op, når det blæser
>
Nu bliver det vist for meget Jacob Haugaard.

--
MVH Finn ...og det var så det frankrigseventyr.
Men jeg nåede da at opleve at høre "Alsac'sisk" talt.
Og magen til kadavervælsk har jeg da aldrig hørt.

Thomas Rasmussen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 18-09-05 09:30

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Finn Guldmann skriver:
>
>>Men batteriet skal jo lades op igen. Og den opladning koter forurening.
>>Enten i form af øget forbrug i bilen eller i form af øget forurening fra
>>et kraftværk.
>
> Alternativ energi...
>
>>Og så er den nedsættelse vist minimal.
>
> Sidste år kom 18,5% af danskernes forbrugte el fra vindmøller. Man skal
> blot lade bilen op, når det blæser

Ja, hvis ellers de lavede den så den kunne oplades. Men det har toyota
med vilje afslået selvom en amerikaner (sjovt nok) har ombygget sin
prius så den kan køre op mod 80km på batterierne, der er så et elstik i
siden af den som så plugges et kabel i når den er hjemme i garagen. Iflg
JP (tror jeg nok) var problemet at Toyota markedsfører Priusen som en
bil der ikke skal lades op hver nat, og så er det jo underligt hvis de
giver sig til at smide en lader i bilen

Bortset fra det så kan der være noget fornuftigt i at bruge motoren til
at lade batterierne op, motoren kan sættes til at køre ved sin optimale
omdrejninger hele tiden, dermed minimere forbruget og forureningen. Var
det ikke Volvo som i midt 90'erne havde bygget en hybrid bil med en
dieselturbine som blev anvendt til at levere strøm til et par store
elmotorer? Selvom det givetvis er en underlig fornemmelse at starte
'motoren' der så hviner med 15000RPM så kan der måske være noget fornuft
i det? Elmotorer har jo et helvedes stort moment (prius'en IIRC 400nm
fra 0-1200RPM!).

Thomas

Henrik B. (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-09-05 07:42


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:dgi9t6$2id5$4@newsbin.cybercity.dk...

>> Så længe den kører på batt, vil den ikke forurene = en samlet nedsættelse
>> af forureningen.
>>
> Men batteriet skal jo lades op igen. Og den opladning koter forurening.
> Enten i form af øget forbrug i bilen eller i form af øget forurening fra
> et kraftværk.

Det kan godt være at den måske kan køre 27 - 28 km/l, uden at skulle lade
batteriet. Men nu kan nu engang køre 25 km/l v. 80 km/t, uden problemer, alt
imens den lader på batteriet.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Jan W Nielsen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-09-05 09:11

> Det kan godt være at den måske kan køre 27 - 28 km/l, uden at skulle lade
> batteriet. Men nu kan nu engang køre 25 km/l v. 80 km/t, uden problemer,
> alt imens den lader på batteriet.

Men A2 kører formentlig 40 km/ltr ved konstant 80 km/t.

/Jan W Nielsen



Henrik B. (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 21-09-05 19:10


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:432e7247$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> batteriet. Men nu kan nu engang køre 25 km/l v. 80 km/t, uden problemer,
>> alt imens den lader på batteriet.
>
> Men A2 kører formentlig 40 km/ltr ved konstant 80 km/t.

Ja, men en A2 er ikke særlig brugbar, for familien Danmark, med deres
dagligdags ture og gøremål..

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Jan W Nielsen (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 21-09-05 19:39

> Ja, men en A2 er ikke særlig brugbar, for familien Danmark, med deres
> dagligdags ture og gøremål..

Øhh.. Hvorfor ikke..?

Jeg har som sagt brugt den meget - med 4 voksne i bilen. Til dagligt kører
jeg Opel Vectram, og der er ikke den voldsomt store forskel på de to biler i
anvendelighed, IMO.

/Jan W Nielsen



Lars Knudsen (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 16-09-05 13:23

Hej,

On Fri, 16 Sep 2005 11:41:26 +0200, "Lars L. Hansen"
<hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

>>
>> Peugeot tilsyneladende helt uenig i med Toyota om hybridbilernes fremtid..
>Uden at kommentere på Peugeot synspunkter, vil jeg lige fortælle at jeg
>også synes hybridbilen er noget mærkeligt snask.
>
>Altså, hvad er det smarte ved hybridbilen? Så vidt jeg kan se flytter
>den bare forureningen ud af byerne, fordi den kører på el inde i byen.
>Men når hastigheden sættes op kører den på benzin, og skal desuden også
>bruge effekt på at lade batterierne?

Ahhh - jeg kiggede lige på den nye Lexus RX400h...

http://www.lexus.se/Images/pb_rx400h_tcm248-195990.pdf

Max effekt 271 HK, 0-100 på 7.6 sek, og 8.1 L/100 km (12.3 km/L) ved
blandet kørsel er vel ganske godt for en bil af den type med en
tjenestevægt på 2.120 kg....


Tilsvarende BMW X5 3.0i med 231 hk, 0-100 på 8.8 sek og 12.9 L/100 km
(7.6 km/L) ved blandet kørsel, tjenestevægt 2.095 kg.

En BMW X5 3.0d med 218 hk, 0-100 på 8.8 sek og 9.4L/100 km (10.6 km/L)
ved blandet kørsel. Så er olie jo lidt billigere end benzin, men
alligevel.


Så det er da nogen liter man får sparet.... Hvis fabrikstallende står
til troende.


