udbedring af lakskade på hjelm?
Fra : Bo Nielsen

Dato : 13-09-05 00:34

Jeg har - hvordan aner jeg ikke - fået slået et lille hul i lakken på
bagsiden af min hjelm (Shoei Raid II). Den er hverken blevet tabt, styrtet
med eller smidt, og da jeg har forsøgt at passe på den, er jeg ret ked af
hullet, hvor man kan se selve skallen, og jeg er bekymret for, om skallen
eller andre vitale dele kan tage skade.

Det ser ikke umiddelbart ud som om skaden (ca. 2x3 mm.) går dybere end
lakken, og jeg forstiller mig noget med plastmasse og en lakprøve til
billige penge. Men hvilken "spartelmasse" og lak???

Håber i har nogen gode ideer.

ScooterBo

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-09-05 09:46

Bo Nielsen wrote:
> [...]
> lakken, og jeg forstiller mig noget med plastmasse og en lakprøve til
> billige penge. Men hvilken "spartelmasse" og lak???

Jeg ville nok bruge lidt knivspartel til at fylde med - derefter lak.

--
vh
Torben

Fra : Bo Nielsen

Dato : 13-09-05 10:06

> Jeg ville nok bruge lidt knivspartel til at fylde med - derefter lak.

Men hvilken lak - det hedder sig jo man ikke må hælde hvad som helst på en
hjelm, pga. fare for ætsning, korrosion o.l. Findes der speciel hjelmlak i
detail-handelen, eller kan man bare bruge en lakprøve til mc-plast?

ScooterBo

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 10:30

"Bo Nielsen" <kok.b.nielsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvilken lak - det hedder sig jo man ikke må hælde hvad som helst på en
> hjelm, pga. fare for ætsning, korrosion o.l. Findes der speciel hjelmlak i
> detail-handelen, eller kan man bare bruge en lakprøve til mc-plast?

Da jeg for et par år siden tabte min hjelm 20 cm. spurgte jeg en forhandler
der anbefalede mig, at gå på jagt i konens neglelak.

--
Mvh.
Dannie

Fra : Bo Nielsen

Dato : 13-09-05 12:31

> Da jeg for et par år siden tabte min hjelm 20 cm. spurgte jeg en
> forhandler der anbefalede mig, at gå på jagt i konens neglelak.

Så er det jo lidt i tråd med
http://www.motoguzzi.dk/dokumenter/legoklodser.htm
bare uden klodserne
Blev du tilfreds med resultatet?

ScooterBo

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 13:15

> Så er det jo lidt i tråd med
> http://www.motoguzzi.dk/dokumenter/legoklodser.htm
> bare uden klodserne
> Blev du tilfreds med resultatet?

Jeg valgte at bruge en klar lak, og så brugehjelmen som reserve da jeg
ønskede mig en lettere, og mere lydsvag hjelm men resultatet er jeg godt
tilfreds med.

--
Mvh.
Dannie

Fra : Hekto

Dato : 13-09-05 07:55

In article <4326107c$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
kok.b.nielsen@privat.dk says...
> Det ser ikke umiddelbart ud som om skaden (ca. 2x3 mm.) går dybere end
> lakken, og jeg forstiller mig noget med plastmasse og en lakprøve til
> billige penge. Men hvilken "spartelmasse" og lak???

Det er sikkert et stenslag.

Glem at spartle.
Fyld hullet med en passende farve, lag på lag.
Det der kommer ud over 'kanten' tørres af med en ren klud over en
finger, med lidt sprit på.
Gentages i det uendelige til man er tilfreds.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Astrup

Dato : 15-09-05 20:03

Du skal ikke male din hjelm. Lakken kan opløse hjelmens materiale og
gøre den svagere, især neglelak der indeholder accetone.

Faktisk bør man heller ikke bruge klistermærker af samme grund.

Fra : Bo Nielsen

Dato : 15-09-05 22:43

"Astrup" <google@strup.dk> skrev i en meddelelse

>Du skal ikke male din hjelm. Lakken kan opløse >hjelmens materiale og
>gøre den svagere, især neglelak der indeholder
>accetone.

>Faktisk bør man heller ikke bruge klistermærker af >samme grund.

- og jeg har selvfølglelig netop forsøgt at "male" skaden op med netop
neglelak - pis!

Det blev i øvrigt ikke specielt pænt.

ScooterBo

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-09-05 05:55

Jeg tvivler på at klistermærkelim kan opløse lakken på hjelmen først, og
derefter glasfiberen i hjelmen. Grunden til man ikke må bruge klistermærker
er at de kan bruges til at dække over en kritisk skade.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Bo Nielsen

Dato : 16-09-05 23:00

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:432a501c$0$18647$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg tvivler på at klistermærkelim kan opløse lakken på hjelmen først, og
> derefter glasfiberen i hjelmen. Grunden til man ikke må bruge
> klistermærker er at de kan bruges til at dække over en kritisk skade.

Jeg har nu heller ikke tænkt mig at kassere hjelmen fordi den har fået seks
dråber acetone - så kunne jeg jo bare ha' smidt den ud da jeg opdagede
skaden
Som sagt blev rep ikke særlig pæn, men lidt mindre tydeligt end skaden var
før.

ScooterBo