/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Olietryk Mazda 626 2.0 1985
Fra : [6705] Jesper Sørens~


Dato : 14-09-05 21:47

Hej NG

Jeg har en Mazda 626 2.0 fra 1985 som har en olielampe som lyser sådan af og
til ..
eller .. dvs. den lyser ikke når motoren er kold, den lyser først når
motoren er varm men så lyser den også i tomgang .. jo varmere bilen bliver,
jo tidligere kommer lampen .. det starter typisk med at omdrejningerne
falder til ca 2500 og under ifm gearskifte og når den så er helt varm så
lyser den også i tomgang, hvilket er ca 700 ..

Efter en samtale med min lokale Mazda mekaniker rådede han mig til at skifte
mit uoriginale oliefilter til et originalt da det er noget som er startet
efter at jeg selv har skiftet olie + filter...
Det har jeg så gjort men det har ikke afhjulpet problemet .. dog bemærkede
jeg at olien var meget tynd .. ?? (Hvornår er den _for_ tynd ? )

Motoren har gået 170.000 km og jeg kan se at den smører men selvfølgelig
ikke hvorvidt den smører nok .. er derfor lidt nervøs hver gang jeg er ude
og køre ..

Inden jeg kører til mekaniker og får ham til at bruge et par tusind på
fejlfinding så tænkte jeg at der nok sad en her som vidste hvad der kunne
være galt ...


--
/J
Mazda 626 GLX 2.0
dfmc.dk/853




 
 
jan@stevns.net (14-09-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 14-09-05 22:01

"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> skrev :

>Inden jeg kører til mekaniker og får ham til at bruge et par tusind på
>fejlfinding så tænkte jeg at der nok sad en her som vidste hvad der kunne
>være galt ...

forkert oliefilter, defekt olietryk-kontakt, defekt oliepumpe (læs:
opslidt) - eller for tynd olie

Prøv at få målt olietrykket korrekt, så har man nok en bedre ide om
tingenes tilstand

(well.... det kan jo også være motorens almentilstand)


--
jan@stevns.net

Helge Christiansen (15-09-2005)
Kommentar
Fra : Helge Christiansen


Dato : 15-09-05 17:16

Hejsa,

Jeg har prøvet det samme på en 626 2,0fra 1987, det var vedningen til
olietrykslampen, der
lige nøjagtigt kunne komme i klemme ved montering af filteret, så der blev
forbindelse når
motoren blev varm.

Mvh.
Helge

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:8p3hi1tbophue4suolk8i9rodq7lcdup00@dtext.news.tele.dk...
> "[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> skrev :
>
>>Inden jeg kører til mekaniker og får ham til at bruge et par tusind på
>>fejlfinding så tænkte jeg at der nok sad en her som vidste hvad der kunne
>>være galt ...
>
> forkert oliefilter, defekt olietryk-kontakt, defekt oliepumpe (læs:
> opslidt) - eller for tynd olie
>
> Prøv at få målt olietrykket korrekt, så har man nok en bedre ide om
> tingenes tilstand
>
> (well.... det kan jo også være motorens almentilstand)
>
>
> --
> jan@stevns.net



Jesper Hedegaard (15-09-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 15-09-05 17:29


"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:43288d3b$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej NG
>
> Jeg har en Mazda 626 2.0 fra 1985 som har en olielampe som lyser sådan af
> og til ..
> eller .. dvs. den lyser ikke når motoren er kold, den lyser først når
> motoren er varm men så lyser den også i tomgang .. jo varmere bilen
> bliver, jo tidligere kommer lampen .. det starter typisk med at
> omdrejningerne falder til ca 2500 og under ifm gearskifte og når den så er
> helt varm så lyser den også i tomgang, hvilket er ca 700 ..
>
> Efter en samtale med min lokale Mazda mekaniker rådede han mig til at
> skifte mit uoriginale oliefilter til et originalt da det er noget som er
> startet efter at jeg selv har skiftet olie + filter...
> Det har jeg så gjort men det har ikke afhjulpet problemet .. dog bemærkede
> jeg at olien var meget tynd .. ?? (Hvornår er den _for_ tynd ? )
>
> Motoren har gået 170.000 km og jeg kan se at den smører men selvfølgelig
> ikke hvorvidt den smører nok .. er derfor lidt nervøs hver gang jeg er ude
> og køre ..
>
> Inden jeg kører til mekaniker og får ham til at bruge et par tusind på
> fejlfinding så tænkte jeg at der nok sad en her som vidste hvad der kunne
> være galt ...
>
>
> --
> /J
> Mazda 626 GLX 2.0
> dfmc.dk/853
>
>
>
Har du været "god"ved den gamle bil og givet den en rigtig dyr fuldsyntetisk
olie ?
Hæld det straks i afløbet og fyld en go gammeldaws mineralsk olie på - det
kan gøre en stor forskel på en ældre motor.
Opleved noget lignende med en ældre Citroen CX, jeg havde. Olietrykslampen
begyndte at lyse 2-3.000 km efter oliskift.
Købte ny trykføler og havde et h.... besvær med at skifte den, Citroen, i
ved.... Men det hjalp ikke en bønne.
Skiftede så filteret og det hjalp ca 45 sek. Undrede mig lidt over det og
kom så til at tænke på det med olietypen, skiftede olien med det samme og
problemet var væk - og kom ikke igen !

Kører nu gerne med Duchams Q på min gamle Volvo efter en gammel oplevelse
med min første bil; en Mascot med en del flere heste en standard.
Den havde olietryksmåler og derfor så jeg at trykket begyndte at blafre ret
kort tid efter olieskift. Var så inde hos hvad-er-det-nu-de-hedder i
Smallegade i anden anledning. Det viste sig at de udemærket kendte bilen -
de havde bygget den op for den tidliger ejer. Til olietrykket sagde han:
Brug Duchams Q - det er den eneste der holder tryk på en tunet Mascot. Og
han havde ret.
Derfor er jeg nu vendt tilbage til den olie - 25 år efter....

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408615
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste