YES!! Danmark har tabt retsagen i EU om re~
Fra : Henrik B.

Dato : 15-09-05 09:17

De har netop sagt i nyhederne, at Danmark har tabt sagen om et firma må lade
medarbejderne køre rundt i firmabiler indregistreret på udenlandske plader!

Ja sgu. Så ser det endelig ud til at det lysner m.h.t.
registreringsafgiften.

De Radikales ny forslag kommer sikkert på baggrund af denne kendelse.

Fra : Frederik C

Dato : 15-09-05 09:28

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> De Radikales ny forslag kommer sikkert på baggrund af denne kendelse.

> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!

Men Ritzau nævner muligheden for særordninger uden at specificere nærmere...

Jeg har bange anelser...

Mvh.

Frederik

Fra : Torben Madsen

Dato : 15-09-05 09:36

"Frederik C" <f.caroe@fjernefjernsletsuf.nu> skrev i en meddelelse

> Men Ritzau nævner muligheden for særordninger uden at specificere
> nærmere...
>
> Jeg har bange anelser...
>
> Mvh.
>
> Frederik
Ja, jeg er også bange for at folkene ovre på borgen nok skal få det
forplumret, selv på trods af den dom. Desværre....

mvh
Torben Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-05 09:34

> Ja sgu. Så ser det endelig ud til at det lysner m.h.t.
> registreringsafgiften.

ja det er bare med at få lavet et firma i sverige i en fart !!

Mvh
Morten

Fra : Frederik C

Dato : 15-09-05 09:43

"Juel" <xsnabelastarchild.dk> wrote in message

> ja det er bare med at få lavet et firma i sverige i en fart !!
>
> Mvh
> Morten

Kunne vi ikke grundlægge dk.fritid.bil AB?

:)

Mvh.

Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-05 09:45

> Kunne vi ikke grundlægge dk.fritid.bil AB?

Haha jo.. hmm i jura gruppen mener de bare ikke at den går.. :o/

Mvh
Morten

Fra : Peter

Dato : 15-09-05 09:59

> [...]
> plader!
>
> Ja sgu. Så ser det endelig ud til at det lysner m.h.t.

Tror jeg ikke du skal regne med.

> De Radikales ny forslag kommer sikkert på baggrund af denne kendelse.

Det er en dom.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-09-05 10:02

> De har netop sagt i nyhederne, at Danmark har tabt sagen om et firma må
lade
> medarbejderne køre rundt i firmabiler indregistreret på udenlandske
plader!

Her er en uddybning:
Hidtidige regler for registreringsafgifter på udenlandske virksomheders
biler i Danmark ses af EU som begrænsning af arbejdskraftens frie
bevægelighed.

Den danske stat tabte torsdag en EU-sag om registreringsafgifter på
udenlandske virksomheders biler i Danmark. Dermed risikerer statskassen i
teorien at gå glip af millioner, men dommen fra De Europæiske Fællesskabers
Domstol i Luxembourg lægger op til nye særordninger.

- Såfremt firmabilen i det væsentlige skal anvendes varigt i Danmark, eller
når den faktisk anvendes på denne måde, er det lovligt for Danmark at
opkræve registreringsafgift af et køretøj, der af et selskab, som har sit
hjemsted i en anden medlemsstat, stilles til rådighed for en dansk bosat
arbejdstager for at opnå en ligebehandling af disse arbejdstageres og de
øvrige i Danmark bosattes anvendelse af en firmabil, hedder det sig.

EU-Kommissionen får med dommen ret i, at de hidtidige danske ordninger, som
betød fuld registreringsafgift for sådanne biler, var en ulovlig hindring af
arbejdskraftens frie bevægelighed, fordi udenlandske virksomheder havde
incitament til ikke at ansætte folk i Danmark, udlændinge såvel som
danskere.

Den danske stat argumenterede med, at det ville være for let for danske
borgere og udlændinge i Danmark at omgå de danske regler ved at oprette et
selskab i udlandet, hvorefter man så afgiftsfrit kunne drage til Danmark med
en udenlandsk bil. /ritzau/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-09-05 10:05

> Her er en uddybning:

Og her er en udlægning af dommen og dens konsekvenser fra Bilbranchen under
Dansk Industri. De fortolker den noget ikke helt som eksperterne....:

Kommissionen anlagde 23. december 2002 en sag (C-464/02) mod Danmark ved
EF-domstolen for overtrædelse af EU's regler om arbejdskraftens frie
bevægelighed.

