"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:43288d3b$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej NG
>
> Jeg har en Mazda 626 2.0 fra 1985 som har en olielampe som lyser sådan af
> og til ..
> eller .. dvs. den lyser ikke når motoren er kold, den lyser først når
> motoren er varm men så lyser den også i tomgang .. jo varmere bilen
> bliver, jo tidligere kommer lampen .. det starter typisk med at
> omdrejningerne falder til ca 2500 og under ifm gearskifte og når den så er
> helt varm så lyser den også i tomgang, hvilket er ca 700 ..
>
> Efter en samtale med min lokale Mazda mekaniker rådede han mig til at
> skifte mit uoriginale oliefilter til et originalt da det er noget som er
> startet efter at jeg selv har skiftet olie + filter...
> Det har jeg så gjort men det har ikke afhjulpet problemet .. dog bemærkede
> jeg at olien var meget tynd .. ?? (Hvornår er den _for_ tynd ? )
>
> Motoren har gået 170.000 km og jeg kan se at den smører men selvfølgelig
> ikke hvorvidt den smører nok .. er derfor lidt nervøs hver gang jeg er ude
> og køre ..
>
> Inden jeg kører til mekaniker og får ham til at bruge et par tusind på
> fejlfinding så tænkte jeg at der nok sad en her som vidste hvad der kunne
> være galt ...
>
>
> --
> /J
> Mazda 626 GLX 2.0
> dfmc.dk/853
>
>
>
Har du været "god"ved den gamle bil og givet den en rigtig dyr fuldsyntetisk
olie ?
Hæld det straks i afløbet og fyld en go gammeldaws mineralsk olie på - det
kan gøre en stor forskel på en ældre motor.
Opleved noget lignende med en ældre Citroen CX, jeg havde. Olietrykslampen
begyndte at lyse 2-3.000 km efter oliskift.
Købte ny trykføler og havde et h.... besvær med at skifte den, Citroen, i
ved.... Men det hjalp ikke en bønne.
Skiftede så filteret og det hjalp ca 45 sek. Undrede mig lidt over det og
kom så til at tænke på det med olietypen, skiftede olien med det samme og
problemet var væk - og kom ikke igen !
Kører nu gerne med Duchams Q på min gamle Volvo efter en gammel oplevelse
med min første bil; en Mascot med en del flere heste en standard.
Den havde olietryksmåler og derfor så jeg at trykket begyndte at blafre ret
kort tid efter olieskift. Var så inde hos hvad-er-det-nu-de-hedder i
Smallegade i anden anledning. Det viste sig at de udemærket kendte bilen -
de havde bygget den op for den tidliger ejer. Til olietrykket sagde han:
Brug Duchams Q - det er den eneste der holder tryk på en tunet Mascot. Og
han havde ret.
Derfor er jeg nu vendt tilbage til den olie - 25 år efter....
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder