Procycle delsyntetisk 10W40 fra louis.de
Fra : Calle Nielsen

Dato : 15-09-05 21:51

Hej dfm'er

Hermed min erfaring med Procycle delsyntetisk 10W40 motorolie fra louis.de.

Min MC: Kawasaki GPZ600R fra 1987, 61000km.

I foråret skiftede jeg til denne olie da flere i gruppen har ytret at
det er en ok olie.

Siden har jeg kørt 6000km uden problemer med cyklen.
De sidste 1000 km er den dog gradvis begyndt at gå dårligere i gearskiftene.

Jeg har lige skiftet olie (til samme type) og voila nu glider
gearskiftene igen som var det en spritny Honda :)
Jeg synes også motoren har lidt mindre raslen i tomgang, men det er
muligvis indbildning.

Det tyder altså på at olien har været slidt op, hvilket jeg synes er for
tidligt. Jeg ved godt at man bør skifte for hver 6kkm, men så forventer
jeg også at olien stadig er i forholdvis god form.

Men ok, det er nok hvad man kan forvente når man kun betaler 10€ for 4liter.

Jeg er ret frustreret over at man ikke har en jordisk change for at vide
hvor god olien man køber er. Man kan godt nok kigge på dens API rating,
men de billige olier har også en høj rating. Måske er forskellen på de
dyre og de billige hvor hurtigt olien nedbrydes.

Man bliver vel nødt til at sætte sin lid til at pris og kvalitet følges
ad, hvilket jo ikke altid er tilfældet.

Øv!

Mvh Calle

Fra : Hekto

Dato : 16-09-05 09:43

In article <4329ddac$0$12109$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
calle.nielsenslet@gmail.com says...

> Det tyder altså på at olien har været slidt op, hvilket jeg synes er for
> tidligt. Jeg ved godt at man bør skifte for hver 6kkm, men så forventer
> jeg også at olien stadig er i forholdvis god form.

.... hvorfor så skifte den, hvis det var tilfældet???
Hyppige olieskift sikrer at aditiverne stadig er aktive, og partikler
fra gearkasse, kobling og forbrænding ophobes ikke i unødvendigt
omfang.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Calle Nielsen

Dato : 16-09-05 17:15

Hekto wrote:
> [...]
> Hyppige olieskift sikrer at aditiverne stadig er aktive, og partikler
> fra gearkasse, kobling og forbrænding ophobes ikke i unødvendigt

Jeg vil gerne skifte *før* olien er blevet for slidt for at mindske
slidet på motoren. Jeg forventede ikke en mærkbar ændring af oliens
egenskaber når man skifter ved 6kkm.
Men jeg skulle nok have betalt lidt mere for olien så :)

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 20:11

Calle Nielsen skrev i meddelelsen
<432aee86$0$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

> [...]
>egenskaber når man skifter ved 6kkm.
>Men jeg skulle nok have betalt lidt mere for olien så :)

Hvis at man skal tage følgende link for gode varer,
http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html så er netop 10W40 mineralolie
ikke egnet til mc-brug. Syntetisk xW40 derimod klarer belastningen fra
gearkassen. Delsyntetisk ? Tjae, ikke omtalt i dokumentet. :-|

Jeg kørte 12.000 Km. på sidste syntetiske 5W40 API-SL, og jeg tror faktisk
også at det er lidt i overkanten, men det er hvad Honda foreskriver som
skifteinterval.

mvh
Orla