Endelig - rigtig trucker.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-09-05 13:33

Så bragte Det Kgl. Aut. Postvæsen mig i en fase af euferi, som jeg kun
sjældent har oplevet.

Jeg har modtaget mit nye førerkort. Det endegyldige bevis på at jeg er
en rigtig trucker.

Det kostede mig godt nok 525,00 kr., som jeg regner med at vognmanden
betaler, når de engang bliver færdige med at behandle den principsag
som altid bliver rejst når der skal betales.

Har det ellers nogen betydning?

Ja, efter de nuværende regler skal man kun kunne fremvise skiver for
den uge man er i, samt den sidste skive fra forrige uge. Det nye
førerkort registrerer 28 dage, og overskriver derefter løbende.

Ved skift mellem to lastbiler hvor den ene har digital skriver og den
anden analog ditto, skal man inden man hopper op i den analoge model
have et print med fra den digitale.

Hvor fanden får man det fra, hvis man, som vi ofte gør, skifter
lastbil ved én af vores utallige lejligheder rundt om i Europa?

Der er underligt nok ikke noget der tyder på at dagligdagen bliver
lettere ved indførelsen af ny teknik. (surprice)!

Venlig hilsen
Folmer

Fra : NS

Dato : 14-09-05 15:17

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Der er underligt nok ikke noget der tyder på at dagligdagen bliver
> lettere ved indførelsen af ny teknik. (surprice)!

Det er sgu latterligt, at det skal koste vanvittige 525,-! Hvad så med
afløserer, der kører engang i mellem... skal de så selv betale? Og så
holder det jo ovenikøbet kun i maks. 5 år.

En anden sag er, hvad skal du egentlig bruge det til allerede nu?

NS

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-09-05 15:39

On Wed, 14 Sep 2005 16:16:49 +0200, NS <123@123.com> wrote:

>Det er sgu latterligt, at det skal koste vanvittige 525,-! Hvad så med
>afløserer, der kører engang i mellem... skal de så selv betale?

>--

Det vides ikke endnu. Nu skal der først køres en principsag mellem
fagforeningen og vognmændene, og enden på det bliver nok at vognmanden
skal betale. Han vil jo også komme til at spare udgifterne til
diagramark.

Afløser eller ej. Har bilen digital skriver, så skal man have kortet.

>--

> Og så holder det jo ovenikøbet kun i maks. 5 år.

>--

Jada. Ny pengemaskine.

>--

>En anden sag er, hvad skal du egentlig bruge det til allerede nu?

>--

Vi har faktisk allerede fået leveret de første biler med den nye
teknologi.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-05 15:47

> Det kostede mig godt nok 525,00 kr., som jeg regner med at vognmanden
> betaler, når de engang bliver færdige med at behandle den principsag

Det der pisser mig mest af, er at man skal til at have endnu et "kreditkort"
i pungen!! Hvornår helv*** finder de ud af at integrere hele pis*** i
sygesikringsbeviset??

Fra : NS

Dato : 14-09-05 17:58

Henrik B. wrote:
> [...]
> i pungen!! Hvornår helv*** finder de ud af at integrere hele pis*** i

Jeg synes det mest vanvittige er prisen. 525 kr. for et plastikkort er
s.... mange penge. Det koster det simpelthen ikke at lave! Det er bare
en ny skattemaskine. Jeg er forarget... det er da urimeligt at enten
virksomheden eller chaufføren skal betale så mange penge for en kontrol
indført af myndighederne.

NS

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-09-05 18:00

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
> Der er underligt nok ikke noget der tyder på at dagligdagen bliver
> lettere ved indførelsen af ny teknik. (surprice)!

Når du så lige har fundet ud af hvordan det der nye stads virker så
fortæl mig lige hvor meget du løbende kan udlæse om hvad du laver.

Kan du se; pauser hvornår og hvorlænge, dagligt hvil, køretid?

Hvis ikke du kan det vil jeg kalde installationen et alvorligt
tilbageskridt i forhold til skiven.

Hvis ikke vi får mulighed for at udlæse mindst samme information som med
skiven er det hvad jeg er bange for; Nemlig at vores overholdelse af
reglerne gøres mindre vigtig end at vi kan kontrolleres i hoved og r*v.

Da de begyndte at snakke om den elektroniske fartskriver skrev jeg til
Eu og spurgte efter om jeg stadig ville kunne finde den information jeg
skulle bruge for at vide om jeg havde overholdt reglerne. Men jeg fik
bare en sludder for en sladder. Og han fattede tilsyneladende slet ikke
hvad problemet var. Bare kontrollen fungerer er alt godt.

--
MVH Finn ...og det var så det frankrigseventyr.
Men jeg nåede da at opleve at høre "Alsac'sisk" talt.

Fra : alexbo

Dato : 17-09-05 18:28

"Finn Guldmann" skrev i

> Hvis ikke vi får mulighed for at udlæse mindst samme information som med
> skiven er det hvad jeg er bange for;

Alle informationer kan aflæses af chaufføren.
http://www.itd.dk/Upload/Koerselsforhold/TACHOGRAPH-DK.pdf

Personligt synes jeg at chaufførkortet vil gøre livet nemmere for alle der
bruger fartskriver,
man skal bare stikke kortet i maskinen, ikke noget med at udfylde og gemme
div skiver.

Det gør det selvfølgelig sværere at snyde, end det er med skiverne, men
derved kan vognmanden jo heller ikke presse chaufførene til at køre mere end
tilladt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-09-05 22:13

alexbo wrote:
> "Finn Guldmann" skrev i

> Alle informationer kan aflæses af chaufføren.
> http://www.itd.dk/Upload/Koerselsforhold/TACHOGRAPH-DK.pdf

Så er det bare hvor jeg finder "Bilag A". for tilsyneladende står den
information jeg spørger efter der. :-/

> [...]
> bruger fartskriver,
> man skal bare stikke kortet i maskinen, ikke noget med at udfylde og gemme

Det har du ganske ret i.

> Det gør det selvfølgelig sværere at snyde, end det er med skiverne, men
> derved kan vognmanden jo heller ikke presse chaufførene til at køre mere end
> tilladt.

Nu er det ikke så tit det er vognmanden der presser. Mange kører jo
rundt for en eller anden speditør. Og de er endnu ikke underlagt
mulighed for at blive bødet. (Men hvis ellers trafikministrene gør deres
arbejde med afløseren til 3820/85 godt nok bliver de det. De er
allerfald nævnt i oplæget.)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-09-05 22:37

Finn Guldmann wrote:

> Så er det bare hvor jeg finder "Bilag A". for tilsyneladende står den
> information jeg spørger efter der. :-/

De er godtnok ikke særlig informativ med hvilke oplysninger chaufføreren
kan hente ud af systemet når han har brug for det.

Derimod bruger de masser af plads på at beskrive hvad en kontrol kan
hente af oplysninger.