"Sjov" skiltning: 50 km/t..... eller 70 km~
Fra : Bo Velschow

Dato : 14-09-05 17:08

Hej gruppe

Ude i landet møder man jo tit diverse "sjove" skiltninger. Jeg har syd for
Hillerød mødt én af de sjovere. Det drejer sig om krydset
Lyngevej/Overdrevsvejen (Rute 6) (http://makeashorterlink.com/?Q1DE32BCB
eller 55 54'21.71"N, 12 17'03.07"E på f.eks. Google Earth ): Krydset
ligger uden for byzone, dvs. den generelle hastighedsgrænse er 80 km/t.
Kommer man sydfra, møder man før krydset først en 70 km/t tavle, og dernæst
en 50 km/t tavle (formentlig for at forhindre, at folk kører af vejen i det
skarpe højresving lige nord for krydset). Kommer man derimod vestfra, møder
man en 70 km/t tavle før krydset. Det "morsomme" er nu, at der et stykke øst
for krydset står en (permanent) "C59 - Ophør af forbud"
(http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=8671) - og så er
det jo, at forvirringen er total. Hvad er det lige, man har tænkt sig??

Jvf. f.eks.
http://www.dr.dk/p4/programmer/trafik/index.asp?function=sporg&action=vis&id=859
gælder der jo, at 'En hastighedsbegrænsning, der er markeret med skilte,
gælder frem til "næste vejkryds"' - og
http://www.vejregler.dk/html/pdf-filer/VR5_Faerdselstavler_3_Forbudstavler_V2_040722b.pdf
s. 24 vedr. C55 ("Tavlen skal gentages efter alle betydende sideveje højst
50 m efter vejindmundingener (...)") også helt klar på området. Dvs. både de
70 km/t (for den vest-mod-øst gående trafik), og de 50 km/t (for den fra
syd-mod-øst svingende trafik) ophæves jo ved krydset - men hvad er det så
for et forbud, C59-tavlen ophæver??

Dvs. jeg må - idet jeg er passeret igennem krydset - sætte farten op til 80
km/t uanset, om jeg kommer sydfra eller vestfra (eller for den sags skyld
nordfra) (og det må også være tilfældet, selvom alle veje "ind mod krydset"
måtte have haft en lokal grænse på f.eks. 70 km/t). Skal man "opretholde" et
forbud, må der skulle sættes en tavle ("C55 - Lokal hastighedsbegrænsning")
umiddelbart efter krydset.

I øvrigt oplever jeg hyppigt (forekommer p.t. 2 steder i Farum, men er set
mange andre steder), at man i forbindelse med vejarbejde sætter lokale
hastighedsbegrænsinger umiddelbart _før_ kryds - tanken har nok været, at
man _efter_ krydset så skal holde den hastighed, man blev "påbudt" _før_
krydset (tavlerne er ikke gentaget efter krydsene). Mystisk?!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-09-05 19:40

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev :

>Hvad er det lige, man har tænkt sig??

Man har slet ikke tænkt, da man "lavede" det der hovsa kryds ;)

Af og til tror jeg ganske enkelt folk ikke ser de skilte, mer end en
bil er da samlet op ude i rabatten ;)
--
jan@stevns.net

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 15-09-05 07:41

Bo Velschow wrote:

> [...]
> gælder der jo, at 'En hastighedsbegrænsning, der er markeret med skilte,

Ja - og ophørsskiltet står der sikkert af hensyn til alle dem, der
*ikke* kan huske netop denne regel og derfor bliver på den lavere
hastighed.

Ebbe