Lynlås i kaleche
Fra : Per Pedersen

Dato : 13-09-05 16:04

Hej !

Lynlåsene i kalechen er meget utætte (selve låsene ikke stoffet)

Hvordan får jeg dem tæt ?
Jeg har prøvet med stearin det synes jeg ikke virker ordentligt !

Mvh. Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-09-05 10:21

"Per Pedersen" <....@get2.dk> skrev

> Lynlåsene i kalechen er meget utætte (selve låsene ikke stoffet)
> Hvordan får jeg dem tæt ?
> Jeg har prøvet med stearin det synes jeg ikke virker ordentligt !

Dem får du næpp tæt, det er materialet, der er slidt. Måske kan du prøve med
noget tykt, men blødt voks, men det falder nok hurtigt af igen.

Stearin duer ikke, fordi det stivner i kulden og dermed brækker det i
stykker. Så skal du i hvert fald være sikker på, at det er 100% stearin,
hvilket der ikke er i mange lys i dag som er blandingsprodukter.

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-09-05 14:46

"Per Pedersen" <....@get2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan får jeg dem tæt ?
> Jeg har prøvet med stearin det synes jeg ikke virker ordentligt !

Hej Per
En lynlås er ikke vandtæt. Skal du have en sådan skal du montere dem man
bruger i tørdykkerdragter. Er der ikke en flap over lynlåsen som i buksernes
gylp? Ellers kunne du sy en sådan på.
Hilsen
Steffen
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse

Fra : Bo Poulsen

Dato : 14-09-05 21:11

Hej Gruppe

Med hensyn til tørdragt lyn låse så tror jeg det vil blive meget dyrt. en
lynlås på ca 1 meter koster ca. 1000,- så det kan nok bedere betale sig at
sy en flap over lynlåsen og evt. sikkere den med velcro så den ikke blæser
op.

Bo Poulsen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-09-05 08:03

Per Pedersen <....@get2.dk> skrev:
> [...]
>
>Hvordan får jeg dem tæt ?
>Jeg har prøvet med stearin det synes jeg ikke virker ordentligt !

En lynlås som sidder på en kaleche, kan ikke i sig selv være tæt.
Ofte påsys et stykke stof for overlapning af lynlåsen.
Kalechen smøres med sejlimprægnering helt op til lynlåsen.
Selve lynlåsen smøres med bivoks. Det giver en god og holdbar
smøring og en rimelig udfyldning.
Pålæg ikke sejlimprægneringen som spray da der hermed er stor fare
for at der kommer inprægneringsmiddel på selve lynlåsen.
Imprægneringsvæsken vil virke som slipmiddel hvorfor den
efterfølgende smøring af lynlåsen med bivoks så vil have meget
ringe effekt.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-09-05 12:53

"Harding E. Larsen (slet OJSK1)" <harding@OJSK1larsen.tdcadsl.dk> skrev i
en
meddelelse news:11268544120.513363936450691@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> Imprægneringsvæsken vil virke som slipmiddel hvorfor den
> efterfølgende smøring af lynlåsen med bivoks så vil have meget

Kunne man så ikke bare smøre bivoksen på først og så derefter
imprægnerings
midlet?

mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-09-05 09:14

Jan Rasmussen <jr@ÆØÅvejen-net.dk> skrev:

>Kunne man så ikke bare smøre
>bivoksen på først og så derefter
>imprægnerings
>midlet?
>
>mvh
>JR

Jeg synes ikke det vil være tilrådeligt. De fleste
imprægneringsmidler indeholder organiske opløsningsmidler. Det vil
opløse voksen og den vil trænge ind i stoffet og sikkert misfarve
det.
Skal du vide lidt mere om imprægnering og de mange aspekter
omkring dette emne så prøv at læse: http://www.mst.dk/default.asp?
Sub=http://www.mst.dk/Kemi/02061306.htm prøv at bladre tilbage ved
at klik på "forrige" der er meget at læse.

Mvh/Harding