Sagen drejer sig om, hvorvidt en arbejdstager, der bor i Danmark, kan
anvende en firmabil, der er ejet eller leaset hos en virksomhed, der er
etableret i en anden medlemsstat, uden at skulle betale registreringsafgift
i henhold til de dan-ske regler.

Der afsiges dom i sagen den 15. september 2005.

Kommissionen mener, at de danske regler medfører hindrin-ger for
arbejdskraftens frie bevægelighed.

De danske regler tillader således ikke,

a.. - at arbejdstagere, der arbejder på den anden side af grænsen (f.eks.
Malmø),

b.. - og som har bopæl i Danmark, at anvende en firmabil, der er
registreret i et naboland (f.eks. Sverige), hvor arbejds-giveren er
etableret,

c.. - til kørsel i Danmark uden der betales dansk registre-ringsafgift.

Der er allerede i 2003 afgjort en lignende sag ved domstolen. Der er tale om
den såkaldte Van Lent sag, som omhandler ansattes ret til i hjemlandet, at
køre i en udenlandsk indre-gistreret bil.

Her traf domstolen afgørelse om, at en regel om, en bil skal indregistreres
og betale afgift i en medlemsstat, hvor ar-bejdstageren har sin bopæl, er i
strid med reglerne om ar-bejdskraftens frie bevægelighed. Samtidig udtalte
domsto-len, at reglen er i strid den frie etableringsfrihed, som til-

kommer det leasingselskab, der efter aftale med arbejdsgive-ren stiller
bilen til rådighed for arbejdstageren.

a.. Konsekvenser af et nederlag til Danmark

I dag bliver omkring 50 pct. af alle nye firmabiler erhvervet via et
leasingselskab. Det er sammenlignet med andre EU-lande en lav andel. Det
formodes, at andelen af leasingbiler i Danmark vil stige markant de kommende
år pga. uudnyttet markedspotentiale. Denne tendens vil kun blive forstærket,
hvis Danmark taber sagen ved EF-domstolen.

Tvinges staten til at nedsætte afgiftsniveauet uden at der samtidig tages
højde for de negative følgevirkninger på brugtvognsmarkedet, vil det
resultere i et parallelt fald i værdien på brugte biler. Konsekvensen for
autovirksomhe-derne kan i værste tilfælde blive, en udhuling af
virksomhe-dernes egenkapital, som vil resulterer i mange konkurser.

a.. Udflagning af biler

Efter EU-retten (jf. dommen i Van Lent sagen), er det eneste der kræves:

1.. 1. at der er tale om en arbejdstager, der har bopæl i Danmark, og

2.. 2. at der er tale om en arbejdsgiver etableret i en anden medlemsstat.

Det ligger i sagens natur, at en person kun er omfattet af EU-traktatens
artikel 39 om arbejdskraftens frie bevægelig-hed, såfremt der er tale om et
reelt ansættelsesforhold. Dette beror dog på domstolens endelige
formulering.

Når ordet "etableret" bruges uden nærmere angivelse, dæk-ker det såvel en
primær etablering som en sekundær etable-ring.

En arbejdsgiver, der er "etableret" i f.eks. Sverige, kan såle-des også
være:

1.. - et dansk selskab, der har en filial i Sverige

2.. - et dansk selskab, der har et datterselskab i Danmark

3.. - et dansk datterselskab, hvis moderselskab er svensk.

Hvis Domstolen således fastholder det kriterium, der blev anvendt i Van
Lent-dommen, vil antallet af danske virksom-heder og dermed antallet af
arbejdstagere, der vil kunne be-nytte sig af muligheden for at køre i
firmabiler uden dansk registreringsafgift, være ganske betydeligt.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-09-05 10:44

> Og her er en udlægning af dommen og dens konsekvenser fra Bilbranchen
under
> Dansk Industri.

Skatteministeriet afviser klart, at dommen får nogle store skattemæssige
konsekvenser - det vil være meget få biler, der kan køre på udenlandske
plader i DK.

