Brosten i rundkørsel
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-09-05 20:04

Må man køre på brostenene i en rundkørsels indercirkel, når disse ikke er
afmærkede?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-09-05 20:08

Preben Riis Sørensen wrote:
> Må man køre på brostenene i en rundkørsels indercirkel, når disse ikke er
> afmærkede?

Som udgangspunkt vil jeg tro de er der af hensyn til lastbiler der
ellers ikke kan være i rundkørslen, uden at køre kantstene og
midterstykket ned.

Så uden at vide hvilken rundkørsel du snakker om, må svaret som
udgangspunkt være et ja.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-05 20:42

"Anders Christensen" <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke kan være i rundkørslen, uden at køre kantstene og midterstykket ned.
>
> Så uden at vide hvilken rundkørsel du snakker om, må svaret som

enig.

Jeg plejer også at bruge det hele når jeg skal gennem en rundkørsel og der
ikke er andre i den. Så skærer jeg så meget af i kanter og hvis de er
dobbelt så bliver der 2 vognbaneskift for at komme hurtigst mulig igennem
dem......(puha håber ikke det giver klip i mit Fuhrerschein)

--
Tom

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-09-05 20:43

Anders Christensen wrote:

> [...]
> midterstykket ned.
>
> Så uden at vide hvilken rundkørsel du snakker om, må svaret som

Det var da utroligt så glad jeg var blevet for "som udgangspunkt"....

Jeg har forøvrigt også selv kørt op over dem flere gange, primært i
lastbil

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-09-05 14:23

Anders Christensen wrote:
> Det var da utroligt så glad jeg var blevet for "som udgangspunkt"....
> Jeg har forøvrigt også selv kørt op over dem flere gange, primært i
> lastbil

For nogle år siden kom jeg fra Viborg mod Århus. Og i nogle af de byer
man kommer igennem har de lavet en 'indkørsel' hvor vejen snor sig og i
midten er det et brolagt felt med en hævning op til ca 10 cm. Det er så
meningen at man skal sætte farten ned og sno sig uden om brostenene.

Undervejs var jeg blevet sur på den "Brian" der kørte og "slikkede mig i
r*ven".

Så da jeg kom til den første "kastede" jeg blot de to hjul på over
brostenene. (kørte lige ud uden af følge snoningen)

I min Pajero betød det ingen ting. Men "Brian" bagved fik godtnok fundet
den midterste pedal i en vis fart.

Og indtil der ikke var flere af dem kom han ikke nærmere end 50 meter.

--
MVH Finn ...og det var så det frankrigseventyr.
Men jeg nåede da at opleve at høre "Alsac'sisk" talt.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-09-05 20:39

On Thu, 15 Sep 2005 21:03:59 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Må man køre på brostenene i en rundkørsels indercirkel, når disse ikke er
>afmærkede?

>--

Ellers var vi godt nok nogle stykker der var slemt på røveren her i
kongeriget.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Olesen

Dato : 16-09-05 09:22

> Ellers var vi godt nok nogle stykker der var slemt på røveren her i
> kongeriget.
>
> Venlig hilsen
> Folmer

Må du køre på kantstenene de er nemlig heller ikke afmærket ????

Jens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-09-05 10:03

On Fri, 16 Sep 2005 10:21:32 +0200, "Olesen"
<lindberg@(detteskalfjernes)it.dk> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

>Må du køre på kantstenene de er nemlig heller ikke afmærket ????

>--

Det er i hvert fald uklogt, af flere årsager.

Er det granitkantsten kan de være meget skarpe. Det kan ødelægge
karkassen, så regummiering er umulig. Det kan også føre til at dækket
simpelthen eksploderer.

Problematikken ligger i, at visse rundkørsler simpelthen er for små
til lastbiler.

Jeg synes iøvrigt at dit spørgsmål er lidt morsomt. Lygtepæle og
bygninger er heller ikke afmærkede, men dem kører man jo heller ikke
lige hen over. )

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-09-05 20:51

> [...]
> Jeg synes iøvrigt at dit spørgsmål er lidt morsomt. Lygtepæle og
> bygninger er heller ikke afmærkede, men dem kører man jo heller ikke

Det er ikke spor morsomt. Brostenene ligger som en cirkel i midten, og der
er ingen kant. Altså er det at betragte som vejbelægning. Det er derfor jeg
spørger. Hvis de var afmærkede var jeg ikke i tvivl. Kører naturligvis på
stenene, men jeg vil helst vide om det jeg alligevel gør er lovligt?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-09-05 21:23

On Fri, 16 Sep 2005 21:50:37 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev
>
>Det er ikke spor morsomt.

>--

Nej, det kan jeg forstå. Jeg beklager.

> [...]

>spørger. Hvis de var afmærkede var jeg ikke i tvivl. Kører naturligvis på
>stenene, men jeg vil helst vide om det jeg alligevel gør er lovligt?

Jamen jeg er da af den overbevisning, at myndighederne helst ser at du
kører i så stor en cirkel som muligt uden om brostenene. Jeg har
indtryk af, at flere af disse minirundkørsler er ment som fartdæmpende
foranstaltninger.

Derefter er der en praktiker der har fortalt dem, at større biler også
gerne skulle kunne passere.

Derfor løsningen med brostenene, og ikke f.eks. et blomsterbed.

Venlig hilsen
Folmer

*Dette indlæg er checket og renset for virus såvel som humor*

Fra : Mogens

Dato : 16-09-05 21:54

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Derefter er der en praktiker der har fortalt dem, at større biler også
> gerne skulle kunne passere.
> Derfor løsningen med brostenene, og ikke f.eks. et blomsterbed.

Som man blot passerer, som man selv vil. Alt andet ville være dybt go'nat.

> *Dette indlæg er checket og renset for virus såvel som humor*

ROFL - Folmer for fan

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-09-05 22:17

On Fri, 16 Sep 2005 22:53:33 +0200, "Mogens"
<nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

>Som man blot passerer, som man selv vil. Alt andet ville være dybt go'nat.

>--

Det er jo det jeg gør, men jeg tror nok, at myndighederne hellere så
at man satte farten ned, og kørte udenom. Men det er lovligt at køre
hen over, det er der ikke tvivl om.

>--

>ROFL - Folmer for fan

>--

Jaja, du véd jo godt, at jeg næsten aldrig er i dårligt humør.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-09-05 14:41

Folmer Rasmussen wrote:
> Det er jo det jeg gør, men jeg tror nok, at myndighederne hellere så
> at man satte farten ned, og kørte udenom. Men det er lovligt at køre
> hen over, det er der ikke tvivl om.

Man skal bare havde husket at have drukket det meste af kaffen i kruset
først.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-09-05 14:39

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
> kører i så stor en cirkel som muligt uden om brostenene. Jeg har
> indtryk af, at flere af disse minirundkørsler er ment som fartdæmpende

Nogle steder bruger de det også for ar ændre på vigepligtsforholdene så
de kan komme ud på en mere befærdet vej fra sidevejene.

> Derefter er der en praktiker der har fortalt dem, at større biler også
> gerne skulle kunne passere.

Nogle af de 'praktikere' har nok være de lastbiler der har jordet
kantstenene. Og så er det af erfaring de har lært det.

F.eks. i den i Frederiks. Der lagde de ud med en beplantning i midten,
som de kunne skifte en gang om ugen.

Nede i Doskland prøvede de det også for en del år siden. På den bondevej
alle p-bilerne skulle på ved Tarp-afkørslen, om lørdagen i sommer
månederne, lavede de en rundkørsel så lille at man med en almindelig
trækker/trailer skulle køre med højre forhjul ude over den yderste
kantsten, og så havde man alligevel sidste venstre trailerhjul til at
køre indenfor den inderste kantsten.

Nu har de lavet den størrere. Og samtidig har de tilladt p-bilerne at
køre ned til Jagel-afkørslen før motorvejen skal forlades.

> *Dette indlæg er checket og renset for virus såvel som humor*

Også ironi?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-09-05 14:27

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> spørger. Hvis de var afmærkede var jeg ikke i tvivl. Kører naturligvis på
> stenene, men jeg vil helst vide om det jeg alligevel gør er lovligt?

Nogle steder har de erstattet brostenene med et asfalteret felt inderst
i rundkørslen hvor der så er malet 'spærreflader' på.

Formålet er det samme; At lastbilerne kan komme rundt i rundkørslen uden
at kommunen skal ud og reetablere beplantningen hver uge.

Det gjorde de i starten i Frederiks på rute 186. Indtil de opgav og
lagde brosten i hele midterfeltet. Men jeg kender heller ikke nogen
rundkørsler der er mindre end den de har der.