OBU - Maut
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-09-05 19:48

En OBU er en On Board Unit, som præcis som en brobizz sørger for at
registrere hvor meget maut lastbilerne skal betale.

Det er glimragende, for det sinker ikke transporten, idet det bliver
registreret løbende, mens man kører derudad.

Nu kommer det spændende:

BAG - det tyske Autobahnpolizei, har ændret adfærd, hvilket har skabt
lidt undren hos os lastbilchauffører, indtil vi fand ud af hvad de
havde gang i.

De er begyndt at komme susende i yderbanen, og så pludselig liste sig
ind mellem to lastbiler, køre derinde lidt, for så at fare udenom igen
og gentage succes'en lidt længere fremme.

Hvad er det de laver?:

Jo, de har et apparat inde i deres Vito, hvor de kan se om de nærmeste
lastbiler har OBU'en kørende, helt uden at genere os med utidige stop.

Det er da rart at kunne køre i fred, og passe sig selv uden deres
indblanding, men hvor stopper det?

Hvad mon der bliver stoppet i den nye digitale fartskriver?

Det hele er s'gu efterhånden lidt uhyggeligt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 19:56

> [...]
> indblanding, men hvor stopper det?
>
> Hvad mon der bliver stoppet i den nye digitale fartskriver?
>
> Det hele er s'gu efterhånden lidt uhyggeligt.

puha, det er da ved at være seriøs overvågning af Jer.Utroligt at de faglige
organisationer ikke protesterer over dette, men ok det lyder jo bare til at
være en fartskriver

--
Tom

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-09-05 20:12

On Tue, 13 Sep 2005 20:56:28 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>organisationer ikke protesterer over dette, men ok det lyder jo bare til at

Ja, der er jo ikke nogen der har været ude at køre med de der digitale
fartskrivere endnu.

Det skyldes at man skal have et specielt førerkort som man skal "putte
i sprækken" ved arbejdets begyndelse. Jeg får mit en af de nærmeste
dage.

Allerede nu véd vi at den selv regner forbrugt køretid ud, og blinker
rødt når tiden er gået. det kræver jo ikke den store
kædestrammereksamen at få sådan et apparat til at startspærre bilen,
hvis der ikke er mere køretid på kortet.

Det er jo for så vidt godt nok, idet der så ikke er nogen chauffør der
kommer til at ligge under for hverken vognmænd eller speditører.

Kan dytten ikke starte, jamen så kan den ikke starte. Basta!

Så må man vente 9 timer på at komme afsted.

Det jeg lurer på er, hvor dette kontrolsamfund ender?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Basil

Dato : 13-09-05 20:13

Folmer Rasmussen wrote:

> Det jeg lurer på er, hvor dette kontrolsamfund ender?
>
> Venlig hilsen
> Folmer

Jeg forstår din bekymring, jeg er selv lige så bekymret, som jeg tror at du
er.
Kai

Fra : Leonard

Dato : 13-09-05 20:41

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Det jeg lurer på er, hvor dette kontrolsamfund ender?

I 1948 var der en forudseende mand der skrev en bog: 1984
Konklussionen må være at det ender ikke ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-09-05 20:55

Folmer Rasmussen wrote:
> Kan dytten ikke starte, jamen så kan den ikke starte. Basta!

Bare ærgerligt, at motoren gik i stå midt i en jernbaneoverskæring..
... eller 117 andre steder, hvor det er farligt eller meget upraktisk,
at man ikke kan starte igen.

Det skal ikke ske ret mange gange, før det system bliver lavet om.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 13-09-05 20:55

Jens C. Hansen wrote:

> [...]
> man ikke kan starte igen.
>
> Det skal ikke ske ret mange gange, før det system bliver lavet om.

Mon ikke problemet løses ved at der udsendes en kraftig enerverende lyd,
indtil motoren stoppes. Og at den ikke kan startes igen på samme kort,
før et passende tidsrum er passeret?

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-09-05 21:12

On Tue, 13 Sep 2005 21:54:36 +0200, "Lars L. Hansen"
<hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

>Mon ikke problemet løses ved at der udsendes en kraftig enerverende lyd,
>indtil motoren stoppes. Og at den ikke kan startes igen på samme kort,
>før et passende tidsrum er passeret?

>--

Rolig nu. *LOL*

Så vidt jeg ved er disse prægtige maskiner endnu ikke udstyret med
denne feature. Jeg påpeger kun, at det er nemt at få den til det.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-09-05 00:34

Lars L. Hansen wrote:
> Mon ikke problemet løses ved at der udsendes en kraftig enerverende lyd,
> indtil motoren stoppes. Og at den ikke kan startes igen på samme kort,
> før et passende tidsrum er passeret?

Jeg tror ikke de tør indføre det. Der er for mange situationer hvor det
kan gå virkelig galt hvis de gør, og det tror jeg nok de er klar over.

--
MVH Finn ...og det var så det frankrigseventyr.
Men jeg nåede da at opleve at høre "Alsac'sisk" talt.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-09-05 00:32

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
> Kan dytten ikke starte, jamen så kan den ikke starte. Basta!
> Så må man vente 9 timer på at komme afsted.

Det bliver nok lavet om den dag et par lastbiler har holdt i en
rundkørsel i ni timer fordi systemet nægter at lade dem starte.

> Det jeg lurer på er, hvor dette kontrolsamfund ender?

For vores vedkommende har vi ikke set andet end toppen af isbjerget.

Det jeg er mest spændt på er hvor længe der går inden det er almindelig
kendt hvordan man snyder med den nye fartskriver.

Ikke udfra kendskab til uret, men udfra kendskab til erhvervet vil jeg
give det max et år inden vi er hvor vi er i dag.

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-05 07:50

> BAG - det tyske Autobahnpolizei,

Nope, det er "BundesAmt für Güterverkehr". )

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-09-05 09:23

On Wed, 14 Sep 2005 08:49:31 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Nope, det er "BundesAmt für Güterverkehr". )

>--

Ja Henrik.

Jeg skulle jo selvfølgelig have tilføjet .......for lastbiler, idet
jeg godt var klar over at dit fjæs ville dukke op i debatten,
formummet i en airbag af svensk oprindelse.

Denne svenske burka er sandsynligvis også skyld i, at du som den
hidtil eneste ikke har været i stand til at læse indenad. Hovedparten
af læserne herinde ved godt hvilken type bil jeg kører til daglig.

Alternativt kunne du jo undersøge om din alkolås virker. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-05 09:44

> Alternativt kunne du jo undersøge om din alkolås virker. *LOL*

Du er rigtig på forkant med udviklingen. )

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-09-05 10:03

On Wed, 14 Sep 2005 10:44:09 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Du er rigtig på forkant med udviklingen. )

>--

Tja, jeg ved s'gu ikke hvor meget forkant det er, men det er et faktum
at det i Sverige bliver mere og mere almindeligt at hvis ikke
lastbilerne er udstyret med alkolås, så vanker der ingen opgaver.

Det gælder for det meste kommunale opgaver, men et enkelt
speditionsfirma har også meldt sig under fanerne.

Det siger en del om de der svenskere. *LOL*

Og det er de selvsamme alkoholiserede mennesker der bygger de sikre
biler du er så glad for. *LOL*

Meget betryggende.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-05 10:40

> Det siger en del om de der svenskere. *LOL*

Ja, at de tager trafiksikkerhed seriøst - ikke som i Danmark.

> Og det er de selvsamme alkoholiserede mennesker der bygger de sikre
> biler du er så glad for. *LOL*

Ikke desto mindre drikker vi "hellige" danskere mere per indbygger ind
Svensson.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-09-05 11:28

On Wed, 14 Sep 2005 11:40:21 +0200, "Henrik B."
> [...]

>Ja, at de tager trafiksikkerhed seriøst - ikke som i Danmark.

>Ikke desto mindre drikker vi "hellige" danskere mere per indbygger ind

Ja, de holder sig ikke for gode til at snige sig over landegrænsen og
købe deres sprit i DK, således at statistikkerne viser at det er
danskerne der drikker som et hul i jorden.

Dobbeltmoralske, det er hvad de er, og det er ikke noget nyt fænomen,
men det hører næppe til i denne gruppe.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-09-05 00:37

Henrik B. wrote:
> Ja, at de tager trafiksikkerhed seriøst - ikke som i Danmark.
> Ikke desto mindre drikker vi "hellige" danskere mere per indbygger ind
> Svensson.

Det tror da pokker. Han skal jo på "Systemet" for at hente det.

Vi går jo bare ned på den døgnåbne når vi løber tør.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-09-05 00:26

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
> indblanding, men hvor stopper det?
> Hvad mon der bliver stoppet i den nye digitale fartskriver?
> Det hele er s'gu efterhånden lidt uhyggeligt.

Jeg afventer første gang det sker at de bruger oplysninger opsamlet i
OBU'en mens den befinder sig udenfor Doskland.

Hvis det bliver hos mig de så meget som blot antyder at de har adgang
til data opsamlet i andre lande skal jeg gøre hvad jeg kan for at der
lyder et brag der kan høres langt væk.

Og så har BAG ikke noget med Autobahnpolizei at gøre, udover at de
sommetider arbejder sammen.

BAG står for Bundesamt für Güterverkehr.

De opgaver de løser varetages dels af arbejdstilsynet, dels af
Færdselsstyrelsen og dels af tungtvognskontrollen i Danmark.

Men man kan, f.eks. aldrig få en fartbøde af BAG.

I gamle dage var de en afdeling der blev drevet af den tyske
vognmandsorganisation. Men den leg stoppede da der blev dokumenteret en
uforholdsmæssig stor andel af udenlandske lastbiler blandt de
kontrollerede.

I øvrigt har BAG en mærkelig mani med enten at holde stille på en
rasteplads eller at køre den anden vej når jeg ser dem.

Jo, og så fungerer de også sommetider til vores fordel.

Bliver man stoppet af Polizei og man syntes den udlægning af reglerne
betjenten kommer med er lidt for kryptisk kan man få tilkaldt BAG.

Og har man bare nogenlunde styr på tingene, så det viser sig at man har
ret er der ikke noget BAG ved bedre end at få lov at belære en betjent
om at han nok hellere bør holde sig til hastighedskontroller.

(PS. Har aldrig haft problemer af at snakke med BAG)