/Jan W NIelsen

Fra : svjkl

Dato : 15-09-05 10:35

Nææ, hvis f.eks Volvo og SAAB var danske firmaer, havde meget set
anderledes ud.

mvh

Svend

Fra : BJ

Dato : 15-09-05 11:28

Det er en katastrofe for firmabilsalget.

At brugeren beskattes som var bilen købt i Danmark, har intet med en
virksomheds fordel i at købe en bil til den danske medarbejder at gøre.

Hvis jeg havde eks. 100 dansk indregistrerede firmabiler i 300.000
kr.-klassen, er det ikke den store købmandsregning at regne ud, hvor meget
jeg kunne frigøre i likvider ved at købe potterne i eks. Tyskland.

http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3264208/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Frederik C

Dato : 15-09-05 11:37

> [...]
> kr.-klassen, er det ikke den store købmandsregning at regne ud, hvor meget
> jeg kunne frigøre i likvider ved at købe potterne i eks. Tyskland.

Beskatningen af arbejdstageren vil ligeledes skulle sættes efter
indkøbsprisen. Ellers vil man jo være lige vidt. Sådan forstår jeg det,
hvilket professor i EU-ret ved SDU Søren Friis Hansen tilsyneladende er enig
i: http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=627798

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 15-09-05 11:38

"Frederik C" <f.caroesletsletviskud@sun.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> indkøbsprisen. Ellers vil man jo være lige vidt. Sådan forstår jeg det,
> hvilket professor i EU-ret ved SDU Søren Friis Hansen tilsyneladende er

Det er her SKAT for så vidt er revnende lige glad.

De mener at brugeren skal beskattes som var bilen købt i Danmark.

http://www.borsen.dk/650.77861?PHPSESSID=68ukqnhtlvgh970t4b902jiaf0

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Frederik C

Dato : 15-09-05 11:53

> [...]
>
> Det er her SKAT for så vidt er revnende lige glad.
>
> De mener at brugeren skal beskattes som var bilen købt i Danmark.

Det essentielle er i dommen, at arbejdskraftens frie bevægelighed ikke
begrænses. Hvis en dansk arbejdstager skal betale mere i skat af sin bil,
skal han have en højere løn, end en tilsvarende tysker.

Han vil derfor blive fravalgt af den tyske arbejdsgiver Herr Björn.

Herefter er vi i strid med dommen.

Jeg er dog ikke i tvivl om, at det offentlige system vil gøre alle
krumspring, i stedet for, at se realiteterne i øjnene.

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 15-09-05 12:13

> [...]

> begrænses. Hvis en dansk arbejdstager skal betale mere i skat af sin bil,
> skal han have en højere løn, end en tilsvarende tysker.

SKAT er for så vidt revnende lige glad.

> Han vil derfor blive fravalgt af den tyske arbejdsgiver Herr Björn.

Nej, man er dårligt hjulpet med en salgsstyrke, der ikke taler kundens
modersmål ... flydende.

> Herefter er vi i strid med dommen.

Det tør jeg ikke sige.

> Jeg er dog ikke i tvivl om, at det offentlige system vil gøre alle
> krumspring, i stedet for, at se realiteterne i øjnene.

SKAT vil jo gerne bibeholde sine medarbejdere (på vores regning), så det har
du ret i.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter

Dato : 15-09-05 12:17

> [...]

> Jeg er dog ikke i tvivl om, at det offentlige system vil gøre alle
> krumspring, i stedet for, at se realiteterne i øjnene.

Det off. system = Folketinget. --- Antager jeg, at du mener.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : BJ

Dato : 15-09-05 12:26

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det off. system = Folketinget. --- Antager jeg, at du mener.

Hmmm ... og jeg som gik og troede, den reelle magt lå hos SKAT.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Frederik C

Dato : 15-09-05 12:37

> [...]
>
> KLIP

> Hmmm ... og jeg som gik og troede, den reelle magt lå hos SKAT.

Altså

Folketinget: lovgivende magt
Regeringen: udøvende magt
Domstolene: dømmende magt
SKAT: inddrivende magt

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 15-09-05 12:41

"Frederik C" <f.caroesletsletviskud@sun.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Altså
>
> Folketinget: lovgivende magt
> Regeringen: udøvende magt
> Domstolene: dømmende magt
> SKAT: inddrivende magt

Man skriver så mange fine ting.

Som alm. næringsdrivende har du ikke en chance (uden du har midler til at
poste efter en (dyr) revisor).

Tiderne er skiftet og en del koste udnytter magten på det grusomste.

De ville ikke stå godt uden et job i det offentlige system.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Frederik C

Dato : 15-09-05 12:51

> [...]
>
> Tiderne er skiftet og en del koste udnytter magten på det grusomste.
>
> De ville ikke stå godt uden et job i det offentlige system.

Det var ikke nedsættende ment. Jeg glemte endda en smiley.

Undskyld herfra, hvis det blev forkert opfattet.

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 15-09-05 12:54

"Frederik C" <f.caroesletsletviskud@sun.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det var ikke nedsættende ment. Jeg glemte endda en smiley.

Sådan blev det heller ikke opfattet.

> Undskyld herfra, hvis det blev forkert opfattet.

No problemo, jeg udtalte mig blot helt kold og nøgtern..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-09-05 13:13

On Thu, 15 Sep 2005 13:54:05 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

> [...]
>
>KLIP

>Sådan blev det heller ikke opfattet.

>No problemo, jeg udtalte mig blot helt kold og nøgtern..;)

Man er efter min bedste overbevisning ikke helt kold og nøgtern når
man "wears sunscreen". *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Peter

Dato : 15-09-05 14:19

Fra : Frederik C

Dato : 15-09-05 12:39

> [...]
>
> [klip]

> Det off. system = Folketinget. --- Antager jeg, at du mener.

Selvfølgelig folketinget.

Er de ikke en del af det offentlige?

De opererer måske på lige markedsvilkår?

Så vil jeg gerne have en anden leverandør... :)

Mvh.

Frederik

Fra : Henrik B.

Dato : 15-09-05 14:29
Fra : Peter

Dato : 15-09-05 14:35

> Dommen som den er sat:
>

> http://www.eu-oplysningen.dk/upload/application/msword/a3778d31/C_464_02DA.doc

Som man kan forvente af EF-domstolen: Herrelang dom - godt det ligger uden
for mit normale gebet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter

Dato : 15-09-05 14:38

> Som man kan forvente af EF-domstolen: Herrelang dom - godt det ligger uden
> for mit normale gebet.

Ser at sagens omkostninger hæves Sjov ting.

/Peter

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-09-05 17:28

"Ja sgu. Så ser det endelig ud til at det lysner m.h.t.
registreringsafgiften"

Det er som man ser på det. Mulighed for at beskatte brugen af køretøjer er
allerede nævnt. Pengene skal jo ind, så der er ingen tvivl om at det bliver
ekstremt dyrt at benytte bil i fremtiden

Det vil ramme "skævt". Idag kan de "fattige" købe en gammel bil og stadig få
råd til at køre. Det bliver ikke en mulighed i fremtiden

Jeg er ikke optimistisk.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : BJ

Dato : 15-09-05 17:31

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det vil ramme "skævt". Idag kan de "fattige" købe en gammel bil og stadig
> få råd til at køre. Det bliver ikke en mulighed i fremtiden

De vil netop få råd til *potten*, hvis registreringsafgiften falder bort.

De skal så afholde sig fra at ligge og køre søndagskørsel..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-09-05 19:53

"De vil netop få råd til *potten*, hvis registreringsafgiften falder bort"

Hvad hjælper det, hvis de ikke har råd til at køre i den...

Fra : BJ

Dato : 15-09-05 22:02

KLIP

> "De vil netop få råd til *potten*, hvis registreringsafgiften falder bort"
>
> Hvad hjælper det, hvis de ikke har råd til at køre i den...

Det afhænger vel af, hvor meget der skal køres...lægges stigningerne på
benzinprisen, gælder det for alle og i særdeleshed erhvervslivet (som
vanligt).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-09-05 18:04

"gælder det for alle og i særdeleshed erhvervslivet"

Hvor tror du erhvervslivet sender regningen hen... -> forbrugerne...

Fra : BJ

Dato : 17-09-05 17:04

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> "gælder det for alle og i særdeleshed erhvervslivet"
>
> Hvor tror du erhvervslivet sender regningen hen... -> forbrugerne...

Hvor ellers....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~