svampede bremser
Fra : Ukendt

Dato : 15-09-05 19:19

Idag har jeg smidt et par 6 stemplede tokico kalibre på min TL´er
Jeg har skiftet bremseslange til noget der er omkring et år gammel. Det er
ikke armeret. Jeg havde ikek lige råd til armeret bremseslange :(

Jeg synes at bremsen er svampet, og det selvom jeg har luftet ud
adskillelige gange, også efter en lang køretur.

Den bremser nu godt nok, men er blød!. Det var den nu også før med de gamle
kalibre og gamle slanger, men kan det virkelig passe at den stadig skal være
blød?
Det er jo næsten nye slanger?

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-09-05 19:24

On 15 Sep 2005 20:18:30 +0200, "S.G" <sebastianSNABELAnalnet.dk>
wrote:

Hej Sebastian.

> [...]
>kalibre og gamle slanger, men kan det virkelig passe at den stadig skal være

Prøv følgende:
Tag en bagageelastik og vikl den omkring håndtaget og bremsegrebet og
lad den stå med moderat tryk natten over.
Der venter en AHA oplevelse.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Studen

Dato : 15-09-05 20:46

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
> [...]
> Tag en bagageelastik og vikl den omkring håndtaget og bremsegrebet og
> lad den stå med moderat tryk natten over.

Præcis sådan én oplevelse fik jeg, efter at have fulgt rådet. Gentog et par
nætter i træk og voila!
Studen
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699

Fra : Peter Sindrup

Dato : 15-09-05 23:48

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke>

Hej Steen

> Prøv følgende:
> Tag en bagageelastik og vikl den omkring håndtaget og bremsegrebet og
> lad den stå med moderat tryk natten over.
> Der venter en AHA oplevelse.

Hvad er det lige precis der sker "teknisk" med den øvelse?

Peter

Fra : Armand

Dato : 16-09-05 00:25

Peter Sindrup wrote:
> "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke>
>
> Hej Steen

> Hvad er det lige precis der sker "teknisk" med den øvelse?

Tjaeh :-/
Et par bud på hydraulikken:
- Det kan være at tryksætningen af vædsken fremmer at boblerne lettere
samler sig til håndterbare størrelser fremfor at forekomme i
skumlignende størrelse!
- Derudover vil bobler der i nattens løb er steget helt op til
hovedcylinderen, blive trukket ind i reservoiret som det første når man
letter trykket morgenen efter - Har den stået uden tryk, bevæger man
boblen væk fra cylinderen når man klemmer bremsegrebet, hvorefter de
ikke nær så let ender tilbage i reservoiret!

--
Armand.

Fra : Peter Sindrup

Dato : 16-09-05 09:17

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk>
> [...]
> - Det kan være at tryksætningen af vædsken fremmer at boblerne lettere
> samler sig til håndterbare størrelser fremfor at forekomme i skumlignende

Tvivler jeg på, da trykket kun vil gøre boblerne (endnu) mindre.

> - Derudover vil bobler der i nattens løb er steget helt op til
> hovedcylinderen, blive trukket ind i reservoiret som det første når man
> letter trykket morgenen efter -

Se, den køber jeg derimod helt uden forbehold.

> Har den stået uden tryk, bevæger man boblen væk fra cylinderen når man
> klemmer bremsegrebet, hvorefter de ikke nær så let ender tilbage i
> reservoiret!

Sæ'fø'li'.

Peter

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-09-05 19:32

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> Tag en bagageelastik og vikl den omkring håndtaget og bremsegrebet og
> lad den stå med moderat tryk natten over.

Jeg plejer faktisk bare at bruge en almindelig tynd elastik, evt. lagt
dobbelt. Der behøver virkelig ikke at være ret meget tryk på grebet
før der er tryk nok i bremseslangen til at luftboblerne bliver små nok
til at boble op.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-09-05 20:25

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> Tag en bagageelastik og vikl den omkring håndtaget og bremsegrebet
> og lad den stå med moderat tryk natten over. Der venter en AHA
> oplevelse.

Muligvis kan man vinde lidt ved at daske lidt på slanger
etc. efterfølgende, så evt. luftbobler løsner sig.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-05 22:16

Ok takker for svar. :)
Jeg vil lade den står en nat elle rflere med tryk på bremsen!

Men skal bremse luftes ud dagen efter den har stået? Eller ryger luftbobler
bare op i beholderen øverst?

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-09-05 22:21

On 15 Sep 2005 23:16:07 +0200, "S.G" <sebastianSNABELAnalnet.dk>
wrote:

Hej Sebastian.

>Men skal bremse luftes ud dagen efter den har stået? Eller ryger luftbobler
>bare op i beholderen øverst?

Når du letter trykket på grebet ryger luftboblerne op i resauaret, og
er dermed ude af systemer.
Du kan evt. gøre som der blev foreslået og daske let på slanger og
hovedcylinderen med skaftet af en skruetrækker for at få luften til at
vandre opad ca. 10 min før du slipper grebet løs igen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 16-09-05 09:16

In article <4329baf6$1@news.wineasy.se>, "S.G"
<sebastianSNABELAnalnet.dk> says...
> [...]
> kalibre og gamle slanger, men kan det virkelig passe at den stadig skal være

Som de andre nævner, kan det være at elastiknummeret hjælper!

Men - det kan også være en drastisk ændring af arealforholdet imellem
master og slave!
Hvis den nye kalipper har et samlet større stempelareal end den gamle,
og du stadig kører med samme diameter på bremsemasteren, skal stemplet
i masteren jo bevæge sig længere for at flytte væske nok til at bevage
stemplerne i din nye kalipper.

En anden bremsemaster med større diameter på stemplet vil tilsvarende
give en større mængde væske; men også kræve et lidt højere tryk.
Fornemmelsen vil dog være vesentligt mere kontante bremser.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 12:58

> [...]
> give en større mængde væske; men også kræve et lidt højere tryk.
> Fornemmelsen vil dog være vesentligt mere kontante bremser.

dvs ny af den der sidder på styret? :)

Fra : Hekto

Dato : 16-09-05 15:30

In article <432ab35c$1@news.wineasy.se>, "S.G"
<sebastianSNABELAnalnet.dk> says...
> dvs ny af den der sidder på styret? :)

Jepper! ... og gerne en rigtg god radial een, af de dyreste!!!!

Man kan nu nok finde een der passer fra en anden model/MC med en større
diameter.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 16:00

Hekto skrev i meddelelsen ...

>Jepper! ... og gerne en rigtg god radial een, af de dyreste!!!!

Er det nu jeg skal skrive, at S.G. havde fået mere ud af at købe armerede
bremseslanger, end outdatede 6-pot (porno)calipre

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 16:37

> Er det nu jeg skal skrive, at S.G. havde fået mere ud af at købe armerede
> bremseslanger, end outdatede 6-pot (porno)calipre

Det ved jeg skam godt :)
Det er også meingen de armerede skal på her i løbet af vinteren. Men en ting
af gangen :) Og lige nu var der et godt tilbud på et sæt 6 stemplede i
guldfarve :)

Det skal så lige virke optimalt resten af sæsonen ud!

Anyway mht armerede! Min erfaring er faktsik ikke at cyklen bremser bedre!
Min erfaring er at håndtaget simpelthen bliver hårdt og mere præcist at
dosere!

Fra : Hekto

Dato : 16-09-05 19:22

In article <432ae6a7$1@news.wineasy.se>, "S.G"
> [...]
> guldfarve :)
>
> Det skal så lige virke optimalt resten af sæsonen ud!

Ja, det er da OK. Den bremser jo sikkert fint; men du skal nok bruge
vinteren til at spejde efter en anden bremsemaster på Ebay f.eks.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 19:28

> Ja, det er da OK. Den bremser jo sikkert fint; men du skal nok bruge
> vinteren til at spejde efter en anden bremsemaster på Ebay f.eks.

JEP, Dvs en bremsemaster fra en cykel med 6stemplede tokicoer?

Synes ellers den tager godt fat den jeg har!

Fra : Hekto

Dato : 16-09-05 20:43

In article <432b0e99$1@news.wineasy.se>, "S.G"
<sebastianSNABELAnalnet.dk> says...
> JEP, Dvs en bremsemaster fra en cykel med 6stemplede tokicoer?
>
> Synes ellers den tager godt fat den jeg har!

Ja, eller en radial, hvis det skal være 1A.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 20:46

> Ja, eller en radial, hvis det skal være 1A.
altså master cyllinder fra en radialbremse?

Fra : Armand

Dato : 17-09-05 10:15

S.G wrote:

> altså master cyllinder fra en radialbremse?

Nej, hvad forskel skulle dén detalje gøre??

Det er radial-pumpe der tales om og som er en af tidens store porno-trends!

Mit pip omkring udskiftningen er at man altid bør fortage så radikale
ændringer som hele sæt og altså ikke kun ændre i den ene ende :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 20:57

Fandt et forum om netop dette emne på en TLS.
Den master cyllinder der sidder på nu skulle være fin nok
Det er en smagssag om man vil skifte!
Forskellen er vandringen på bremsen, den skal pumpe mere væske ud før den
bremser! :)

Fra : Hekto

Dato : 16-09-05 22:45

In article <432b2393$1@news.wineasy.se>, "S.G"
<sebastianSNABELAnalnet.dk> says...
> Fandt et forum om netop dette emne på en TLS.
> Den master cyllinder der sidder på nu skulle være fin nok
> Det er en smagssag om man vil skifte!

Ja, da!

> Forskellen er vandringen på bremsen, den skal pumpe mere væske ud før den
> bremser! :)

Det er jo det jeg siger!

Dette er en rdial master:

http://www.cyclewareables.com/pages/master_cylinder_radial/master_cylind
er_radial_magura.htm<<

Fra : Armand

Dato : 17-09-05 10:37

S.G wrote:
> Fandt et forum om netop dette emne på en TLS.
> Den master cyllinder der sidder på nu skulle være fin nok
> Det er en smagssag om man vil skifte!

Jup!
Men relateret til dit oprindelige indlæg er din(!) smagssag jo
tydeligvis at den er for svampet :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-05 10:47

> Jup!
> Men relateret til dit oprindelige indlæg er din(!) smagssag jo tydeligvis
> at den er for svampet :-|

Jep, og hjælper det slet ikke at udlufte, så kommer der andre slanger og
anden master på!

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-05 10:50

> Jep, og hjælper det slet ikke at udlufte, så kommer der andre slanger og
> anden master på!

skal over senere om se om jeg også skal have en AHA oplevelse :)
Bremsen har stået med tryke siden igår aftes.

Har også fået at vide at det skulle hjælpe at presse kalibe i bund (kræver
en afmontering)

Fra : Armand

Dato : 17-09-05 22:59

S.G wrote:

> Har også fået at vide at det skulle hjælpe at presse kalibe i bund (kræver
> en afmontering)

Ja deromkring er svømmende calibere en tand foran

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 17-09-05 10:11

S.G wrote:

> Anyway mht armerede! Min erfaring er faktsik ikke at cyklen bremser bedre!
> Min erfaring er at håndtaget simpelthen bliver hårdt og mere præcist at
> dosere!

Og dét kan DU ikke udnytte til at bremse bedre??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-05 10:48

> Og dét kan DU ikke udnytte til at bremse bedre??

Jo det kan jeg da sikkert.
Men det er vel ligeså meget en smagssag om man vil køre med armerede
slanger!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-09-05 19:48

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> writes:

> Hvad er det lige precis der sker "teknisk" med den øvelse?

Boblerne bliver trykket meget mindre på grund af trykket.

Med en elastik skulle man vel nok kunne sætte et rimeligt tryk på
slangen, fx 5 bar. Da temperaturen næppe stiger noget videre (og i
hvert fald falder i løbet af natten), og bremsevæsken jo ikke ændre
rumfang i nævneværdig grad, så vil det være boblerne der ændrer
rumfang til et meget mindre rumfang i forhold til hvad de har uden
tryk på slangen. Derved stiger de lettere op til reservoiret.

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*