** Lars

Lars Ehlers (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars Ehlers


Dato : 09-10-05 03:42

On Fri, 16 Sep 2005 11:41:26 +0200, "Lars L. Hansen"
<hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

>Jeg så en amerikansk hjemmeside hvor fyren kammede helt over i
>glædesrus, fordi hans Prius kunne presses op på ca. 17/km/l. Så en lille
>moderne diesel med partikelfilter kan vel sagtens konkurrere på km/l?
>Også hvis man regner med fabriksopgivelserne for Prius'en.

Diesel er dyrere end benzin i USA. Og han kan forhåbentlig få en bedre
benzinøkonomi end 17 km/l.


--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang
http://copenhagen.craigslist.org (great free forum, use it!)
"Screw you guys I'm going home" (Eric Cartman)

Thomas Johansen (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Johansen


Dato : 16-09-05 14:27

Nu har Toyota heller aldrig sagt at den var den endelig løsning. Meningen
med Prius er faktisk mere et mellem stadig..og for at bevise det rent
foretningsmæssigt godt kan hænge sammen.
Det er jo tåbeligt at tro, man fra den ene dag til den anden, kan skifte til
noget andet end forsile brændstoffer.. Derfor er det da fint med disse
"mellem" projekter, som er med til at udforske og teste nogle tekniske
løsninger i praksis. Det kan måske skabe inspiration til fremtidige
løsninger..?!??..
Men jo.. rent miljømæssigt er der nok ikke de store femskridt. Spare på
olien, men sviner så et andet sted..men er nu stadig et skridt i den rigtige
retning..

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in message
news:432a8e80$0$11674$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej folkens
>
> Peugeot tilsyneladende helt uenig i med Toyota om hybridbilernes fremtid..
>
> http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3263330/
>
> /Jan W Nielsen
>



Martin Bisgaard Ande~ (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bisgaard Ande~


Dato : 16-09-05 21:07

Thomas Johansen wrote:
> Nu har Toyota heller aldrig sagt at den var den endelig løsning. Meningen
> med Prius er faktisk mere et mellem stadig..og for at bevise det rent
> foretningsmæssigt godt kan hænge sammen.
> Det er jo tåbeligt at tro, man fra den ene dag til den anden, kan skifte til
> noget andet end forsile brændstoffer.. Derfor er det da fint med disse
> "mellem" projekter, som er med til at udforske og teste nogle tekniske
> løsninger i praksis. Det kan måske skabe inspiration til fremtidige
> løsninger..?!??..
> Men jo.. rent miljømæssigt er der nok ikke de store femskridt. Spare på
> olien, men sviner så et andet sted..men er nu stadig et skridt i den rigtige
> retning..

Normale mennesker vil aldrig betale for en mellemløsning med begrænset
levetid, specielt ikke når en tilsvarende dieselkværn er billigere og
endda skåner miljøet endnu mere. Som eksperiment, til for eksempel
udvikling af batterier med mere kapacitet, der er hybriderne måske ok,
men jeg synes nu stadig ressurserne var bedre brugt på udvikling af
biler til alternative brændstoffer.

Henrik B. (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-09-05 07:44


"Martin Bisgaard Andersen" <martin@mbatech.dk> skrev i en meddelelse
news:432b25eb$0$73144$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Normale mennesker vil aldrig betale for en mellemløsning med begrænset
> levetid, specielt ikke når en tilsvarende dieselkværn er billigere og
> endda skåner miljøet endnu mere.

På hvilken måde skåner en dieselkværn miljøet mere??

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Jan W Nielsen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-09-05 09:12

> På hvilken måde skåner en dieselkværn miljøet mere??

På CO2-måden - den forurening fra biler, som man taler mest om på
verdensplan.

(Men ja, der er stadig noget partikeludledning)

/Jan W Nielsen




Henrik B. (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 21-09-05 19:10


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:432e7289$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> På hvilken måde skåner en dieselkværn miljøet mere??
>
> På CO2-måden - den forurening fra biler, som man taler mest om på
> verdensplan.
>
> (Men ja, der er stadig noget partikeludledning)

Ja, og NOx'er i hobetal..

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Jan W Nielsen (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 21-09-05 19:42

> Ja, og NOx'er i hobetal..

Vorherre bevares...

/Jan W Nielsen



Henrik B. (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 21-09-05 19:12


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:432e7289$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> På hvilken måde skåner en dieselkværn miljøet mere??
>
> På CO2-måden - den forurening fra biler, som man taler mest om på
> verdensplan.
>
> (Men ja, der er stadig noget partikeludledning)

Nu vi er ved sammenligninger, så sammenlign f.eks. en Bimmer X5 diesella med
den nye Lexus R400h - både hvad angår forurening, og præstationer...

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Kim Kristensen (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 20-09-05 22:13


"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:432a8e80$0$11674$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej folkens
>
> Peugeot tilsyneladende helt uenig i med Toyota om hybridbilernes fremtid..
>
> http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3263330/
>
> /Jan W Nielsen
>
>
Det er journalisten der fabler om Toyota, ikke bossen fra PSA. Men der er
andre der ikke er enige med Toyota om hvem der har opfundet hvad, det bliver
spændende at se hvordan det ender.

http://www.whatcar.com/News_Article.asp?NA_ID=217111

Med venlig hilsen Kim



Jan W Nielsen (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 21-09-05 11:51

> Det er journalisten der fabler om Toyota, ikke bossen fra PSA.

Korrekt - men konsekvensen af det, som bossen fra PSA siger, er klar - og
IMo med klar adresse til Toyota.

Naturligvis står PSA-chefen ikke og nævner Toyota direkte - det ville være
dårlig opførsel.

/Jan W Nielsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408615
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste